• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
Jag har hittat farfars gamla Polerouter ref. 20357-1. Den ska förstås inte säljas, men mina föräldrar vill i rättvisans namn ge något till min brorsa av samma värde. Vad tror ni kan vara rimligt? Krona och plexi är original. Klockan har legat orörd i minst 30 år, så en service kommer den behöva.
Kan 15’ vara rimligt?

9497516D-163D-4750-96A0-F508DCAA0F2D.jpeg

A881D21E-CE9B-450E-9E03-69B3B3A410F0.jpeg

A27EBF46-67AF-42EC-9AC9-E0ED909CE7F3.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag har hittat farfars gamla Polerouter ref. 20357-1. Den ska förstås inte säljas, men mina föräldrar vill i rättvisans namn ge något till min brorsa av samma värde. Vad tror ni kan vara rimligt? Krona och plexi är original. Klockan har legat orörd i minst 30 år, så en service kommer den behöva.
Kan 15’ vara rimligt?

9497516D-163D-4750-96A0-F508DCAA0F2D.jpeg

A881D21E-CE9B-450E-9E03-69B3B3A410F0.jpeg

A27EBF46-67AF-42EC-9AC9-E0ED909CE7F3.jpeg
Jag tror 15k är en glädjevärdering mtp skicket på tavlan och eventuellt servicebehov, toppexemplar kostar ju 25k typ.

Snarare 10-11k skulle jag säga är rimligt men såklart svårt att säga vad man skulle få utan att sälja den.
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Någon som har en uppfattning av vad denna kan vara värd? Det är en Omega Constellation från vad jag antar är -94. På baksidan av klockan är det graverat ”OS 94” och alla i landslaget som var med och vann OS guld fick en sådan klocka. Jag har googlat på det men inte hittat någon info om det. Det enda jag hittar om OS 1994 och Omega var att det gjordes en limiterad Seamaster. Omega är ju huvudsponsor och tar fram en limiterad modell för varje OS. Infon om att alla spelarna fick varsin är förstahandsinformation från en av spelarna.

Det tråkiga med den är att den har en spricka i glaset. Men det går ju garanterat att byta. Inte den absolut bästa bilden men det var den enda jag hade. Klockan är i använt skick men jag skulle säga att den är i bra skick för att vara 28 år. Jag har noll koll på denna eran av Omega så all info är uppskattad!

Tack på förhand!
972D6D6C-9616-4A2E-9E65-8FE026E95761.jpeg

Ingen som har någon chansning på vad den kan vara värd? :)
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Såg en auktion med en liknande referens med estimate 4000-6000kr. Den här har ju proviens också vilket måste pressa upp priset. Vore ju kul om det gick att leda klockan till en speciell spelare.
Tack för ett svar :) Jag kollade lite på Chrono 24 och där låg liknande på ca 10k (fast hela då så klart). Det är spelaren som fortfarande äger klockan men han frågade mig då han inte är intresserad eller har någon koll på klockor. Jag har dock inte så bra koll på dessa klockor som jag har på andra då detta inte är min typ av klocka. Jag vill inte outa vem det är utan hans tillåtelse. Tror du att priset påverkas av vilken spelare det är?
 

Mandunko

Cartier
2-Faktor
Tack för ett svar :) Jag kollade lite på Chrono 24 och där låg liknande på ca 10k (fast hela då så klart). Det är spelaren som fortfarande äger klockan men han frågade mig då han inte är intresserad eller har någon koll på klockor. Jag har dock inte så bra koll på dessa klockor som jag har på andra då detta inte är min typ av klocka. Jag vill inte outa vem det är utan hans tillåtelse. Tror du att priset påverkas av vilken spelare det är?
Om det är någon tungviktare så lär det ju verkligen spela roll. Men här blir det verkligen killgissningsläge!

