• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

ittam

Audemars
Fick en bild skickad till mig med frågan om jag kan något om denna klocka, ett arv hon har efter sin far. Känns att denna tavla inte är så vanlig, men är riktigt dålig på Omegas måste jag erkänna. Så all info välkomnas :) Fungerar tydligen..
Sivs Omega.jpg
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Fick en bild skickad till mig med frågan om jag kan något om denna klocka, ett arv hon har efter sin far. Känns att denna tavla inte är så vanlig, men är riktigt dålig på Omegas måste jag erkänna. Så all info välkomnas :) Fungerar tydligen..
Sivs Omega.jpg
En Seamaster technic dial. De växer inte på träd direkt! Inte så att jag kan massor om dessa men googla med den termen så dyker det nog upp en del.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har ett Tropic 19mm curved ends med Acier Inox märkt spänne. Vad är prisläget på dessa egentligen? Ebay ger bara en spretig bild där säljaren Squinky ligger högst med sina typ 300€. Vet att spännen märkta med både Acier & Inox är lite mer ovanliga.
 

Bilagor

  • 97A48F4B-1340-4661-9FE8-1F8901F324DE.jpeg
    97A48F4B-1340-4661-9FE8-1F8901F324DE.jpeg
    495.9 KB · Visningar: 9
  • A3B5DC2F-9CB0-4E71-A6A4-53988A2F7B6C.jpeg
    A3B5DC2F-9CB0-4E71-A6A4-53988A2F7B6C.jpeg
    352.8 KB · Visningar: 6
  • 07CD51FD-FD95-4EDC-97E1-C9919250E195.jpeg
    07CD51FD-FD95-4EDC-97E1-C9919250E195.jpeg
    816 KB · Visningar: 6
  • FD1B8B1C-8758-4FA6-8B12-83CFB99ED94A.jpeg
    FD1B8B1C-8758-4FA6-8B12-83CFB99ED94A.jpeg
    677.8 KB · Visningar: 8

hejsam

Patek
2-Faktor
Har ett Tropic 19mm curved ends med Acier Inox märkt spänne. Vad är prisläget på dessa egentligen? Ebay ger bara en spretig bild där säljaren Squinky ligger högst med sina typ 300€. Vet att spännen märkta med både Acier & Inox är lite mer ovanliga.
Jag har sålt några med raka ends för runt 700kr här på forumet, vet inte om curved är dyrare.
 

Martin Lovasz

Audemars
Fan vad du svamlar. I princip alla delar till Omegas 500-serie finns i nyproduktion. Inte särskilt dyrt heller.
Gör jag? Fick leta efter ett Omega 550-1464 hjul och det tog två veckor och kostade ca 700 kr med frakt. Det tycker inte jag är billigt eller lätt att få tag i. Ironiskt nog finns ett för mindre på eBay just nu men det är undantaget skall du veta. Det finns massor av andra billiga delar men det beror på att de inte slits ut och kommer finnas i många år till men de delar som slits är svåra att få tag i. Köpte nytillverkade bommar från Kina och det gör jag inte igen då de går av minsta anledning. Höll på att gå riktigt illa men tack och lov gick det bra efter jag fick tag i original.

 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Gör jag? Fick leta efter ett Omega 550-1464 hjul och det tog två veckor och kostade ca 700 kr med frakt. Det tycker inte jag är billigt eller lätt att få tag i. Ironiskt nog finns ett för mindre på eBay just nu men det är undantaget skall du veta. Det finns massor av andra billiga delar men det beror på att de inte slits ut och kommer finnas i många år till men de delar som slits är svåra att få tag i. Köpte nytillverkade bommar från Kina och det gör jag inte igen då de går av minsta anledning. Höll på att gå riktigt illa men tack och lov gick det bra efter jag fick tag i original.

Ja har man inte koll får man betala överpris. Kostar ungefär 1/3 från Omega, som har delar i nyproduktion. Pratar inte om något kinaskräp.
 

DrKlocka

Audemars
Det var nytt för mig. När öppnade Swatch upp leveranser av delar till vanliga urmakare och oss amatörer?
Det som är intressant och viktigt att poängtera är att du inte ska sitta och sprida osanningar genom att skriva att det är omöjligt och dyrt med delar, för det är det inte. Självklart att det inte går för hemmaskruvare att inte beställa delar till Omega.
 

Martin Lovasz

Audemars
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte varför jag skulle läsa den där artikeln?

Trött på att se dig skriva massa osanningar och trams. Lägger dig på ignore nu istället så slipper jag reta mig mer på det :)
LiIte trevligare attityd hade inte skadat. Tycker nog det var rätt tydligt om att det inte handlade om reservdelar direkt från Omega, även om jag tycker mig ha hört att vissa delar blivit klart dyrare på senare tid? Sedan tycker jag att du personligen inte ska sitta på så höga hästar med hänsyn till din nivå på erfarenhet/hantverk.
 

