• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej! Jag fortsätter min fråga om vintage klocka i guld. Vilken modell ska jag leta efter runt 34 mm om jag vill ha boett och även länk i minst 14 karat guld till rimligt pris? Manuell eller automatisk? En klocka som är diskret i vintage(allt annat än guldklocka på nattklubb)! Vänliga hälsningar far Joakim
Du kan nog komma över något till guldpriset, länk i guld drar ju upp priset mycket.
Så räkna med iaf 15k om både ur och länk ska vara i guld.

Kolla på enkla Certina, Tissot, eventuellt billigare Longines eller Omega
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej! Jag fortsätter min fråga om vintage klocka i guld. Vilken modell ska jag leta efter runt 34 mm om jag vill ha boett och även länk i minst 14 karat guld till rimligt pris? Manuell eller automatisk? En klocka som är diskret i vintage(allt annat än guldklocka på nattklubb)! Vänliga hälsningar far Joakim
Kika på Nit och redlighet-klockorna!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej! Jag fortsätter min fråga om vintage klocka i guld. Vilken modell ska jag leta efter runt 34 mm om jag vill ha boett och även länk i minst 14 karat guld till rimligt pris? Manuell eller automatisk? En klocka som är diskret i vintage(allt annat än guldklocka på nattklubb)! Vänliga hälsningar far Joakim
Tyckte du fick bra svar ovan. Exakt vilken klocka beror väl på din egen smak samt vad du hittar. Lägre än guldvärdet blir svårt. Mekanisk eller automat beror på vad du helst vill ha av dem och båda kan behöva service.
 

gunnholt

Breitling
Du behöver lägga med bild/bilder på de delarna som är utbytta för att ge en bättre bild av värdet. Dessa delar är nämligen väldigt viktiga för värdet (Om rätta för den referensen). Bezel tex kan dra ner värdet på klockan med 30k om den inte är med. Armband om ett 1039 med ändlänkar 516 har ett värde om ca 20k i gott skick. Kronan ca 5k om rätt modell. Och knapparna runt 5k. Visarna kanske 8k.

Tack för svar! Har försökt ta några bilder som visar skicket på delarna, se mitt inlägg ovan. Länken och bezeln byttes ut innan min släkting köpte den och han fick inte med sig dessa.
 

Bilagor

  • DSC07028.JPG
    DSC07028.JPG
    626 KB · Visningar: 52
  • DSC07023.JPG
    DSC07023.JPG
    144.6 KB · Visningar: 46
  • DSC07020.JPG
    DSC07020.JPG
    382.8 KB · Visningar: 41
  • DSC07019.JPG
    DSC07019.JPG
    625.4 KB · Visningar: 45
  • 388E4572-7528-4802-A652-83D31FDC179E.jpeg
    388E4572-7528-4802-A652-83D31FDC179E.jpeg
    525.5 KB · Visningar: 47

105.012

Cartier
2-Faktor
Tack för svar! Har försökt ta några bilder som visar skicket på delarna, se mitt inlägg ovan. Länken och bezeln byttes ut innan min släkting köpte den och han fick inte med sig dessa.
Tack för bilderna. De delar som är intressanta av det som är bytt är tryckknapparna och visarna. Som du kan se så är tryckknapparna ganska speciella på 105.012 då de har tjock hals. Ingen annan referens har denna typ av tryckknappar. De bytta visarna är korrekta men i lite tråkigt skick. Kronan som är bytt är inte orginalkronan utan en senare modell.

Men för att summera.
+ Boettens skick
+ Orginaltryckknapparna finns kvar
- Tavlans skador, skick på lysmassa.
- Ej orgionalkrona kvar
- Orginalvisarnas skick
- Ej orginal "dot over 90" bezel

Jag skulle jag säga att värdet på den är ca 50k.
 

gunnholt

Breitling
Tack för bilderna. De delar som är intressanta av det som är bytt är tryckknapparna och visarna. Som du kan se så är tryckknapparna ganska speciella på 105.012 då de har tjock hals. Ingen annan referens har denna typ av tryckknappar. De bytta visarna är korrekta men i lite tråkigt skick. Kronan som är bytt är inte orginalkronan utan en senare modell.

