• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om sportur

Psykel

Patek
Tänkte väl du skulle reagera din lilla flex-fetischist! ;) Syftar du till enbart länk eller hela paketet? Skall ha dig i åtanke! :D
Endast länken i första hand! Men beroende på pris kan klockan vara intressant också. Hur stor är den? Och vad är det för mått på länken, 16mm? Och är det en vettig längd på den?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Endast länken i första hand! Men beroende på pris kan klockan vara intressant också. Hur stor är den? Och vad är det för mått på länken, 16mm? Och är det en vettig längd på den?
Flexande ändar, 16mm mellan hornen på klockan, 29mm diameter. Länk+klocka går iallafall om min 18,5cm handled utan att det ser dingt ut. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Dagens fynd, en Mido Multifort Automatic. Misstänker att den legat ett par år hos urmakaren innan den blev såld. Skulle vara kul att datera den lite mer exakt. Om ni känner till någon bra resurs för serienummer blir jag glad.
Vi3NGRi.jpg

V5WuwDc.jpg

KQ8l6Ta.jpg
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Dagens fynd, en Mido Multifort Automatic. Misstänker att den legat ett par år hos urmakaren innan den blev såld. Skulle vara kul att datera den lite mer exakt. Om ni känner till någon bra resurs för serienummer blir jag glad.
Vi3NGRi.jpg

V5WuwDc.jpg

KQ8l6Ta.jpg
Dagens fynd, en Mido Multifort Automatic. Misstänker att den legat ett par år hos urmakaren innan den blev såld. Skulle vara kul att datera den lite mer exakt. Om ni känner till någon bra resurs för serienummer blir jag glad.
Vi3NGRi.jpg

V5WuwDc.jpg

KQ8l6Ta.jpg
Fantastisk liten sak! Här är min från 1940
Screenshot_20180616-223458.png
om du skulle skulle tröttna på den så får du höra av dig till mig!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Fantastisk liten sak! Här är min från 1940
Screenshot_20180616-223458.png
om du skulle skulle tröttna på den så får du höra av dig till mig!
Inte omöjligt att den lämnar i framtiden men det måste nog komma in något liknande i samlingen först. Har ingen annan i den här stilen som är riktigt användbar. Din var också fin! Också 28 mm bred?

Fin liten sak! Här är min multifort
Screenshot_20180616-224022__01.jpg
Såg den på Instagram och har varit avis sedan dess. Grymt snygg tavla! Hur stor är den?
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Inte omöjligt att den lämnar i framtiden men det måste nog komma in något liknande i samlingen först. Har ingen annan i den här stilen som är riktigt användbar. Din var också fin! Också 28 mm bred?


Såg den på Instagram och har varit avis sedan dess. Grymt snygg tavla! Hur stor är den?
Tackar tackar, farfar min fick den när han var 12, stämmer bra med 28mm!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Asläcker! En ganska tidig automat!
Tack! Ja precis, det är därför jag blev nyfiken på en mer exakt ålder. Bara för att den såldes och fick gravyren 39 behöver den ju inte tillverkats då. Om jag fattat rätt borde den ha ett lite högre serienummer om den var från 39. Den här har ett som börjar på 466. Det vore lite skoj om den är från något av de första åren Mido gjorde automatiska ur. :)
 

Psykel

Patek
Tack! Ja precis, det är därför jag blev nyfiken på en mer exakt ålder. Bara för att den såldes och fick gravyren 39 behöver den ju inte tillverkats då. Om jag fattat rätt borde den ha ett lite högre serienummer om den var från 39. Den här har ett som börjar på 466. Det vore lite skoj om den är från något av de första åren Mido gjorde automatiska ur. :)
Inte omöjligt. Tyvärr har jag dålig koll på Mido.
 

Fadershan

Patek
Inte omöjligt att den lämnar i framtiden men det måste nog komma in något liknande i samlingen först. Har ingen annan i den här stilen som är riktigt användbar. Din var också fin! Också 28 mm bred?


Såg den på Instagram och har varit avis sedan dess. Grymt snygg tavla! Hur stor är den?
Den är rätt stor så var osäker ifall jag vågade posta här haha 34-35 är den nog!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Upptäckte den här tråden idag. Har en hel del som ryms inom 28-35 intervallet, men tycker nog att allt över 33mm är "contemperary size".
Som vi vet var ju de små sportiga armbandsuren en strävan bort från de för det mesta opraktiska fickuren. Lite trist att grenarna litet, tunt och lättburet har fallit bort från den tekniska konkurrensen.
Här är några av mina småttingar.

