Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Diskussion i 'Vintage' startad av JiiWe, 20 maj 2014.

1. Kamelen

Kamelen Stormtrooper

Sorry tittade ej så noga på beskrivningen men det var det uret jag menade.

2. MacRulez4ever

MacRulez4ever Tie Fighter pilot

Ok :)

3. Peltzer

Peltzer Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Tjena alla vintageproffs! En kollega till mig vars väns farfar nyligen gått bort tog med sig två st Omega till kontoret och frågade mig om ev värde på dessa.
    Jag har ju ingen koll, men hoppas att någon här inne kanske kan hjälpa till? Svårt med en risigt iPhone kamera att få till bra bilder, men hoppas de duger för någorlunda analys.
    IMG_1309.JPG.jpeg IMG_1310.JPG.jpeg IMG_1312.JPG.jpeg IMG_1315.JPG.jpeg IMG_1316.JPG.jpeg IMG_1317.JPG.jpeg IMG_1318.JPG.jpeg

eriksson850 gillar detta.
  4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Den svarta är jäkligt bra! Diameter utan krona? Borde vara värd en del, vet dock inte hur mycket.

5. Peltzer

Peltzer Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Kilade hemåt men ber kollegan måtta. Vred upp bägge så bifogar även video (om det nu hjälper..)

LongCon gillar detta.
  6. Peltzer

Peltzer Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Den svarta mäter 30mm enl kollegan. @Undersköterskan kanske har koll? :)

LongCon gillar detta.
  7. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Nja, då har han nog mätt glaset? Ser ut som en 2400, dvs en suverän? 35,5 mm?

eriksson850 och LongCon gillar detta.
  8. Peltzer

Peltzer Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Troligtvis. Låter korrekt det du säger. Snabb sökning på c24 och jag hittade denna;
    https://www.chrono24.com/omega/suveraen--id5343810.htm

@Aurum Har du någon prisindikation på min kollegas suverän?

9. Aurum

Är lite osäker, de kostar mer än vad jag förstått. Beror på hur bra tavlan är men vi är nog uppe i 5' iaf?

eriksson850 och Martin Lovasz gillar detta.
  10. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Mycket trevlig klocka för 5K i mitt tycke. Jag skulle själv vilja ha en likadan men har "köpstopp"

@Peltzer skall den säljas? Isåfall skulle jag rekommendera Tradera till hösten/vintern, brukar bli bra pris på Omega där men kanske inte nu under sommaren.

eriksson850 och Martin Lovasz gillar detta.
  11. Peltzer

Peltzer Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Instämmer.. Jag är lite osäker faktiskt. Ska tipsa kollegan om Tradera framåt hösten. Nu när han vet vad det är för modell och hunnit läsa på lite om historian bakom vill han ju, med sin bakgrund inom försvaret, behålla klockan istället :)
    Edit* Tusen tack för hjälpen!

Senast ändrad: 26 juni 2017
    Weasel, eriksson850, Aurum och 2 andra gillar detta.
  12. Aurum

Låter som ett perfekt öde för det uret!

LongCon, Peltzer och eriksson850 gillar detta.
  13. Martin Lovasz

Martin Lovasz X-Wing Pilot

Från:
    Göteborg
    Tycker du skall säga till din kollega att välja en och sälja den andra, använd sedan pengarna för att fixa till den som skall sitta på armen för det är det värt. :)

Rossi, marconimotet, LongCon och 2 andra gillar detta.
  14. Empa

Empa AT-ST driver

Vad kan ett rimligt pris vara på en sådan här?
    Sportline någon slags yacht chronograph, med verk märkt Heuer-Leonidas?

Sportline.jpg

15. Aurum

Undra om det är inte är min gamla klocka. Måste leta bilder om det är så... Skulle säga 500kr, riktigt budgetverk om jag minns rätt.

Gummo och NiklasArvid gillar detta.
  16. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Nja, även om klockan är budgettråkig och vi inte skulle betala mer, så måste väl den (tyvärr) vara värd och gå för mer än 500:- vid en auktion? speciellt om verket är signerat heuer-leonidas?

Gummo och LongCon gillar detta.
  17. Empa

Empa AT-ST driver

Det är klart det är så ;) Bandet avslöjar dig väl.
    Aha ja det är väl inget höjdarverk kanske, ska jag vara ärlig har jag inte öppnat den utan den har legat i lådan sedan du sålde den.

