Tack för ditt svar URsinne. Jag är som sagt ingen klockexpert men lär mig gärna om nya saker.
Varför jag tycker frågan är befogad (i min okunskap) är:
1. Finns det delar att reparera med? Någongång bör ju delar till klockor sluta tillverkas. I detta fall blir ju kostnaden anting 0:- för det går inte. Eller orimlig om flera delar måste specialtillverkas.
2. Jag antog också att slitaget på en mekaniskt verk rimligtvis borde vara likande (eller iaf med liknande konstruktion). Jämför tex med en bil. En bilintresserad kan allt som oftast berätta vad som kan tänkas kosta att få ordning på en viss modell och årgång. Det kan naturligtvis vara ett ganska stort spann för en såpass komplex konstruktion som en bil. För en klocka tänkte jag att det kanske skulle gå att få en fingervisning om det kostar 1000, 5000 eller 25000 att få igång den.
3. Men kanske det viktigaste jag ville ha reda på är var vänder jag mig för att få hjälp. Jag känne inte att Ur & Penn är rätt ställe
. Däremot är jag övertygad om att detta forum är rätt ställe att få reda var man hittar en bra urmakare.
Kul att du tycker klockan är fin. Själv gillar verkligen de oranga visarna och hela retrokänslan.
-Anders