• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Okej, vet inte om jag vill pilla så mycket på klockan själv tyvärr, har inga speciella klockverktyg. Kan man öppna baksidan "utan problem" eller behöver man vara kunnig? Vill såklart inte förstöra något hehe...
Efter att själv ha upprepat samma misstag (och lär fortsätta), så råder jag dig att gå till en urmakare (en som kan vintage gärna). Vart har du ställt upp tältet? Är det i Stockholm eller Linköping har jag tips, annars har säkert andra :)

Efter att själv ha upprepat samma misstag (och lär fortsätta), så råder jag dig att gå till en urmakare (en som kan vintage gärna). Vart har du ställt upp tältet? Är det i Stockholm eller Linköping har jag tips, annars har säkert andra :)
Västernorrland, så är väl 50 mil från dina stockholmstips hehe 😉

Hej!

Jag har inte haft något egentligt intresse av klockor men har nu fått ärva en Omega som jag verkligen gillar. Jag har ett garantibevis från Zurich 1973 där det står "Mov no: 32.210.538". Glaset är som synes ganska repigt, den verkar inte fungera och en knapp sitter fast. Går det att reparera en sådan här klocka? I så fall var och vad skulle det kunnas tänka kosta? Finns det något värde i klockan?

Vänliga hälsningar

-Anders

IMG_20201206_195828.jpg

Vänligen

-Anders

Hej!

Jag har inte haft något egentligt intresse av klockor men har nu fått ärva en Omega som jag verkligen gillar. Jag har ett garantibevis från Zurich 1973 där det står "Mov no: 32.210.538". Glaset är som synes ganska repigt, den verkar inte fungera och en knapp sitter fast. Går det att reparera en sådan här klocka? I så fall var och vad skulle det kunnas tänka kosta? Finns det något värde i klockan?

Vänliga hälsningar

-Anders

IMG_20201206_195828.jpg

Vänligen

-Anders

Jag upphör aldrig att förvånas över att man frågar här i olika trådar vad det ska kosta att reparera en viss klocka det visas bild på. Vem kan veta här vad det är för fel på den långt med än att veta vad det skulle kosta? Du måste fråga en urmakare. Även urmakaren måste veta vad som behöver göras innan det lämnas nåt pris på det.

Fin klocka. Ja, det finns ett värde i klockan. Först och främst för dig i och med att den är ärvd men även ett ekonomiskt värde finns.

Med vänliga hälsningar
/URsinne

Tack för ditt svar URsinne. Jag är som sagt ingen klockexpert men lär mig gärna om nya saker.

Varför jag tycker frågan är befogad (i min okunskap) är:

1. Finns det delar att reparera med? Någongång bör ju delar till klockor sluta tillverkas. I detta fall blir ju kostnaden anting 0:- för det går inte. Eller orimlig om flera delar måste specialtillverkas.

2. Jag antog också att slitaget på en mekaniskt verk rimligtvis borde vara likande (eller iaf med liknande konstruktion). Jämför tex med en bil. En bilintresserad kan allt som oftast berätta vad som kan tänkas kosta att få ordning på en viss modell och årgång. Det kan naturligtvis vara ett ganska stort spann för en såpass komplex konstruktion som en bil. För en klocka tänkte jag att det kanske skulle gå att få en fingervisning om det kostar 1000, 5000 eller 25000 att få igång den.

3. Men kanske det viktigaste jag ville ha reda på är var vänder jag mig för att få hjälp. Jag känne inte att Ur & Penn är rätt ställe :). Däremot är jag övertygad om att detta forum är rätt ställe att få reda var man hittar en bra urmakare.

Kul att du tycker klockan är fin. Själv gillar verkligen de oranga visarna och hela retrokänslan.

-Anders

Tack för ditt svar URsinne. Jag är som sagt ingen klockexpert men lär mig gärna om nya saker.

1. Finns det delar att reparera med? Någongång bör ju delar till klockor sluta tillverkas. I detta fall blir ju kostnaden anting 0:- för det går inte. Eller orimlig om flera delar måste specialtillverkas.

