Laddar...

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Diskussion i 'Vintage' startad av JiiWe, 20 maj 2014.

Taggar:
  1. URsinne

URsinne Silver

Är det nån auktoriserad service? Inte originalkrona? Lite svårt att se hur pass tavlan är.

Ingen IWC-expert men jag ville nog ha runt 11-12k för den om den var min och skulle sälja. Kanske fick nöja mig med 10 här misstänker jag.
    (De mer hemma på märket rättar mig förhoppningsvis om det hänt saker med modellen senare tid)

Ariste gillar detta.
  2. Leif

Leif Tantal

Klockan har varit ivägskickad till IWC för service >11kkr så riktig service. Här kommer bättre bild på tavla.
    IMG_20190309_165522. IMG_20190309_165459. IMG_20190309_165459.

URsinne gillar detta.
  3. URsinne

URsinne Silver

Ojdå, då är den ordentligt servad. Ser bra ut på de bilderna. Får du kanske lägga på en del på det jag sa. Få se vad de andra anser.

4. Leif

Leif Tantal

Jag väntar in lite mer tankar sålänge. Tack så mycket för din input @URsinne

5. Chris75

Chris75 Tantal Premium

Tavlan borde inte vara välvd på en Speedmaster från 1970, det borde vara en sk stepped dial, dvs det borde vara en liten kant som löper runt tavlan och genom alla index. Har den inte det är tavlan också bytt.

UrmakarPerka gillar detta.
  6. Carfield

Carfield Plast

Vad tror ni om den ? Väldigt lite info har jag hittat om den. Glaset behöver dock poleras Snapchat-1138183080.

ANALOGUE, virrooo, break out och 7 andra gillar detta.
  7. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Ser ut att vara finfin! 12-17k?

Carfield gillar detta.
  8. Ontrackpiraten

Ontrackpiraten Silver

Från:
    Mölndal
  9. Skuggan

Skuggan Titan

Ontrackpiraten och eriksson850 gillar detta.
  10. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Är nog just det, tanks är undervärderade så länge som de inte kommer från en av de större.

Ontrackpiraten och Skuggan gillar detta.
  11. NickG

NickG Tantal

Från:
    Hisingen
    8BB90946-ADA2-4E74-878C-845FA8310A1B.
    Bild stulen från nätet men är ute efter en precis likadan, Seamaster Quartz, osäker på årtalet men det kanske någon här kan svara på? Vad är rimligt att betala för en i extremt bra skick?

12. Psykel

Psykel Diamant

Beror på material: Solitt guld eller pläterad mässing. Tror inte att dom där kom i guld på stål. Skulle väl kanske tippa på (i extremt bra skick då) omkring 2.000 för en pläterad och guldvärdet för en solid.
    Måste det absolut vara en Seamaster? Annars finns det ju gott om förtjänstklockor i 18k att köpa.

NickG gillar detta.
  13. NickG

NickG Tantal

Från:
    Hisingen
    Hmmm, saken är nämligen den att jag blev väldigt sugen på något vintage efter ett glas vin igår så budade hem denna:
    4473DC99-F209-4725-A311-AD242E63D6A0.
    Gav 3300kr för den vilket känns rimligt för mig eftersom att det är en klocka jag kommer kunna använda mycket, tänkte bara på hur mycket den skulle varit värd utan vinet haha.
    Inte mycket info om den i annonsen, pantbank, så all info uppskattas:)

Jag är nöjd oavsett:)

Psykel gillar detta.
  14. Goldwing

Goldwing Titan

Från:
    Skåne
    Det viktigaste är ju att du är nöjd ! Den ser ut att vara i fint skick !
    När det gäller värderingen, är det givetvis helt avgörande om det är double/14/18 Karat. Gravyr eller inte. Är det en 18 K utan gravyr har du nog träffat rätt på priset, är det inte det, får du se den som en vacker klocka, du kan använda länge !
    (Och kanske begrunda alkoholens inverkan;))

NickG gillar detta.
  15. Aurum

Aurum Harsh but fair

Tufft att få in en Seamaster i solitt guld för 3300 kr. Klockan ovan ser ut att vara guld på stål så tycker inte priset är galet men hade hellre sett typ 2500 kr. Den ser ut att vara i fint skick så jag tycker du skall vara nöjd @NickG .

eriksson850, Anders Forsberg och NickG gillar detta.
  16. NickG

NickG Tantal

Från:
    Hisingen
    Yea, jag är nöjd, klickade hem en De-ville för några månader sedan som flickvännen var snabb på att rycka till sig, sen dess har vintagesuget funnits, men den ser ut att vara i väldigt bra skick så jag är nöjd, även om priset var något i överkant kanske :)

17. Aurum

Aurum Harsh but fair

Blir ofta överraskad vad dessa guldfärgade enkla Omegor går för så kan mycket väl vara marknadspriset idag. Det är ingen modell jag själv engagerat mig i.

