• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej!
Har en fin gammal vintage IWC cal 89 från 1950-talet i roseguld med ett Hirch band.
Fullservice gjord 2016.
Vad skulle man kunna få för denna här på KS?
IMG_20190309_160214.jpg
IMG_20190309_160154.jpg
IMG_20190309_160136.jpg
IMG_20190309_160127.jpg
Är det nån auktoriserad service? Inte originalkrona? Lite svårt att se hur pass tavlan är.

Ingen IWC-expert men jag ville nog ha runt 11-12k för den om den var min och skulle sälja. Kanske fick nöja mig med 10 här misstänker jag.
(De mer hemma på märket rättar mig förhoppningsvis om det hänt saker med modellen senare tid)
 

Leif

Cartier
Är det nån auktoriserad service? Inte originalkrona? Lite svårt att se hur pass tavlan är.

Ingen IWC-expert men jag ville nog ha runt 11-12k för den om den var min och skulle sälja. Kanske fick nöja mig med 10 här misstänker jag.
(De mer hemma på märket rättar mig förhoppningsvis om det hänt saker med modellen senare tid)

Klockan har varit ivägskickad till IWC för service >11kkr så riktig service. Här kommer bättre bild på tavla.
IMG_20190309_165522.jpg
IMG_20190309_165459.jpg
IMG_20190309_165459.jpg
 

NickG

Cartier
8BB90946-ADA2-4E74-878C-845FA8310A1B.jpeg

Bild stulen från nätet men är ute efter en precis likadan, Seamaster Quartz, osäker på årtalet men det kanske någon här kan svara på? Vad är rimligt att betala för en i extremt bra skick?
 

Psykel

Patek
8BB90946-ADA2-4E74-878C-845FA8310A1B.jpeg

Bild stulen från nätet men är ute efter en precis likadan, Seamaster Quartz, osäker på årtalet men det kanske någon här kan svara på? Vad är rimligt att betala för en i extremt bra skick?
Beror på material: Solitt guld eller pläterad mässing. Tror inte att dom där kom i guld på stål. Skulle väl kanske tippa på (i extremt bra skick då) omkring 2.000 för en pläterad och guldvärdet för en solid.
Måste det absolut vara en Seamaster? Annars finns det ju gott om förtjänstklockor i 18k att köpa.
 

NickG

Cartier
Beror på material: Solitt guld eller pläterad mässing. Tror inte att dom där kom i guld på stål. Skulle väl kanske tippa på (i extremt bra skick då) omkring 2.000 för en pläterad och guldvärdet för en solid.
Måste det absolut vara en Seamaster? Annars finns det ju gott om förtjänstklockor i 18k att köpa.
Hmmm, saken är nämligen den att jag blev väldigt sugen på något vintage efter ett glas vin igår så budade hem denna:
4473DC99-F209-4725-A311-AD242E63D6A0.jpeg

Gav 3300kr för den vilket känns rimligt för mig eftersom att det är en klocka jag kommer kunna använda mycket, tänkte bara på hur mycket den skulle varit värd utan vinet haha.
Inte mycket info om den i annonsen, pantbank, så all info uppskattas:)

Jag är nöjd oavsett:)
 
Hmmm, saken är nämligen den att jag blev väldigt sugen på något vintage efter ett glas vin igår så budade hem denna:
4473DC99-F209-4725-A311-AD242E63D6A0.jpeg

Gav 3300kr för den vilket känns rimligt för mig eftersom att det är en klocka jag kommer kunna använda mycket, tänkte bara på hur mycket den skulle varit värd utan vinet haha.
Inte mycket info om den i annonsen, pantbank, så all info uppskattas:)

Jag är nöjd oavsett:)
Det viktigaste är ju att du är nöjd ! Den ser ut att vara i fint skick !
När det gäller värderingen, är det givetvis helt avgörande om det är double/14/18 Karat. Gravyr eller inte. Är det en 18 K utan gravyr har du nog träffat rätt på priset, är det inte det, får du se den som en vacker klocka, du kan använda länge !
(Och kanske begrunda alkoholens inverkan;))
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det viktigaste är ju att du är nöjd ! Den ser ut att vara i fint skick !
När det gäller värderingen, är det givetvis helt avgörande om det är double/14/18 Karat. Gravyr eller inte. Är det en 18 K utan gravyr har du nog träffat rätt på priset, är det inte det, får du se den som en vacker klocka, du kan använda länge !
(Och kanske begrunda alkoholens inverkan;))
Tufft att få in en Seamaster i solitt guld för 3300 kr. Klockan ovan ser ut att vara guld på stål så tycker inte priset är galet men hade hellre sett typ 2500 kr. Den ser ut att vara i fint skick så jag tycker du skall vara nöjd @NickG .
 

