• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om sportur

Psykel

Patek
Nytt smått in. 30mm. Ansluter äntligen till Multifort sällskapet..
IMG_0890.jpg
IMG_0901.jpg
IMG_0897.jpg
Grymt bra! Jag behöver en sån asså!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Dagens fynd, en Mido Multifort Automatic. Misstänker att den legat ett par år hos urmakaren innan den blev såld. Skulle vara kul att datera den lite mer exakt. Om ni känner till någon bra resurs för serienummer blir jag glad.
Vi3NGRi.jpg

V5WuwDc.jpg

KQ8l6Ta.jpg

Tack! Ja precis, det är därför jag blev nyfiken på en mer exakt ålder. Bara för att den såldes och fick gravyren 39 behöver den ju inte tillverkats då. Om jag fattat rätt borde den ha ett lite högre serienummer om den var från 39. Den här har ett som börjar på 466. Det vore lite skoj om den är från något av de första åren Mido gjorde automatiska ur. :)
Besvarar min egen frågeställning: 1938. Börjar luta åt att jag lämnar in den här på service så jag tänkte att det inte gör nåt då om jag öppnar och tittar först. Urmakaren får stänga den ordentligt sedan.
2crmn3u.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Senast ändrad:
Mimo! ;)

Mimo köpte faktiskt upp GP, fokus för mimo låg på Europa medan GP såldes över hela världen.

http://www.thewatchguy.com/pages/GIRARD.html

Edit: har också en mimo i lådan som borde passa den här tråden. :)

SAM_2098.JPG
SAM_2821.JPG
Kul med historiken kring Girard Perregaux, borde ju vara bra grejer då. Den va fin den där! Vilken tur att jag lockade fram den ur lådan :D Vad har du för mm på den, och vet du vilket år den tillverkades?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul med historiken kring Girard Perregaux, borde ju vara bra grejer då. Den va fin den där! Vilken tur att jag lockade fram den ur lådan :D Vad har du för mm på den, och vet du vilket år den tillverkades?
Absolut inget fel på Mimo, dock brukar det till skillnad mot GP sitta ebaucheverk i mimo istället för in-house. Ibland sitter det dock gp-verk i mimo.
Även om ägarförhållandena såg ut som de gjorde så får man nog se mimo som en tudorvariant av GP. :)
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Vatten Stötsker Antimagnetisk och Sandvikstål från Perfecta.
Glaset lär ju bytas om den blir kvar.
Bandet kanske inte riktigt passar, men det var ett som fanns hemma.
15400597130445733482516090934424.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Är 18 ( mätt i inte helnyktert tillstånd)
Själva boetten är ca 28, 29med skruvkronan.
40kr (1krona för klockan o 39kronor i frakt) från Tradera är den ju kanske värd?
Äsch, tyckte det såg betydligt smalare ut. Funderade på om jag hade någon lämplig länk så du kunde befria den från det där hemska bandet... Klart den är värd 40 om du gillar den!
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Är 18 ( mätt i inte helnyktert tillstånd)
Själva boetten är ca 28, 29med skruvkronan.
40kr (1krona för klockan o 39kronor i frakt) från Tradera är den ju kanske värd?
Äsch, tyckte det såg betydligt smalare ut. Funderade på om jag hade någon lämplig länk så du kunde befria den från det där hemska bandet... Klart den är värd 40 om du gillar den!
Den är sannolikt 16mm eller mindre är min gissning iaf! :)

Så här i efterhand när jag mätte så vet ju ingen var 18mm kom ifrån, blir ju o krypa till korset o skämmas lite.
Är 14mm (ev 13 svårt att mäta utan att ta bort bandet) mätt i nyktert tillstånd
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Så här i efterhand när jag mätte så vet ju ingen var 18mm kom ifrån, blir ju o krypa till korset o skämmas lite.
Är 14mm (ev 13 svårt att mäta utan att ta bort bandet) mätt i nyktert tillstånd
PM:a din adress och lova att du eldar upp det där bandet så lägger jag en tidstypisk NOS länk av "bamboo"-typ på lådan. Ändarna är 15 mm. Bara att fila ner till rätt bredd. :)
FCaRJua.jpg
 
Topp