• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Orlok

Omega
2-Faktor
En kompis har en Omega Constellation som han funderar på att sälja. Eftersom jag inte tycker mig ha kompetensen att värdera den så tänkte jag fråga här där folk har bättre koll.
Som jag förstår det så har den inte servats i närtid men den tickar och går. Ett lite repigt glas och ett slitet armband men annars i ett ganska bra skick.

Vad tror ni?
Vad är ett rimligt pris?
IMG_43021.jpg
IMG_43031.jpg
IMG_42971.jpg
IMG_43011.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
En kompis har en Omega Constellation som han funderar på att sälja. Eftersom jag inte tycker mig ha kompetensen att värdera den så tänkte jag fråga här där folk har bättre koll.
Som jag förstår det så har den inte servats i närtid men den tickar och går. Ett lite repigt glas och ett slitet armband men annars i ett ganska bra skick.

Vad tror ni?
Vad är ett rimligt pris?
IMG_43021.jpg
IMG_43031.jpg
IMG_42971.jpg
IMG_43011.jpg
Boetten ser ganska välbevarad ut men svårt att avgöra om smutsen sitter i tavlan eller glaset. Om tavlan är lika fin som boetten kanske 6-7k? Det är tyvärr inte en av de populärare constellation modellern!
 

Orlok

Omega
2-Faktor
Boetten ser ganska välbevarad ut men svårt att avgöra om smutsen sitter i tavlan eller glaset. Om tavlan är lika fin som boetten kanske 6-7k? Det är tyvärr inte en av de populärare constellation modellern!
Tackar!
Har inte sett klockan live men jag tror att det är glaset, och inte tavlan, som är smutsigt.
 

Orlok

Omega
2-Faktor
Bäst är nog att sälja med auktion på tradera, med bra tydliga bilder och beskrivning landar de allra flesta av dessa välkända ur väldigt nära marknadspriset.
Ja, tradera kan nog vara en lämplig plattform för att sälja klockan. Nu har han i alla fall ett hum om värdet och det är ju bra att ha om man ska sälja något.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en Seamaster kronograf 105.001? Finns en på kaplans auktion just nu: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3873/vara/1738118

Jag har länge spanat efter en sådan men de säljs ju inte allt för ofta, så tycker det är svårt med pris. Jag kommer köpa för att behålla så ett visst överpris har jag inget problem att betala.
Som du säger är det inte så ofta de dyker upp. Jag skulle tro i området runt 40-45k. Jag tror även att visarna inte kommer från fabrik då de är lite korta.

Men det sagt tycker jag det är en trevlig klocka.
 

Beaker

Cartier
2-Faktor
Går i tankarna om att ev. avyttra en gammal goding i samlingen, då den i stort sett inte får någon handledstid.
Vad tror expertpanelen om den här?

Omega Seamaster 200m Pre-Bond
38mm Mid size Auto Ref DR 398.1042
Cal 1111 - ETA 2892

1st generationen med mercedesvisarna (ca 1987/88 - 89).

1.jpg


5.jpg

3.jpg

4.jpg


2.jpg

Lyckades skrapa fram några liknande på Chrono24, men funderar om de priserna verkligen är rimliga?

https://www.chrono24.se/omega/3681042seamaster-200automaticpre-bond--id19559797.htm
https://www.chrono24.se/omega/seama...er-fixed-price-shipping-15-uk--id19283951.htma
 

AlfaGTV

Omega
Vad är ett rimligt pris för en Seamaster kronograf 105.001? Finns en på kaplans auktion just nu: https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3873/vara/1738118

Jag har länge spanat efter en sådan men de säljs ju inte allt för ofta, så tycker det är svårt med pris. Jag kommer köpa för att behålla så ett visst överpris har jag inget problem att betala.
Nå, högg du den? Jag suktade själv efter denna, tyckte den var fantastiskt vacker.
 

tol

Breitling
Nå, högg du den? Jag suktade själv efter denna, tyckte den var fantastiskt vacker.

Dessvärre inte! Jag vet hur lätt det är att dras med i budgivningar så jag satt 50,000kr som en gräns och den gick för ca 58,000kr. Kommer säkert ångra mig :dead:

Jag kommer fortsätta leta efter seamaster kronografer, jag har egentligen inget emot ett lite mer slitet exemplar med mer patina, då brukar dom gå lite billigare. Synd att de kommer upp så sällan som de gör, iallafall här i Sverige.
 

