• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Förstår helt hur ni tänker.

Samtidigt är detta helt klart en av de billigaste som just nu finns till salu på nätet. Det gäller även sådant som i närtid sålts.

Prissättningen på denna är inte helt enkel och själv känner jag att priset i jämförelse med vad modellen sålts för i närtid på ex Ebay att priset är rimligt.
Du menar att de sålts för dyrare än 18’ på bukten? För jag kollade lite snabbt där igår och vissa hade ca. 18’ som ett ”köp nu-pris”. Dessa ”köp nu-priser” är dock allt som oftast fantasipriser....

Split seconds och rattrapante är samma sak, med reservation för att jag inte vet om man kallar det "split seconds" på ur med rattrapantekomplikation men bara en kronografsekundvisare. Jag skulle snarare beskriva det som att tidtagningen fortsätter när man stoppar ena sekundvisaren för en mellantid. Sedan kan man låta den komma ikapp tidtagningen som pågått och ta ytterligare mellantider. "Påbörja en ny på direkten" låter mer som fly back, en enklare komplikation. Länkar till ett videoklipp på ett stoppur med rattrapante. https://www.instagram.com/p/B848c13Ht4J
Tack för klargörandet! :)

Tittade igen på sålda Royal Oaks (Bulova) och @Troje verkar ha rätt gällande att de spretat mycket i pris samt att de gått för mellan 7’-15’. Tycker ändå 18’ låter som ett fantasipris i sammanhanget men rätt ska vara rätt.

Förstår helt hur ni tänker.

Samtidigt är detta helt klart en av de billigaste som just nu finns till salu på nätet. Det gäller även sådant som i närtid sålts.

Prissättningen på denna är inte helt enkel och själv känner jag att priset i jämförelse med vad modellen sålts för i närtid på ex Ebay att priset är rimligt.

Skärmklipp.PNG

Prissättningen är så klart fri - men är inte detta vad de i närtid sålts för på eBay?

Ja, kan säkert vara så.
Trevlig modell på klockan, men tänkte att tavlan nog ändå borde dra ner lite.
Lite lattjo patina iofs, men på just guldare vill jag hellre ha det prickfritt.
Precis så jag tänker också, men jag tycker mig se att omega 18k guldare (även 14k)går för mer än så oavsett skick på tavla, sen har denna ett lite mer ovanligt case.

Jag tror faktiskt att det är mer om den är 18k, jag skulle vilja börja på 8-10 iaf.
Då har du väldigt bra köpläge på de enklare gulduren då. Tror inte de vanligtvis för för närmare 10'.
Skärmklipp.PNG

Prissättningen är så klart fri - men är inte detta vad de i närtid sålts för på eBay?
Ja det är helt sjukt att folk ens betalar över 2' för en designkopia. Sedan är det lite märkligt att säljaren lägger på på 5' inköpspriset, men det står en fritt att göra.

Då har du väldigt bra köpläge på de enklare gulduren då. Tror inte de vanligtvis för för närmare 10'.
När det kommer till Omega ligger ju värdet även i verk osv, priserna på reservdelar har gått upp ganska mycket. Sen beror det givetvis på vikten, men jag är övertygad om klockan i detta specifika fall är mer värd än tex en förtjänstklocka från omega som brukar gå för 4-6k. Men som svar på din fråga, så Ja, jag håller med.

Prissättningen är inte enkel, det varierar ganska kraftigt. Säger inte att mitt pris är rätt, däremot skulle jag säga att för sin ålder är klockan jag har till salu i gott skick.

CF75A0A7-9054-42E7-B763-286487EF7430.png
Spontant så känns det där mer som försök till marknadsfiffel än nånting annat.
Ganska många som "säljs" och sedan "säljs" igen med samma bilder. Men det är klart - det kanske är många av köparna som väljer att hoppa av(?).

Oavsett - det står så klart dig fritt att ta vilket pris du vill. Likaså ska man så klart kunna ta betalt för skick (ej kollat närmare på detta).
Tyckte bara att raden om försäljningar i närtid kändes lite missvisande.

Spontant så känns det där mer som försök till marknadsfiffel än nånting annat.
Ganska många som "säljs" och sedan "säljs" igen med samma bilder. Men det är klart - det kanske är många av köparna som väljer att hoppa av(?).

Oavsett - det står så klart dig fritt att ta vilket pris du vill. Likaså ska man så klart kunna ta betalt för skick (ej kollat närmare på detta).
Tyckte bara att raden om försäljningar i närtid kändes lite missvisande.
Ja det känns ganska knasigt att hänvisa till samma klocka som eventuellt sålts två ggr.

Vintagelänken i detta fall.
...eller är det ens det? Jag har lite svårt att bestämma mig.

Nitad flex är det, i vilket fall som helst.
18,2 mm fasta rör.
Ingen annan märkning än "Stainless Steel"

Även om jag tagit in vad jag kunnat vid spännet så kan jag inte hitta en klocka som är liten nog för att det inte ska bli slappt hängande runt mina tunnisarmar.
Och varje gång jag tänker på att plocka nitar och korta på det sättet så ser jag bara fjädrar och länkbitar flygande framför ögonen.