ConElPueblo och Anders Forsberg gillar detta.
  18. Carfield

Carfield Plast

har en schysst solid 18k de-ville jäkla fina e dem

Bifogade filer:

Goldwing gillar detta.
  19. NickG

NickG Tantal

Från:
    Hisingen
    Precis en sån tjejen har hemma, vill vara tydlig med att den var tänkt till mig först, men så går det när man köper för fina saker, väldigt snygg klocka du har:)
    EC3B0012-88ED-4288-89F1-7BFA9B9426B2.
    Här är ”min”.

Goldwing gillar detta.
  20. TompaC

TompaC Silver

Från:
    Västkusten
    Tjena KS,
    Har ärvt några vintage klockor. Undrar ålder samt eventuellt värde på dessa. Oserrvade och glaset skulle behöva lite kärlek men annars så!

Känner att det är bättre att ta hjälp av expertisen här på forumet än att gå vilse i vintageträsket själv. Tack på förhand!

1. Omega seamster
    2. Longines flagship Automatique
    3. Certina Waterking

image. image. image.

21. Carfield

Carfield Plast

riktigt schysst

22. Carfield

Carfield Plast

23. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Svårt att se skicket på bilderna, men typ så här (give or take):

Seamaster: 3k
    Flagship: 4.5k
    Waterking: 0,5k

Förutsatt att de fungerar, glasen är hela (och kanske att de poleras inför försäljning) och att tavlorna ser okej ut under det repiga glaset.

Ariste, Wizzo och TompaC gillar detta.
  24. TompaC

TompaC Silver

Från:
    Västkusten
    Stort tack för hjälpen!

Anders Forsberg gillar detta.
  25. jo.winge

jo.winge Plast

Kanske 25k

26. Anders Forsberg

Anders Forsberg Silver

Från:
    Malmö
    Quote? ;)

eriksson850 gillar detta.
  27. Zeus

Zeus Titan

Hej,
    Hittade denna hos min pappa, någon kunnig här inne som kan hjälpa till med identifiering och värdering?
    Tack på förhand!

6D9E7AC3-053A-4C32-A149-101A013A229D.

Leif, Monk och Aerospace gillar detta.
  28. Zeus

Zeus Titan

Hej,
    Hittade denna hos min pappa, någon kunnig här inne som kan hjälpa till med identifiering och värdering?
    Tack på förhand! :)

A2376C16-4B3D-4753-95BF-B749DEECA0F9.

29. ErikGBG

ErikGBG Silver

Ca 25k om allt stämmer

Zeus gillar detta.
  30. Aerospace

Aerospace Tantal

Rankar mig som hygglig lekman, vad nu det betyder?;) men gör ett försök och detta är en klassisk Rolex Datejust, rimligen antingen referensen 16000 eller nyare 16200. Ser att den har en vit tritium märkt urtavla: "T swiss T" vilket indikerar att den är tillverkad före 98. MEN en sådan tavla kan vara monterad i en 16200 vilket inte är original och bör ge avdrag på värdet. Den har alltså tritium som lysmassa och har antagligen obefintlig eller lite kräm kvar att ge. Har den lugghål så är den tillverkad före 96. 16000 har plexiglas, 3035-verket och 16200 har safirglas och 3135-verket. Om den har plexiglas ska det kännas plastigt, prova dra nageln och se om det är lättrepat. I annat fall är det säkerligen ref 16200 om nu inte t.ex. ref 16220/16234 har fått bezeln utbytt mot en slät. Det ultimata sättet att kolla referensen är att plocka av länken så man kan utläsa ref-numret mellan luggarna men värdemässigt är dessa referenser ganska nära varandra ibland utan det är mer skicken som avgör. Har man box och papper/cert snackar vi högre priser. Om den är nyservad(kanske inte i detta fallet) så skjutsar man upp priset några tusingar eller betydligt mer beroende på vad som gjorts . Den ser tjock ut i luggarna?-viktigt och hur bedrövlig länken är kan jag inte se(alltså hur stretchig den är men skitig är den) så säg minst 25k till att börja med. Verkar den opolerad(idealet!) eller iaf tjock i boetten utan onormala repor eller jack och är fräsch och fin i verket skulle jag gå ut med 30-35k( ta 35 så att man skäms lite:D) och vara beredd på bud under:rolleyes:. Alltså i ett fint skick bör du få över 30k, under vore inte rätt om man nu inte är ute efter snabbare cash;)

......tänkte i och med att du hittat den hos din far, har han gått bort?-beklagar sorgen enormt!

Senast ändrad: 20 mars 2019
    PJW, Strimlaren, Anders Forsberg och 8 andra gillar detta.
Mollstedt