Urban S

Breitling
Har en Enicar sherpa superdive, around 1966 36 mm.
Har ett bud på 1500 Euro, kan det vara rätt värde?
Vad tror ni?
// Urban
 

Bilagor

  • Screenshot_20210524_185826_com.whatsapp.jpg
    Screenshot_20210524_185826_com.whatsapp.jpg
    223.1 KB · Visningar: 20
  • Screenshot_20210524_185815_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210524_185815_com.android.gallery3d.jpg
    158.7 KB · Visningar: 22

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har en Enicar sherpa superdive, around 1966 36 mm.
Har ett bud på 1500 Euro, kan det vara rätt värde?
Vad tror ni?
// Urban
Det vi kan konstatera är att om klockan fortfarande är 36 mm så har den fel, eller ommålad, tavla och är inte en Super-Dive utan en Super-Divette.
För klockan ovan innebär det att den inte är korrekt utan måste byta tavla och kanske annat för att motsvara en korrekt Super-Divette.

För ett bud på €1500 så måste man berätta fakta för bugivaren för i dagsläget är detta ett franken-ur, tyvärr.

En Super-Dive har alltså en helt annan boett på 42 mm och en helt annan inre bezel
Jämför bild på en korrekt Super-Dive
65_653a.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det vi kan konstatera är att om klockan fortfarande är 36 mm så har den fel, eller ommålad, tavla och är inte en Super-Dive utan en Super-Divette.
För klockan ovan innebär det att den inte är korrekt utan måste byta tavla och kanske annat för att motsvara en korrekt Super-Divette.

För ett bud på €1500 så måste man berätta fakta för bugivaren för i dagsläget är detta ett franken-ur, tyvärr.

En Super-Dive har alltså en helt annan boett på 42 mm och en helt annan inre bezel
Jämför bild på en korrekt Super-Dive
65_653a.jpg
Samma storlek på tavlorna? Dive vs Divette
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Går i tankarna om att ev. avyttra en gammal goding i samlingen, då den i stort sett inte får någon handledstid.
Vad tror expertpanelen om den här?

Omega Seamaster 200m Pre-Bond
38mm Mid size Auto Ref DR 398.1042
Cal 1111 - ETA 2892

1st generationen med mercedesvisarna (ca 1987/88 - 89).

1.jpg


5.jpg

3.jpg

4.jpg


2.jpg

Lyckades skrapa fram några liknande på Chrono24, men funderar om de priserna verkligen är rimliga?

https://www.chrono24.se/omega/3681042seamaster-200automaticpre-bond--id19559797.htm
https://www.chrono24.se/omega/seama...er-fixed-price-shipping-15-uk--id19283951.htma

Har otroligt svårt att se att man skulle kunna få sålt en pre-bond för det priset. Sen är nog folk petiga med länkarna också, att är det två-tons boett vill man ha två-tons länk.

Sålde en 2018, låg ute i 3 månader för runt 10k, men blev såld för 8. Dock ser din tavla/färgskala och visare väldigt bra ut.

Hade uppskattat värdet till 12-15 idag på svenska marknaden, men var beredd på att det kan gå trögt, är jag helt ute och cyklar så får någon gärna rätta mig. Kanske värt att försöka sälja den på C24?

Här är min gamla: https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-200-m-pre-bond-automatic-sÅld.90517/
 

Christofer_

Breitling
Jag har en vintageklocka som jag inte vet någonting om. Det är första inlägget på forumet så jag hoppas att det är rätt tråd och att jag inte begår så många nybörjarmisstag. Ber om ursäkt isåfall och förväntar mig skoningslös bestraffning.

Köpte klockan för 10+ år sedan på Kaplans för att jag tyckte den var fin. De hade daterat den till 1943. Lämnade in den på service hos en urmakare. Han kände inte till märket, Regalis, men sa att det var ett bra urverk. Valjoux-någonting? Han bytte glas och armband. Den tickar och går och håller tiden bra.

Är väldigt tacksam om någon har nån info om klockan! Vad det är för urverk? Tillverkare?

Jag är sugen på att sälja den till någon urmakare för att köpa en annan klocka. Så, här kommer den, nybörjarfrågan: äR dEn VäRd NåGonTinG? (Förlåt) Jag skulle bara vilja veta att jag inte blir blåst om jag ”byter in” den. Är det ens värt att bry sig om att göra? Finns det nåt bättre ställe att sälja den än till en urmakare?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Om det hjälper är urtavlan ca 30mm. Hittar inga stämplar/serienummer (förutom 103 på insidan av baklocket) inget mellan skänklarna heller.

Översta tryckknappen startar tidtagningen (stora sekundvisaren) Ett tryck på nedre knappen stoppar tidtagningen, två tryck återställer den.