DrKlocka

Audemars
LiIte trevligare attityd hade inte skadat. Tycker nog det var rätt tydligt om att det inte handlade om reservdelar direkt från Omega, även om jag tycker mig ha hört att vissa delar blivit klart dyrare på senare tid? Sedan tycker jag att du personligen inte ska sitta på så höga hästar med hänsyn till din nivå på erfarenhet/hantverk.
Det jag inte gillar är när man talar osanningar som om det vore sant, vilket framkommer ganska ofta. Ja Omega verkar ha blivit dyrare, men tror fortfarande 550 serien är det vintageverk som har allra flest delar i nyproduktion!

Tycker verkligen inte jag anser mig sitta på särskilt hög häst, även om du verkar uppfatta det så. Jag skriver om det jag vet, inte om det jag inte vet.

Sen gillar jag att du kommenterar attityd, även om jag tycker du verkar ha betydligt vänligare framtoning på senare tid ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
LiIte trevligare attityd hade inte skadat. Tycker nog det var rätt tydligt om att det inte handlade om reservdelar direkt från Omega, även om jag tycker mig ha hört att vissa delar blivit klart dyrare på senare tid? Sedan tycker jag att du personligen inte ska sitta på så höga hästar med hänsyn till din nivå på erfarenhet/hantverk.
Jag har ingen möjlighet att köpa nytt från Omega och så är det för de flesta. Man måste vara relativt stor och accepterad av Swatch för att få köpa något plus att man måste köpa ett minimum av dem. Men jag erkänner med glädje att jag svamlar om han kan köpa in Omega delar till mig för 1/3 av priset. Jag har annars mer eller mindre slutat med Omega då delar är ett stort problem.


Sist när jag sa att jag inte träffat på et typ av slitage blev jag anklagad för att inte jobbat med så många urverk så jag visste inte vad jag talade om...
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Jag har ingen möjlighet att köpa nytt från Omega och så är det för de flesta. Man måste vara stor och accepterad av Swatch för att få köpa något plus att man måste köpa ett minimum av dem. Men jag erkänner med glädje att jag svamlar om han kan köpa in Omega delar till mig till 1/3 av priset. Jag har annars mer eller mindre slutat med Omega då delar är ett stort problem.


Sist när jag sa att jag inte träffat på et typ av slitage blev jag anklagad för att inte jobbat med så många urverk så jag visste inte vad jag talade om...
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, var inte med mening. Men jag tycker inte riktigt man kan skriva om ett urverk eller klocka utifrån ett perspektiv som hobbyskruvare. 550 har ju störst tillgång på delar av alla Omegas urverk och är inte särskilt dyra för verkstäder.
Återigen, ber om ursäkt för att det skapade dålig stämning. Hör av dig nästa gång du behöver delar, har allt här hemma..
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, var inte med mening. Men jag tycker inte riktigt man kan skriva om ett urverk eller klocka utifrån ett perspektiv som hobbyskruvare. 550 har ju störst tillgång på delar av alla Omegas urverk och är inte särskilt dyra för verkstäder.
Återigen, ber om ursäkt för att det skapade dålig stämning. Hör av dig nästa gång du behöver delar, har allt här hemma..
Tack!

Jag kan bara skriva efter egen erfarenhet och är det inte korrekt så har jag givetvis fel. Vi småttingar har varit utelåsta från nya delar sedan 2015 och domstolsförhandlingarna har gått i stå.
 

DrKlocka

Audemars
Tack!

Jag kan bara skriva efter egen erfarenhet och är det inte korrekt så har jag givetvis fel. Vi småttingar har varit utelåsta från nya delar sedan 2015 och domstolsförhandlingarna har gått i stå.
Ja alla erfarenheter ser ju olika ut. Verkar finnas många utomlands på ebay och liknande som profiterar gott på delar..

Men apropå hjulet 1464 så är det delbart, dvs man kan ta isär det med en specialmejsel(eller hemmagjord) och rengöra det om det är friktion och smuts som är problemet. Smörjes med Lubeta v105 eller sparsamt med 9010. Men är tapparna rökta så är det väl mer kört..
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hej! Vad tycker ni om min senaste värvning i klockgarderoben? Omega Railmaster. Mest troligt CK2914?
Vad kan den tänkas vara värd?
1606163195025451044225759959253.jpg
Snyggt, om du köpte den i närtid borde du ha värdet klart för dig. Men är det ett loppisfynd förstår jag såklart frågan :) Hade behövt bättre bilder på tavla i dagsljus, verket, baklockets fram och baksida samt krona för att ge dig en vettig värdering. Grattis till en fantastisk klocka, är sjukt avis!
 

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Snyggt, om du köpte den i närtid borde du ha värdet klart för dig. Men är det ett loppisfynd förstår jag såklart frågan :) Hade behövt bättre bilder på tavla i dagsljus, verket, baklockets fram och baksida samt krona för att ge dig en vettig värdering. Grattis till en fantastisk klocka, är sjukt avis!
Okej, vet inte om jag vill pilla så mycket på klockan själv tyvärr, har inga speciella klockverktyg. Kan man öppna baksidan "utan problem" eller behöver man vara kunnig? Vill såklart inte förstöra något hehe...
 
Topp