Revue Sport 28 mm. Incabloc; kan användas som en modern klocka. Formspråket är inte uttalat maskulint. Tidigt Unisex "tänk"..?
IMG_0862.jpg


Bulova 30 mm. Köpte denna till min fru, men hon har ratat den..
IMG_0863.jpg


Tissot 31 mm
IMG_0864.jpg

IMG_5572.jpg
IMG_5571.jpg

Omega 1944 32 mm, såld av Türler. En absolut favorit.
IMG_0663.jpg
IMG_0664.jpg


Höll litet oförlåtligt på att glömma min första klocka, Helvetia 28 mm från 1941, som redan var vintage då jag fick den 1969. Det som krökt skall bli... sägs det ju. :)
IMG_5014.jpg


Tycker absolut att de är trevliga att bära trots ringa storlek. Bekvämt med smått så länge avläsningen känns bra..
IMG_0865.jpg
 

Bilagor

  • IMG_0862.jpg
    IMG_0862.jpg
    72.3 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Upptäckte den här tråden idag. Har en hel del som ryms inom 28-35 intervallet, men tycker nog att allt över 33mm är "contemperary size".
Som vi vet var ju de små sportiga armbandsuren en strävan bort från de för det mesta opraktiska fickuren. Lite trist att grenarna litet, tunt och lättburet har fallit bort från den tekniska konkurrensen.
Här är några av mina småttingar.

Revue Sport 28 mm. Incabloc; kan användas som en modern klocka. Formspråket är inte uttalat maskulint. Tidigt Unisex "tänk" kanske..
IMG_0862.jpg


Bulova 30 mm. Köpte denna till min fru, men hon har ratat den..
IMG_0863.jpg


Tissot 31 mm
IMG_0864.jpg

IMG_5572.jpg
IMG_5571.jpg

Omega 1944 32 mm, såld av Türler. En absolut favorit.
IMG_0663.jpg
IMG_0664.jpg


Höll litet oförlåtligt på att glömma min första klocka, Helvetia 28 mm från 1941, som redan var vintage då jag fick den 1969. Det som krökt skall bli... sägs det ju. :)
IMG_5014.jpg


Tycker absolut att de är trevliga att bära trots ringa storlek. Bekvämt med smått så länge avläsningen känns bra..
IMG_0865.jpg
Fin samling! Tissoten ser ut att vara identisk med min!
122F154D-E682-4A5B-8438-868BF471E3B4.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Är på väg för att förhoppningsvis sälja den här så den kanske borde dokumenteras i tråden först. 32 mm, 40-tal, ingen text om alla sportiga egenskaper, men på bilden där den är öppnad syns en tidig variant av stötsäkring och att den likt Midon har en blypackning runt locket. Vill minnas att jag postat den i loppisfyndtråden och att det då visade sig att serienumret på verket inte riktigt matchade någon slags datumkod på boetten.
1lxztMu.jpg

1GwsOrb.jpg

vgx20rU.jpg
 

Psykel

Patek
En av mina absoluta favoritsportisar i samlingen: LIP från 40-/50-talet (oklart om dom går att datera, borde försöka ta reda på det).
Den är 33mm, men känner nog att den bär större pga 18mm bandbredd. Zontavla, jumbo subsekund, blånerade visare... Och gillar verkligen dom "oraka" indexen. Vad ska man kalla det när indexen ligger sådär egentligen? :D
Sen är den made in France också, vilket är relativt ovanligt.
8F6878D7-DEB5-414E-B3DD-05EA7CE8E260.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
En av mina absoluta favoritsportisar i samlingen: LIP från 40-/50-talet (oklart om dom går att datera, borde försöka ta reda på det).
Den är 33mm, men känner nog att den bär större pga 18mm bandbredd. Zontavla, jumbo subsekund, blånerade visare... Och gillar verkligen dom "oraka" indexen. Vad ska man kalla det när indexen ligger sådär egentligen? :D
Sen är den made in France också, vilket är relativt ovanligt.
8F6878D7-DEB5-414E-B3DD-05EA7CE8E260.jpeg

Den du! Grymt fin!
Indexen...läsbara kanske.. :)
 
Topp