• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hejsan, har denna fina klocka hemma, men vintage är inte riktigt min grej. Har funderat på att släppa den och behöver hjälp med att sätta ett rätt pris/värde.

Klockan går igång när man skakar igång den utan problem. Går faktiskt bra när man använder den. Ej räknat. Ingen service-historik. Gång-reserven är inte riktigt bra dock. Kanske håller en dag. Plexit är slitet med hack i. Svårt att fånga på bild.

Se bilder för skick. Har ej öppnat den så jag har ingen aning om verks osv.

@Aurum. Här är klockan ifråga.

IMG_20190612_113633__01.jpg

IMG_20190612_113623.jpg

IMG_20190612_113616.jpg

IMG_20190612_113606.jpg

IMG_20190612_113551.jpg
 
Hejsan, har denna fina klocka hemma, men vintage är inte riktigt min grej. Har funderat på att släppa den och behöver hjälp med att sätta ett rätt pris/värde.

Klockan går igång när man skakar igång den utan problem. Går faktiskt bra när man använder den. Ej räknat. Ingen service-historik. Gång-reserven är inte riktigt bra dock. Kanske håller en dag. Plexit är slitet med hack i. Svårt att fånga på bild.

Se bilder för skick. Har ej öppnat den så jag har ingen aning om verks osv.

@Aurum. Här är klockan ifråga.

IMG_20190612_113633__01.jpg

IMG_20190612_113623.jpg

IMG_20190612_113616.jpg

IMG_20190612_113606.jpg

IMG_20190612_113551.jpg
Kul modell, ska ha varit tät till 120 m om jag inte missuppfattat något. Tycker boettlocket ser ut som Supercompressor (mrpsa), någon som kan bekräfta detta? Förmodar du inte har öppnat uret? Lite sliten boett och kronan har tappat sitt hölje. Värdet är kanske inte lika kul, dessa går från 500 till 3000 kr vad jag kan se. 500 är för lite men 3000 kr blir nog svårt här iaf.
 
Kul modell, ska ha varit tät till 120 m om jag inte missuppfattat något. Tycker boettlocket ser ut som Supercompressor (mrpsa), någon som kan bekräfta detta? Förmodar du inte har öppnat uret? Lite sliten boett och kronan har tappat sitt hölje. Värdet är kanske inte lika kul, dessa går från 500 till 3000 kr vad jag kan se. 500 är för lite men 3000 kr blir nog svårt här iaf.

Tackar så mycket @Aurum
Ungefär det jag sett när jag googlat värde. Det var en på C24 som var way överprisad. Tror dock det var länken som gjorde att den var dyr.

Glömde nämna att tavlan är i bra skick. Inget konstigt på den vad jag kan se. Väldigt cool klocka, men mitt hjärta bultar tyvärr inte riktigt för vintage såsom somliga av er :)

Jag har tyvärr inte öppnat. Hur gör man det på en sån här?

Lägger nog mig mellan 3000 vid eventuell försäljning.
 
Tackar så mycket @Aurum
Ungefär det jag sett när jag googlat värde. Det var en på C24 som var way överprisad. Tror dock det var länken som gjorde att den var dyr.

Glömde nämna att tavlan är i bra skick. Inget konstigt på den vad jag kan se. Väldigt cool klocka, men mitt hjärta bultar tyvärr inte riktigt för vintage såsom somliga av er :)

Jag har tyvärr inte öppnat. Hur gör man det på en sån här?

Lägger nog mig mellan 3000 vid eventuell försäljning.
Förstår, vi gillar alla olika. Dock är ju bandet hemskt enligt mig och förstör allt. Allt tyder på att det är en Super Compressor tät till 120 m med ett fint automatiskt verk i denna smidiga boett med egen design. Kvalitet som vi inte är bortskämda med idag när alla klockor är stora och tjocka. Det är skruvboett men man vrider den bara en liten bit, kommer inte ihåg hur många grader, då konstruktionen är unik. Kan mao vara ett sånt här boettlock:
main-qimg-fff1e4ce8f915987d5775bacdd5e0650

Här kan du läsa lite mer om Super Compressor:
https://wornandwound.com/guide-super-compressors/
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: FOQ
Hejsan, har denna fina klocka hemma, men vintage är inte riktigt min grej. Har funderat på att släppa den och behöver hjälp med att sätta ett rätt pris/värde.

Klockan går igång när man skakar igång den utan problem. Går faktiskt bra när man använder den. Ej räknat. Ingen service-historik. Gång-reserven är inte riktigt bra dock. Kanske håller en dag. Plexit är slitet med hack i. Svårt att fånga på bild.

Se bilder för skick. Har ej öppnat den så jag har ingen aning om verks osv.

@Aurum. Här är klockan ifråga.

