• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tror ni om en sån här liten ( 30,8mm ) rackare och ska man låta visarna vara lr luma om dom?
7.jpg
Har ingen tvärsäker idé men kan bidra med lite funderingar iallafall. Jag sålde en snarlik i liknande skick för en tusenlapp eller strax under för ett par år sedan och fick höra av köparen att det var billigt. Men den hade en annan slags zontavla som jag misstänker är hyfsat ovanlig. Det bör väl påverka priset mer än marginellt föreställer jag mig. Jag kan inte påminna mig om att jag sett din variant förut så den kanske också är ovanlig. Tycker inte minst den där storleken har en spretig prisbild. Ena gången går t ex en fin svart för runt femhundringen och nästa så sticker det iväg, se bifogad skärmdump. Det var iofs ett exceptionellt bra exemplar av en ovanlig variant.

Vet inte hur mycket ny lysmassa gör för värdet men det blir nog fler spekulanter iallafall. Borde vara lättare att hitta en köpare åtminstone.

WhatsApp Image 2020-04-20 at 20.43.15.jpeg
 

Exxet

Rolex
Har ingen tvärsäker idé men kan bidra med lite funderingar iallafall. Jag sålde en snarlik i liknande skick för en tusenlapp eller strax under för ett par år sedan och fick höra av köparen att det var billigt. Men den hade en annan slags zontavla som jag misstänker är hyfsat ovanlig. Det bör väl påverka priset mer än marginellt föreställer jag mig. Jag kan inte påminna mig om att jag sett din variant förut så den kanske också är ovanlig. Tycker inte minst den där storleken har en spretig prisbild. Ena gången går t ex en fin svart för runt femhundringen och nästa så sticker det iväg, se bifogad skärmdump. Det var iofs ett exceptionellt bra exemplar av en ovanlig variant.

Vet inte hur mycket ny lysmassa gör för värdet men det blir nog fler spekulanter iallafall. Borde vara lättare att hitta en köpare åtminstone.

WhatsApp Image 2020-04-20 at 20.43.15.jpeg
Håller med om spretigheten, och skulle man få det som den gick för i ditt exempel så är man ju mer än nöjd.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Sliten (sannolikt orörd) Tissot Antimagnetique från 1941.
Finns det intresse alls för dessa bland vintagefolket?

74uubBHIXiTruUANlNTBuv-1xN55uUVGDCQX0-mdwdAjQoKrQhNth_-s2kjbJhrEv2Q5LJmSQ9fxe72pgZ2Z7DAQ54BVBmKRWpp9-DvFrKNiWPHw0T14dVPb1XiL2hS1kaoKQr3CWHK5yzJ4v2SRpDtneet8tctKneq8_uZi8QMljVphZubk0-lUSuEgf-yNcw2sMeiJymwWQlsvF7YjtDTvT77r__V9m5aD16w-4YFBuwvceCHywS1EGophgMAiSy4Zuh6EjzOr8dtWnJ4T54ZBOYO4c-kzBF1iA48l4vhna7l03G-aNXE5vd444z_z2_kphx_f7e1rfLGfoZwQK7Fzo69N5hALCYIHhq0rYaE8lztE_ec0KlZ2IZnTUNM31CrRK6f9BT0K5xcAtRLw2xRlZhvpCOp67-3GRyALKC2vpCAwCAniNsRrAOTAvAhVa_Z7yWxLGVmkX7tzNw0p7pEH7xIDO52QvOMlgrMRBw6B26PsdkUPmJIHj7i0ap7EWU4_tjhM7pLeYp4PzkFPqruTzgNoUKWamZtcKI2kcNgzc7VEtVm_TpzgwyrqMcySHIGyEGQujFQd0O2S1xKNyyxdtm1O8_oSxVgKrEQLjkxFjeRwUi2j5XUKA_FTYOLnq-diq5aY7YoDbku5CU6PozA0qAP3wSJmw7DiFk_7JDaU0JXbeakx1lP8AMnxgVg=w818-h903-no


