• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Risto85

Cartier
2-Faktor
Rankar mig som hygglig lekman, vad nu det betyder?;) men gör ett försök och detta är en klassisk Rolex Datejust, rimligen antingen referensen 16000 eller nyare 16200. Ser att den har en vit tritium märkt urtavla: "T swiss T" vilket indikerar att den är tillverkad före 98. MEN en sådan tavla kan vara monterad i en 16200 vilket inte är original och bör ge avdrag på värdet. Den har alltså tritium som lysmassa och har antagligen obefintlig eller lite kräm kvar att ge. 1600 har plexiglas, 3035-verket och 16200 har safirglas och 3135-verket. Om den har plexiglas ska det kännas plastigt, prova dra nageln och se om det är lättrepat. I annat fall är det säkerligen ref 16200 om nu inte ref 16220 har fått bezeln utbytt mot en slät. Det ultimata sättet att kolla referensen är att plocka av länken så man kan utläsa ref-numret mellan luggarna men värdemässigt är dessa referenser ganska nära varandra ibland utan det är mer skicken som avgör. Har man box och papper/cert snackar vi högre priser. Om den är nyservad(kanske inte i detta fallet) så skjutsar man upp priset några tusingar eller betydligt mer beroende på vad som gjorts . Den ser tjock ut i luggarna?-viktigt och hur bedrövlig länken är kan jag inte se(alltså hur stretchig den är men skitig är den) så säg minst 25k till att börja med. Verkar den opolerad(idealet!) eller iaf tjock i boetten utan onormala repor eller jack och är fräsch och fin i verket skulle jag gå ut med 30-35k( ta 35 så att man skäms lite:D) och vara beredd på bud under:rolleyes:. Alltså i ett fint skick bör du få över 30k, under vore inte rätt om man nu inte är ute efter snabbare cash;)

......tänkte i och med att du hittat den hos din far, har han gått bort?-beklagar sorgen enormt!

Jäkligt bra sammanfattning, underbart engagemang! Det var ju inte jag som ställde frågan iofs, men jag passar ändå på att tacka för det utförliga svaret då jag också var nyfiken :D
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Jäkligt bra sammanfattning, underbart engagemang! Det var ju inte jag som ställde frågan iofs, men jag passar ändå på att tacka för det utförliga svaret då jag också var nyfiken :D
Tack!:) Kul man kan hjälpa till och inte bara glädja den som frågar!
Dessutom kul kuriosa är att just en sådan tydligt visades upp i filmen Color of Money från 86 med Paul Newman:
Rolex-Datejust-Wristwatch-Worn-by-Paul-Newman-in-The-Color-of-Money-2.jpg

ScreenShot2016-11-15at10.37.00AM.png.00AM.png
 
Senast ändrad:

Zeus

Omega
Tack!:) Kul man kan hjälpa till och inte bara glädja den som frågar!
Dessutom kul kuriosa är att just en sådan tydligt visades upp i filmen Color of Money från 86 med Paul Newman:
Rolex-Datejust-Wristwatch-Worn-by-Paul-Newman-in-The-Color-of-Money-2.jpg

ScreenShot2016-11-15at10.37.00AM.png.00AM.png

Stort tack för ditt utförliga svar! Mycket intressant läsning. Jag har inte den hos mig just nu så får återkomma med fler detaljer. Vad jag vet har han haft den i 25-30 år men den är ärvd så den är äldre än så. Ganska säker på att den är helt oservad/opolerad. Skitig är den dock, så ska se till att rengöra den. Box + Papper finnes ej tyvärr.

Nejdå, han lever fortfarande, men har haft denna liggandes - tänkte övertala honom att börja använda den.

Kul även det med Paul Newman-filmen :D
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Är lite sugen på en 5513 med vitgulds-index en s.k "Biccherini", va? Vad får man hosta upp för en inte helt sönderpolerad sådan? Alltså priserna har ju rusat men såg en på VRF för 10k usd...
Det kan väl inte vara verkligt? Eller rimligt?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,
Hittade denna hos min pappa, någon kunnig här inne som kan hjälpa till med identifiering och värdering?
Tack på förhand! :)

A2376C16-4B3D-4753-95BF-B749DEECA0F9.jpeg
Jättesvårt utan bättre bilder än så. Ta skarpa fotografier, även bak samt stämplar i länken. Jag är inte den främste Rolex-experten här, men i mina ögon ser tavlan platt och enkel ut och spontant hade jag gissat på fake.
Om det är en riktig klocka du har, står det graverat på boetten under ändlänkarna referensnummer samt serienummer som gör att du kan åldersbestämma klockan. Du måste alltså ta bort länken från boetten för att hitta dessa.
 

Zeus

Omega
Jättesvårt utan bättre bilder än så. Ta skarpa fotografier, även bak samt stämplar i länken. Jag är inte den främste Rolex-experten här, men i mina ögon ser tavlan platt och enkel ut och spontant hade jag gissat på fake.
Om det är en riktig klocka du har, står det graverat på boetten under ändlänkarna referensnummer samt serienummer som gör att du kan åldersbestämma klockan. Du måste alltså ta bort länken från boetten för att hitta dessa.

Den är riktig - återkommer med bilder.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Stort tack för ditt utförliga svar! Mycket intressant läsning. Jag har inte den hos mig just nu så får återkomma med fler detaljer. Vad jag vet har han haft den i 25-30 år men den är ärvd så den är äldre än så. Ganska säker på att den är helt oservad/opolerad. Skitig är den dock, så ska se till att rengöra den. Box + Papper finnes ej tyvärr.

Nejdå, han lever fortfarande, men har haft denna liggandes - tänkte övertala honom att börja använda den.

Kul även det med Paul Newman-filmen :D
Ingen fara;). Om den är så gammal lutar det mot 16000 men kan även vara 16200 då den producerades 89. Fick du kläm på om den har plexiglas?.
Om du inte plockat av en sådan länk tidigare och känner det finns en risk att repa boetten/luggarna så gör en rengöring med lite diskmedel på länken men skölj inte boetten under kranen då packningarna lär vara i dålig kondition och uttorkade. Dessutom torkar diskmedel ut det ännu mer. Ultraljudstvätt på länken är det bästa och troligtvis får man köra den ett par gånger beroende på hur skitig den är. Smuts och salt verkar som fint sandpapper på en sådan länk när den används;). Skönt o höra att han är i livet och det är klart han ska använda den!:cigar:
 
Senast ändrad:

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Superfin klocka som förtjänar KÄRLEK!! :D

Ta den till Rolex-AD och låt åtminstone genomföra ett trycktest så den är tät, samt att de kör länken i ultraljudstvätt.

(Undvik polering) så håller den värdet bättre!
 

Zeus

Omega
Ingen fara;). Om den är så gammal lutar det mot 16000 men kan även vara 16200 då den producerades 89. Fick du kläm på om den har plexiglas?.
Om du inte plockat av en sådan länk tidigare och känner det finns en risk att repa boetten/luggarna så gör en rengöring med lite diskmedel på länken men skölj inte boetten under kranen då packningarna lär vara i dålig kondition och uttorkade. Dessutom torkar diskmedel ut det ännu mer. Ultraljudstvätt på länken är det bästa och troligtvis får man köra den ett par gånger beroende på hur skitig den är. Smuts och salt verkar som fint sandpapper på en sådan länk när den används;). Skönt o höra att han är i livet och det är klart han ska använda den!:cigar:

Stort tack ännu en gång för tipsen!
Har inte kunnat klämma på den idag, om någon vecka igen bör jag kunna ta lite bättre bilder samt klämma lite på den :)
Ultraljudstvätt, var kan man göra detta?
Ja, synd att den bara ligger och samlar damm!
 

