• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

lulebon

Omega
En bekant skickade bild på en gammal omega han har liggandes. Vad tror panelen att denna kan vara värd? :)
18k men boettlocket verkar vara utbytt. Ingen som håller på med klockor så att försöka be honom öppna och skicka bild på urverket var ingen idé!
Screenshot_20200219-191359_Gallery.jpg

Screenshot_20200219-191427_Gallery.jpg
Screenshot_20200219-191439_Gallery.jpg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Va tror ni ett rimligt pris för denna härligt mögliga Eternan skulle vara idag? Är hyffsat stor ung 22*40 och är ovanliga 18mm mellan luggarna. Urverket var servat när jag köpte den. Helstålsboett.
B1E36422-180C-4CA6-BFF1-C32260C5D22F.jpeg
15F1CDD8-72B1-42AF-B2EE-3422A0D98261.jpeg
D421EB3D-F734-4DA0-8E14-B62F9C6BEF2C.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En bekant skickade bild på en gammal omega han har liggandes. Vad tror panelen att denna kan vara värd? :)
18k men boettlocket verkar vara utbytt. Ingen som håller på med klockor så att försöka be honom öppna och skicka bild på urverket var ingen idé!
Screenshot_20200219-191359_Gallery.jpg

Screenshot_20200219-191427_Gallery.jpg
Screenshot_20200219-191439_Gallery.jpg
Är du säker på att det är en 18k massiv klocka? Jag hade gissat på guldpläterad (alt 9k) i och med boettlocket. Hittat några guld stämplar på boetten? Jag hade värderat klockan till ca 1500 kr som pläterad.
Va tror ni ett rimligt pris för denna härligt mögliga Eternan skulle vara idag? Är hyffsat stor ung 22*40 och är ovanliga 18mm mellan luggarna. Urverket var servat när jag köpte den. Helstålsboett.
B1E36422-180C-4CA6-BFF1-C32260C5D22F.jpeg
15F1CDD8-72B1-42AF-B2EE-3422A0D98261.jpeg
D421EB3D-F734-4DA0-8E14-B62F9C6BEF2C.jpeg
2000 kr?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Är du säker på att det är en 18k massiv klocka? Jag hade gissat på guldpläterad (alt 9k) i och med boettlocket. Hittat några guld stämplar på boetten? Jag hade värderat klockan till ca 1500 kr som pläterad.

2000 kr?

Fast femtonhundra för en automatisk Omega - pläterad (vilket jag också, spontant, tror) eller ej..?
Ingenting som tilltalar mig personligen, och hade kanske därför inte betalat mer än så. Men med en bra beskrivning och vettiga bilder så tror jag snarare på det dubbla på Tradera.
T.o.m. guldpläterade quartzare landar ju ofta på mer än femtonhundra idag. Galet - absolut, men icke desto mindre ett faktum.

Eternan håller jag med dig om.
Trevlig modell och tillverkare, men lite halvtråkigt slitage.
 

lulebon

Omega
Är du säker på att det är en 18k massiv klocka? Jag hade gissat på guldpläterad (alt 9k) i och med boettlocket. Hittat några guld stämplar på boetten? Jag hade värderat klockan till ca 1500 kr som pläterad.

2000 kr?
Långt ifrån säker. :)
Min första tanke var också pläterat men han hävdar att den inte är det. Rätt tråkig modell så inget jag själv är sugen på. Men han tänkte sälja den på typ tradera så ville ge ett riktpris.
Klockan befinner sig 90 mil från mig så har svårt att göra en bra bedömning. Plus att han fotograferat med en potatis vilket såklart inte gör det lättare.
Tack för svar!
Fast femtonhundra för en automatisk Omega - pläterad (vilket jag också, spontant, tror) eller ej..?
Ingenting som tilltalar mig personligen, och hade kanske därför inte betalat mer än så. Men med en bra beskrivning och vettiga bilder så tror jag snarare på det dubbla på Tradera.
T.o.m. guldpläterade quartzare landar ju ofta på mer än femtonhundra idag. Galet - absolut, men icke desto mindre ett faktum.

Eternan håller jag med dig om.
Trevlig modell och tillverkare, men lite halvtråkigt slitage.
Det bästa kanske är att be han lägga ut den på tradera sen får budgivningen sköta sitt?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Långt ifrån säker. :)
Min första tanke var också pläterat men han hävdar att den inte är det. Rätt tråkig modell så inget jag själv är sugen på. Men han tänkte sälja den på typ tradera så ville ge ett riktpris.
Klockan befinner sig 90 mil från mig så har svårt att göra en bra bedömning. Plus att han fotograferat med en potatis vilket såklart inte gör det lättare.
Tack för svar!

Det bästa kanske är att be han lägga ut den på tradera sen får budgivningen sköta sitt?

