Laddar...

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Diskussion i 'Vintage' startad av JiiWe, 20 maj 2014.

Taggar:
  1. Aurum

Aurum Harsh but fair

2. thny

thny Titan Premium

Från:
    STHLM
    Jag har lagt ner mycket tid på att efterforska just insertet och det är svårt att hitta bra detaljerad info om den här modellen men det som sitter på min klocka ska vara ett service-insert. Jag har också sett en del AM-inserts men de ser annorlunda ut.

3. Alvin

Alvin Titan

Själv gav jag 4500 face only för min, dock nyservad, mer eftertraktad tavla(?) och ganska crisp skick. Personligen gillar jag "C shape" boetten skarpt!
    3F814382-44C9-4AE9-8830-1AD027715806.

tim ur länk, Beo och Mange73 gillar detta.
  4. Alvin

Alvin Titan

^^

Mange73 gillar detta.
  5. Aurum

Aurum Harsh but fair

Trodde inte det fanns röda inlägg från fabrik idag. Ser helt klart fuskblekt och nytt ut iaf. Inte ett sånt här?
    https://www.ebay.com/itm/BEZEL-INSERT-FOR-ROLEX-TURNOGRAPH-6202-RED-TRIANGLE-/161360555514

6. thny

thny Titan Premium

Från:
    STHLM
    Hm, ok. Jag har inte samma uppfattning men @jakob.dala har du någon input här?

7. thny

thny Titan Premium

Från:
    STHLM
    Det är definitivt inte ett sådant insert. Jag var faktiskt lite orolig för det först, vilket ledde till en massa efterforskning, men trycket på font och prickar är rätt ojämnt när man tittar närmare på mitt insert och inte alls lika ”cleant” som på de AM-inserts som säljs på e-Bay. Sen hittade jag en del hänvisningar till att service-inserts inte hade lume-pärla. Det vore intressant att veta om det finns någon här som vet mer om detta.

8. URsinne

URsinne Silver

Skick , utförande och servicehistorik är inte direkt oväsentligt när det kommer till rimligt pris. Den hade kunnat kosta mer exempelvis hos en handlare utan att det varit konstigt. Inverkar dock inte så mycket på andra exemplar i andra skick och utföranden.

9. Aurum

Aurum Harsh but fair

Om du nu har lagt mycket tid på detta och inte tycker dessa inlägg ser lika ut, kan du inte dela med dig lite av erfarenheten då?

10. jakob.dala

jakob.dala Oo=v=oO Premium

Från:
    Vällingby
    Jg har faktiskt ingen aning. När jag köpte klockan satt det på. Det är kanske inte från klockans ålder. Tänkte mest att det skulle ha tillkommit senare. Upplever det inte som fuskblekt då de brukar bli matta i lystern men visst kan jag ha fel. Slitningen ser ju ärlig ut i kanterna.
    Vet inte om det finns så många referensobjekt tyvärr.
    Är verkligen det samma typsnitt som det du länkar till @Aurum ?

11. jakob.dala

Från:
    Vällingby
    Tycker tex 5 har olika form
    F94F82D8-A976-4846-B9B4-0810D2AD7C70. E564EBBC-A9D1-4783-8EDA-F04F2B066AA1.

12. Aurum

Aurum Harsh but fair

Vet inte om det är samma inlägg, men det är likt. Det är ju även rätt nytt, och det är slitet i innerkant? Jag är övertygad om att det är fuskblekt, men kan ha fel. Hade i vilket fall tagit för givet att det var fake om jag inte hittat någon annan trovärdig källa.

13. jakob.dala

Från:
    Vällingby
    Självklart skulle man vilja hitta ett till likadant.

Aurum gillar detta.
  14. thny

thny Titan Premium

Från:
    STHLM
    Det är ju det jag försöker göra :) Vad tycker du om klockan i övrigt och hur bör jag bäst hantera oklarheten rörande insertet?