2. Jag antog också att slitaget på en mekaniskt verk rimligtvis borde vara likande (eller iaf med liknande konstruktion). Jämför tex med en bil. En bilintresserad kan allt som oftast berätta vad som kan tänkas kosta att få ordning på en viss modell och årgång. Det kan naturligtvis vara ett ganska stort spann för en såpass komplex konstruktion som en bil. För en klocka tänkte jag att det kanske skulle gå att få en fingervisning om det kostar 1000, 5000 eller 25000 att få igång den.

3. Men kanske det viktigaste jag ville ha reda på är var vänder jag mig för att få hjälp. Jag känne inte att Ur & Penn är rätt ställe :). Däremot är jag övertygad om att detta forum är rätt ställe att få reda var man hittar en bra urmakare.

Kul att du tycker klockan är fin. Själv gillar verkligen de oranga visarna och hela retrokänslan.

-Anders
Tror det blir svårt även i bilkretsar med en bild på en bil och beskrivningen -verkar inte fungera och en knapp tycks sitta fast, vad kostar det att få ordning på den? Åtminstone svårt att få seriöst svar.

Mer än 5000 i alla fall stämmer nog med verkligheten. Hur mycket mer vet antagligen bara urmakaren efter en titt på den. Service plus reparation och eventuella reservdelar.

Kanhända vet nån här hur det är med reservdelar till dem. Annars får du ringa runt och höra om nån urmakare vill ta sig an den. En del kanske får tag på vad andra inte får tag på, eller har hemma rent av.

Jag skulle ringa runt och kolla. Sök på typ antikurmakare eller liknande. Farfars , Urbra eller nån. Kanske måste det till nån auktoriserad.

-Anders
Som sagt helt omöjligt att från en bild veta vad det kommer att kosta att laga, men en vanlig service på en chronograph hos en uris (ej Ur o Penn) går nog på ca: 5-6000:- + eventuella reservdelar, har du tur så är den bara skitig (torra oljor o fett) glaset går att polera själv, skit i polering av boetten, låt den vara som den är. Börja leta uris där du bor, det är ju en fin klocka och arvegods, gissar på en ref. 145.029 med cal. 861.

-Anders
Hej och välkommen hit!
ABC Werner i Stockholm är duktig på Omega. Många rekommenderar Tidlösa Ur vid Ulva kvarn nära Uppsala för vintageur. Du får nog räkna med 7-10.000 kr. Hoppas de kan få ordning på den.

Hej!

Vänliga hälsningar

-Anders

IMG_20201206_195828.jpg

Vänligen

-Anders
Väldigt fin klocka! Den tycker jag du ska hålla hårt i, framförallt då den är ärvd och för att du verkar gilla den! Vet tyvärr inte mycket om dessa, men håller med dig om att den ser bra ut, sen om den är helt original eller inte, kan jag inte svara på. Verkar i sådana fall vara rätt ovanlig i just det utförandet. Jag skulle gissa att det kanske kostar minst 5-10 tusen för att få den fint fungerande igen. Hoppa polering, utan gör så lite som möjligt på det yttre skicket. Glaset kanske du kan försiktigt polera upp själv, om du vet hur. I fint fungerande skick gissar jag igen på att den skulle kunna vara värd 40-50 tusen. Kan vara värd lite mindre, eller mycket mer, beroende på hur vanlig/ovanlig den är och om allt är korrekt på den.

Senast ändrad:
@andste Tycker helt klart du ska låta en kunnig urmakare besiktiga den och ge dig en offert. Berätta gärna om diagnosen sen! Är länken märkt Omega? Den ser ut att kunna stämma.

Eftersom klockan ändå ska servas så är väl ett fint, nytt ersättningsglas att föredra framför att polera, tycker jag själv. Det bör inte bli några extrakostnader och är inget som påverkar skicket.

Lycka till och grattis till ett coolt arv!

Hej och välkommen hit!
ABC Werner i Stockholm är duktig på Omega. Många rekommenderar Tidlösa Ur vid Ulva kvarn nära Uppsala för vintageur. Du får nog räkna med 7-10.000 kr. Hoppas de kan få ordning på den.
+1 på Werner om du bor i Stockholm! välkommen till forumet :) tycker klockan ser skitfin ut, ta gärna bilder i dagsljus så vi får kika lite mer ordentligt. @andste

Hej!

