• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Halloj! Vad tror ni denna kan tänkas vara ett realistiskt pris för? 28mm diameter, 14,8mm bandbredd med fasta bandstift. Från 1935 med cal. 10.68z - snapback, kromad krona som förlorat platering, lite smuts på tavlan. Verkar gå oväntat bra för en så gammal klocka. Förstår att det är en väldigt nichad marknad med såhär små ur, men tänkte det ändå kunde vara värt att höra mig för då jag inge kunnat hitta en referens till en Longines med den här typen av boett. Tack så mycket på förhand! 😄
1AAE73DC-FD26-4BF1-BB28-4DCB99EF0D8D.jpeg
1E6AC1F4-CE4F-468C-8EFF-7321C7CAB1AA.jpeg

Tycker det låter väldans högt för en med saknad guldmedaljong och okänd servicehistorik. Och uppåt? Den typen av klockor är det noga med skick och att de är kompletta. Var hittar man det baklocket? Men det är min spontana reaktion, jag hänger kanske inte med i en skenande prisutveckling senaste tiden. 15 har väl varit för en felfri, utan nämnvärda större defekter. Till nyligen då kanske...

Hade sagt ungefär 10. Om man hittar köpare.
Alla vill väl ha en intakt med den homogena guldmedaljongen kvar som är en viktig del av den modellen..

Enig med dig. 10-12k da det er velanvendt gold cap, manglende medaljong og slidt krone. Den sidste Constellation jeg købte var i markant bedre stand, i stål med BoR-länk og kostede 13k.

6-8K virker ret højt. Det er et 34mm manuelt, guldbelagt ur, mens dit er i stål og en smule større og desuden har en meget flot tavla, hvilket ikke er vanligt for 50'er-Omegaer. Jeg vil skyde på värden på Seamasteren er tættere på 5K.
Vad tror du om min i ett prisintervall. Har även ett nytt Omega band från början av 60 talet med originalspänne att hänga på men vill inte använda det. Den är inte helt lätt att finna med denna tavla på en Ranchero referens 2996 1 SC från 1958. Originalglas med omega loggan samt originalkrona. Nyligen servad för 4000. Amplitud 260, Beet 0.3, ett par sekunders avvikelse/dygn.

Sett någon annons med fastpris? Flesta på nätet var över 20’ och kaplans ligger däromkring.
Nej inte sett någon vettig annons förutom de med fantasipris på chrono24, det stämmer att de svarttavlade 852 i bra skick sålts för 15-20k ink provision på Kaplans de senaste åren.
Skulle gissa att dina visare gör din lite mindre populär men med det sagt tror jag möjligen även din skulle klubbas för 10-15k på Kaplans.
Dock som jag sa tidigare är det skillnad på vad Kaplans får och vad du själv som privatperson får, men hittar du rätt köpare utomlands så är det nog ingen omöjlighet att få 15k!

Nej inte sett någon vettig annons förutom de med fantasipris på chrono24, det stämmer att de svarttavlade 852 i bra skick sålts för 15-20k ink provision på Kaplans de senaste åren.
Skulle gissa att dina visare gör din lite mindre populär men med det sagt tror jag möjligen även din skulle klubbas för 10-15k på Kaplans.
Dock som jag sa tidigare är det skillnad på vad Kaplans får och vad du själv som privatperson får, men hittar du rätt köpare utomlands så är det nog ingen omöjlighet att få 15k!
Snygga boetten men fula visarna. För runt 7' kan man ju behålla men runt 15' får den definitivt gå. Den får stanna i lådan mao. Det är ju trots allt en av de absolut bästa i sin kategori.

Snygga boetten men fula visarna. För runt 7' kan man ju behålla men runt 15' får den definitivt gå. Den får stanna i lådan mao. Det är ju trots en av de absolut bästa i sin kategori.
Håller med, för 7 får man ju inte mycket bättre från den tiden men för 15 tycker jag man kan få mycket annat kul.
Sen tror jag du får mer än 7 utan att anstränga dig men snarare kanske 10 än 15

Vad får man för en sådan här. Ranchero referens 2996 1. Cal 284, 1958. Originalglas med Omega loggan och originalkrona. Nyservad för 4000. Har ett nytt svart Omega läderband med omega lås från 1960 på ett ungefär.

7E664043-E7BB-4CD5-9B0D-2593504CB72F.jpeg

Vad får man för en sådan här. Ranchero referens 2996 1. Cal 284, 1958. Originalglas med Omega loggan och originalkrona. Nyservad för 4000. Har ett nytt svart Omega läderband med omega lås från 1960 på ett ungefär.