Vänster subdial (heter det så?) är ordinarie sekundvisare. Höger visar ”tidtagningsminuter”

Tack igen för den hjälp jag kan få. Jag hittar liknande klockor om jag googlar valjoux 1940s, men sen går jag vilse.

/Christofer
8ED64544-EFC4-4C59-9FAD-B17E0F3A9FED.jpeg
F2668156-6041-4BB6-B2DA-DB75FF2CE7BA.jpeg
AC162FFA-6878-44B0-BF93-34219A627CC4.jpeg
6CB8185F-30D7-407A-8FEA-DF52494D64B4.jpeg
58CD9FAE-BFEF-43BF-879B-846B978FBDB3.jpeg
 

Exxet

Rolex
Jag har en vintageklocka som jag inte vet någonting om. Det är första inlägget på forumet så jag hoppas att det är rätt tråd och att jag inte begår så många nybörjarmisstag. Ber om ursäkt isåfall och förväntar mig skoningslös bestraffning.

Köpte klockan för 10+ år sedan på Kaplans för att jag tyckte den var fin. De hade daterat den till 1943. Lämnade in den på service hos en urmakare. Han kände inte till märket, Regalis, men sa att det var ett bra urverk. Valjoux-någonting? Han bytte glas och armband. Den tickar och går och håller tiden bra.

Är väldigt tacksam om någon har nån info om klockan! Vad det är för urverk? Tillverkare?

Jag är sugen på att sälja den till någon urmakare för att köpa en annan klocka. Så, här kommer den, nybörjarfrågan: äR dEn VäRd NåGonTinG? (Förlåt) Jag skulle bara vilja veta att jag inte blir blåst om jag ”byter in” den. Är det ens värt att bry sig om att göra? Finns det nåt bättre ställe att sälja den än till en urmakare?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Om det hjälper är urtavlan ca 30mm. Hittar inga stämplar/serienummer (förutom 103 på insidan av baklocket) inget mellan skänklarna heller.

Översta tryckknappen startar tidtagningen (stora sekundvisaren) Ett tryck på nedre knappen stoppar tidtagningen, två tryck återställer den.

Vänster subdial (heter det så?) är ordinarie sekundvisare. Höger visar ”tidtagningsminuter”

Tack igen för den hjälp jag kan få. Jag hittar liknande klockor om jag googlar valjoux 1940s, men sen går jag vilse.

/Christofer
8ED64544-EFC4-4C59-9FAD-B17E0F3A9FED.jpeg
F2668156-6041-4BB6-B2DA-DB75FF2CE7BA.jpeg
AC162FFA-6878-44B0-BF93-34219A627CC4.jpeg
6CB8185F-30D7-407A-8FEA-DF52494D64B4.jpeg
58CD9FAE-BFEF-43BF-879B-846B978FBDB3.jpeg
Lite info om Regalis:
Regalis.jpg

Verket ser ut som ett Landeron 48, tyvärr inte Valjoux vilket är ett lite bättre verk, botten är förmodligen i sk fulmetall inte rostfritt, förutom bakboetten, troligen mitten av 40-talet, storleken utan krona brukar göra att den blir dyrare desto större boetten är, ser ju rätt okej ut så några 1000 lappar kan du nog få för den. Ser att en fjäder ligger lite fel i verket (höger på bilden) tycker även att minutvisaren ser ut att ha vänts bak o fram.
 

Kupad Hand

Panerai
Hallå. En vän hittade detta fickur i familjens gömmor. Jag har själv ingen koll på fickur så frågar här. Zenith är ju inte kattskit precis, men m någon vet mer om denna specifikt eller fickur av detta slag generellt så vore info uppskattat. Och finns det något värde? Bara för samlaren eller finns ett bredare intresse för denna typ? Tacksam för info. Trevlig helg!
641AE117-49BA-446B-A649-C08C46DF38CE.jpeg
3A4D9681-6E42-428F-BE85-980211028AD2.jpeg
0DFBEE8C-4096-4FAA-B3D5-B29204092F6D.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hallå. En vän hittade detta fickur i familjens gömmor. Jag har själv ingen koll på fickur så frågar här. Zenith är ju inte kattskit precis, men m någon vet mer om denna specifikt eller fickur av detta slag generellt så vore info uppskattat. Och finns det något värde? Bara för samlaren eller finns ett bredare intresse för denna typ? Tacksam för info. Trevlig helg!
641AE117-49BA-446B-A649-C08C46DF38CE.jpeg
3A4D9681-6E42-428F-BE85-980211028AD2.jpeg
0DFBEE8C-4096-4FAA-B3D5-B29204092F6D.jpeg

Nej, Zenith är knappast kattskit.
Intresset för fickur är dock inte vad det en gång var.
Så om det inte är någonting alldeles extra så går det inte direkt för några pengar.
Runt femhundringen för ditt Zenith, eller så.
...Om fungerande och i silver (vilket det absolut lär vara).
 

Kupad Hand

Panerai
Nej, Zenith är knappast kattskit.
Intresset för fickur är dock inte vad det en gång var.
Så om det inte är någonting alldeles extra så går det inte direkt för några pengar.
Runt femhundringen för ditt Zenith, eller så.
...Om fungerande och i silver (vilket det absolut lär vara).
Tack! Jo tyvärr är det väl så. Synd att va som ändå är fina ur är så förbisedda. Samtidigt hade jag själv inte gett mycket mer så är väl vad det är! Tack för svar iaf🙏
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hallå. En vän hittade detta fickur i familjens gömmor. Jag har själv ingen koll på fickur så frågar här. Zenith är ju inte kattskit precis, men m någon vet mer om denna specifikt eller fickur av detta slag generellt så vore info uppskattat. Och finns det något värde? Bara för samlaren eller finns ett bredare intresse för denna typ? Tacksam för info. Trevlig helg!
641AE117-49BA-446B-A649-C08C46DF38CE.jpeg
3A4D9681-6E42-428F-BE85-980211028AD2.jpeg
0DFBEE8C-4096-4FAA-B3D5-B29204092F6D.jpeg
Ja det är helt sanslöst det som @Anders Forsberg beskriver, men så är det. Ofattbart skulle jag säga. Det är ett ganska fint verk i den Zenithen, chatonger, mittsten. Silverboett. Jämför med prispåslaget på jämförelsevis små silverboetter i moderna armbandsur. Antikvärde osv trots det inte är nån ovanlig klocka men ändå, några hundralappar...

Marknaden måste var helt styrd av marknadsföringskrafter eftersom exempelvis klockor värderas så konstigt. Gäller i hög grad i våra trakter främst för ställen som USA har priserna stigit på fickur i många år nu. En del är riktiga raketer utan att vara särskilt sällsynta. Här gick en Svensk Halda häromdagen, visserligen det vanligare z-verket, men i oerhört fint skick efter vad bilderna visade, för under 3k.
För ett så exklusivt inhemskt märke i ordets rätta betydelse borde ingen komplett Halda utom möjligen den enklare exportmodellen rimligen gå under 10k.

Marknaden är skev men det är bra för de som vill få tag på bra och fina fickur för kaffepengar. Nån gång vänder det här hemma också.
 

Kupad Hand

Panerai
Ja det är helt sanslöst det som @Anders Forsberg beskriver, men så är det. Ofattbart skulle jag säga. Det är ett ganska fint verk i den Zenithen, chatonger, mittsten. Silverboett. Jämför med prispåslaget på jämförelsevis små silverboetter i moderna armbandsur. Antikvärde osv trots det inte är nån ovanlig klocka men ändå, några hundralappar...

Marknaden måste var helt styrd av marknadsföringskrafter eftersom exempelvis klockor värderas så konstigt. Gäller i hög grad i våra trakter främst för ställen som USA har priserna stigit på fickur i många år nu. En del är riktiga raketer utan att vara särskilt sällsynta. Här gick en Svensk Halda häromdagen, visserligen det vanligare z-verket, men i oerhört fint skick efter vad bilderna visade, för under 3k.
För ett så exklusivt inhemskt märke i ordets rätta betydelse borde ingen komplett Halda utom möjligen den enklare exportmodellen rimligen gå under 10k.

Marknaden är skev men det är bra för de som vill få tag på bra och fina fickur för kaffepengar. Nån gång vänder det här hemma också.
Tack för utförligt svar!! Tyvärr är min vän kanske inte den mest intresserade så vad gäller detaljer som en annan kanske hade uppskattat, så är han sval. Men jag gav rådet att behålla, dels för affektionsvärdet som kanske är betydligt större än det monetära i nuläget. Men skulle marknaden vända så hoppas man ju att denna fina äntligen värderas ordentligt!
Kul med info i vilket fall! Stort tack!
 

foppa13

Cartier
Jag har denna Omega Seamaster som jag fått tagit över efter min far, jag fick den av min mor efter en städning som hon gjorde där hemma. Tyvärr kan jag inte historiken om klockan och min far som borde fått klockan till sig själv eller via ett arv är tyvärr borta sen några år tillbaka. Jag har därför ingen direkt koppling till klockan, men sannolikt har den funnits i släkten sen ny.