Aurum gillar detta.
  18. Aurum

Hmmm, kom på nu att det även fanns en annat konstigt ur jag ägt... kan möjligtsvis blanda ihop dem också. Trodde jag bytte bort denna men var kanske den andra. Fungerar denna?

19. Empa

Empa AT-ST driver

Nja, kronaxeln sitter löst så går inte att ställa tiden.

20. deddas

deddas Y-Wing pilot

Hej!
    Vet att jag ställt den här frågan i en annan tråd och fick jättesnabba och fina svar men tänkte bara höra mer ingående vad dessa är och värdet på dem!
    Den i mitten ser även ut att vara en suverän? Förändrar det priset något?
    Bilder:
    IMG_3718.JPG IMG_3719.JPG IMG_3720.JPG IMG_3721.JPG
    Mvh
    Deddas

theargonaut gillar detta.
  21. Aurum

Var den tredje i samma lot? Den såg trevlig ut. Att den andra var en suverän framgick på bilderna i annonsen.

deddas gillar detta.
  22. deddas

deddas Y-Wing pilot

Helt sjukt egentligen...
    Jag fick tydligen den med på köpet! Kom suveränen alltid som 36mm? Den är iaf större än de andra! Endast 1 av 3 med originalkrona också. Vet inte vad det gör för värdet?
    Tack för din hjälp!
    Mvh
    Deddas

23. theargonaut

theargonaut Rebel Commander

Från:
    Sthlm
    deddas gillar detta.
  24. deddas

deddas Y-Wing pilot

Tack!
    Ja jag tyckte också den var snygg!

Aurum gillar detta.
  25. bautaberit

bautaberit Rebel soldier

Från:
    Östgötaslätten
    Felpost

Senast ändrad: 28 juni 2017
  26. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Nämner nåt på förekommen anledning då ibland undringar kan ge intryck det finns fast prissättning på de flesta vintagklockor

Man bör tänka på när man frågar om värde på sånt här att det finns inga såna spikade värden i någon tabell, i alla fall inte på gamla Omegor m.fl. Det kan finnas ett prisspann med en övre och nedre gräns som kan variera mycket och då inte enbart beroende på klockans skick. Så diffust är det. Det är inte som att slå upp en begagnad bil i en värderingsbok och söka på årsmodell och miltal och sen avläsa en allmänt vedertagen summa till höger som ska gälla. Därför kan man inte säga att en originalkrona höjer värdet si och så många kronor. Det klart att en originalkrona smäller högre än en ful aftermarketkrona, särskilt om den är i en helt annan stil, det är ungefär vad som går att säga.

Vill du ha ett sanningsenligt och verklighetsnära värde på en Omega Suverän i fungerande skick, så blir det mellan 4 och 10 000 kr. Det låter kanske inte så imponerande att säga så men det är oftast vad som gäller. Vad det hamnar på däremellan beror förutom skick på vem du säljer till, dvs vem som för tillfället råkar få syn på den utbjudna klockan, var du säljer den, vilken månad på året det är och vilken tid i månaden den bjuds ut. Med mera...

Ungefärliga värden är generella och svepande, i stora drag genomsnittligt och bör inte tas för nåt annat. I bästa fall är de grundade på nyliga försäljningar. Ju fler av en sort desto fler prisexempel finns det. Jag vet att det kan vara annorlunda med vissa andra klockor och märken (som jag inte vet nåt om) men det brukar gälla de mer allmänt förekommande vanligare vintageklockorna, enligt mig då. Man blir förvånad mer som regel än undantag hur oförutsägbar prisbilden är ibland, åt båda håll. Därför är detta ingen exakt vetenskap ner på uppdragskrone-nivå till exempel utan återspeglar mer vad den ene eller andre anser ungefärligen rimligt.

Senast ändrad: 28 juni 2017
    Patrik J och deddas gillar detta.
  27. Aurum

Skulle inte värdera Suveränen ovan till 4000...

deddas gillar detta.
  28. deddas

deddas Y-Wing pilot

Tack för det utförliga svaret! :)

29. Aurum

Kollat upp att de är av fel modell? De ska inte ha Omegalogga vad jag vet.

deddas gillar detta.
  30. deddas

deddas Y-Wing pilot

Taskigt... :p