7E664043-E7BB-4CD5-9B0D-2593504CB72F.jpeg
Jag sålde denna nyligen på Tradera och klubbades för 4500kr, tycker den ser ut att vara i lite bättre skick än din men dock inte servad eller originalband/spänne.
1AF0812A-2DB4-4FC7-B61F-178956C33EB1.jpeg

Så lägg på någon tusenlapp till på det priset möjligen.
Tyvärr ger inte de 4000kr du lagt på service tillbaka så mycket vid försäljning av billigare ur, och du får nog bättre betalt om du säljer bandet och spännet för sig.

Jag sålde denna nyligen på Tradera och klubbades för 4500kr, tycker den ser ut att vara i lite bättre skick än din men dock inte servad eller originalband/spänne.
1AF0812A-2DB4-4FC7-B61F-178956C33EB1.jpeg

Så lägg på någon tusenlapp till på det priset möjligen.
Tyvärr ger inte de 4000kr du lagt på service tillbaka så mycket vid försäljning av billigare ur, och du får nog bättre betalt om du säljer bandet och spännet för sig.
Den ska ändå inte säljas. Kul att du haft en likadan. Jag var bara lite nyfiken. Jag använder den ett par gånger i veckan. Det var inte jag som servade den utan jag köpte den nyservad. Naturligtvis med serviceunderlag och kvitto samt fick alla delar som byttes. ⛄

Den ska ändå inte säljas. Kul att du haft en likadan. Jag var bara lite nyfiken. Jag använder den ett par gånger i veckan. Det var inte jag som servade den utan jag köpte den nyservad. Naturligtvis med serviceunderlag och kvitto samt fick alla delar som byttes. ⛄
Vad var det för referens på din? Och årtal?

Priserna på dessa varierar ju nästan 100k om man kollar runt va folk på c24 vill ha.
Vad säger forumet om rimligt pris för en 5513 (cal 1520) från cirka 69 men sjukt bra tavla, okej case och en halvsladdrig 93150 länk utan tillbehör
Ska vara tät och hålla nästan-cosc standard men ingenhistorik
IMG_3883.JPG

IMG_3880.JPG

Priserna på dessa varierar ju nästan 100k om man kollar runt va folk på c24 vill ha.
Vad säger forumet om rimligt pris för en 5513 (cal 1520) från cirka 69 men sjukt bra tavla, okej case och en halvsladdrig 93150 länk utan tillbehör
Ska vara tät och hålla nästan-cosc standard men ingenhistorik
IMG_3883.JPG

IMG_3880.JPG
Det är svårt att säga exakt. Det beror lite på betraktarens ögon. Ser ut att vara i hyfsat skick. Kanske 14-15000 Euro. Med 1000Euro upp eller ner. Det första man får göra är ju in på en service runt 900 Euro kan jag tänka mig. Frågan som återstår. Ska du sälja den?

Det är svårt att säga exakt. Det beror lite på betraktarens ögon. Ser ut att vara i hyfsat skick. Kanske 14-15000 Euro. Med 1000Euro upp eller ner. Det första man får göra är ju in på en service runt 900 Euro kan jag tänka mig. Frågan som återstår. Ska du sälja den?
Ungefär där jag också kände att det rimliga priset ligger. Nej blir nog ett litet spontanköp. Sprang på den nyss i Sydafrika och blev förälskad i den, speciellt i tavlan så ska nog träffa säljaren igen imorgon när vi kommit överrens om vad vi tycker den är värd 😏

Ungefär där jag också kände att det rimliga priset ligger. Nej blir nog ett litet spontanköp. Sprang på den nyss i Sydafrika och blev förälskad i den, speciellt i tavlan så ska nog träffa säljaren igen imorgon när vi kommit överrens om vad vi tycker den är värd 😏
Spontanköp är trevligt. Var inne på Bergströms och skulle sätta på en extra länk på en av mina SMP Omegor. Gick därifrån med denna.
9D631635-940F-49B9-9F5E-6C673530D2E0.jpeg

Hallojsan! Jag hoppas att det är okej att fråga om länkar i den här tråden också. Vad kan en Omega 1039 i detta skick utan ändlänkar kanske vara värd? Jag uppskattar all hjälp jag kan få och tack på förhand! ☺️
3A371C2F-F158-41E9-917D-0992D33F3972.jpeg
A61FE47F-59AB-4D07-8463-7B4F87BB73CB.jpeg
En riktig godbit! Var länge på jakt efter sån förut. Ett 1039 i tightare skick och med ändlänkar skulle jag personligen ge upp till 15-20k för.
Den där ser tyvärr ganska slapp ut och har rejäla glipar vid claspet plus avsaknad av ändlänkar.. Kanske 13k upp till 15 max på en bra dag

Tillbaka
Topp