Jolanta_flax
Basic
Här är ännu ett ur från familjeskatten. Enligt mor är den från 1800 talet.
Hittar inga kända namn på urmakare som jag känner till, ett par stämplar om att det är silver men i övrigt nada.
åsikter om denna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej!
Det har visat sig att min mormor har en klocka som tillhört min mammas farfar. Han föddes i början av 1900 talet och vad som tros har han köpt denna till sig själv i 50 eller 60 års present (IS är hans initialer). Denna klocka har det blivit diskussion om i släkten om vad den är värd och vad vi ska göra med den. Jag själv vill gärna ta över ägandet då jag är den enda som har ett intresse för klockor och ser ett stort affektionsvärde.
Jag har själv inte sett den live utan min mor har tagit några bilder. Enligt henne började sekundvisaren att ticka när hon skakat på den. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret, värdet kan vara?
Ser ut som att symbolen med observatoriet har ramlat av eller så är det ett annat lock som tillkommit med tiden.
Tack!
Vettig pris att lägga ut denna för på forumet?
6139-6012 med okänt historik, svensk dagskiva, allt fungerar
Ny Uncle Seiko länk
Hej hej! Någon som har bra koll på vad ett rimligt pris för dessa hade varit? Fick nyligen ta över dessa av min far och tanken är att sälja å hans vägnar.
Hej!
Det har visat sig att min mormor har en klocka som tillhört min mammas farfar. Han föddes i början av 1900 talet och vad som tros har han köpt denna till sig själv i 50 eller 60 års present (IS är hans initialer). Denna klocka har det blivit diskussion om i släkten om vad den är värd och vad vi ska göra med den. Jag själv vill gärna ta över ägandet då jag är den enda som har ett intresse för klockor och ser ett stort affektionsvärde.
Jag har själv inte sett den live utan min mor har tagit några bilder. Enligt henne började sekundvisaren att ticka när hon skakat på den. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret, värdet kan vara?
Ser ut som att symbolen med observatoriet har ramlat av eller så är det ett annat lock som tillkommit med tiden.
Tack!
Ser väl ganska väl iordning ut, och även G/S-modellerna går ju numera ganska dyrt.
Hade tippat på ca 15k iom avsaknad av observatorium.
3k-ish(?).
Verkar gå en likadan (med lite issues) på ett auktionshus jag har bra koll på ikväll.
Du kan ju hålla ett öga på den och se vad den går för.
Ca 3k för navigator och ca 4,5-5k för Pogue
Viss brasklapp för att bilderna är lite svåra att bedöma skick utifrån.
Tack för svar från dig och @Anders Forsberg!Om den är så fin som den ser ut på bilderna så tror jag också på runt 15. Sålde själv alldeles nyligen en snarlik, men med intakt lock, för 16.
Urverket är ett 19-linjers kaliber 52 från typ 1916. Två patent står listade på urverket: CH31457 och CH55231. Det första patentet rör en typ av stoppverk. Stoppverk används för att fördela uppdragsfjäderns kraft mer jämnt. Patentet är ganska omdiskuterat bland samlare, då det verkar som att IWC faktiskt aldrig använde sitt patenterade stoppverk i praktiken, utan istället använde ett mer klassiskt Geneve-stoppverk. Det andra patentet rör en lösning för att fästa tavlan.Nån som har koll på fickur? @Warwian m.fl. Vad är det vi ser, förutom det mest uppenbara och ungefärligt värde, då den fungerar och håller tiden helt ok?
Toppen, stort tack, du är bäst! Får jag fråga hur du fick fram just 1916?Urverket är ett 19-linjers kaliber 52 från typ 1916. Två patent står listade på urverket: CH31457 och CH55231. Det första patentet rör en typ av stoppverk. Stoppverk används för att fördela uppdragsfjäderns kraft mer jämnt. Patentet är ganska omdiskuterat bland samlare, då det verkar som att IWC faktiskt aldrig använde sitt patenterade stoppverk i praktiken, utan istället använde ett mer klassiskt Geneve-stoppverk. Det andra patentet rör en lösning för att fästa tavlan.
Värdet är väl mellan 2000-3000 kr eller så kanske.
Helt klart 15- uppåt beroende på gång… ta med den till urmakare med timegrapher och kolla behov för service. Om jag inte har fel är det ej originalkrona vilket kan tyda på service gjord. Grym klocka har en likadan med cal. 551. Även den ärvd tre led uppåt.Tack för svar från dig och @Anders Forsberg!
Har själv inte sett den än utan bara fått de bilder jag bifogat här. Hoppas den kan komma i mina ägor så att man kan börja använda den.
Ska försöka komma över klockan (är på annan plats i landet än jag) och ta den till en urmakare och se eventuellt behov!Helt klart 15- uppåt beroende på gång… ta med den till urmakare med timegrapher och kolla behov för service. Om jag inte har fel är det ej originalkrona vilket kan tyda på service gjord. Grym klocka har en likadan med cal. 551. Även den ärvd tre led uppåt.