NickG

Cartier
Tufft att få in en Seamaster i solitt guld för 3300 kr. Klockan ovan ser ut att vara guld på stål så tycker inte priset är galet men hade hellre sett typ 2500 kr. Den ser ut att vara i fint skick så jag tycker du skall vara nöjd @NickG .
Yea, jag är nöjd, klickade hem en De-ville för några månader sedan som flickvännen var snabb på att rycka till sig, sen dess har vintagesuget funnits, men den ser ut att vara i väldigt bra skick så jag är nöjd, även om priset var något i överkant kanske :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Yea, jag är nöjd, klickade hem en De-ville för några månader sedan som flickvännen var snabb på att rycka till sig, sen dess har vintagesuget funnits, men den ser ut att vara i väldigt bra skick så jag är nöjd, även om priset var något i överkant kanske :)
Blir ofta överraskad vad dessa guldfärgade enkla Omegor går för så kan mycket väl vara marknadspriset idag. Det är ingen modell jag själv engagerat mig i.
 

Carfield

Breitling
Yea, jag är nöjd, klickade hem en De-ville för några månader sedan som flickvännen var snabb på att rycka till sig, sen dess har vintagesuget funnits, men den ser ut att vara i väldigt bra skick så jag är nöjd, även om priset var något i överkant kanske :)
har en schysst solid 18k de-ville jäkla fina e dem
 

Bilagor

  • Snapchat-1866039072.jpg
    Snapchat-1866039072.jpg
    86.4 KB · Visningar: 4

TompaC

Rolex
2-Faktor
Tjena KS,
Har ärvt några vintage klockor. Undrar ålder samt eventuellt värde på dessa. Oserrvade och glaset skulle behöva lite kärlek men annars så!

Känner att det är bättre att ta hjälp av expertisen här på forumet än att gå vilse i vintageträsket själv. Tack på förhand!

1. Omega seamster
2. Longines flagship Automatique
3. Certina Waterking

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tjena KS,
Har ärvt några vintage klockor. Undrar ålder samt eventuellt värde på dessa. Oserrvade och glaset skulle behöva lite kärlek men annars så!

Känner att det är bättre att ta hjälp av expertisen här på forumet än att gå vilse i vintageträsket själv. Tack på förhand!

1. Omega seamster
2. Longines flagship Automatique
3. Certina Waterking

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Svårt att se skicket på bilderna, men typ så här (give or take):

Seamaster: 3k
Flagship: 4.5k
Waterking: 0,5k

Förutsatt att de fungerar, glasen är hela (och kanske att de poleras inför försäljning) och att tavlorna ser okej ut under det repiga glaset.
 

Zeus

Omega
Hej,
Hittade denna hos min pappa, någon kunnig här inne som kan hjälpa till med identifiering och värdering?
Tack på förhand! :)

A2376C16-4B3D-4753-95BF-B749DEECA0F9.jpeg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Hej,
Hittade denna hos min pappa, någon kunnig här inne som kan hjälpa till med identifiering och värdering?
Tack på förhand!

6D9E7AC3-053A-4C32-A149-101A013A229D.jpeg

Rankar mig som hygglig lekman, vad nu det betyder?;) men gör ett försök och detta är en klassisk Rolex Datejust, rimligen antingen referensen 16000 eller nyare 16200. Ser att den har en vit tritium märkt urtavla: "T swiss T" vilket indikerar att den är tillverkad före 98. MEN en sådan tavla kan vara monterad i en 16200 vilket inte är original och bör ge avdrag på värdet. Den har alltså tritium som lysmassa och har antagligen obefintlig eller lite kräm kvar att ge. Har den lugghål så är den tillverkad före 96. 16000 har plexiglas, 3035-verket och 16200 har safirglas och 3135-verket. Om den har plexiglas ska det kännas plastigt, prova dra nageln och se om det är lättrepat. I annat fall är det säkerligen ref 16200 om nu inte t.ex. ref 16220/16234 har fått bezeln utbytt mot en slät. Det ultimata sättet att kolla referensen är att plocka av länken så man kan utläsa ref-numret mellan luggarna men värdemässigt är dessa referenser ganska nära varandra ibland utan det är mer skicken som avgör. Har man box och papper/cert snackar vi högre priser. Om den är nyservad(kanske inte i detta fallet) så skjutsar man upp priset några tusingar eller betydligt mer beroende på vad som gjorts . Den ser tjock ut i luggarna?-viktigt och hur bedrövlig länken är kan jag inte se(alltså hur stretchig den är men skitig är den) så säg minst 25k till att börja med. Verkar den opolerad(idealet!) eller iaf tjock i boetten utan onormala repor eller jack och är fräsch och fin i verket skulle jag gå ut med 30-35k( ta 35 så att man skäms lite:D) och vara beredd på bud under:rolleyes:. Alltså i ett fint skick bör du få över 30k, under vore inte rätt om man nu inte är ute efter snabbare cash;)

......tänkte i och med att du hittat den hos din far, har han gått bort?-beklagar sorgen enormt!
 
Senast ändrad:
Topp