• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

D

Deleted member 7325

Guest
Tjusig! Börjar serienumret på 10? Isåfall bör den vara från 1944-46. Värdet skulle jag tro ligger omkring 1,5-2,500.

Denna snubben lät ju självsäker , men han tror den är värd betydligt mer. Vart skulle jag kunna vända mig för att få en så korrekt värdering som möjligt?
Screenshot_20190307-072443_Facebook.jpg
 

Psykel

Patek
Denna snubben lät ju självsäker , men han tror den är värd betydligt mer. Vart skulle jag kunna vända mig för att få en så korrekt värdering som möjligt?
Screenshot_20190307-072443_Facebook.jpg
Det är ju snarare en "vanlig" sportklocka än en militärklocka, eftersom den inte har märkningar som antyder att den använts inom militären. 10-15.000 som snubben föreslår är ganska orimligt. Jag köpte en liknande för 800kr förra året.
Skulle väl tippa på att Kaplans eller liknande kan hjälpa dig om du vill ha en mer exakt värdering.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Denna snubben lät ju självsäker , men han tror den är värd betydligt mer. Vart skulle jag kunna vända mig för att få en så korrekt värdering som möjligt?
Screenshot_20190307-072443_Facebook.jpg
Näh... ingenstans framgår att det skulle vara en "militärklocka".

Det finns inga såna spikade värden på gamla Omegor av den sorten (eller på många andra) så du kan få ett exakt pris den är "värd". Det beror på så mycket, var du säljer den, när, slumpens skördar, vilka som uppmärksammar försäljningen, skick på detaljnivå, osv. Att dra till med ett sånt fantasipris som nämns är väldigt oseriöst. Därmed inte sagt det inte kan dra iväg till oanade nivåer emellanåt, som undantag enstaka gånger.

Runt 2,5 - 3k kunde jag vänta mig privat försäljning för den klockan på rimligt sälj/auktionsställe, om det inte är något allvarligt fel på den.

Men är den verkligen 33 mm? Kanske 31,5? Kan göra skillnad.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
@visenstam

Håller med @URsinne i värderingen.
Det sagt - med bytt glas och lite rengjord tavla (förutsatt att den är okej) så tror jag säkert att pseudo-handlarna på Instagram kunnat begära minst $1200 för den. Om den är 33 mm eller mer. Den känns ganska rätt.
Tror däremot inte att du har samma möjlighet att försöka få ut dessa pengar.
 

Psykel

Patek
Jag kan slänga en kik på min när jag kommer hem, tror det kan vara samma modell. Min har dock dåligt glas och går inte, men fick den som sagt för ca 800 inklusive avgifter. Nu kan ju det såklart också ha varit i underkant. Sällan man kan få en Omega oavsett skick för under tusenlappen.
 

Psykel

Patek
Jag kan slänga en kik på min när jag kommer hem, tror det kan vara samma modell. Min har dock dåligt glas och går inte, men fick den som sagt för ca 800 inklusive avgifter. Nu kan ju det såklart också ha varit i underkant. Sällan man kan få en Omega oavsett skick för under tusenlappen.
Här är min, Omega 599 från första halvan av 40-talet. Ser ut att vara samma modell som @visenstam har. 30,5mm och 16mm mellan bandhornen. Betalade som sagt ca 800kr för den i ej fungerande skick.
0F0A5A1C-6068-4700-BE67-E821891ABA0A.jpeg

8F8CB9DA-F4C1-4256-BCDE-BA50392F9D82.jpeg
 

Zaphlon

Breitling
Jag köpte denna klocka (Piaget Quartz) för vad jag anser vara ett bra pris, men har inte hittat någon liknande klocka på nätet. Nya klockor på Piagets hemsida täckta med diamanter listas för $54k, men vad de säljs för är svårt att säga. Klockan på bild är helt i 18k guld och väger ca 71g. Jag tror den är från 60-80 talet men vet inte, då jag har varken papper eller box på klockan. Någon som har info vad det kan vara för värde på klockan samt hur gammal den är? går ålder att få fram på de nummer som finns på klockans baksida?
 

Bilagor

  • Piaget Quartz guld (Framsida).jpg
    Piaget Quartz guld (Framsida).jpg
    232.8 KB · Visningar: 3

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag köpte denna klocka (Piaget Quartz) för vad jag anser vara ett bra pris, men har inte hittat någon liknande klocka på nätet. Nya klockor på Piagets hemsida täckta med diamanter listas för $54k, men vad de säljs för är svårt att säga. Klockan på bild är helt i 18k guld och väger ca 71g. Jag tror den är från 60-80 talet men vet inte, då jag har varken papper eller box på klockan. Någon som har info vad det kan vara för värde på klockan samt hur gammal den är? går ålder att få fram på de nummer som finns på klockans baksida?
Runt 18’? Damklocka?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jodå! Din är i väldigt fint skick och jag vet vad jag betalade för min. Min ser i princip oanvänd ut och jag betalade 7k har jag för mig. Ångrar det inte en sekund och condition e king i många sammanhang :) Ser inga andra tendenser än att DS stiger i pris lixom mkt annat.
IMG_20190208_132230_178.jpg
Även om min är i bra skick så är den inte i samma liga som din. Din är supervass. Men tre femtedelar av priset på din kanske min är värd?
 
Topp