• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Borone

Cartier
2-Faktor
Postade den här frågan i generella vad är den värd-tråden, men fick tips att posta den här istället. Någon som har en uppfattning om värdet på en Rolex Oyster Precision 6426 i 37XXX-serie, tillverkad ca 1973 - head only? Nyligen "genomgången" men okänd servicehistorik. På C24 finns modellen från 17k, så jag gissar att 15k är en realistisk "KS-värdering", eller är jag helt ute och cyklar?!
167679701-origpic-1cc940.jpg
167679701-origpic-b0bedc.jpg
167679701-origpic-b85b95.jpg
167679701-origpic-e47691.jpg

Bilderna är lånade av handlaren, som prissatt den till 18,7k.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En oanvänd IWC med skyddsplast kvar.
Ingen box el cert.
Vet inget om klockan och undrar vilket pris som är rimligt?
097BFA18-0C34-4FFD-960F-BA2D1C996E8E.png
Tycker den är lite för repig för att vara oanvänd. Fint skick - ja, men jag tror inte på oanvänd. Omkring 5kkr kanske?
Är det originallänk på den? Jag gissar det och jag tycker nog den är värd några (2-3) tusenlappar mer än Hr_Proos uppskattning.
 

Acos

Audemars
Tjena! Har ingen bild men tänkte bara kolla med er vad ni tycker är rimligt för en Omega Genève från 1968 men blå urtavla? Har en kollega som har en i relativt fint skick finns spår av bruk och lite repor på glaset den är servad för nån månad sedan då den även fick en ny krona från omega, Funderar på köpa av han den men vill ju inte lura av han den så va tycker ni är rimligt? Juste den har inget orginal band
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tjena! Har ingen bild men tänkte bara kolla med er vad ni tycker är rimligt för en Omega Genève från 1968 men blå urtavla? Har en kollega som har en i relativt fint skick finns spår av bruk och lite repor på glaset den är servad för nån månad sedan då den även fick en ny krona från omega, Funderar på köpa av han den men vill ju inte lura av han den så va tycker ni är rimligt? Juste den har inget orginal band

Någonstans mellan 2500-2900kr kanske. Är det en sådan med orange / röd sekundvisare? I så fall hittade jag ett avslut 10 nov på Tradera. Känns som ett rimligt marknadspris.

https://www.tradera.com/item/371312052
 

Acos

Audemars
Någonstans mellan 2500-2900kr kanske. Är det en sådan med orange / röd sekundvisare? I så fall hittade jag ett avslut 10 nov på Tradera. Känns som ett rimligt marknadspris.

https://www.tradera.com/item/371312052
Jo den hade orange sekundvisare, en del repor på glaset och en tråkig metall länk, däremot så har han kvar både köpes kvitto och orginal lådan men han snackade om att det fattades något från lådan, men glaset bör ju gå att polera upp, men tack för svaret då var det ungefär som jag misstänkte :)
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni den här borde kosta? Fungerar och med originalkrona.
 

Bilagor

  • Screenshot_20200210_131411_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20200210_131411_com.qxl.Client.jpg
    214.9 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20200210_131409_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20200210_131409_com.qxl.Client.jpg
    178.3 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20200210_131406_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20200210_131406_com.qxl.Client.jpg
    188.6 KB · Visningar: 4

Dr.Glas

Omega
Jag har tittat en tid efter en Omega memomatic från ca 1970. De verkar säljas i ett ganska brett prisintervall, men inte så ofta. På ebay och Chrono.24 verkar priserna ligga avsevärt högre än på en del avslutade auktioner jag sett. Jag har ögonen på en i mycket fint skick, inte polerad, men är säkert i behov av en service. Är det någon som har en ide om vad för pris som kan tänkas vara rimligt?
item_1276086_151b6c2198.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

macallan

Cartier
Jag har denna omegan med cal 266. Klockan är från 1952, ca 35,7 mm plus krona som har omegalogga. Går bra -20s/d och amp 290. En plump i protokollet är tavlan som har lite lacksläpp. Vad kan vara rimligt att begära för denna?
20200210_181046.jpg
20200210_190203.jpg
20200210_181003.jpg
 
Senast ändrad:

PJW

Audemars
2-Faktor
Njee. Sjukt stor spridning. Tycker den ovan är en a de tråkigare då tavlan/visarna är lite för moderna och finns i modernare modeller. En fin ligger oftast mellan 20-30'?
Håller med dig om att det inte är den mest spännande tavelkonfigurationen, men just denna tycker jag iaf ser orörd ut (en av få). Boetten ser riktigt fin ut. Men visst är det sjukt stor spridning, vilket gör det hela rätt lurigt.. Tack för input!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Uppdatering på BBn: säljaren begärde 4400€ och den är nu on hold. Vet givetvis inte om det var det priset han tog i slutändan, men kanske kan fungera som någon form av övre benchmark iaf.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Uppdatering på BBn: säljaren begärde 4400€ och den är nu on hold. Vet givetvis inte om det var det priset han tog i slutändan, men kanske kan fungera som någon form av övre benchmark iaf.
Det är ett högt handlarpris. Var lite bollplank tidigare och förstod att handlare ofta tar bra betalt för BBs. Men den var som sagt i riktigt fint skick.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Det är ett högt handlarpris. Var lite bollplank tidigare och förstod att handlare ofta tar bra betalt för BBs. Men den var som sagt i riktigt fint skick.
Ja, högt var det. Givet skick och handlare, kanske okej-dyrt i slutändan. Bör rimligtvis finnas en stor prispremium för handlare som kan tillhandahålla fina, ärliga ex i den autenticitetsdjungel som råder för just denna modell.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, högt var det. Givet skick och handlare, kanske okej-dyrt i slutändan. Bör rimligtvis finnas en stor prispremium för handlare som kan tillhandahålla fina, ärliga ex i den autenticitetsdjungel som råder för just denna modell.
Ja, såg dock fler bra ex på ebay än hos finhandlare även fast de senare påstod att tavlorna var original.
 

Jonstyne

Breitling
Hejsan alla

Jag undrar om någon / några vänliga här kan ge mig en fingervisning kring nedanstående klockas värde.

Jag har sökt febrilt men hittar och kan bara ge er följande information;

* Vacheron Constantin
* Ladies
* Vintage (1935-1955?!)
* 20 mm
* Tear Drop ska den nog heta
upload_2020-2-13_9-54-55.jpeg

Tusen tusen tack på förhand.
 
Topp