Helt klart 15- uppåt beroende på gång… ta med den till urmakare med timegrapher och kolla behov för service. Om jag inte har fel är det ej originalkrona vilket kan tyda på service gjord. Grym klocka har en likadan med cal. 551. Även den ärvd tre led uppåt.
Känns inte så farligt dyrt. Någon kanske vill ha verket? Ett automatiskt Zenithverk är inte kattpissStiger inte denna lite väl hutlöst?
Vintage zenith automatic watch | eBay
<p>VINTAGE ZENITH AUTOMATIC WATCH, VERY GOOD CONDITION,HAS A ZENITH MOVEMENT CALIBER 2572 ADJUST WITH GOOD WORKINF, NEW CROWN ZENITH AND CRYSTAL</p>www.ebay.com
Över 110 Euro med 10 timmar kvar, för en hemservad och sliten doublé Zenith. Är det verkligen så marknaden ser ut nu?
Fina är idag snarare runt 18k och spontant så verkar inte den generella Tradera-köparen så tokigt noga med skicket.Tycker det låter väldans högt för en med saknad guldmedaljong och okänd servicehistorik. Och uppåt? Den typen av klockor är det noga med skick och att de är kompletta. Var hittar man det baklocket? Men det är min spontana reaktion, jag hänger kanske inte med i en skenande prisutveckling senaste tiden. 15 har väl varit för en felfri, utan nämnvärda större defekter. Till nyligen då kanske...
Hade sagt ungefär 10. Om man hittar köpare.
Alla vill väl ha en intakt med den homogena guldmedaljongen kvar som är en viktig del av den modellen..
Underlättar om du kollar modellnumret på baksidan.Hej hej! Någon som har bra koll på vad ett rimligt pris för dessa hade varit? Fick nyligen ta över dessa av min far och tanken är att sälja å hans vägnar.
En Pie-pan i rätt gott skick - 12-16 000?Hej!
Tack!
Svårvärderad helt klart och skulle vilja påstå att det är en relativt nischad marknad för mindre klockor, såsom dessa i 30mm, såvida inte "rätt märke" står på tavlan. Såldes en 30mm Longines med väldigt tidstypisk 40-tals design på Tradera nyligen för lite mer än 6k.Vad är ett rimligt pris att lägga ut denna för?
Köptes för ett par år sedan > servades & fick nytt plexi för att sedan inte användas.
30mm boet, vågar väl gissa att den är från 40tal?
Bra skick på både boet & tavla.
Jag håller helt med dig, marknaden känns väl snäv för dessa typer utav klockor.Svårvärderad helt klart och skulle vilja påstå att det är en relativt nischad marknad för mindre klockor, såsom dessa i 30mm, såvida inte "rätt märke" står på tavlan. Såldes en 30mm Longines med väldigt tidstypiskt 40-tals design på Tradera väldigt nyligen för lite mer än 6k.
Kanske en irrelevant fråga men vad hade du själv varit bekväm med att betala om det var du som skulle köpa den?
Jag tror att det bottnar i om man är villig att betala lite extra pga servad och nytt glas. Jag tror inte att du får mer än max 500:- på Tradera.Jag håller helt med dig, marknaden känns väl snäv för dessa typer utav klockor.
Jag skulle väl kunna tänka att betala en tusenlapp.. iallafall någonstans där som jag hade tänkt att lägga ut den för innan jag kom på att man kan fråga här.
Sant, finns ju en hel del av dessa i omlopp, dock så är ju långt ifrån alla servade/så här ”bra” skick. Att få tillbaka pengarna jag har lagt på den har jag inga illusioner om.Jag tror att det bottnar i om man är villig att betala lite extra pga servad och nytt glas. Jag tror inte att du får mer än max 500:- på Tradera.
Då jag bytt glas osv på klockor i denna size/mindre känt varumärke och sedan sålt har varit minusaffärer.
TestaSant, finns ju en hel del av dessa i omlopp, dock så är ju långt ifrån alla servade/så här ”bra” skick. Att få tillbaka pengarna jag har lagt på den har jag inga illusioner om.
Känns trist att den hamnar utanför KS dock.. kanske lägga ut den för 700kr här och se vad som händer?
Riktigt fin tavla på den. Den skulle väl kunna vara intressant som damklocka? Tycker det är en kul damklocka för en tusing. Kanske på skinnband då.Sant, finns ju en hel del av dessa i omlopp, dock så är ju långt ifrån alla servade/så här ”bra” skick. Att få tillbaka pengarna jag har lagt på den har jag inga illusioner om.
Känns trist att den hamnar utanför KS dock.. kanske lägga ut den för 700kr här och se vad som händer?
Tack, tavlan är riktigt fin, synd bara att den är så liten haha! Mjo, är du sugen på att köpa?Riktigt fin tavla på den. Den skulle väl kunna vara intressant som damklocka? Tycker det är en kul damklocka för en tusing. Kanske på skinnband då.