HO = head onlyHO? Tudor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
HO = head onlyHO? Tudor?
Carrées länk och glasring är ju platt medan Galbée har rundad/kupad profil.Vet inte faktiskt, är det olika länk till Carrera och galbee? Jag har förstått det som att nyare (00-tal) har länk som går jämn med boetten på Santos, medan tidigare har som en försjunkning. Kan dock ha fel...
Ikke noget. Uret er helt korrekt, länken er aftermarket. Synes sjældent man ser dem med guldtavla.
Vad finns det för stämplar på länken. Jag utesluter inte att det är en Omegalänk även om inte själva länken och änden mot bandhornen skriker Omega. Spännet ser fint ut.
Har du någon bra teori kring hur han fått dit Omega loggan på länken? Säljaren måste vara rätt händig ändå, det får jag ge honom.
Vad finns det för stämplar på länken. Jag utesluter inte att det är en Omegalänk även om jag inte riktigt själva länken och änden mot bandhornen säger Omega. Spännet ser fint ut.
Finns väldigt många olika Omegalänkar. Kan inte minnas jag sett denna tidigare. I slutändan handlar det väl om du tror det är en äkta länk och om du kan sälja in den som äkta när du säljer?He he...jag ska plåga herrn lite till då, men jag antar att den är stämplad Omega eftersom ALLT han sagt tidigare har stämt väl med verkligheten. Vi får se!
Jag håller med om en sak, länken ser rätt "generic" ut, men Omega har kanske tillverkat sådana också, vet du? Har du sett liknande någon gång?
Finns väldigt många olika Omegalänkar. Kan inte minnas jag sett denna tidigare. I slutändan handlar det väl om du tror det är en äkta länk och om du kan sälja in den som äkta när du säljer?
Ok, tänk på att denna länken måste längdjusteras hos guldsmed om den inte råkar vara i rätt storlek nu.Nja, helst ska det ju handla om att det är en äkta länk så att jag slipper ljuga eller låtsas som att jag inte vet. Dock bör det nämnas att jag inte är en "flippare", jag har inte sålt en enda klocka hitintills. Ser det mer som en diversifiering av portföljen på gott och ont...intalar mig något i denna stilen iaf. Men visst, någon dag bör några klockor lämna facket för jag använder inte ens hälften av dom längre. Det är Tudor, Rolex och Omega mitt hjärta bankar för just nu...och Vacheron Jalousie....och Reverso.....och Speedmaster....målet är en Patek en vacker dag, jag måste dock förtjäna den med kunskap snarare än plånbok. Allt har sin tid!
Ok, tänk på att denna länken måste längdjusteras hos guldsmed om den inte råkar vara i rätt storlek nu.
Har du någon bra teori kring hur han fått dit Omega loggan på länken? Säljaren måste vara rätt händig ändå, det får jag ge honom.
Dock vet jag inte om länken såldes på klockan, jag tycker inte att dom ser helt klockrena ut ihop men det blir nog bra. En 18k BOR hade jag inte tackat nej till!
Det er IKKE en Omega-länk.
Min første Constellation kom med denne aftermarket Omega-länk:
Tilverket ved en juveler, købt i stedet for den meget dyrere, originale länke som ellers var alternativet. Enig med @Aurum i at änden mot bandhornene er der, hvor det ser mindst korrekt ud. En ägte Omega-länk ville typisk (altid?) have haft end links der passer til klokken.
Hur var det med stämplarna, kan du få bilder på dem?Jag har några följdfrågor till dig isåfall:
Är du en Omega expert?
Har du haft samma Omega som jag vill köpa? Alltså samma referens...för som Aurum säger så finns det ju många Omegalänkar.
Har du sett ALLA Omega länkar så att du direkt kan avgöra huruvida något är autentiskt eller inte?
Varför har länken ett Omega lås? Har personen ifråga endast satt på en korrekt lås till en no-name länk?
Hur var det med stämplarna, kan du få bilder på dem?
För övrigt, att fixa ett lås med en hyfsat korrekt Omega-logga på till ett guldarmband är inget större bekymmer.
Hoppas allt är ok, det är en snygg klocka, och en passande modell av länk. Min enda "oro" är att du pröjsar premium för en (uppgiven) original-länk och det sedan är en am-länk.Hur många tror du går så långt? Jag är helt seriös med min fråga. Är det vanligt förekommande?
Jag kan säkerligen få bilder på stämplarna då allt annat jag efterfrågat har kommit på mailen...han verkar som sagt reko!
Hoppas allt är ok, det är en snygg klocka, och en passande modell av länk. Min enda "oro" är att du pröjsar premium för en (uppgiven) original-länk och det sedan är en am-länk.
Det som gjorde mig (och @Aurum , tror jag) fundersamma är endlinksen.
Att det har gjorts logotyp-försedda eftermarknadslänkar i guld vet jag med 100% säkerhet. Har själv skrotat två, med tillverkarstämplar från Sverige.