IMG_20190612_113633__01.jpg

IMG_20190612_113623.jpg

IMG_20190612_113616.jpg

IMG_20190612_113606.jpg

IMG_20190612_113551.jpg

Förstår, vi gillar alla olika. Dock är ju bandet hemskt enligt mig och förstör allt. Allt tyder på att det är en Super Compressor tät till 120 m med ett fint automatiskt verk i denna smidiga boett med egen design. Kvalitet som vi inte är bortskämda med idag när alla klockor är stora och tjocka. Det är skruvboett men man vrider den bara en liten bit, kommer inte ihåg hur många grader, då konstruktionen är unik. Kan mao vara ett sånt här boettlock:
main-qimg-fff1e4ce8f915987d5775bacdd5e0650

Här kan du läsa lite mer om Super Compressor:
https://wornandwound.com/guide-super-compressors/
Intressant info. Jag har vad som måste vara samma boett, men med manuellt verk och originallänk. Måste kolla om det är en SC.
IMG_20190614_122714029.jpg
 
Förstår, vi gillar alla olika. Dock är ju bandet hemskt enligt mig och förstör allt. Allt tyder på att det är en Super Compressor tät till 120 m med ett fint automatiskt verk i denna smidiga boett med egen design. Kvalitet som vi inte är bortskämda med idag när alla klockor är stora och tjocka. Det är skruvboett men man vrider den bara en liten bit, kommer inte ihåg hur många grader, då konstruktionen är unik. Kan mao vara ett sånt här boettlock:
main-qimg-fff1e4ce8f915987d5775bacdd5e0650

Här kan du läsa lite mer om Super Compressor:
https://wornandwound.com/guide-super-compressors/

Superfint med all info!! Coolt att veta mer om designen på klockan. Plötsligt får den mer liv på något sätt.

Varför tycker du bandet är hemskt? Vad borde det vara på? Har tyvärr ingen länk. Hade läder på men det såg ingen vidare ut.
 
Förstår, vi gillar alla olika. Dock är ju bandet hemskt enligt mig och förstör allt. Allt tyder på att det är en Super Compressor tät till 120 m med ett fint automatiskt verk i denna smidiga boett med egen design. Kvalitet som vi inte är bortskämda med idag när alla klockor är stora och tjocka. Det är skruvboett men man vrider den bara en liten bit, kommer inte ihåg hur många grader, då konstruktionen är unik. Kan mao vara ett sånt här boettlock:
main-qimg-fff1e4ce8f915987d5775bacdd5e0650

Här kan du läsa lite mer om Super Compressor:
https://wornandwound.com/guide-super-compressors/

Inte säker på att jag egentligen motsätter mig, men jag reagerar på ett par saker när det gäller just SC-konstruktion...

- Den har inte rutad krona (kan så klart blivit bytt - men inga av de jag sett verkar ha detta).
- SC-boetter brukar väl ha 0/1 som märkning på lock och boett, just för att man inte ska råka vrida för mycket. Förvisso någon form av märkning på locket på dessa, men ser inget som pilen ska linjera mot.
- Googlade snabbt och hittade inga försäljningsannonser där folk hävdat att det är SC. Och är det något folk gillar så är det ju pengar, så det lilla premium man kan få för compressor-boetten borde varit utnyttjat lite mer.

Men - Helt klart coola klockor oavsett.
De har absolut en hel del plus jämfört en vanlig, trist, Seastar från samma period.

@FOQ Jag hade försökt jaga rätt på någonting liknande den bricklänk som @Loda har på sin. Det tycker jag passar riktigt bra (tror också att det var så de många gånger kom?). Tills dess hade jag nog ändå hellre haft den på något enklare läder som passar stilen.
Men det är så klart du som måste gilla den, och är du bekväm med flexet så är det ju bara att köra! :)
 
Senast ändrad:
Inte säker på att jag egentligen motsätter mig, men jag reagerar på ett par saker när det gäller just SC-konstruktion...

- Den har inte rutad krona (kan så klart blivit bytt).
- SC-boetter brukar väl ha 0/1 som märkning på lock och boett, just för att man inte ska råka vrida för mycket. Förvisso någon form av märkning på locket på dessa, men ser inget som pilen ska linjera mot.
- Googlade snabbt och hittade inga försäljningsannonser där folk hävdat att det är SC. Och är det något folk gillar så är det ju pengar, så det lilla premium man kan få för compressor-boetten borde varit utnyttjat lite mer.

Men - Helt klart coola klockor oavsett.
De har absolut en hel del plus jämfört en vanlig, trist, Seastar från samma period.