Men för att summera.
+ Boettens skick
+ Orginaltryckknapparna finns kvar
- Tavlans skador, skick på lysmassa.
- Ej orgionalkrona kvar
- Orginalvisarnas skick
- Ej orginal "dot over 90" bezel

Jag skulle jag säga att värdet på den är ca 50k.

Tack så jättemycket, då har jag bättre koll!
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tjena!
Tänkte klippa till på en DJ 16220 med polar white tavla i fint skick med box och papper från 1990.
Den saknar dock jubilee (och jag vet att det inte brukar dra ner priset så mycket) men vad är rimligt pris för en sådan? runt 35-40K?
Beggad jubilee i bra skick tror jag ligger runt 8-12K?

Trevlig kväll på er och tack på förhand !
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2452.jpg
Hej,
Vad kan min Zenith Chronometre cal 135 vara värd? Jag ska sälja den. Det är en guldklocka.
Med vänlig hälsning
Lars

Själv dålig koll med ping @Klockjägaren som har dunderkoll på Zenith. :)
Ser väldigt fin ut, men utan att veta vilken version av urverket den har och vilket år den är ifrån så är spannet ganska stort. En tidig guldklocka med det guldpläterade version 1-verket går numera för över 100 000kr. Inte för att de finns på marknaden så ofta precis! En version två från mitten av 50-talet är lite vanligare. Jag tror din är en sådan baserat på tavlans utseende, men enda sättet att veta är att öppna och titta på urverket. Sådana går för 65 000 och uppåt. Har du lite tålamod kan du nog få lite mer. Det finns en del fantasipriser på Chrono24 just nu, men de tror jag inte blir sålda! Skulle vara väldigt kul att få se lite fler bilder! Det är ingen dussinklocka precis....
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ser väldigt fin ut, men utan att veta vilken version av urverket den har och vilket år den är ifrån så är spannet ganska stort. En tidig guldklocka med det guldpläterade version 1-verket går numera för över 100 000kr. Inte för att de finns på marknaden så ofta precis! En version två från mitten av 50-talet är lite vanligare. Jag tror din är en sådan baserat på tavlans utseende, men enda sättet att veta är att öppna och titta på urverket. Sådana går för 65 000 och uppåt. Har du lite tålamod kan du nog få lite mer. Det finns en del fantasipriser på Chrono24 just nu, men de tror jag inte blir sålda! Skulle vara väldigt kul att få se lite fler bilder! Det är ingen dussinklocka precis....
Såg nu att du lagt ut bilder på urverk och baksida i en annan tråd. Ett rodium-pläterat version 2-verk från ca 1955 baserat på utseendet och serienumret. Serienumret på baksidan stämmer också med det! Håller då fast vid min bedömning om 65 000 kr eller mer!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser väldigt fin ut, men utan att veta vilken version av urverket den har och vilket år den är ifrån så är spannet ganska stort. En tidig guldklocka med det guldpläterade version 1-verket går numera för över 100 000kr. Inte för att de finns på marknaden så ofta precis! En version två från mitten av 50-talet är lite vanligare. Jag tror din är en sådan baserat på tavlans utseende, men enda sättet att veta är att öppna och titta på urverket. Sådana går för 65 000 och uppåt. Har du lite tålamod kan du nog få lite mer. Det finns en del fantasipriser på Chrono24 just nu, men de tror jag inte blir sålda! Skulle vara väldigt kul att få se lite fler bilder! Det är ingen dussinklocka precis....
Säger inte emot dig, men är ändå lite förvånad att folk betalar ett sådant premium för verket. Resten är inget speciellt utmärkande mot annat från tiden som kostar 1/10.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Säger inte emot dig, men är ändå lite förvånad att folk betalar ett sådant premium för verket. Resten är inget speciellt utmärkande mot annat från tiden som kostar 1/10.