Vänliga hälsningar

-Anders

IMG_20201206_195828.jpg

Vänligen

-Anders

-Anders
Först och främst får jag beklaga din förlust.

Sen får jag gratta dig till en fin klocka som bär med sig minnet av den du förlorat.

Detta är med största sannolikhet en 145.029 som sagts tidigare med ett 861 verk (samma verk som i en speedmaster 145.022).
Reservdelar till 861 verk ska finnas att få tag på utan några större besvär. Däremot så är det bra att kolla om urmakaren har tillgång till att köpa reservdelar för urverk från omega då det kommer att underlätta rejält.

Värdet är ca 20k-25k.

Som sagts tidigare så får du räkna med en kostnad på ca 6000kr + eventuella reservdelar för en service.
Nu är det din klocka, men jag skulle som tidigare sagts bara se till att göra en service på verket och låta så mycket som möjligt vara som det är. Dvs. inte polara boetten och inte byta några delar om det inte måste göras. Om delar byts se till att spara delarna då det uppskattas av senare ägare om du skulle sälja klockan.

För din information så har just din klocka fel tim och minutvisare. Inte för referensen men för den kombinationen.

Såhär ska den vara:
817705-b99d18bb723f93128232671b6b57d412.jpg

Och här har du visarna:
817727-88c4bce40cc17a4bf654b7a88b7e7d20.jpg

Men eftersom den är ärvd som den är så hade jag nog behållt kombinationen för att det rent affektionsvärde mässigt skulle vara bättre. Det var så den bars.

Lycka till och dela gärna med dig av hur det fortlöper.

Senast ändrad:
Jag upphör aldrig att förvånas över att man frågar här i olika trådar vad det ska kosta att reparera en viss klocka det visas bild på. Vem kan veta här vad det är för fel på den långt med än att veta vad det skulle kosta? Du måste fråga en urmakare. Även urmakaren måste veta vad som behöver göras innan det lämnas nåt pris på det.

Fin klocka. Ja, det finns ett värde i klockan. Först och främst för dig i och med att den är ärvd men även ett ekonomiskt värde finns.

Med vänliga hälsningar
/URsinne
Tycker du har väldigt otrevlig ton här, skärp dig.

Stort tack till alla för väldigt informativa svar. Det här var ju en helt ny värld att dyka ned i :).

Det verkar som en god ide att ta den Werner. Jag uppskattar också all information om/hur/vad som borde göras. Personligen så tycker jag alltid det är trevligt att ha så mycket original som möjligt.

@virrooo Självklart kan jag lägga upp lite fler bilder vid tillfälle om det är av intresse.

@105.012 Det var udda att det är "fel" visare. Är det alltså så att klockan är köpt med andra visare och de har bytts ut någon gång under åren?

Det svåraste blir kanske att hitta bra tillfällen att faktiskt ha klockan på sig :rolleyes:

Tycker du har väldigt otrevlig ton här, skärp dig.
Det får du tycka om du vill. Det var ett relevant och matnyttigt svar på frågan som ställdes, inte jättetrevligt men heller inte särskilt otrevligt. Ingen kan veta nu vad som behöver göras åt det verket och om det t.ex. är hoprostat eller saknar de flesta delar lr inte. Det slutar ändå hos urmakare som får ge sitt utlåtande. Vill man fantisera och spekulera flera hundra % hit eller dit får man göra det utan att jag hugger eller hackar på det.

Ibland är det så, inte nödvändigtvis i detta fallet, att de mest arroganta och nedlåtande har som flest synpunkter på hur vissa ska bete sig medan det finns en enorm tolerans gentemot tämligen grova dumheter satta i system från andra man vill hålla sig väl med, man kanske t.om. deltar själv... Lustigt men inget nytt och tyvärr för vanligt på detta forum.

---

On topic så är det inte svårt att förstå om man bytt till de orangea visarna. Läsbarheten är bättre än med de andra som inte är särskilt tydliga i alla ljus. Om den tavlan fanns med de orangea från början vet jag inte men jag skulle låta dem vara kvar.

On topic så är det inte svårt att förstå om man bytt till de orangea visarna. Läsbarheten är bättre än med de andra som inte är särskilt tydliga i alla ljus.
Låter rimligt att det mycket väl kunnat vara anledningen till bytet. Känns inte direkt som att visarna har varit i ett sådant skick att man behövt byta eftersom resten ser bra ut.

