• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
476F8226-9549-4C7F-89F7-C78058F0C00F.jpeg
Vad anser ni är rimligt för en Rolex TOG 6202? Litet hopplock med case från -57/-58, tavla från -59/-60, insert något senare, USA-jubilee, fin patina och matchande visare. Den går utmärkt.
Vridringsinlägget måste vara falskt?
Färsk referens:
https://onlineonly.christies.com/s/...TXT_chrono24_LDP_list_WTC_Lot188_17562____EN_
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har lagt ner mycket tid på att efterforska just insertet och det är svårt att hitta bra detaljerad info om den här modellen men det som sitter på min klocka ska vara ett service-insert. Jag har också sett en del AM-inserts men de ser annorlunda ut.
Trodde inte det fanns röda inlägg från fabrik idag. Ser helt klart fuskblekt och nytt ut iaf. Inte ett sånt här?
https://www.ebay.com/itm/BEZEL-INSERT-FOR-ROLEX-TURNOGRAPH-6202-RED-TRIANGLE-/161360555514
 

thny

Omega
2-Faktor
Trodde inte det fanns röda inlägg från fabrik idag. Ser helt klart fuskblekt och nytt ut iaf. Inte ett sånt här?
https://www.ebay.com/itm/BEZEL-INSERT-FOR-ROLEX-TURNOGRAPH-6202-RED-TRIANGLE-/161360555514
Det är definitivt inte ett sådant insert. Jag var faktiskt lite orolig för det först, vilket ledde till en massa efterforskning, men trycket på font och prickar är rätt ojämnt när man tittar närmare på mitt insert och inte alls lika ”cleant” som på de AM-inserts som säljs på e-Bay. Sen hittade jag en del hänvisningar till att service-inserts inte hade lume-pärla. Det vore intressant att veta om det finns någon här som vet mer om detta.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Själv gav jag 4500 face only för min, dock nyservad, mer eftertraktad tavla(?) och ganska crisp skick. Personligen gillar jag "C shape" boetten skarpt!
3F814382-44C9-4AE9-8830-1AD027715806.jpeg
Skick , utförande och servicehistorik är inte direkt oväsentligt när det kommer till rimligt pris. Den hade kunnat kosta mer exempelvis hos en handlare utan att det varit konstigt. Inverkar dock inte så mycket på andra exemplar i andra skick och utföranden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är definitivt inte ett sådant insert. Jag var faktiskt lite orolig för det först, vilket ledde till en massa efterforskning, men trycket på font och prickar är rätt ojämnt när man tittar närmare på mitt insert och inte alls lika ”cleant” som på de AM-inserts som säljs på e-Bay. Sen hittade jag en del hänvisningar till att service-inserts inte hade lume-pärla. Det vore intressant att veta om det finns någon här som vet mer om detta.
Om du nu har lagt mycket tid på detta och inte tycker dessa inlägg ser lika ut, kan du inte dela med dig lite av erfarenheten då?
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Hm, ok. Jag har inte samma uppfattning men @jakob.dala har du någon input här?
Jg har faktiskt ingen aning. När jag köpte klockan satt det på. Det är kanske inte från klockans ålder. Tänkte mest att det skulle ha tillkommit senare. Upplever det inte som fuskblekt då de brukar bli matta i lystern men visst kan jag ha fel. Slitningen ser ju ärlig ut i kanterna.
Vet inte om det finns så många referensobjekt tyvärr.
Är verkligen det samma typsnitt som det du länkar till @Aurum ?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jg har faktiskt ingen aning. När jag köpte klockan satt det på. Det är kanske inte från klockans ålder. Tänkte mest att det skulle ha tillkommit senare. Upplever det inte som fuskblekt då de brukar bli matta i lystern men visst kan jag ha fel. Slitningen ser ju ärlig ut i kanterna.
Vet inte om det finns så många referensobjekt tyvärr.
Är verkligen det samma typsnitt som det du länkar till @Aurum ?
Vet inte om det är samma inlägg, men det är likt. Det är ju även rätt nytt, och det är slitet i innerkant? Jag är övertygad om att det är fuskblekt, men kan ha fel. Hade i vilket fall tagit för givet att det var fake om jag inte hittat någon annan trovärdig källa.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Vet inte om det är samma inlägg, men det är likt. Det är ju även rätt nytt, och det är slitet i innerkant? Jag är övertygad om att det är fuskblekt, men kan ha fel. Hade i vilket fall tagit för givet att det var fake om jag inte hittat någon annan trovärdig källa.
Självklart skulle man vilja hitta ett till likadant.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju det jag försöker göra :) Vad tycker du om klockan i övrigt och hur bör jag bäst hantera oklarheten rörande insertet?
Vet faktiskt inte vad jag ska säga, den ser ju inte ut som min. Väldigt många saknar originalinlägget och många skriver fake, därför tror jag inte det finns liknande nya från Rolex. Vet inte hur jag skulle värdera min egen heller. Min kanske är drygt 150'.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Det är ju det jag försöker göra :) Vad tycker du om klockan i övrigt och hur bör jag bäst hantera oklarheten rörande insertet?
Klockan har ett fint helhetsintryck och jag tycker att en ev köpare måste bilda sig en egen uppfattning, speciellt när det rör sig om ganska mycke pengar idag.
Grymt fin är den oas :)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Vet faktiskt inte vad jag ska säga, den ser ju inte ut som min. Väldigt många saknar originalinlägget och många skriver fake, därför tror jag inte det finns liknande nya från Rolex. Vet inte hur jag skulle värdera min egen heller. Min kanske är drygt 150'.
Jag tror det är mer för både din o den diskuterade men visst gäller det att hitta rätt köpare.
 