Nej, det finns ju många fina prisvärda guldklockor från 50-talet från Omega, Zenith och Longines t.ex.. Det är ju kronometerverket som gör det. Zenith vann i Neuchatel fem år i rad med detta verk! En Zenith 135-kronometer (version 2) kostar ju ungefär lika mycket som en Omega 30T2Rg-kronometer (som också vann en massa priser). Skillnaden är ju att det verket också finns i en enklare version som producerades i väldigt stora upplagor. 135:an var samma verk hela tiden, men på slutet blev de ju inte kronometer-testade och märkta (Zenith 2000). De kostar också (lite) mindre;-) Det handlar ju inte bara om kvalitet förstås utan om tillgång och efterfrågan. Sedan blev jag såld första gången jag såg ett 135-verk IRL!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, det finns ju många fina prisvärda guldklockor från 50-talet från Omega, Zenith och Longines t.ex.. Det är ju kronometerverket som gör det. Zenith vann i Neuchatel fem år i rad med detta verk! En Zenith 135-kronometer (version 2) kostar ju ungefär lika mycket som en Omega 30T2Rg-kronometer (som också vann en massa priser). Skillnaden är ju att det verket också finns i en enklare version som producerades i väldigt stora upplagor. 135:an var samma verk hela tiden, men på slutet blev de ju inte kronometer-testade och märkta (Zenith 2000). De kostar också (lite) mindre;-) Det handlar ju inte bara om kvalitet förstås utan om tillgång och efterfrågan. Sedan blev jag såld första gången jag såg ett 135-verk IRL!
Med risk för att jag blandar ihop omegaverken så tycker jag de går att få klart billigare än 65'+. De har ju oftast också en väldigt säregen design som är stort premium även utan kronometerverket. Finns många fantastiska verk med sjuk finish som inte kostar pengar. Men det är väl något med precisionsarmbandsursvinnare som får nördarna att öppna plånböckerna.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Med risk för att jag blandar ihop omegaverken så tycker jag de går att få klart billigare än 65'+. De har ju oftast också en väldigt säregen design som är stort premium även utan kronometerverket. Finns många fantastiska verk med sjuk finish som inte kostar pengar. Men det är väl något med precisionsarmbandsursvinnare som får nördarna att öppna plånböckerna.
Jag har heller inte lika bra koll på prisbilden på Omega som på Zenith;-) Så 30T2Rg kanske inte är riktigt lika dyr som 135:an, men iallafall en helt annan nivå än Omegor med "bara" 30T2 eller någon av varianterna. Typ 40-60 tusen? Och jag håller med, det finns massor med andra fina verk att kolla in! Jag har själv genom att inspireras av KS fått upp ögonen för t.ex. Piaget och Vacheron. De har ju tokfinish på ALLA sina verk;-) Och jag är en NÖRD, men inte helt enkelspårig:D
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har heller inte lika bra koll på prisbilden på Omega som på Zenith;-) Så 30T2Rg kanske inte är riktigt lika dyr som 135:an, men iallafall en helt annan nivå än Omegor med "bara" 30T2 eller någon av varianterna. Typ 40-60 tusen? Och jag håller med, det finns massor med andra fina verk att kolla in! Jag har själv genom att inspireras av KS fått upp ögonen för t.ex. Piaget och Vacheron. De har ju tokfinish på ALLA sina verk;-) Och jag är en NÖRD, men inte helt enkelspårig:D
Är såklart kul om ts får dessa pengar för klockan men det låter verkligen sjukt dyrt jämfört med annat från samma tid.

Du får som tidigare nämnt guldklockor med chronometre klassat verk både från Omega och Longines för säkert hälften.
Designen på denna klocka är för mig väldigt tråkig och hamnar lätt in i mängden bland mycket annat billigare från samma tid.

En 50-tals Constellation i guld är ju långt mycket roligare och mer egen tex och dessa får du väl för hälften typ idag?

