Rankar mig som hygglig lekman, vad nu det betyder? men gör ett försök och detta är en klassisk Rolex Datejust, rimligen antingen referensen 16000 eller nyare 16200. Ser att den har en vit tritium märkt urtavla: "T swiss T" vilket indikerar att den är tillverkad före 98. MEN en sådan tavla kan vara monterad i en 16200 vilket inte är original och bör ge avdrag på värdet. Den har alltså tritium som lysmassa och har antagligen obefintlig eller lite kräm kvar att ge. 1600 har plexiglas, 3035-verket och 16200 har safirglas och 3135-verket. Om den har plexiglas ska det kännas plastigt, prova dra nageln och se om det är lättrepat. I annat fall är det säkerligen ref 16200 om nu inte ref 16220 har fått bezeln utbytt mot en slät. Det ultimata sättet att kolla referensen är att plocka av länken så man kan utläsa ref-numret mellan luggarna men värdemässigt är dessa referenser ganska nära varandra ibland utan det är mer skicken som avgör. Har man box och papper/cert snackar vi högre priser. Om den är nyservad(kanske inte i detta fallet) så skjutsar man upp priset några tusingar eller betydligt mer beroende på vad som gjorts . Den ser tjock ut i luggarna?-viktigt och hur bedrövlig länken är kan jag inte se(alltså hur stretchig den är men skitig är den) så säg minst 25k till att börja med. Verkar den opolerad(idealet!) eller iaf tjock i boetten utan onormala repor eller jack och är fräsch och fin i verket skulle jag gå ut med 30-35k( ta 35 så att man skäms lite) och vara beredd på bud under. Alltså i ett fint skick bör du få över 30k, under vore inte rätt om man nu inte är ute efter snabbare cash
......tänkte i och med att du hittat den hos din far, har han gått bort?-beklagar sorgen enormt!
Jäkligt bra sammanfattning, underbart engagemang! Det var ju inte jag som ställde frågan iofs, men jag passar ändå på att tacka för det utförliga svaret då jag också var nyfiken