Som sagt så varierar det väldigt mycket mellan olika tillverkare och typer av klockor.
Så jag tänkte väga några för skojs skull men eftersom jag är lat och inte orkar riva flera klockor så vägde jag ett verk med tavla och glas.
Ett Seiko 850 verk som är handraget och från början av 60-talet och nog är ett typiskt verk från den tidsperioden.
Vikt c.a. 14 g.
Första invägningen en Special Crown som har ett annat verk men liknade storlek och borde ha vikt som inte skiljer sig mycket från det verket jag vägde.
Klockan är 35..5 stor och normaltjock.
Vågen stannar på 35 g så jag uppskattar boetten väger ungefär 20 g.
Nu till en Liner som är samtida med Specialen men har ett tunnare (lättare) verk och en betydligt slankare boett.
Väger in på 25 g så jag uppskattar boetten väger en bit över 10 g.
Vidare till en CTZ Chronometer som ochså är handdragen och från 1970.
Något mindre med sina 35 mm men väger enligt min våg 39 g.
Guldet i den borde vara nästan 25 g.
Dom klockorna jag visat har varit i K18 men näste man till rakning är i 14k om jag inte missminner mig.
Rolex OP har ju ett automatiskt verk som borde väga närmare 20 g.
Rolex har ju en ful ovana att gröpa ur boetterna vilket inte dom japanska tillverkarna har.
Så trots lite tjockare klocka väger den mindre än Citizenen.
38 g säger vågen så boetten vikt borde vara 20 g.
Nu till det extrema, en 14 mm bred klocka.
Boettens vikt ligger nog på 2 g.
Nu till moderna tider och väger ett kvartsverk.
Er äldre verk, 0823A, och som synes biffigt och med rejält batteri.
Modernare kvartsverk väger nog en bråkdel
Det flata och lite tjockare glaset som jag vägde tillsammans med verket är betydligt tyngre än ett tunt välvt plexi och väger bara det 3 g.
Från1970 Astron utan urgröpningar och en solid boett.
Plexiglas men med tavla i guld, gissar på att boetten väger runt 55 g.
Sist ut en GQ från 1975 och en vikt på 62 g borde ge en boettvikt på 46 g.
Vad jag har förstått har det funnits budgettillverkare som gjort väldigt tunna guldboetter, så tunna att dom lätt skadas.
Såna borde väga under 10 gram antar jag.
Som tur är har jag aldrig sprungit på en sån.
Ursäkta om det blev en lång utläggning som kanske inte hör hemma i tråden men jag tänkte att det kan vara intressant att se hur mycket det skiljer
i verkligheten i guldvärdet mellan olika klockor.