• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

FInns det auto-stiftankarverk? :)
Ja det finns några, BFG 158 till exempel. Det finns till och med automatiska stiftankarverk med 25 stenar så att det gick att märka tavlan så att det såg ut som en kvalitetsklocka. Så visst finns det möjlighet att gå på en nit. Men jag förstår inte riktigt vad som talar för det i det här fallet. Jag kan inte minnas att jag sett en enda Yema med stiftankarverk, eller ”stiftliknande” heller för den delen, vad det nu kan vara.

Det kanske det är. Men tycker som sagt du om det är möjligt öppnar och tittar vad det är för verk. Lite trist om det är typ stiftliknande verk i klockor som det inte framgår för någondera av parterna vad det är när de bjuds ut och köps. Har inträffat även här på k&s. Det här kan vara en sån men det vet jag inte. Vissa varningsflaggor finns hos den, därav jag nämner det.
Pin-pallet verk tvivlar jag på. Tror inte det är något crème-de-la-crème verk men säkert något "standard verk". Jag kan öppna och ladda upp bild framöver 👍

Tjena klocksnackare.
Tänkte ge mig på ett byte en dogma flygare 1930 tal. Helt omöjligt att värdera, tacksam för all hjälp.

uppdatering: fått hjälp i ärendet och det är ”franken” och ej original. Hoppar bytet. Tack.
Detta uttalande var pga tveksamheter kring ringen.

Mvh VJ
F68EA7D3-103C-4FF3-9859-10092F370AD6.jpeg

Senast ändrad:
Tjena klocksnackare.
Tänkte ge mig på ett byte en dogma flygare 1930 tal. Helt omöjligt att värdera, tacksam för all hjälp.

uppdatering: fått hjälp i ärendet och det är ”franken” och ej original. Hoppar bytet. Tack.

Mvh VJ
F68EA7D3-103C-4FF3-9859-10092F370AD6.jpeg
Vad är det som inte är original? Det är en bra diskussion på ett klockforum kan jag tycka.

Vad tror ni om värde på denna? Eterna Automatic, Tre Tacche. Fungerar vid uppdragning och verkar hålla tiden vid kortare mätning. 30 mm ca.

Bilagor

• Eterna framsida.jpg
    Eterna framsida.jpg
    79.3 KB · Visningar: 14
  • Eterna baksida.jpg
    Eterna baksida.jpg
    80.5 KB · Visningar: 11
Tack North! Min är typ 30 mm. Verkar ju som att de ovan är i ungefär samma skick som min. Dock är min tre tacche. Ingen aning om/hur mycket det påverkar värdet och vad som egentligen är skillnaden (verk, årtal)?

Senast ändrad:
Tack North! Min är typ 30 mm. Verkar ju som att de ovan är i ungefär samma skick som min. Dock är min tre tacche. Ingen aning om/hur mycket det påverkar värdet och vad som egentligen är skillnaden (verk, årtal)?
Mer än någonting är det ju ett hype-ord som härstammar från Longines.
I detta fallet tror jag faktiskt inte att det gör varken till eller ifrån, utan de prisbilderna som @North droppade är nog ganska relevanta i sammanhanget.

Hej KS

vad tror ni om detta fickur, det behöver service, tickar inte alls, slitet men okej skick, 3 kronor både bak på locket och på tavlan, väldigt coolt är det i alla fall, kedja finns

vad kan det vara värt?

MrW

IMG_20220223_112044.jpg
IMG_20220223_112050.jpg
IMG_20220223_112105.jpg

Det kanske det är. Men tycker som sagt du om det är möjligt öppnar och tittar vad det är för verk. Lite trist om det är typ stiftliknande verk i klockor som det inte framgår för någondera av parterna vad det är när de bjuds ut och köps. Har inträffat även här på k&s. Det här kan vara en sån men det vet jag inte. Vissa varningsflaggor finns hos den, därav jag nämner det.
Uppdatering: Fransk verk av FRANCE EBAUCHES / FE.
Helt ok i min värld 🙂

Bilagor

• 20220223_174643.jpg
    20220223_174643.jpg
    347.3 KB · Visningar: 15

Jag påstod inte att det var det. Jag var intresserad av att veta vad det var för verk helt enkelt.

