• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Jag hade nog snarare trott ca hälften av det
Håller delvis med. Runt 9-10 är nog rimligt att förvänta sig en solig dag. Sålde en helstål för inte jättelängesedan och har sett dyrare på auctionnet inkl avgifter.
@Criss Cross

Såg att det ligger en till salu men den verkar ha några defekter.

Dessa två guldklockar (omega constellation och vertikal) har gått i arv och då modellerna inte är i min stil samt skulle bli för kostsamt att korta länkarna samt eventuellt fixa igång dom (gissar på mer än batteribyte på omegan) så funderar jag på att sälja dessa och istället köpa en fin klocka som jag vill ha.
Var in på lokal stärnurmakar butik och fick värdering på 42000kr för bägge vid kontant utbetalning alternativt 20% mer vid tillgodo kvitto. Detta är första värderingen jag gjort så ingen aning huruvida detta är bra betalt eller ej men tänker att man bara få betalt för guldet. Dom väger 76g och 79g gissar på 18k guld glömde dock fråga.
Tips på vart man skulle kunna få bäst betalt för dessa vid ren försäljning alternativt butik där man kan byta in och eventuellt köpa en omega Seamaster 300 nya modellen eller bb58. Bör dock vara begagnat då jag inte vill lägga ut mer än Max 10k mellan vet inte hur prutmån ser ut på dessa klockor i butik?. Bor i Norrbotten så har en bra bit till närmaste handlare för dessa klockor..

P.S vad säger ni om att köpa omega på nätet via uret.se? Dom kör 20% så ca 62000kr för en smp 300 med länk
IMG_5879.jpeg

IMG_5874.jpeg

Dessa två guldklockar (omega constellation och vertikal) har gått i arv och då modellerna inte är i min stil samt skulle bli för kostsamt att korta länkarna samt eventuellt fixa igång dom (gissar på mer än batteribyte på omegan) så funderar jag på att sälja dessa och istället köpa en fin klocka som jag vill ha.
Var in på lokal stärnurmakar butik och fick värdering på 42000kr för bägge vid kontant utbetalning alternativt 20% mer vid tillgodo kvitto. Detta är första värderingen jag gjort så ingen aning huruvida detta är bra betalt eller ej men tänker att man bara få betalt för guldet. Dom väger 76g och 79g gissar på 18k guld glömde dock fråga.
Tips på vart man skulle kunna få bäst betalt för dessa vid ren försäljning alternativt butik där man kan byta in och eventuellt köpa en omega Seamaster 300 nya modellen eller bb58. Bör dock vara begagnat då jag inte vill lägga ut mer än Max 10k mellan vet inte hur prutmån ser ut på dessa klockor i butik?. Bor i Norrbotten så har en bra bit till närmaste handlare för dessa klockor..

P.S vad säger ni om att köpa omega på nätet via uret.se? Dom kör 20% så ca 62000kr för en smp 300 med länk
IMG_5879.jpeg

IMG_5874.jpeg
Förutsatt 18 karat, vilket låter rimligt, gissar jag att du inte ens får betalt för guldet om du säljer dem för 42 k. Men det kanske finns någon märkning som avslöjar om det är 14 eller 18 k? På åtmintone äldre Certina kan man utläsa boettmaterial med hjälp av referensnummer på baksidan. Omega brukade ha de flesta märkningarna på insidan men vill du inte öppna den kan det nog vara värt att titta om det inte finns någon liten diskret stämpel på utsidan också.

Senast ändrad:

IMG_5879.jpeg

IMG_5874.jpeg
Vrål-dåligt pris om det är 18K, och rätt trött pris om det är 14K.
En kompetent guldsmed kan göra ett skraptest och kolla karaten utan att öppna.

Vrål-dåligt pris om det är 18K, och rätt trött pris om det är 14K.
En kompetent guldsmed kan göra ett skraptest och kolla karaten utan att öppna.
Ja verkligen dåligt pris! Även om man räknar bort några gram för urverk och glas m.m så ligger ju 18k runt 500kr/g nu. Så 70-75k i guldvärde borde vara rimligt enligt angiven vikt.

Vad jag vet är Tavex och Kaplans lite seriösare köpare av guld. Dock inte testat själv. Tavex betalar 453,49 kr/g nu.

Hej! Jag ska eventuellt sälja den här gamla nyservade Pierce klockan från 50-talet, men jag är inte riktigt säker på vad den är värd. Jag har sett annonser för liknande klockor av samma märke som sålts för ca 10,000, men också för ca 3 - 4,000, men då i betydligt sämre skick. Den är guldpläterad. Jag är tacksam för alkl hjälp jag kan få!

