• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Hejsan!
Vad skulle ni anse vara rimligt värderingsspann för denna? Jag har levt i tron att man kan begära 4 ksek men det kanske är för högt? Den har en del issues med några små bucklor runt ringen samt en skada på tavlan samt även kanske bättrad? Tack på förhand!
4F5A066C-1BB3-4905-916E-257F92871E3C.jpeg

31B71D75-CBF3-414C-9F13-A88EA924953D.jpeg

BF5E5AE0-05CD-4008-BDF1-4ED17622CCF3.jpeg

A1E6B2DE-9174-4BF1-BF7C-005680CBEE3C.jpeg

E08E260A-6137-4A10-80E1-BF77E601458E.jpeg
Jag sålde en Titusmärkt sådan för ett drygt halvår sedan för 5000kr. Den hade dock ingen buckla men i övrigt motsvarande skick.

IMG_3528.JPG
IMG_3527.JPG
Hej!
Har en liten Oris dykare på 36 mm som legat i lådan länge. Går fint. Vet att det inte handlar om stora pengar, men vad är rimligt?

Tack på förhand!

Där dök den direkt jo, så är nog fallet för de flesta kan jag tänka mig... Den lär nog stanna ett tag, om inte slit o skav blir det nya. Då lär jag kunna tjäna storkovan på denna.
Tack för input!
Det är för mycket fel på den. Tavlan är det som säljer en klocka som den här och halva värdet går bort bara för det. Kronan ser suspekt ut och ligger inte emot boetten som den skall och har den Certina loggan? Skulle jag ta i den skulle först priset vara lågt och sedan måste jag få tag i en ny tavla och krona och det blir ca 200-300kr bara för dem (kan behöva vänta tills de dyker upp). Allt skall rengöras och klockan servas och då kanske jag får 800kr men skulle bli nöjd med 600kr.

Senast ändrad:
Det är för mycket fel på den. Tavlan är det som säljer en klocka som den här och halva värdet går bort bara för det. Kronan ser suspekt ut och ligger inte emot boetten som den skall och har den Certina loggan? Skulle jag ta i den skulle först priset vara lågt och sedan måste jag få tag i en ny tavla och krona och det blir ca 200-300kr bara för dem (kan behöva vänta tills de dyker upp). Allt skall rengöras och klockan servas och då kanske jag får 800kr men skulle bli nöjd med 600kr.
Jag är i stort sett helt med! Ska sägas att kronan va i utdraget läge där, miss att fota så. Dock ej märkning på krona. Klockan går kanon ska sägas, hackar lite i uppdrag men annars mjuk och ok reserv. Gällande tavlan, absolut! Flesta vill nog ha något bättre. Själv har jag alltid vart svag för den typ av slit o patina så tycker denna får en charm pga av risiga skicket, men en smaksak så klart.
Så det krävs nog någon med samma böjelse för slit för att få någon peng. Men som sagt, behåller nog hellre!

Nu när jag ändå ser lite aktivitet här, vad tror ni om denna? Antar att man får ha nått 70-tals lajv för att den ska limma helt. Vet inte vad jag ska tycka om den. Går kanon och få skavanker, men udda form. Tänkt skaffa nån guldlänk för att göra den riktigt vulgär:)
BA31BCBB-3D14-4AC1-9151-0883F665A8C2.jpeg

Nu när jag ändå ser lite aktivitet här, vad tror ni om denna? Antar att man får ha nått 70-tals lajv för att den ska limma helt. Vet inte vad jag ska tycka om den. Går kanon och få skavanker, men udda form. Tänkt skaffa nån guldlänk för att göra den riktigt vulgär:)
Det är en ovanligt fin modell så den går nog för runt 400-500kr. Hade det även stått Bulova på klockan så hade den varit värd 800-1000kr.