Mukt

Cartier
Skick , utförande och servicehistorik är inte direkt oväsentligt när det kommer till rimligt pris. Den hade kunnat kosta mer exempelvis hos en handlare utan att det varit konstigt. Inverkar dock inte så mycket på andra exemplar i andra skick och utföranden.
Förvisso helt sant, mer tänkt som inspiration gällande C-shape cosmicen och ett försök att bidra till en ungefärlig uppskattning av prisbild.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Är det såpass för detta objektet? Nu är jag eventuellt intresserad, men det är ett hopplock med tvivelaktigt insert?
En sub är alltid en sub gäller även de små skulle jag säga. Intresset för dom små subbarna har ju stigit rejält i allmänhet.
Detta objekt tycker jag vinner mycket på sin fina patina, matchning tavla visare.
Men det är bara min åsikt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En sub är alltid en sub gäller även de små skulle jag säga. Intresset för dom små subbarna har ju stigit rejält i allmänhet.
Detta objekt tycker jag vinner mycket på sin fina patina, matchning tavla visare.
Men det är bara min åsikt.
Är tavlan en servicetavla eller hann de få denna radiummärkning innan modellen lades ner?
 

Tipsy

Omega
Skulle uppskatta tankar kring denna, sökte lite på Chrono, Ebay och Watchrecon men blev inte klokare för den saken.

Moser & Cie, något över 30mm utan krona, manuellt verk, ingen service historik men går fint enligt timegrapher.

IMG_20180806_170710.jpg


IMG_20180906_150449.jpg IMG_20180806_170738.jpg IMG_20180806_170754.jpg
 
  • Like
Reactions: PJW

Psykel

Patek
Skulle uppskatta tankar kring denna, sökte lite på Chrono, Ebay och Watchrecon men blev inte klokare för den saken.

Moser & Cie, något över 30mm utan krona, manuellt verk, ingen service historik men går fint enligt timegrapher.

IMG_20180806_170710.jpg


IMG_20180906_150449.jpg IMG_20180806_170738.jpg IMG_20180806_170754.jpg
Fin, men kanske lite för liten för gemene man. Jag skulle nog testa med kanske 1.500 till att börja med.
 
Hej jag har en Tag Heuer automatic professional från 1990 som är i väldigt fins skick. Vad kan man tänkas få för en sådan? Har sett priser mellan 10-12k
 

Bilagor

  • A651469E-1859-458B-B638-FF5FCAADAA6C.jpeg
    A651469E-1859-458B-B638-FF5FCAADAA6C.jpeg
    161.9 KB · Visningar: 1

denjohan

Rolex
Pledge Member
Tänkte tunna ut i lådan. Så jag undrar lite vad som är rimligt för en blå Pogue, 1973, allt original inklusive länk med en satans massa extra länkbitar.

58947720-BE01-44F8-A028-C8CA33447ABA.jpeg
 
Senast ändrad:

Snaran74

Breitling
Hej..
Var inne på pantbanken, för att få en uppfattning om värdet på denna Jaeger-lecoultre, men dom tyckte att den inte var värd mer än precis guldvärdet i klockan. Jag är dock inte expert, så jag tänkte att ni kanske kan dela med er av era åsikter om värdet på klockan. Det är ett fungerande herrur, manuellt, i 18k guld.
Inga större skavanker, har dock tre repor i glaset.

Tack på förhand
 

Bilagor

  • 20190509_153310.jpg
    20190509_153310.jpg
    161 KB · Visningar: 3
  • 20190509_104953.jpg
    20190509_104953.jpg
    192.5 KB · Visningar: 2
  • 20190508_230317.jpg
    20190508_230317.jpg
    116.4 KB · Visningar: 2

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej..
Var inne på pantbanken, för att få en uppfattning om värdet på denna Jaeger-lecoultre, men dom tyckte att den inte var värd mer än precis guldvärdet i klockan. Jag är dock inte expert, så jag tänkte att ni kanske kan dela med er av era åsikter om värdet på klockan. Det är ett fungerande herrur, manuellt, i 18k guld.
Inga större skavanker, har dock tre repor i glaset.

Tack på förhand
Vad kan vara rimligt, 7-8.000kr kanske?
 
Topp