Nu till frågan, efter att jag fick den gick jag till uris som fick igång den med ett batteribyte och massage som han uttryckte sig. Tyvärr stannade klockan efter ca 3-4 månader igen, gick därför tillbaka till urmakaren som då kunde konstatera att en renovering behövs. Jag har fått ett ungefärligt pris på jobbet, men jag vill inte att detta ska överstiga värdet på klockan som renoverad. Även fast det finns visst affektionsvärde trots historiken så vill jag inte att det ska överskugga omdömet.

Så frågan vad är den värd i ett renoverat skick?
IMG_20201224_134849.jpg

Jag förstår att det naturligtvis behövs bättre och fler bilder för att göra en mer exakt värdering, vill bara veta mellan tummen och pekfingret vad modellen brukar gå för. Hade ingen bra bild på baksidan, men det är ingen guldklocka endast överdragen.

Tar tacksamt emot svar!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har denna Omega Seamaster som jag fått tagit över efter min far, jag fick den av min mor efter en städning som hon gjorde där hemma. Tyvärr kan jag inte historiken om klockan och min far som borde fått klockan till sig själv eller via ett arv är tyvärr borta sen några år tillbaka. Jag har därför ingen direkt koppling till klockan, men sannolikt har den funnits i släkten sen ny.

Nu till frågan, efter att jag fick den gick jag till uris som fick igång den med ett batteribyte och massage som han uttryckte sig. Tyvärr stannade klockan efter ca 3-4 månader igen, gick därför tillbaka till urmakaren som då kunde konstatera att en renovering behövs. Jag har fått ett ungefärligt pris på jobbet, men jag vill inte att detta ska överstiga värdet på klockan som renoverad. Även fast det finns visst affektionsvärde trots historiken så vill jag inte att det ska överskugga omdömet.

Så frågan vad är den värd i ett renoverat skick?
IMG_20201224_134849.jpg

Jag förstår att det naturligtvis behövs bättre och fler bilder för att göra en mer exakt värdering, vill bara veta mellan tummen och pekfingret vad modellen brukar gå för. Hade ingen bra bild på baksidan, men det är ingen guldklocka endast överdragen.

Tar tacksamt emot svar!

Fin, rimligt tidig, Seamaster Quartz.
Hade tippat på att man kunde fått uppemot 3k för någonting liknande.

Personligen hade jag försökt göra vid och behålla, men fattar så klart också att det inte är så skoj att kasta pengar i sjön.
 

foppa13

Cartier
Fin, rimligt tidig, Seamaster Quartz.
Hade tippat på att man kunde fått uppemot 3k för någonting liknande.

Personligen hade jag försökt göra vid och behålla, men fattar så klart också att det inte är så skoj att kasta pengar i sjön.
Tack för svar, då har jag nått att utgå ifrån. Kan säga att priset på servicen/reparationen går på något mer men ändå inte så mycket att det avskräcker, klockan ska jag behålla och jag kostar förmodligen på en service för att klockan ska kunna leva vidare i släkten...

Vad är det som gör att Omegas quartz klockor inte riktigt sticker iväg prismässigt likt deras mekaniska bröder som ibland blir löjligt dyra, är det elektroniken som avskräcker eller är stilen/utseendet/åldern som inte riktigt tilltalar? Finns det några indikationer på att quartz klockorna stiger i popularitet eller är det snarare tvärsom?

/Foppa
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack för svar, då har jag nått att utgå ifrån. Kan säga att priset på servicen/reparationen går på något mer men ändå inte så mycket att det avskräcker, klockan ska jag behålla och jag kostar förmodligen på en service för att klockan ska kunna leva vidare i släkten...

Vad är det som gör att Omegas quartz klockor inte riktigt sticker iväg prismässigt likt deras mekaniska bröder som ibland blir löjligt dyra, är det elektroniken som avskräcker eller är stilen/utseendet/åldern som inte riktigt tilltalar? Finns det några indikationer på att quartz klockorna stiger i popularitet eller är det snarare tvärsom?

/Foppa

Det är väl inget som är specifikt för Omega.
Samma förhållande mellan quartz/mekanisk finns hos andra premium-märken som t. ex. JLC och GP också.

Samma fenomen även hos ”enklare” märken som Tissot och Certina.

Tror att det har att göra mycket med att quartz inte anses lika sexigt.
Men nog har quartz också börjat röra på sig, prismässigt.
 
Topp