• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Inte ens baksidan på bandhornen är guld ju. Ser definitivt ut som guld på stål.

Länken har några stämplar på spännet som jag inte kan tyda så det får jag låta vara osagt.
Här är en bättre bild på stämplarna. 😊

Bilagor

• 2BB7C1B2-D667-40F1-9C02-64A0E55E4C13.jpeg
    2BB7C1B2-D667-40F1-9C02-64A0E55E4C13.jpeg
    674.4 KB · Visningar: 14
Trist med folk som frågar om värdering och sen inte visar någon reaktion när de får svar. Missnöjda med värderingen antagligen?

Som ett Teamsmöte där deltagarna har kamera och microfon avstängd.
Ledsen för sent svar.
Fyller år idag och varit tvungen att lägga telefon o dator åt sidan.
Tackar ödmjukast för din värdering. Äger inte klockan ifråga utan gick i tankar av att köpa den men hoppade affär pga högre begärt pris 😊

Hej!
Vad skulle ni säga för värde på denna Omega Constellation electronic i 18k?
Jag har haft svårt att hitta liknande med just detta armbandet på. Det är ett arv som pappa har fått så vi vet inte årtal på klockan. Skicket är bra men har inte varit på service på länge. Tacksam för svar 😊

Jeg tror at omkring 4k er rimeligt for din Constellation, såfremt det kører præcist, og altså bare skal have et simpelt service. Det er ret dyrt at renoverede stemmegaffelure, hvis de er gået i stykker, eller skal justeres. Lænken har, som sagt, værdi som guldindholdet. Ikke et ur man ser tit!

Fick hem den här igår, men har kommit fram till att storleken tyvärr är i minsta laget för mig. Den mäter cirka 30 mm (exkl kronan). Vad kan man tänkas få för den tror ni? Kan nämna att den drar upp härligt mjukt och verkar hålla tiden. Finns några mindre märken, tydligaste vid 6 på glasring, men väldigt fint skick överlag med tanke på att den enligt serienummer är från 1937.

1B4E007B-73DD-4B14-92CD-1833E529CCBC.jpeg
76B56D15-2B07-48C1-89D2-BD76C8D31A31.jpeg

Mycket tacksam för er input 🙂

Jeg tror at omkring 4k er rimeligt for din Constellation, såfremt det kører præcist, og altså bare skal have et simpelt service. Det er ret dyrt at renoverede stemmegaffelure, hvis de er gået i stykker, eller skal justeres. Lænken har, som sagt, værdi som guldindholdet. Ikke et ur man ser tit!
Tack för svar alla, uppskattas. Jag tänkte försöka hitta ett annat armband att ha på så kanske den blir lite mer använd. Är inte riktigt ”guldarmband-typen” 😅

Vad skulle ni säga är ett rimligt begärt pris för denna Moretime meangraf sous marine? Det är en Yema boett (Yema meangraf sous marine) i kromad mässing. Den tickar på, okänd servicehistorik. Jag är osäker på urverket, har inte öppnat den. Väldigt fint skick skulle jag vilja påstå. Har sett flera i samma boett med olika namn på tavlan, och namnet Moretime drar väl ner något inrikes?

received_521826075802874.jpeg
received_5108280775900261.jpeg
20220217_190714.jpg
20220217_190523.jpg
20220217_190452.jpg

Vad skulle ni säga är ett rimligt begärt pris för denna Moretime meangraf sous marine? Det är en Yema boett (Yema meangraf sous marine) i kromad mässing. Den tickar på, okänd servicehistorik. Jag är osäker på urverket, har inte öppnat den. Väldigt fint skick skulle jag vilja påstå. Har sett flera i samma boett med olika namn på tavlan, och namnet Moretime drar väl ner något inrikes?

20220217_190714.jpg
20220217_190523.jpg
20220217_190452.jpg

Öppna och titta på verket. Skulle tro det är ett tämligen enkelt verk i de där men har inte sett dem själv.
Såldes nån på forumet med länk för några år sen för 500 lr bud såg jag. Det är väl en fingervisning.

20220217_190714.jpg
20220217_190523.jpg
20220217_190452.jpg
Svårt att säga pga ont om referenser men jag skulle väl kunna försöka resonera lite om det. Yema är ju ett märke som generellt stigit ganska mycket i värde under de senaste några åren. Jag köpte min kvarts-Superman märkt Nilax på Tradera för under tusenlappen när jag var ny här på KS. Den har bytt ägare några gånger sedan dess och såldes förra året till Frankrike för över fyra gånger så mycket, och ungefär vad jag uppfattat att samma referens med Yema på tavlan brukar gå för på senare år. Och det är väl mönstret jag anat när jag sett Yema med alternativa märken på tavlan byta ägare, att det inte påverkar värdet mycket åtminstone. Inrikes så drar gissningsvis Moretime och de Ur & Penn-vibbar det ger ner värdet mer än marginellt relativt en med Yema på tavlan, men på kontinenten tror jag inte att det påverkar lika mycket. Bidrar med en datapunkt till som inte heller känns jätterelevant, ett NOS exemplar märkt Yema som gick för 355 euro plus avgifter 2016.

Svårt att säga pga ont om referenser men jag skulle väl kunna försöka resonera lite om det. Yema är ju ett märke som generellt stigit ganska mycket i värde under de senaste några åren. Jag köpte min kvarts-Superman märkt Nilax på Tradera för under tusenlappen när jag var ny här på KS. Den har bytt ägare några gånger sedan dess och såldes förra året till Frankrike för över fyra gånger så mycket, och ungefär vad jag uppfattat att samma referens med Yema på tavlan brukar gå för på senare år. Och det är väl mönstret jag anat när jag sett Yema med alternativa märken på tavlan byta ägare, att det inte påverkar värdet mycket åtminstone. Inrikes så drar gissningsvis Moretime och de Ur & Penn-vibbar det ger ner värdet mer än marginellt relativt en med Yema på tavlan, men på kontinenten tror jag inte att det påverkar lika mycket. Bidrar med en datapunkt till som inte heller känns jätterelevant, ett NOS exemplar märkt Yema som gick för 355 euro plus avgifter 2016.
Tror jag sålde min för runt en femhunka.

Det var några år sedan va? Jag hade hoppats på betydligt mer idag.

De såldes förresten som Zeenat, Prätina, och Century också. Det kanske kan underlätta sökandet efter prisreferenser.
Jag tror också på internationell försäljning! Hittade någon med ett annat namn såld på webb-auktion för omkring 1500kr, dock för ett gäng år sedan. En fingervisning kanske..?

Jag tror också på internationell försäljning! Hittade någon med ett annat namn såld på webb-auktion för omkring 1500kr, dock för ett gäng år sedan. En fingervisning kanske..?
Det kanske det är. Men tycker som sagt du om det är möjligt öppnar och tittar vad det är för verk. Lite trist om det är typ stiftliknande verk i klockor som det inte framgår för någondera av parterna vad det är när de bjuds ut och köps. Har inträffat även här på k&s. Det här kan vara en sån men det vet jag inte. Vissa varningsflaggor finns hos den, därav jag nämner det.

Det kanske det är. Men tycker som sagt du om det är möjligt öppnar och tittar vad det är för verk. Lite trist om det är typ stiftliknande verk i klockor som det inte framgår för någondera av parterna vad det är när de bjuds ut och köps. Har inträffat även här på k&s. Det här kan vara en sån men det vet jag inte. Vissa varningsflaggor finns hos den, därav jag nämner det.
FInns det auto-stiftankarverk? :)

Tillbaka
Topp