SVJBc2DRYE5JDqYGAcVa420J3_S3Cpb7IAK6LJ6WQWJBAqdidHVwhwHb2RDHckwWEYvHyAb2raoEIO3YgYx7XP3umVyjGJrZwSwNfErixguIoZL75hdm-cPyy8CtA1VDRgpyT6AkAJ1Wt1ep1O2RrSR-W9j3uWt_IDY_VMfXCv74TNIb6mG74tQs75CNqckj2EDw7uuJgFcLmLCknld-KPnuGKzbb11yh0Pkr10R3_rZ7fNx6s4QwqkbceJUxS4Y-WOi5jibcRFC-ZezoCRH6IM6pX3peZvycR0i3bJd5n_7uToB0nl44LB-dOP-QDzSkl0bmqqQT0hs4SG4sIS2J-YjnaVR4UWqdpC4WOoWm3wzfO8QakVlbFkIRxO2DAGahBd8eRZuhPjsKfB1nod7nuqZvTntPCOMXolKigBl3juqopSggVqmCb54tt_OIGmnLSBDz6n_IRl_hB7Ct7hUZWXa9f_i2WPORW_BneqbzKMUEjGNb-V3MHrdyi6d9JwRvqdyXWAwS_TIK7K48Vl-EYcQmYq3677sQW5R0sgovyYodLwMy9kQNUVFsutfjaXMMysn7bAR0QLRdSQNuflMjDq8RrSsAG1oD1DagYhwBsRyIzhQkG4AFsoonquUeBsqEsmUJdllIse9isSIR-LlJYFn5qgJ901_ANGhhY_SAzlStREqJhRCZnwt7r9_--I=w1000-h903-no
Det gör det!
En faktor som blir mer och mer relevant är om den går och då i alla lägen, samt "vintage" bra någon minut +/- per dygn.
Reservdelar och ofta som donator verk, börjar bli riktigt knepigt att få fatt i. Därav något att tänka på!
Och storleken har betydelse!
Tillägg! Skall ju ge pris idé i denna tråd :rolleyes:.
Tycker ofta att Tradera ger en hint, och känner att runt 1000kr är det där!
Rätta mig gärna, ni andra vintage nördar!
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Det gör det!
En faktor som blir mer och mer relevant är om den går och då i alla lägen, samt "vintage" bra någon minut +/- per dygn.
Reservdelar och ofta som donator verk, börjar bli riktigt knepigt att få fatt i. Därav något att tänka på!
Och storleken har betydelse!
Tillägg! Skall ju ge pris idé i denna tråd :rolleyes:.
Tycker ofta att Tradera ger en hint, och känner att runt 1000kr är det där!
Rätta mig gärna, ni andra vintage nördar!

Skulle säga typ 1.5k fungerande med nytt glas och om tavlan är lika bra som den ser ut!

Tackar.
Den tickar på, fast rätt så svajigt, så den är garanterad i behov att lite översyn.
Vart hittar man glas åt dessa?
 

hejsam

Patek
2-Faktor

hejsam

Patek
2-Faktor
Fin!
Hade inte alls blivit förvånad om den hade kunnat pricka 3k på Tradera.
Smått är ganska inne - skick är det definitivt!
Ja egentligen inte jättekonstigt mtp vad fina Longines, Omega etc kostar även i dessa små storlekar.
Har nog inte sett någon bättre tavla än min, dock tycker jag ändå den är i minsta laget för att användas!
 

RosaCasio

Cartier
Har inte använt min klocka på flera år och ska vara "hård mot mig själ" och sälja den.
Vad skulle ni tycka är ett rimligt pris för min gamla Omega, ingår ett extra urverk med urtavla i silver.
Omega Constellation MegaQuartz 34KHz ca 1974 med guldtavla.
Ursäkta skicket på bilderna, ska försöka ta bättre i dagsljus.
DSC_0199.jpg
DSC_0200.jpg
DSC_0201.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hallå tråden.
Fick i uppdrag att sälja min mormor och morfars klockor. Mormors en guldseamaster som jag först ska kolla att går efter ett batteribyte, så den återkommer jag till.
Morfar fick ett fickur av sina arbetskamrater när han fyllde 40 eller 50.
Då morfar mestadels spenderade sin tid i skogen för att jaga eller hugga ner den så är uret oanvänt och har endast några små repor från kedjan på boettlocket.
Fickur är ju inte så åtråvärda, och detta inte ett av de dyrare, så jag undrar vad ni tror det kan vara värt.
IMG_6727.JPG

IMG_6724.JPG

IMG_6722.JPG
 

Jockepunch

Breitling
Hallå tråden.
Fick i uppdrag att sälja min mormor och morfars klockor. Mormors en guldseamaster som jag först ska kolla att går efter ett batteribyte, så den återkommer jag till.
Morfar fick ett fickur av sina arbetskamrater när han fyllde 40 eller 50.
Då morfar mestadels spenderade sin tid i skogen för att jaga eller hugga ner den så är uret oanvänt och har endast några små repor från kedjan på boettlocket.
Fickur är ju inte så åtråvärda, och detta inte ett av de dyrare, så jag undrar vad ni tror det kan vara värt.
IMG_6727.JPG

IMG_6724.JPG

IMG_6722.JPG
2017 såldes en precis likadan i en utländsk auktion för 200 euro, skulle du sälja på tradera så kanske 800-1200?
Tar inte gift på prisbilden dock.
Edit: på tal om tradera så såldes en i silver som repobjekt för 360kr nyligen.
 

REDGROOVE

Breitling
Hej undrar vad ni skulle värdera följande:
722e809227b356ebdaa5cb71555e32d5.png

Tudor Prince Oyster Date 14k guld bezel
2824-1
Ref nummer: 75203
Serie Nummer 10xxxx
1980 talet
Automatisk, Självuppdragande
Skruvkrona, Datumvisning
Boett: Roftfritt stål
34mm diameter
10m tjock
Tack för hjälpen!
 

1910

Breitling
Breitling reference 799.
Förmodligen från slutet av 40-talet.
Service erfordras.
Allt funkar som det ska.
Som synes på bild mycket sliten.
799moonphase.png

Rimligt pris?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Inte skitlätt, som du säger.
Nu vet jag inte storlek, men antar runt 35 mm? Hade tippat på runt femtonhundra om fungerande.
For reference om nån annan har samma fundering så blev jag erbjuden klockan för 1300:-, men när jag skulle slå till upptäckte jag att ett av bandhornen var snett så jag tackade nej till slut. Tack för hjälp @Anders Forsberg, din värdering låg ju helt rätt :)
 
Topp