Stiftliknande är inget vedertaget begrepp vad jag vet utan något jag använde som svepande beskrivning för verk av lägre kvalitet i likartad prisklass. Säkert förstår du det. Stiftverk med stenlager längre ned i gångverket och icke-stiftverk utan normalt lagrat gångverk i övrigt etc., Men det är ointressant för mig skräpverkens exakta utföranden lika lite som tvångsmässiga ordmärkerier är. Jag ville veta om det sitter ett riktigt verk i bara.

Något som rekommenderas att ta reda på när det inte anges när det sitter leksaksverk i klockor det tas betalt för som det vore vilket normalverk som helst. Och denna var ett sånt utförande det enl mig kan vara befogat att kolla, eller få veta vid försäljning. Uppenbarligen hade ingen en aning innan jag frågade.

Tack för svar!
Känns ganska högt, hade hoppats på 3' kanske?
Inte för att jag klagar om du har rätt förstås :)

Jag tror nog med på din spontana tanke.
Zenith (även 60- och 70-talarna) har väl hoppat upp lite, men tror som du att runt 3k nog är rimligt att hoppas på.
Iom den lilla skadan på tavlan och att de kanske trots allt inte är Zeniths allra mest populära modeller. Jag tycker däremot att de är ganska charmiga.

Vad är rimligt pris på en sån? Och vad sägs om tavlan? :angel: (inte min)

Screenshot 2022-03-03 at 15.22.05.png

Vad är det för storlek?
Spontant så tycker jag att tavlan känns sådär - bl. a. 3, 8 och 9 ser lite väl off ut.

Jag tror nog med på din spontana tanke.
Zenith (även 60- och 70-talarna) har väl hoppat upp lite, men tror som du att runt 3k nog är rimligt att hoppas på.
Iom den lilla skadan på tavlan och att de kanske trots allt inte är Zeniths allra mest populära modeller. Jag tycker däremot att de är ganska charmiga.

Vad är det för storlek?
Spontant så tycker jag att tavlan känns sådär - bl. a. 3, 8 och 9 ser lite väl off ut.
33mm.
Jag tyckte själv att tavlan kanske ser omålad eller dåligt fixad?

Tycker det blir mer och mer här som att det uppges förväntade priser som är tämligen optimistiska i en del fall. Är det prislägen som kanske inte är helt omöjligt att få under särskilda omständigheter men svårligen i normal försäljning och som får ta månader som efterfrågas? Om så är så bör väl det sägas i frågan.

Som sagt kan det finnas breda prisintervaller men att uppge rena överpriser som de flesta intressenter tycker är överbetalning och tangerar lr överstiger vad en del professionella handlare skulle ta och beskriva det som det normala privatpersoner emellan i de sammanhang vi befinner oss i blir missvisande och ingen lär tjäna på orimliga förväntningar. Det finns gott om osålda klockor som ligger länge eller framgent tills priset ändras. Har väl till och med haft nån enstaka själv fast det varit ovanligt.

Men det är som jag tycker. Tyck gärna annat men jag antar de flesta vill ha sina saker sålda som bjuds ut.

Är sugen på att köpa någon av dessa, men har ingen koll alls på Rolex. Är priserna galna? Och andra tankar om exemplaren?

Är sugen på att köpa någon av dessa, men har ingen koll alls på Rolex. Är priserna galna? Och andra tankar om exemplaren?

Hodinkees priser är alltid mer eller mindre galna. Även om det inte går att ligga flera hundra procent över auktionspriser på Rolex som de gör med mer obskyra objekt så är 5900 dollar för en sönderpolerad DJ för dyrt redan innan frakt, tull, och moms. Se den bifogade bilden. Har sett värre. Det är inte riktigt pappersunnt gods kvar ovanför hålen i bandstiften. Men det är ju inte bra.
_20220303_204307.JPG

Hodinkees priser är alltid mer eller mindre galna. Även om det inte går att ligga flera hundra procent över auktionspriser på Rolex som de gör med mer obskyra objekt så är 5900 dollar för en sönderpolerad DJ för dyrt redan innan frakt, tull, och moms. Se den bifogade bilden. Har sett värre. Det är inte riktigt pappersunnt gods kvar ovanför hålen i bandstiften. Men det är ju inte bra.
_20220303_204307.JPG
Tack för input och förklaringen! :)

Hittade den här på Tradera också. Vad skulle du säga är ett rimligt pris?

Tillbaka
Topp