@FOQ Jag hade försökt jaga rätt på någonting liknande den bricklänk som @Loda har på sin. Det tycker jag passar riktigt bra (tror också att det var så de många gånger kom?). Tills dess hade jag nog ändå hellre haft den på något enklare läder som passar stilen.
Men det är så klart du som måste gilla den, och är du bekväm med flexet så är det ju bara att köra! :)

Tack så mycket! Fasen vad coola ni är med all info. Ska fundera ut något schysst läder.
 
Inte säker på att jag egentligen motsätter mig, men jag reagerar på ett par saker när det gäller just SC-konstruktion...

- Den har inte rutad krona (kan så klart blivit bytt - men inga av de jag sett verkar ha detta).
- SC-boetter brukar väl ha 0/1 som märkning på lock och boett, just för att man inte ska råka vrida för mycket. Förvisso någon form av märkning på locket på dessa, men ser inget som pilen ska linjera mot.
- Googlade snabbt och hittade inga försäljningsannonser där folk hävdat att det är SC. Och är det något folk gillar så är det ju pengar, så det lilla premium man kan få för compressor-boetten borde varit utnyttjat lite mer.

Men - Helt klart coola klockor oavsett.
De har absolut en hel del plus jämfört en vanlig, trist, Seastar från samma period.

@FOQ Jag hade försökt jaga rätt på någonting liknande den bricklänk som @Loda har på sin. Det tycker jag passar riktigt bra (tror också att det var så de många gånger kom?). Tills dess hade jag nog ändå hellre haft den på något enklare läder som passar stilen.
Men det är så klart du som måste gilla den, och är du bekväm med flexet så är det ju bara att köra! :)
Min Invicta dual crown är en SC med dessa pilar, men inte "bajonett"-lösningen @Aurum, utan vanligt skruvlock. Den motsatta pilen sitter mellan de Invictamärkta "släta" kronorna, på boettsidan.
 
Inte säker på att jag egentligen motsätter mig, men jag reagerar på ett par saker när det gäller just SC-konstruktion...

- Den har inte rutad krona (kan så klart blivit bytt - men inga av de jag sett verkar ha detta).
- SC-boetter brukar väl ha 0/1 som märkning på lock och boett, just för att man inte ska råka vrida för mycket. Förvisso någon form av märkning på locket på dessa, men ser inget som pilen ska linjera mot.
- Googlade snabbt och hittade inga försäljningsannonser där folk hävdat att det är SC. Och är det något folk gillar så är det ju pengar, så det lilla premium man kan få för compressor-boetten borde varit utnyttjat lite mer.

Men - Helt klart coola klockor oavsett.
De har absolut en hel del plus jämfört en vanlig, trist, Seastar från samma period.

@FOQ Jag hade försökt jaga rätt på någonting liknande den bricklänk som @Loda har på sin. Det tycker jag passar riktigt bra (tror också att det var så de många gånger kom?). Tills dess hade jag nog ändå hellre haft den på något enklare läder som passar stilen.
Men det är så klart du som måste gilla den, och är du bekväm med flexet så är det ju bara att köra! :)
Säkra lär vi inte vara förrän vi sett insidan, vintage är ju ofta en gissningstävling. Dock finns det en helt del som saknar kryssmärkningen? Tissot hade ju en del Super Compressor och om jag inte minns fel finns det snarlika boetter som kan vara varken eller. Sedan har vi omega som hade väldigt många Mrpsa-boetter.
 
Säkra lär vi inte vara förrän vi sett insidan, vintage är ju ofta en gissningstävling. Dock finns det en helt del som saknar kryssmärkningen? Tissot hade ju en del Super Compressor och om jag inte minns fel finns det snarlika boetter som kan vara varken eller. Sedan har vi omega som hade väldigt många Mrpsa-boetter.
Vad hade mrp.sa för märkning på boetterna innan 80-talet?
 
IMG_20190619_102546619_HDR.jpg
Inte säker på att jag egentligen motsätter mig, men jag reagerar på ett par saker när det gäller just SC-konstruktion...

- Den har inte rutad krona (kan så klart blivit bytt - men inga av de jag sett verkar ha detta).
- SC-boetter brukar väl ha 0/1 som märkning på lock och boett, just för att man inte ska råka vrida för mycket. Förvisso någon form av märkning på locket på dessa, men ser inget som pilen ska linjera mot.
- Googlade snabbt och hittade inga försäljningsannonser där folk hävdat att det är SC. Och är det något folk gillar så är det ju pengar, så det lilla premium man kan få för compressor-boetten borde varit utnyttjat lite mer.

Men - Helt klart coola klockor oavsett.
De har absolut en hel del plus jämfört en vanlig, trist, Seastar från samma period.