Zeus

Omega
Superfin klocka som förtjänar KÄRLEK!! :D

Ta den till Rolex-AD och låt åtminstone genomföra ett trycktest så den är tät, samt att de kör länken i ultraljudstvätt.

(Undvik polering) så håller den värdet bättre!

Verkligen, ett under att jag inte fått se den tidigare och att den inte används :nailbiting:
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Stort tack ännu en gång för tipsen!
Har inte kunnat klämma på den idag, om någon vecka igen bör jag kunna ta lite bättre bilder samt klämma lite på den :)
Ultraljudstvätt, var kan man göra detta?
Ja, synd att den bara ligger och samlar damm!
Aha förstår, det är en sån skönhet när man får klämma på den;). Ultraljudstvättar kan man köpa lite här och där t.ex. Kjell & Co för några hundringar och de funkar OK men är väl inga mästerverk för prislappen.
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Superfin klocka som förtjänar KÄRLEK!! :D

Ta den till Rolex-AD och låt åtminstone genomföra ett trycktest så den är tät, samt att de kör länken i ultraljudstvätt.

(Undvik polering) så håller den värdet bättre!

Ja den är urtjusig med sin vita tavla och jubilee'!:)

Har ingen gedigen erfarenhet av trycktest mer än att jag gjort det med gott resultat ett flertal gånger samt själv smort mina packningar med silikon som billigt knep för längre hållbarhet:D. Jag skulle inte känna att en klocka som är runt 30år gammal är tät om den lyckligtvis(men troligtvis inte) uppfyller ett trycktest på 100m. Vanligt är att dessa har korrosion i mellanboetten och i detta fallet lär packningarna inte vara en höjdare. Har t.o.m. sett en och annan på forumet som inte fått trycktest utfört p.g.a. för mkt korrosion och då vill AD:n byta boetten. Blir väl tät ca 30-50m? om så är fallet. Har den plexiglas ska nog även den bytas vid packningsservice då den utgör packning själv.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Är jag ute och cyklar ang. Pris på denna?
Inte en enda intressent, eller så beror det på att K&S är kallt..
https://klocksnack.se/threads/aquastar-genève-atoll-20-3-4500.108722/

Har inte fört statistik, direkt. Så ta inte mitt ord som lag...
Men det känns som om Aquastar-modellerna tappat lite grann i dragningskraft.
När jag först joinade KS så var Aquastar 63 tämligen hett och man kunde nästan se dem gå upp i värde dag för dag. Nu på sistone har jag sett en del gå osålda på auktionerna.
Nu är detta inte en Aquastar 63, för all del - men jag tror att det kanske kan vara lite samma.
Således så tror jag att den ligger lite högt. Därmed inte sagt att man inte kan få det internationellt - det har jag hållit ännu mindre koll på.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Har inte fört statistik, direkt. Så ta inte mitt ord som lag...
Men det känns som om Aquastar-modellerna tappat lite grann i dragningskraft.
När jag först joinade KS så var Aquastar 63 tämligen hett och man kunde nästan se dem gå upp i värde dag för dag. Nu på sistone har jag sett en del gå osålda på auktionerna.
Nu är detta inte en Aquastar 63, för all del - men jag tror att det kanske kan vara lite samma.
Således så tror jag att den ligger lite högt. Därmed inte sagt att man inte kan få det internationellt - det har jag hållit ännu mindre koll på.
Tack så mycket för ett utförligt och bra svar! :) Får testa med 4’ och ta smällen!
 

cvk

Breitling
Vad kan detta vara för reference? 16200?

Kan någon uttala sig om rimligt pris i runda slängar? :)
 

Bilagor

  • 331F61D4-0269-4DE4-A4E8-E9DB6AF9467F.jpeg
    331F61D4-0269-4DE4-A4E8-E9DB6AF9467F.jpeg
    52.8 KB · Visningar: 6
  • DDCDC289-C952-4A7B-AA3E-475978B0D13A.jpeg
    DDCDC289-C952-4A7B-AA3E-475978B0D13A.jpeg
    45.1 KB · Visningar: 6

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Vad kan detta vara för reference? 16200?