Vad är rimligt att begära för en Omega 168.005 från 1963, guld på stål?
Servad 2019, ny krona och glas. Funkar felfritt. 1 lumeplupp saknas kl. 11

tempImagevWemRl.png
Vad är du beredd att betala? Klockan har såsom det ser ut, polerade bandhorn (se nedre vänstra ex.) samt fel typ av krona. Ska nog vara ’klöver’-krona på denna ref.

Vad är rimligt att begära för en Omega 168.005 från 1963, guld på stål?
Servad 2019, ny krona och glas. Funkar felfritt. 1 lumeplupp saknas kl. 11

tempImagevWemRl.png
Mycket av värdet sitter i tavlan och är den okej (jag har svårt att avgöra från denna bild) får du säkert 15k+ för den även fast boetten är trött och kronan är fel.

Svarta tavlor till dessa constellation i bra skick är mycket dyra och ovanliga, de är dessutom väldigt ofta ommålade!

Vad är du beredd att betala? Klockan har såsom det ser ut, polerade bandhorn (se nedre vänstra ex.) samt fel typ av krona. Ska nog vara ’klöver’-krona på denna ref.
Jag är ägaren och är intresserad av att sälja, glömde nämna det visst. Kan mycket väl ha varit polerad, dock är ju gold-capped-versionerna aldrig lika krispiga som helstål och helguld. Tack för svaret ändå.

Mycket av värdet sitter i tavlan och är den okej (jag har svårt att avgöra från denna bild) får du säkert 15k+ för den även fast boetten är trött och kronan är fel.

Svarta tavlor till dessa constellation i bra skick är mycket dyra och ovanliga, de är dessutom väldigt ofta ommålade!
Ju, just därför undrar jag. De svarta är väldigt mycket mer ovanliga och svårbedömda, prismässigt, enligt mig. Tack för svar.

Har precis fått ett Omega fickur av min morfar. Enligt en tabell jag hittade på nätet så ska den vara tillverkad mellan 1923-1929. Den är fullt fungerande. Inte för att jag kommer sälja den men är nyfiken vad en sådan kan ha för värde.

Mvh Tommy

Bilagor

• 8D411640-4F59-44D0-BF12-65B5028BF118.jpeg
    8D411640-4F59-44D0-BF12-65B5028BF118.jpeg
    863.3 KB · Visningar: 21
  • 5CA36B79-D7D9-45ED-9DB2-DD5D28FDA7EE.jpeg
    5CA36B79-D7D9-45ED-9DB2-DD5D28FDA7EE.jpeg
    848.7 KB · Visningar: 19
  • 1862864D-81BE-4917-ADDF-79D7AF7A8C79.jpeg
    1862864D-81BE-4917-ADDF-79D7AF7A8C79.jpeg
    609.7 KB · Visningar: 19
  • 557C0DBD-D371-4254-85EB-5D18BDE25634.jpeg
    557C0DBD-D371-4254-85EB-5D18BDE25634.jpeg
    620.7 KB · Visningar: 18
  • AF5F7ABB-8DC4-4535-8F5E-43EA3DA6B750.jpeg
    AF5F7ABB-8DC4-4535-8F5E-43EA3DA6B750.jpeg
    678.6 KB · Visningar: 16
  • 3694B289-2ACD-4610-AF22-789DB2FE0A9C.jpeg
    3694B289-2ACD-4610-AF22-789DB2FE0A9C.jpeg
    570.4 KB · Visningar: 16
  • B5508550-49AF-4872-9436-BCAB6B8F220B.jpeg
    B5508550-49AF-4872-9436-BCAB6B8F220B.jpeg
    461.6 KB · Visningar: 18
  • 00BE6E62-9D1B-4519-9D20-5325144F1490.jpeg
    00BE6E62-9D1B-4519-9D20-5325144F1490.jpeg
    672 KB · Visningar: 23
Men du kan väl sätta din fråga i den tråd som finns avsett för det. Det står ju med tydliga rubriker exempelvis: "Vad är rimligt pris för vintageklockan?" Ställ din fråga där.

Tillbaka
Topp