Oj, där dök den upp min gamla Rootbeer! Tog den till Sverige från HQ Milton för några år sedan. Inte servad under tiden jag hade den. Har dålig koll på var dom ligger idag men fin är den
Haft den i drygt 3 år nu, köptes då av annan forumprofil och kom tillsammans med lite utbytesdelar och ett extra insert. Hur vet du att det är din gamla?Oj, där dök den upp min gamla Rootbeer! Tog den till Sverige från HQ Milton för några år sedan. Inte servad under tiden jag hade den. Har dålig koll på var dom ligger idag men fin är den
Jag har några följdfrågor till dig isåfall:
Är du en Omega expert?
Har du haft samma Omega som jag vill köpa? Alltså samma referens...för som Aurum säger så finns det ju många Omegalänkar.
Har du sett ALLA Omega länkar så att du direkt kan avgöra huruvida något är autentiskt eller inte?
Varför har länken ett Omega lås? Har personen ifråga endast satt på en korrekt lås till en no-name länk?
från boken "journey th.t." sid 371Utan tvekan. Jag uppskattar verkligen att ni uppmärksammar sådant som jag inte har sett själv eller kunnat avgöra. Jag får be om fler bilder och ställa fler frågor, men det bör sägas att han sagt att allt är original. Som sagt, vi får se.
Känner igen den på det helbruna insertet och den något ojämna borstningen på bandhornet. Den kom med ett extra super fat font brunt/grått insert. Här är en gammal bild från min instaHaft den i drygt 3 år nu, köptes då av annan forumprofil och kom tillsammans med lite utbytesdelar och ett extra insert. Hur vet du att det är din gamla?
Jeg er rimeligt vidende om Omega, ikke en ekspert, men nok bedre underrettet end de fleste. Jeg har selv troet det samme som dig - at når der var Omega-logo på en lås, så var den ægte - men har lært, at det ikke nødvendigvis forholder sig sådan.
Læs gerne denne tråd på Omegaforums: https://omegaforums.net/threads/my-omega-watches.35467/
Der kan du bl.a. se disse billede, der viser hvad du skal kigge efter:
Omega-stempler og gerne en länk-reference.
Du skal huske på, at det var en anden tid dengang. Varemærkeforfalskning og deslige var ikke det samme problem, og at en guldsmed lavede et logo på en generisk lås, tror jeg ikke at nogen har løftet øjenbryn over.
Der er også en anden aftermarket länk i den tråd:
Jeg har et spørgsmål til dig - er ovenstående et seriøst spørgsmål? Mener du virkeligt, at man skal have set alle varianter af en given genstand, for at kunne sige, at noget er ukorrekt? Eller er det kun, når du får svar, som passer dig, at du ikke stiller spørgsmålstegn ved folks erfaringer og viden?
Hvis det virkeligt er din holdning, så vil jeg gerne høre dig, hvem her på forummet, du mener har set alle länker og kan afgøre noget som helst...
Det var så lidt.
Bär den med stolthet på den länken, även om den är AM. Snygg, passar till, och säger den del om tidsandan då den tillverkades. Se till att betala max skrotvärdet för den bara.Jag försökte inte göra mig lustig på något sätt utan vill, på gott och ont, inte avfärda länken som fake direkt. Jag får helt enkelt forska vidare och tro mig när jag säger att jag uppskattar all hjälp och alla tips folk ger. Jag lär ju mig konstant så för mig är detta guld värt! (No pun intended)
Jag tror även att du förstår att ingen kan begära att någon skulle ha sett ALLA länkar, min frågade syftade främst till att se hur väl bevandrad du är i Omega träsket. Du verkar påläst så jag avfärdar inte dina uttalanden som bullshit men måste självklart gå vidare med efterforskningar själv.
Är det underligt att jag VILL att allt ska stämma tycker du? Jag gillar Omega, guld, Connies och original så kan jag få allt på samma gång så tackar jag inte direkt nej.
Tackar ödmjukast för länken!
Jag försökte inte göra mig lustig på något sätt utan vill, på gott och ont, inte avfärda länken som fake direkt. Jag får helt enkelt forska vidare och tro mig när jag säger att jag uppskattar all hjälp och alla tips folk ger. Jag lär ju mig konstant så för mig är detta guld värt! (No pun intended)
Jag tror även att du förstår att ingen kan begära att någon skulle ha sett ALLA länkar, min frågade syftade främst till att se hur väl bevandrad du är i Omega träsket. Du verkar påläst så jag avfärdar inte dina uttalanden som bullshit men måste självklart gå vidare med efterforskningar själv.
Är det underligt att jag VILL att allt ska stämma tycker du? Jag gillar Omega, guld, Connies och original så kan jag få allt på samma gång så tackar jag inte direkt nej.
Tackar ödmjukast för länken!
Var glad för att vi värderar klockorna rimligare här .Någon som kan svara på varför vintage Omega-marknaden är så luddig? Det är min uppfattning i alla fall.
På internationella sajter går seamasters och constallations för allt mellan 10k-30k medans jag upplever att många här på forumet ”värderar” likadana modeller till 5k-15k
Kromad boett? ~500 kanske.
Vad tror ni om denna? Loppisfynd för 100 kronor. Går finfint, inget fel på uppvridningen eller något sånt.
Yep. Tackar! Ska "gå in den" ett par dagar och se om den faller mig i smaken, men lutar åt sälj. Köpte den bara för att en tickande Oris måste ju vara värd mer än en hundring.Kromad boett? ~500 kanske.