@FOQ Jag hade försökt jaga rätt på någonting liknande den bricklänk som @Loda har på sin. Det tycker jag passar riktigt bra (tror också att det var så de många gånger kom?). Tills dess hade jag nog ändå hellre haft den på något enklare läder som passar stilen.
Men det är så klart du som måste gilla den, och är du bekväm med flexet så är det ju bara att köra! :)

Säkra lär vi inte vara förrän vi sett insidan, vintage är ju ofta en gissningstävling. Dock finns det en helt del som saknar kryssmärkningen? Tissot hade ju en del Super Compressor och om jag inte minns fel finns det snarlika boetter som kan vara varken eller. Sedan har vi omega som hade väldigt många Mrpsa-boetter.
Då var mysteriet löst med hjälp av en trevlig urmakare.
IMG_20190619_102556626.jpg
 
Senast ändrad:
En Super Compressor men inte den speciella varianten som man bara kan vrida ett visst antal grader.
Jaha, det visar hur lite jag har fattat. Jag tänkte att det var en Tissot-boett eftersom det inte fanns en EPSA-logga. Hur ser du att det är en SC? Kan man datera som på en SC på något sätt (uppdaterar till en bättre bild på baklocket)?
 
Jaha, det visar hur lite jag har fattat. Jag tänkte att det var en Tissot-boett eftersom det inte fanns en EPSA-logga. Hur ser du att det är en SC? Kan man datera som på en SC på något sätt (uppdaterar till en bättre bild på baklocket)?
Du ser den lilla konstiga saken kl 12 på ditt boettlocks kant? Det är en del som gör att de fjädrande gängorna håller sig på sin plats och inte snurrar runt. De fjädrande gängorna är ju det som Epsa körde hårt på och sett denna variant tidigare på andra ur. Med det sagt är jag inte 100% att det är epsa utan märkningen, men någon annan får snarare motbevisa att det inte är epsa när den har denna lösningen känner jag. Men lägg upp fler bilder så det verkligen är fjädrande gängor vi ser.
 
Du ser den lilla konstiga saken kl 12 på ditt boettlocks kant? Det är en del som gör att de fjädrande gängorna håller sig på sin plats och inte snurrar runt. De fjädrande gängorna är ju det som Epsa körde hårt på och sett denna variant tidigare på andra ur. Med det sagt är jag inte 100% att det är epsa utan märkningen, men någon annan får snarare motbevisa att det inte är epsa när den har denna lösningen känner jag. Men lägg upp fler bilder så det verkligen är fjädrande gängor vi ser.
Nu har jag bildgooglat och hittat en annan SC med märkning som ser i princip identisk ut (första 2 bilderna). Jmfr med Tissot (bild 3 och 4). Känns som att det är samma.
revue sc 2.jpg
revue sc.jpg
IMG_20190619_102550486.jpg
IMG_20190619_102600133.jpg
 
Inte säker på att jag egentligen motsätter mig, men jag reagerar på ett par saker när det gäller just SC-konstruktion...

- Den har inte rutad krona (kan så klart blivit bytt - men inga av de jag sett verkar ha detta).
- SC-boetter brukar väl ha 0/1 som märkning på lock och boett, just för att man inte ska råka vrida för mycket. Förvisso någon form av märkning på locket på dessa, men ser inget som pilen ska linjera mot.
- Googlade snabbt och hittade inga försäljningsannonser där folk hävdat att det är SC. Och är det något folk gillar så är det ju pengar, så det lilla premium man kan få för compressor-boetten borde varit utnyttjat lite mer.

Men - Helt klart coola klockor oavsett.
De har absolut en hel del plus jämfört en vanlig, trist, Seastar från samma period.

@FOQ Jag hade försökt jaga rätt på någonting liknande den bricklänk som @Loda har på sin. Det tycker jag passar riktigt bra (tror också att det var så de många gånger kom?). Tills dess hade jag nog ändå hellre haft den på något enklare läder som passar stilen.
Men det är så klart du som måste gilla den, och är du bekväm med flexet så är det ju bara att köra! :)
Det var en SC, se inlägget ovan.
 
BE9AD6B5-F37B-4D43-BC82-9596954A7E6C.jpeg
Gammelmorfars klocka. Vad är ett rimligt värde?
Omega-texten/loggan ser inte bra ut på denna bild. Väldigt slitet glas eller är tavlan ommålad? Känns som om den är ommålad och då skulle jag sätta värdet till 1500-2000kr. Är tavlan inte ommålad skulle jag säga 3000/3500kr och lite uppåt.
 
Omega-texten/loggan ser inte bra ut på denna bild. Väldigt slitet glas eller är tavlan ommålad? Känns som om den är ommålad och då skulle jag sätta värdet till 1500-2000kr. Är tavlan inte ommålad skulle jag säga 3000/3500kr och lite uppåt.
Tack för svar! Dålig bild i kombination med extremt slitet plexi. Vet du vad det är för modell?
 
Tillbaka
Topp