Chrono24-priser ska alltid tas med en fet nypa salt, men det vet du säkert redan. :)
 

kanjiboy

Cartier
2-Faktor
Om det är någon tungviktare så lär det ju verkligen spela roll. Men här blir det verkligen killgissningsläge!

Chrono24-priser ska alltid tas med en fet nypa salt, men det vet du säkert redan. :)
Det är en av tungviktarna, så mycket kan jag säga. Det är väldigt svårt att sätta pris på proveniensen på klockan. Det är ju ”bara” att man lyckas hitta den köparen som är villig att betala multum för klockan. Jag som knappt var född när det utspelade sig för mig betyder den ingenting.

Jo jag har varit med tillräckligt länge för att ha koll på det😉 Men det är iaf bättre att gå på Chrono än ingenting!

Tack för svar😀
 
Hej !

Jag kom över denna Eterna-Matic KonTiki 10 idag. Fint visuellt skick bortsett från den slitna kronan. Okänd servicehistorik men tickar på och tycks hålla tiden rätt bra. Vad kan man begära för den i befintligt skick?

Screenshot_20220531-231226_Messenger.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Hej !

Jag kom över denna Eterna-Matic KonTiki 10 idag. Fint visuellt skick bortsett från den slitna kronan. Okänd servicehistorik men tickar på och tycks hålla tiden rätt bra. Vad kan man begära för den i befintligt skick?

Screenshot_20220531-231226_Messenger.jpg
Kul klocka! Gillar boetten. Har haft och sålt en likadan och har en med datum.

Mellan 1000:- och 1500:- skulle jag påstå är rimligt. Låter kanske inte supermycket, men det är egentligen en ordinär 60-70-talsklocka som såldes med Kontiki på tavlan trots att den inte har några särskilda attribut som relaterar till den ursprungliga Kontiki-serien.
 
Kul klocka! Gillar boetten. Har haft och sålt en likadan och har en med datum.

Mellan 1000:- och 1500:- skulle jag påstå är rimligt. Låter kanske inte supermycket, men det är egentligen en ordinär 60-70-talsklocka som såldes med Kontiki på tavlan trots att den inte har några särskilda attribut som relaterar till den ursprungliga Kontiki-serien.
Ok, tack för ditt svar! 😃
Kontiki var väl en "dykarklocka" ursprungligen va? Men dessa har alltså ingen ökad vattentätet från övriga Eterna-Matics då?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Ok, tack för ditt svar! 😃
Kontiki var väl en "dykarklocka" ursprungligen va? Men dessa har alltså ingen ökad vattentätet från övriga Eterna-Matics då?
Mjäea jag låter någon som har bättre koll/har mer tid att läsa på svara på det, men Kontiki var ursprungligen en serie äventyrsklockor där dykare fanns i linjen.
Här är en snabb första djupdykning: https://montrespubliques.com/new-long-reads/the-story-of-the-eterna-kontiki

Just din/vår modell tycker jag inte har några särskilda "äventyrsattribut" och någon vattentäthet finns inte utsatt på varken tavla eller boett vad jag kan se?

Här är min iaf :)
PXL_20220601_082015764.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte ska du sälja den! Är Fred M i farten? Han knep ju iaf en av kronometer sthlm från senaste kaplans
Är det den stöddiga amatören som jobbar med Breitling? Den skojaren kommer jag aldrig sälja något till igen. Men är bara Breitling han är intresserad av, detta är ingen Breitling. Har ingen användning av denna jätte på 42 mm, omöjligt stor.
 

ConElPueblo

Panerai
Bilderna på tradera är helt klart skarpare än tidigare bilder. Jag skulle nog dra ner värdet några lappar baserat på att tavlans klarlack verkar vara krackelerad.

Hmm, den effekt har jeg aldrig set på en Constellation før. For mig at se er lumen renoveret på et tidspunkt, så mon ikke tavlan er blevet renset og har fået ny lack? Det er MEGET sølvskinnende, faktisk helt uden patina.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Vad skulle en sådan här vara värd? 8-14k?