Kan någon uttala sig om rimligt pris i runda slängar? :)
Beroende på köparens presumtiva angelägenhet kan det variera något men räknat i garanterat minsta belopp bör du hamna på 1st Bugg och en 1st burk Coca-Cola. I maxfallet 1st semla utan lock och 1st kopp kaffe med en klick sprutgrädde eller motsvarande en närmast exklusiv falafel från en välrespekterad vagn.
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Är jag ute och cyklar ang. Pris på denna?
Inte en enda intressent, eller så beror det på att K&S är kallt..
https://klocksnack.se/threads/aquastar-genève-atoll-20-3-4500.108722/
Har inte koll på Aquastar eller vintagedykare generellt men har sett några hos Gripenbro för runt 20 lök och den på annonsen är härlig vintage så 4-5k är väl rättmätigt:). Kanske länken är original eller en NSA swiss länk av god kvalite vilket förhöjer nöjet.
 
Senast ändrad:

cvk

Breitling
500 Baht ungefär, Kanske upp mot 800 Baht ny.
Beroende på köparens presumtiva angelägenhet kan det variera något men räknat i garanterat minsta belopp bör du hamna på 1st Bugg och en 1st burk Coca-Cola. I maxfallet 1st semla utan lock och 1st kopp kaffe med en klick sprutgrädde eller motsvarande en närmast exklusiv falafel från en välrespekterad vagn.

En dålig kopia med andra ord? Vad var det som avslöjade det för er? :D
Jag var i kontakt med en säljare på Blocket igår som skickade dessa bilder. Fick dålig magkänsla varpå jag slängde upp frågan här.
Om det är sant känner jag verkligen med personen som köpte den..
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En dålig kopia med andra ord? Vad var det som avslöjade det för er? :D
Jag var i kontakt med en säljare på Blocket igår som skickade dessa bilder. Fick dålig magkänsla varpå jag slängde upp frågan här.
Om det är sant känner jag verkligen med personen som köpte den..
Det mesta. Tavla, glas, djup, länk, mm, mm
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En dålig kopia med andra ord? Vad var det som avslöjade det för er? :D
Jag var i kontakt med en säljare på Blocket igår som skickade dessa bilder. Fick dålig magkänsla varpå jag slängde upp frågan här.
Om det är sant känner jag verkligen med personen som köpte den..


Har svårt att se att någon skulle betala Rolex pengar för den. Personen som köpte den visste att det var en kopia, garanterat!
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
En dålig kopia med andra ord? Vad var det som avslöjade det för er? :D
Jag var i kontakt med en säljare på Blocket igår som skickade dessa bilder. Fick dålig magkänsla varpå jag slängde upp frågan här.
Om det är sant känner jag verkligen med personen som köpte den..
Ja, på bild är den rätt dålig men på håll en svårare bedömning:D. Som @Criss Cross skrev är det nästan allt man reagerar på. Jag reagerade direkt på lume-prickarnas färg som är ljusgröna, bubblan som är något liten, ändlänkarna samt pcl på mittlänkarna ser ut som på en 6-siffrig nyare ref och är inte tidsenligt med klockan, index ser inte original ut(lämpade för äldre klockor upp till 60-70-talet) för modellen och verkar något för långa, kronan saknar formen som en original, texten är blurrig, glasringen ser tjock ut/sitter högt och sitter därmed inte snyggt........
 
Senast ändrad:

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Min kompis har tröttnat på sin GP och undrar vad han kan få för den. Okänd servicehistorik, okänd ålder. Funkar så vitt jag förstår u a till vardags. Ballpark estimate?
A420C0E1-B88C-4AE6-822D-0DA5F4116E02.jpeg
A3B1FC63-4488-49B3-9255-F10CB69D27CF.jpeg FDDEBAA2-1930-4D2C-B0C3-739CF12A57CB.jpeg
 

Leif

Cartier
Senast ändrad:
Topp