Trots detta vet jag inte om jag vill sälja. Stapla saker på hög är ju skoj! ;)
Ändå lite nyfiken på vad som varit rimlig prissättning vid eventuell försäljning.

IMG_0184.jpg

IMG_0185.jpg

IMG_0186.jpg

18,2 mm fasta rör.

Även om jag tagit in vad jag kunnat vid spännet så kan jag inte hitta en klocka som är liten nog för att det inte ska bli slappt hängande runt mina tunnisarmar.
Och varje gång jag tänker på att plocka nitar och korta på det sättet så ser jag bara fjädrar och länkbitar flygande framför ögonen.

Ändå lite nyfiken på vad som varit rimlig prissättning vid eventuell försäljning.

IMG_0184.jpg

IMG_0185.jpg

IMG_0186.jpg
En tusenlapp om den är vintage men utan tillverkarmärkning?

Mer än 500 pix är den väl värd? Ganska exklusiv och eftertraktad form av länk även om ”byggkvaliteten” är låg? Du behöver inte skapa någon annons isf @Anders Forsberg om du tänker sälja för 350-500 jag köper direkt!
Jag skulle förutsatt att den var nyproducerad och av lägre kvalitet, har en själv. Oerhörd skillnad mot gamla GF. Men jag tror också den skulle kunna säljas rätt dyrt till någon som inte riktigt har koll.

Mer än 500 pix är den väl värd? Ganska exklusiv och eftertraktad form av länk även om ”byggkvaliteten” är låg? Du behöver inte skapa någon annons isf @Anders Forsberg om du tänker sälja för 350-500 jag köper direkt!
Jo, det var ju lite det som föranledde frågan. Använder sällan länk öht, just eftersom det alltid behöver föranledas av kortande in absurdum.
Men inte ens jag har ju missat att flexiga och nitade länkar verkar ganska poppis.

Låg kvalitet iaf, 350 kr? Men än 500 kr är det iaf inte värt om man vet vad det är.
Kvalitén är inget jag ser på bilderna men ditt öga brukar vara skarpt.

Vet inte vad de nyproducerade går för, inte direkt en uppsjö vad jag sett?

Hade jag ägt en webshop som säljer band hade jag direkt försökt ta in den där modellen. Väldigt bra matchning till vintageklockor när GF kostar huggorm :)

Ping @Feskarn

Kvalitén är inget jag ser på bilderna men ditt öga brukar vara skarpt.

Vet inte vad de nyproducerade går för, inte direkt en uppsjö vad jag sett?

Hade jag ägt en webshop som säljer band hade jag direkt försökt ta in den där modellen. Väldigt bra matchning till vintageklockor när GF kostar huggorm :)

Ping @Feskarn
Ja, den ser ju bra ut och tycker att nytillverkade länkar i vintagestil oftast är sjukt överprisade. De borde kunna säljas för 200 kr men kostar ist 1000 kr. Mao värderar jag dessa lägre än de flesta andra skulle gjort. Vill främst varna för att kvaliteten inte är hög.

Ja, den ser ju bra ut och tycker att nytillverkade länkar i vintagestil oftast är sjukt överprisade. De borde kunna säljas för 200 kr men kostar ist 1000 kr. Mao värderar jag dessa lägre än de flesta andra skulle gjort. Vill främst varna för att kvaliteten inte är hög.
Exakt, borde därför gå att söka upp producenten, sälja de billigare och fortfarande ha en god marginal. För låg konkurrens hos de som säljer dessa.

18,2 mm fasta rör.

IMG_0184.jpg

IMG_0185.jpg

IMG_0186.jpg
Tycker också den ser ut att vara av den lägre kvalitén. Tror jag haft några sådana, och tyvärr är det inte alls sköna, medan de som är märkta "GF" och "Empire product" är mycket sköna. En märkt "S.LTD." som jag har är också rätt skön, medan andra med samma märkning varit rätt osköna. Största skillnaden märks på de oskönt skavande vassa ibland uppstickande nitade bitarna.

Jag skulle förutsatt att den var nyproducerad och av lägre kvalitet, har en själv. Oerhörd skillnad mot gamla GF. Men jag tror också den skulle kunna säljas rätt dyrt till någon som inte riktigt har koll.
Självklart är det ju en rimlig hypotes du framför. Införskaffade t.ex en 6635 länk i veckan. Där jag hade nån ”no name” flex länk innan och det var ju som du säger en otrolig skillnad! Fan vad skön rolle länken är i jämförelse. GF gjorde väl och blev sen uppköpta av Rolex? Tror definitivt den skulle kunna säljas dyrare till folk med dålig koll (bevisligen mig!) men jag skulle ändå säga att den är mer värd än 350kr. Marknaden sätter väl ändå priset?
Edit: men håller ju med dig om kvalitetsskillnaden.

Tycker också den ser ut att vara av den lägre kvalitén. Tror jag haft några sådana, och tyvärr är det inte alls sköna, medan de som är märkta "GF" och "Empire product" är mycket sköna. En märkt "S.LTD." som jag har är också rätt skön, medan andra med samma märkning varit rätt osköna. Största skillnaden märks på de oskönt skavande vassa ibland uppstickande nitade bitarna.
Håller med.

Tillbaka
Topp