Bilagor

• 20231124_200625.jpg
    20231124_200625.jpg
    272 KB · Visningar: 8
Hej! Jag ska eventuellt sälja den här gamla nyservade Pierce klockan från 50-talet, men jag är inte riktigt säker på vad den är värd. Jag har sett annonser för liknande klockor av samma märke som sålts för ca 10,000, men också för ca 3 - 4,000, men då i betydligt sämre skick. Den är guldpläterad. Jag är tacksam för alkl hjälp jag kan få!
Den ser ut att vara i fint skick. Jag hade nog testat med något mitt i spannet, typ 6-8 tkr?

Av erfarenhet brukar de gå från 1500- 2500.

Ja 2500 är på en solig dag isf

Okej. Det var lite lägre än jag trodde. Får man fråga hur du har erfarenhet av priser på dessa? Har du sålt liknande klockor eller sett dem gå på auktion etc?
Ääh jag kanske drog till lite, skulle vela höja till 3500😅.

Det går så bra så! Men precis, sålde en liknande fast märket ASU för 1700 med ett Pierce verk. Däremot var den ju inte servad men allt funkade bra. Sedan går de jah på en del auktioner, Tradera/Catwiki mellan 1700-2300 ish. Sen såg jag en gå för 1300 men det var ju rena scam priset.

Ääh jag kanske drog till lite, skulle vela höja till 3500😅.

Det går så bra så! Men precis, sålde en liknande fast märket ASU för 1700 med ett Pierce verk. Däremot var den ju inte servad men allt funkade bra. Sedan går de jah på en del auktioner, Tradera/Catwiki mellan 1700-2300 ish. Sen såg jag en gå för 1300 men det var ju rena scam priset.
I för sig här gick en för 6 så det är ju en bra ”jämförelse”: https://www.catawiki.com/en/l/27459317-pierce-triple-date-moonphase-calendar-men-1950-195

Edit: Jag är nog ute och cyklar lite faktiskt haha: https://www.catawiki.com/en/l/79340...e-date-moonphase-calendar-gent-s-watch-1950-s

Men jag är relativt osäker om jag ska vara ärlig. Handlar väll lite med hur/var och tillfället när du säljer den som avgör vilket pris du kan få^^.

På tradera brukar t.ex en del Omegas på 34 o uppåt gå för ett par rödingar men om du har en rejäl röta kan du hitta en på loppis för 50 kr till 500😅.

Har ingen koll på just sms-guld, men såhär jobbar skojarna på guldbrev.
Först lockpris, sedan finstilt där man kan se vad man verkligen får. Som folk inte kollar.
IMG_0319.png
IMG_0320.png
23% köp och sälj spread är illa. Köpte en klocka på ett stort auktionshus som hade 25% pålägg på slutpris. Därtill tog de 15% plus fotograferingsavgifter från säljare. Intäkter på över 40% per transaktion, bara jag som gubbgnäller över att det är högt? 🙈

23% köp och sälj spread är illa. Köpte en klocka på ett stort auktionshus som hade 25% pålägg på slutpris. Därtill tog de 15% plus fotograferingsavgifter från säljare. Intäkter på över 40% per transaktion, bara jag som gubbgnäller över att det är högt? 🙈
Ja, det är höga avgifter, men det är bara att låta bli att köpa.
Köper sällan från större auktionshus, priserna blir för ofta för höga. Men så länge folk handlar kommer avgifterna sannolikt öka.

Ja, det är höga avgifter, men det är bara att låta bli att köpa.
Köper sällan från större auktionshus, priserna blir för ofta för höga. Men så länge folk handlar kommer avgifterna sannolikt öka.
Ja, du har rätt, bättre att avstå än att klaga 😅

Det finns stora aktörer i andra segment som också tar en provision, t ex uber, airbnb osv, men de kommer inte upp i dessa andelar av transaktionssumman. 20-25% har man vant sig vid 😢, men iom att de tar en andel från BÅDE säljare och köpare kommer de upp i 40+%. De kanske måste upp i dessa andelar annars håller inte affärsmodellen?!

Hej - Jag har en Tissot TS-X2 fullt fungerande med originallåda som jag budade hem för länge sedan.. urbra skick.. (huhu)

Några tankar kring försäljningspris? hittare mest defekta till salu..

Tillbaka
Topp