Japp, nog svårt att få ett mer marknadsmässigt pris än så.
Lägg ut för 1 kr och hoppas på det bästa. Det kan verka vanskligt, men överlag brukar det innebära högsta slutpris. Tippar som sagt på runt 3k.
 

Proust

Omega
2-Faktor
Vad tror ni jag kan få för den här?
 

Bilagor

  • 20200221_184010.jpg
    20200221_184010.jpg
    369.5 KB · Visningar: 5
  • 20200221_184026.jpg
    20200221_184026.jpg
    421.5 KB · Visningar: 5
Vad tror ni om värdet på den här tärnan?
Bra skick, repfritt plexi, bra boett.
Fungerar bra, dock okänd service historik.
Är den värd en service innan jag lägger ut den?

IMG_20200222_202534_794.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni om värdet på den här tärnan?
Bra skick, repfritt plexi, bra boett.
Fungerar bra, dock okänd service historik.
Är den värd en service innan jag lägger ut den?

IMG_20200222_202534_794.jpg
Har dålig koll på värdet men rent generellt skulle jag säga att det sällan är värt en service innan försäljning, ofta bättre att sälja i befintligt skick men du kan ju alltid lämna in klockan hos en urmakare och be denne om en prisuppgift innan du bestämmer dig.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Vad vågar man ge för en Omega Ploprof? Ska isåfall köpa den av första ägaren, inga papper kvar tyvärr. Han har också en knepig Candino med kompass som han vill sälja, hittar inga priser alls på den modellen.
10ADAC78-A2CA-4F7C-B786-9A4DFD1354D7.jpeg
45B775A3-7007-488B-9BB5-F0A9D1D0AA0A.jpeg
D6E7FB53-40C1-4065-B7BB-D558E89EF45B.jpeg
Ett tips är att kolla de andra som är likadana när det gäller Candinon, de finns nämligen också som Squale Rambo, Sinn 171, Swiss Army Texswiss mfl. Alla är i princip samma klocka.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Postar förmodligen i fel tråd men måste bara få skriva av mig...
25 000 för en "dog leg" connie utan några "dog leg" kvar och uppskrapat boettlock känns inte som ett rimligt pris...

https://www.bukowskis.com/sv/lots/1211080-omega-constellation-chronometer-pie-pan-armbandsur-34-5-mm
Jag tycker inte det känns helt tokigt. Det är ju en 18k och den har levt ett liv (främst bandhornen) men den har ju kvar väsentliga formerna och ser inte direkt polerad ut, speciellt inte om man tittar på undersidan där locket har sina rätta fasiningar och så. Tavlan var fin och rätt krona. Jag skulle inte bli förvånad om den går för mer än 25 med tanke på vad stål och G/S går för idag och vad andra 18k Constellations går för nu för tiden.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Ett tips är att kolla de andra som är likadana när det gäller Candinon, de finns nämligen också som Squale Rambo, Sinn 171, Swiss Army Texswiss mfl. Alla är i princip samma klocka.
Skulle säga att den lägsta änden av det spannet är rimligt. Candino har ingen märkesbunden mystik liksom. Jag hade en Candino som jag sålde och köpte för ca en tusenlapp. Identisk med en Heuer så när som på trycket på tavlan och ett ref-nummer på bakboetten. Tror Heuern hade kostat minst fyra gånger så mycket i samma skick. I det här fallet hade jag dragit av lite för fuktskadan också.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Skulle säga att den lägsta änden av det spannet är rimligt. Candino har ingen märkesbunden mystik liksom. Jag hade en Candino som jag sålde och köpte för ca en tusenlapp. Identisk med en Heuer så när som på trycket på tavlan och ett ref-nummer på bakboetten. Tror Heuern hade kostat minst fyra gånger så mycket i samma skick. I det här fallet hade jag dragit av lite för fuktskadan också.
Låter iofs vettigt, Sinn, Squale och Heuer är helt klart mer eftertraktade märken.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag tycker inte det känns helt tokigt. Det är ju en 18k och den har levt ett liv (främst bandhornen) men den har ju kvar väsentliga formerna och ser inte direkt polerad ut, speciellt inte om man tittar på undersidan där locket har sina rätta fasiningar och så. Tavlan var fin och rätt krona. Jag skulle inte bli förvånad om den går för mer än 25 med tanke på vad stål och G/S går för idag och vad andra 18k Constellations går för nu för tiden.

Ja, du kan ha rätt. Jag lever väl kvar i en gammal föreställning kring vad en Connie kostar. För min del gör det inget... Det innebär bara möjlighet till ännu mer liderligt och utsvävande leverne för mig vid klock-exit. Om man får 25 för en sliten och illa skrapad kan man undra vad den här kan ge mig i sprit och mat... ;)

30097469503_fcd94331c5_b.jpg
 
Topp