• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Gick en ful för 9’ precis.
25B6B4D5-9511-4D12-9C00-AB47C53628DD.jpeg
Din med putsat glas och solnedgång är klart mycket snyggare🤛 Jag ser ändå fram emot att få hem den fula🤓
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Jag känner mig lite vilse i DS-djungeln, tycker det är så stor varians på priser på DS-modeller. Undrar därför vad ett rimligt pris på den här vore?
Den funkar som den ska, sekundvisaren är blånerad vilket inte framgår på fotot.

Edit: Känns som att @Fadershan har plåtkoll här? :)

PXL_20220620_164532988.jpg
 

Bilagor

  • PXL_20220620_164548804.jpg
    PXL_20220620_164548804.jpg
    204.7 KB · Visningar: 12
  • PXL_20220620_164540620.jpg
    PXL_20220620_164540620.jpg
    521.7 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

Andersml

Audemars
2-Faktor
Hej, en vän har ärvt blandade klockor…har någon av dessa något ekonomiskt värde?

Tacksam för tips 👍

737D2F1C-66A8-4CCB-9E8C-2456EC3F8A27.jpeg
1A3A7E6F-B41E-4B73-BEE0-1D6136F83CC7.jpeg
0CDD0F2F-BD25-4609-BC9B-E2B2C29DD3D7.jpeg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor

Den här har jag haft liggande på köp/sälj ett tag. Är priset rimligt? Om inte, vad är ett rimligt pris?
 

Tjorven

Breitling
Hej Arvegods , Technos de luxe boetten i guld , kollat hos Guld och urmakare,
saknar dock utvändig karat notering ,Klockan är analog , hittar ingen motsvarande på nätet,
vad kan värdet vara?
 

Bilagor

  • TECHNO__AA_.jpg
    TECHNO__AA_.jpg
    316.4 KB · Visningar: 14
  • TECHNO__0001 (1).JPG
    TECHNO__0001 (1).JPG
    478.1 KB · Visningar: 16

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hej Arvegods , Technos de luxe boetten i guld , kollat hos Guld och urmakare,
saknar dock utvändig karat notering ,Klockan är analog , hittar ingen motsvarande på nätet,
vad kan värdet vara?

Magkänslan säger att detta inte är en modell som man betalar särskilt mycket mer än guldvärdet för.
I gengäld bör den vara någorlunda tung, varför värdet ändå bör vara en slant. Spelar dock viss roll om det är 14- eller 18k.
Förstår iofs inte riktigt hur den kunnat konstateras (även om jag egentligen inte tvivlar) vara guld utan stämplar och utan att man vet om det är just 14- eller 18k?
Kunde urmakaren inte öppna boetten?
 

Tjorven

Breitling
Han gjorde ett syra test , Han menade att stämplarna nog var inne i , att öppna den kostade litet, men nu när man vet
att det är guld kan man ju kosta på den lite rengöring och ny olja . Jag hittar som sagt dock inte liknande Technos klockor i stål tex.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Får man 15’ för en 852 i 36,3 mm?
E8E4959D-516A-44E0-A6B3-FD5E0DBCDB5D.jpeg

Jo, det håller jag med om.
De flesta trettioåttor man ser är fetluggade.
Däremot finns de ju med denna typ av boett också.

@Klockjägaren får dubbelkolla med skjutmåttet. Jag håller tummarna.

På samma auktionssajt har gått en annan trettioåtta med denna typ av boett. Då landade den på 21k plus avgifter.
Det var tre år sen och tavlan kanske något lite mer attraktiv än din, men som sagt - har inga alls problem att tro på 15k

”Automat, 38mm” - så jäkla noga är de nog inte med beskrivningarna…

Hemkommen nu! Tyvärr bara 36,5mm. Verket tickar på och ser rent och fint ut dock. Hur skulle ni göra? Skicka tillbaka eller behålla? Jag har ändå betalat ca 9,5k för den. Fynd om den vore 38, men lite saftigt för en mindre🤓
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hemkommen nu! Tyvärr bara 36,5mm. Verket tickar på och ser rent och fint ut dock. Hur skulle ni göra? Skicka tillbaka eller behålla? Jag har ändå betalat ca 9,5k för den. Fynd om den vore 38, men lite saftigt för en mindre🤓
De finns ju inte i 38 mm vad jag vet så är väl upp till dig. Tycker det blev lite dyrt om du inte gillar den skadade tavlan.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
De finns ju inte i 38 mm vad jag vet så är väl upp till dig. Tycker det blev lite dyrt om du inte gillar den skadade tavlan.
Man hittar faktiskt en del med samma boett som är listade som 38 mm.
Om alla mäter slarvigt ska jag dock låta vara osagt, då jag inte hållit i en själv.

@Klockjägaren Även om det ligger i sakens natur att jag tycker att ångerrätten kan vara väl generös ibland så tycker jag också att om man inte gjort sitt jobb på rätt sätt så är det ju nästan så att det bör nyttjas.
Hade nog själv skickat den åter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man hittar faktiskt en del med samma boett som är listade som 38 mm.
Om alla mäter slarvigt ska jag dock låta vara osagt, då jag inte hållit i en själv.

@Klockjägaren Även om det ligger i sakens natur att jag tycker att ångerrätten kan vara väl generös ibland så tycker jag också att om man inte gjort sitt jobb på rätt sätt så är det ju nästan så att det bör nyttjas.
Hade nog själv skickat den åter.
Har du någon länk till någon beskrivning som verkar seriös?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Man hittar faktiskt en del med samma boett som är listade som 38 mm.
Om alla mäter slarvigt ska jag dock låta vara osagt, då jag inte hållit i en själv.

@Klockjägaren Även om det ligger i sakens natur att jag tycker att ångerrätten kan vara väl generös ibland så tycker jag också att om man inte gjort sitt jobb på rätt sätt så är det ju nästan så att det bör nyttjas.
Hade nog själv skickat den åter.
Tack för svar båda två! Blir kanske inte formellt ångerrätt, utan snarare reklamation pga felaktig beskrivning. Jag har meddelat Tisas att måtten inte stämmer; får se vad de svarar!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har en vikt Tudor 7836 med 358b ändlänkar som jag funderar på att sälja. Va kan en rimlig prisbild vara för dessa idag? Den har minimal stretch och är från 1991.

Tack på förhand
 

Bilagor

  • B4A39DA5-3771-4B1D-BBF2-33486BD21EA1.jpeg
    B4A39DA5-3771-4B1D-BBF2-33486BD21EA1.jpeg
    846.7 KB · Visningar: 6
  • 3E273D12-0EFA-4E3C-92D0-23D764F818BC.jpeg
    3E273D12-0EFA-4E3C-92D0-23D764F818BC.jpeg
    755.9 KB · Visningar: 10
Topp