15. Aurum

Aurum Harsh but fair

Vet faktiskt inte vad jag ska säga, den ser ju inte ut som min. Väldigt många saknar originalinlägget och många skriver fake, därför tror jag inte det finns liknande nya från Rolex. Vet inte hur jag skulle värdera min egen heller. Min kanske är drygt 150'.

thny gillar detta.
  16. jakob.dala

Från:
    Vällingby
    Klockan har ett fint helhetsintryck och jag tycker att en ev köpare måste bilda sig en egen uppfattning, speciellt när det rör sig om ganska mycke pengar idag.
    Grymt fin är den oas :)

thny gillar detta.
  17. jakob.dala

Från:
    Vällingby
    Jag tror det är mer för både din o den diskuterade men visst gäller det att hitta rätt köpare.

thny och Aurum gillar detta.
  18. Teletomte

Teletomte Silver

Från:
    Malmö
    Är det såpass för detta objektet? Nu är jag eventuellt intresserad, men det är ett hopplock med tvivelaktigt insert?

19. Alvin

Alvin Titan

Förvisso helt sant, mer tänkt som inspiration gällande C-shape cosmicen och ett försök att bidra till en ungefärlig uppskattning av prisbild.

20. jakob.dala

Från:
    Vällingby
    En sub är alltid en sub gäller även de små skulle jag säga. Intresset för dom små subbarna har ju stigit rejält i allmänhet.
    Detta objekt tycker jag vinner mycket på sin fina patina, matchning tavla visare.
    Men det är bara min åsikt.

Stroboman gillar detta.
  21. Teletomte

Teletomte Silver

Från:
    Malmö
    Tavla och visare är definitivt bra!

jakob.dala gillar detta.
  22. Aurum

Aurum Harsh but fair

Är tavlan en servicetavla eller hann de få denna radiummärkning innan modellen lades ner?

23. jakob.dala

Från:
    Vällingby
    Enligt uppgift sen tavla. Där finns det likadana att jämföra med.

Vess1an och Aurum gillar detta.
  24. Tipsy

Tipsy Titan

Skulle uppskatta tankar kring denna, sökte lite på Chrono, Ebay och Watchrecon men blev inte klokare för den saken.

Moser & Cie, något över 30mm utan krona, manuellt verk, ingen service historik men går fint enligt timegrapher.

IMG_20180806_170710.

IMG_20180906_150449. IMG_20180806_170738. IMG_20180806_170754.

PJW gillar detta.
  25. Aurum

Aurum Harsh but fair

Yes, vet bara att vissa benämns som tidiga servicetavlor. Har dock inte själv intresserat mig för Rolexvärldens alla tavelvariationer.

jakob.dala gillar detta.
  26. Psykel

Psykel Diamant

Fin, men kanske lite för liten för gemene man. Jag skulle nog testa med kanske 1.500 till att börja med.

Tipsy gillar detta.
  27. Jesper Emanuel Nilsberg

Jesper Emanuel Nilsberg Plast

Hej jag har en Tag Heuer automatic professional från 1990 som är i väldigt fins skick. Vad kan man tänkas få för en sådan? Har sett priser mellan 10-12k

Bifogade filer:

28. denjohan

denjohan Silver Premium

Tänkte tunna ut i lådan. Så jag undrar lite vad som är rimligt för en blå Pogue, 1973, allt original inklusive länk med en satans massa extra länkbitar.

58947720-BE01-44F8-A028-C8CA33447ABA.

Senast ändrad: 9 maj 2019
    MaBr gillar detta.
  29. Snaran74

Snaran74 Plast

Hej..
    Var inne på pantbanken, för att få en uppfattning om värdet på denna Jaeger-lecoultre, men dom tyckte att den inte var värd mer än precis guldvärdet i klockan. Jag är dock inte expert, så jag tänkte att ni kanske kan dela med er av era åsikter om värdet på klockan. Det är ett fungerande herrur, manuellt, i 18k guld.
    Inga större skavanker, har dock tre repor i glaset.

Tack på förhand

Bifogade filer:

cycleMagnus gillar detta.
  30. Criss Cross

Criss Cross Diamant

Från:
    Stockholm
    Vad kan vara rimligt, 7-8.000kr kanske?

URsinne, eriksson850 och Aurum gillar detta.
Mollstedt