Ska tilläggas att jag inte säger emot dig då jag inte har någon vidare koll på Zenith och jag vet att du har väldigt bra koll @Klockjägaren :)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har heller inte lika bra koll på prisbilden på Omega som på Zenith;-) Så 30T2Rg kanske inte är riktigt lika dyr som 135:an, men iallafall en helt annan nivå än Omegor med "bara" 30T2 eller någon av varianterna. Typ 40-60 tusen?
Är såklart kul om ts får dessa pengar för klockan men det låter verkligen sjukt dyrt jämfört med annat från samma tid.

Du får som tidigare nämnt guldklockor med chronometre klassat verk både från Omega och Longines för säkert hälften.
Designen på denna klocka är för mig väldigt tråkig och hamnar lätt in i mängden bland mycket annat billigare från samma tid.

En 50-tals Constellation i guld är ju långt mycket roligare och mer egen tex och dessa får du väl för hälften typ idag?

Ska tilläggas att jag inte säger emot dig då jag inte har någon vidare koll på Zenith och jag vet att du har väldigt bra koll @Klockjägaren :)
Håller med om att priserna börjat bli galna på 135:eek:r. Det går inte precis att göra några fynd längre;-) Tror många inklusive undertecknad tycker om idén om att de är lite av ulvar i fårakläder. Ett av de bästa manuella verken som gjorts med ett ganska nedtonat yttre! De som jag haft chansen att klämma på är dock snäppet upp jämfört med standardklockor från samma tid. Både stål- och guldvarianterna har boetter med mycket gods och en härlig kvalitetskänsla. Jag tycker om mer iögonfallande klockor också, men gillar mysa omkring med en grym klocka som de flesta inte fattar hur cool den är! Men det kanske är jag som är knäpp:rolleyes: Kör med den här idag:
A94306F6-0845-4326-B1DA-7EC2F24F9C24.jpeg
 
Jag undrar vad ni tycker den här Omegan är värd. Tycker att Omega är svårt och det känns som att priserna bara går upp för varje dag. Är inte spekulant på klockan men vill gärna veta om priset är rimligt eller inte. (avslöjar priset när jag fått någon kvalificerad värdering från någon av er :) )

"Cal. 551, Serienummer 1732568, Boettnummer 14381 10 SC. Ej originalkrona. Något repigt glas, saknar sekundvisare. Går vid test ca 1 vecka."

Tyvärr fotad med en potatis :/
2020_08_11_G_166982.JPG


2020_08_11_G_166983.JPG
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Vad tror ni är rimligt för den här?
Eterna Kontiki 10, manuell, fungerar och håller tiden bra, omärkt krona. (Måste tunna ut Kontiki-beståndet, börjat spåra :bag:)
 

Bilagor

  • IMG_20200927_101914.jpg
    IMG_20200927_101914.jpg
    278.8 KB · Visningar: 16
  • IMG_20200927_101905.jpg
    IMG_20200927_101905.jpg
    276.2 KB · Visningar: 18

quadrox

Breitling
Vad tror ni denna kan vara värd? Har fått den i present och är inte aktuellt att sälja den, men kul att veta vad den kan vara värd :)
Klockan är från ca 1971, 14K guld på stål. Originalglas samt originalspänne, även om armbandet är bytt. Cal 565 och Boett ref.nr är 166.067.
 

Bilagor

  • 20200926_152214.jpg
    20200926_152214.jpg
    322.2 KB · Visningar: 15
  • 20200926_152247.jpg
    20200926_152247.jpg
    624.5 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Har fått ärva denna Tissot Seastar Seven men vet tyvärr inte så mycket om den. Misstänker att det är ett quartz-urverk i den men har inte kunnat öppna bakboetten. Har den något värde?
 

Bilagor

  • FAF45EC0-B0EF-4870-A555-10E52A329A65.jpeg
    FAF45EC0-B0EF-4870-A555-10E52A329A65.jpeg
    606 KB · Visningar: 15
  • 81DD9FC6-FB39-49AD-915C-C91FCE62394C.jpeg
    81DD9FC6-FB39-49AD-915C-C91FCE62394C.jpeg
    514 KB · Visningar: 14
Topp