Har googlat och knappt funnit jämförbara exemplar… Klockan fungerar och urverket kommer servas så värdet kan ses på ett fullt fungerande exemplar.

Är arvegods och övriga barn kommer kompenseras mot värdet ungefär.
CBA47E54-ABB2-4FE1-9B7F-1DA349A446AA.jpeg
 

Omegafan

Breitling
Vad skulle en sådan här vara värd? 8-14k?

Har googlat och knappt funnit jämförbara exemplar… Klockan fungerar och urverket kommer servas så värdet kan ses på ett fullt fungerande exemplar.

Är arvegods och övriga barn kommer kompenseras mot värdet ungefär.
CBA47E54-ABB2-4FE1-9B7F-1DA349A446AA.jpeg
Ser väldigt ovanlig ut. Finns det någon bild på baksidan som möjligen kan ge någon ledtråd?
 

Omegafan

Breitling
Ref. 9115.42. Sett med vit tavla dock ej svart. Enda rimliga metoden att få reda på pris är nog att sätta ut den till försäljning. Är det samma serienummer på baksidan som på verket?
 

Rillson

Omega
2-Faktor
Faan va sjukt! den ska även våara servad för 10-20 år sen så den måste vara äkta. Ska åka upp till kaplans som ni säger och värdera den. Dock är den i sämre skick men inga skador eller liknande på klockan.
Uppdatering! Serie nr 6239 har jag hittat där det även står registred design. Står även S14 M217 litet på baksidan av ett av bandhornen vad kan det vara ?Ska värderas nästa vecka på kaplans, dom ville väldigt gärna kolla på klockan och kalla den ett unicorn! Vågar ni gissa på vilket värde ;)?
 

Bilagor

  • 20220602_162904.jpg
    20220602_162904.jpg
    199.2 KB · Visningar: 24
  • 20220602_162808.jpg
    20220602_162808.jpg
    573.3 KB · Visningar: 21

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ref. 9115.42. Sett med vit tavla dock ej svart. Enda rimliga metoden att få reda på pris är nog att sätta ut den till försäljning. Är det samma serienummer på baksidan som på verket?
Hitta som du sa en med vit tavla som slutat på ca. 8k omräknat med valuta och provision på en auktion. Försäljning är ej aktuellt men jag tar 8k som riktvärde. Tusen tack för hjälpen 🙂
 

Omegafan

Breitling
Uppdatering! Serie nr 6239 har jag hittat där det även står registred design. Står även S14 M217 litet på baksidan av ett av bandhornen vad kan det vara ?Ska värderas nästa vecka på kaplans, dom ville väldigt gärna kolla på klockan och kalla den ett unicorn! Vågar ni gissa på vilket värde ;)?
6239 är inte serienumret, det är modellnumret. När det gäller priset så är skicket avgörande, och det finns vissa detaljer som är lite tveksamma. Gissar på 500 papp.
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
En relevant prisnivå för denna? Omega Ranchero, 2990-1 1958 med Extract från Omega, guld på stål. Hyfsat skick. Omega loggan i glaset och originalkrona. Är 25 ok?

A023D4B3-DAF3-437D-9ED7-822E7495E98B.jpeg
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Köpte inte du den nyss på en större auktion? Klubbade priset lär väl isåfall vara ett hyfsat rimligt marknadsvärde
Jag tänkte jag skulle få lite mer. Är det för mycket begärt? Det var en som ville köpa den för 25. Är det bättre att behålla den? Den är ju inte i stål? /P
 

Pjoter

Panerai
2-Faktor
Jag har en till här som ska säljas. Oktober 2021 är den uttagen på svensk AD. I princip oanvänd. Svårt att hitta rätt prisnivå. Är 160 rätt nivå?

44D71170-B4E9-41E2-B11F-07FF7AA33AF2.jpeg
 
Topp