Tror att tavlan och namnet kommer att sälja den.
Egentligen är det väl lite småtråkiga verk och boett i trist material. Lite synd att Oris inte gjorde fler klockor med case i stål back in the day. I övrigt ser de ofta ganska trevliga ut.
Jo, tavlan är snygg. Men kan hålla med dig, hade de gjort fler i stål hade de förmodligen varit lite mer eftertraktade.

Jag föreslår Tradera om den ska säljas och ut för 1 kr utan res. Ser rätt fin ut på bilden och om den är det och ser ut så även på andra bilder finns säkert god chans att den går upp i 6 - 800 på en välgjord auktion där. Kanske mer. Prova.

Tittar man på eBay vad de gått för så blir man ledsen. De flesta Carvelle går för under 200kr. När jag värderar så ger jag det minsta de går för, men jag är himla snål. Kan förklara varför jag inte har några fina klockor...

Jag föreslår Tradera om den ska säljas och ut för 1 kr utan res. Ser rätt fin ut på bilden och om den är det och ser ut så även på andra bilder finns säkert god chans att den går upp i 6 - 800 på en välgjord auktion där. Kanske mer. Prova.
Tack igen för input! Även denna är nog egentligen en keeper, mest funtat om det kan finnas nått där. Ni har säkert rätt. Tycker dock att det är tråkigt att vissa klockor ligger så lågt ändå, men är väl efterfrågan som styr och så länge som alla kastar sig över typ omega (ber om ursäkt för säkert trampade tår)så får vi andra gotta oss i udda och bortglömda modeller o märken!

Vad tror ni är rimligt för denna slitna DS? Själv kan jag tycka patinan är charmig men det gör prissättningen svårare..

Bilagor

• Screenshot_20200821_100349_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20200821_100349_com.qxl.Client.jpg
    179.4 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20200821_100348_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20200821_100348_com.qxl.Client.jpg
    157.2 KB · Visningar: 5
  • Screenshot_20200821_100346_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20200821_100346_com.qxl.Client.jpg
    163.4 KB · Visningar: 5
  • Screenshot_20200821_100344_com.qxl.Client.jpg
    Screenshot_20200821_100344_com.qxl.Client.jpg
    181.6 KB · Visningar: 8
Och urverket, med en bra bild på verket och som ifall det ser rent och fint ut även det kan höja värdet. Pris på enskilda verkdelar kan bli dyrt om man behöver ett par stycken.

Och urverket, med en bra bild på verket och som ifall det ser rent och fint ut även det kan höja värdet. Pris på enskilda verkdelar kan bli dyrt om man behöver ett par stycken.
Absolut!
Vad tror ni är rimligt för denna slitna DS? Själv kan jag tycka patinan är charmig men det gör prissättningen svårare..
Mycket svårt men urverket är värdet här och jag skulle sätta värdet från ca 1000kr. Kan du hitta en finare tavla kan du dubbla värdet.

Vad tror ni om värdet på den här? Den stannar direkt efter att man dragit upp den, men har snackat mer urmakaren på farfarsklockan. En service för att fixa till den skulle kosta 2500:-

Bilagor

• CF6F0A7C-0A80-4BEB-89A4-4B79EAAA3BD2.jpeg
    CF6F0A7C-0A80-4BEB-89A4-4B79EAAA3BD2.jpeg
    432.6 KB · Visningar: 11
Junghans är nog inte många pengar. En dryg hundring, kanske.
Omegan behöver åtminstone jag lite mer information om... Storlek? Material? Fungerar?

Tack för svar.

Novis men ska försöka beskriva Omegan. Klockan fungerar felfritt - den vrids upp.
Klockans material är jag osäker på. Hittar inga stämplar på själva klockan.
Vad gäller storlek mäter jag klockans urtavla, själva klockan, till diameter 3,3 cm ca.
Gällande länken har den stämpel JB och USA PAT - 2 249 086.

Hoppas det kan hjälpa. Lägger två kompletterande bilder med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp