• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

IMG_9749.JPG
IMG_9750.JPG
Gillar Omega med svarta urtavlor!
Fått erbjudande att köpa denna
Ej orginalkrona rejält repigt glas går
Är från 1944-46 dvs verk nummer över 10 milj.

Vad är den värd ? Mvh
Har du fler bilder? Svårt att se tavlans skick... Ser ut att vara en del skador? Eller luras man?

IMG_20170916_153350.jpg
Omega De Ville 18k i mycket gott skick och ifrån början av 70-talet. Prisbilden spretar egentligen rätt mycket, ifrån relativt färska auktioner som landat kring 3000 till vissa butiker som hänger på prislappar 3x auktionen. Vad är "rätt"?

Senast ändrad:
IMG_20170916_153350.jpg
Omega De Ville 18k i mycket gott skick och ifrån början av 70-talet. Prisbilden spretar egentligen rätt mycket, ifrån relativt färska auktioner som landat kring 3000 till vissa butiker som hänger på prislappar 3x auktionen. Vad är "rätt"?
Omkring 3000 för en Omega i 18K känns spontant lågt. Motsvarande i stål brukar väl gå för omkring det priset? Jag skulle säga 5-6000, tror jag. Minst.

IMG_20170916_153350.jpg
Är det din? Att kolla vad tavlan är gjord av kan isf vara en idé.

@URsinne och @Psykel jo, allt ska vara helguld. Boettlocket sitter så hårt och bra så jag öppnar den inte gärna så ofta. Visserligen är det en Omega men auktioner är auktioner. Finns inget reservationspris kan de tydligen gå väl lågt då rätt kunder inte är med i budgivningen. Eller så är det så att dessa De Ville faktiskt inte är så eftertraktade. Jag gillar den, fantastisk gångreserv, btw.

@URsinne och @Psykel jo, allt ska vara helguld. Boettlocket sitter så hårt och bra så jag öppnar den inte gärna så ofta. Visserligen är det en Omega men auktioner är auktioner. Finns inget reservationspris kan de tydligen gå väl lågt då rätt kunder inte är med i budgivningen. Eller så är det så att dessa De Ville faktiskt inte är så eftertraktade. Jag gillar den, fantastisk gångreserv, btw.
Jo, får vara försiktig med reservationspriser och sånt. Ser för övrigt ut som en typisk @Rozzy-klocka. Nämn det i beskrivningen så blir det nog fart på budgivningen! :D

Det är alltså guldtavla? Det ser ut så. Tycker också de borde vara värda lite mer som psykel skriver. Annars kommer de väl att bli.

Jo, får vara försiktig med reservationspriser och sånt. Ser för övrigt ut som en typisk @Rozzy-klocka. Nämn det i beskrivningen så blir det nog fart på budgivningen! :D
Den ser ut att vara i riktigt bra skick. I dagens trend är de väl dock inte jätteheta, stilen, storleken (den är lite mindre, 33mm). Men den är i guld, bra skick och en Omega. Jag skulle tro någonstans mellan 3-4000 kr.
Jag skulle rekommendera klockan till någon som vill ha en prisvärd, exklusiv, elegant klocka.

Mina klockor med linnetavla, 18k Le Phare (5 mm tunn) samt två ref 168.017 Gentadesignade Constellations (guld på stål);
IMG_9911.JPG
IMG_0774.PNG

Den ser ut att vara i riktigt bra skick. I dagens trend är de väl dock inte jätteheta, stilen, storleken (den är lite mindre, 33mm). Men den är i guld, bra skick och en Omega. Jag skulle tro någonstans mellan 3-4000 kr.
Jag skulle rekommendera klockan till någon som vill ha en prisvärd, exklusiv, elegant klocka.

Mina klockor med linnetavla, 18k Le Phare (5 mm tunn) samt två ref 168.017 Gentadesignade Constellations (guld på stål);
IMG_9911.JPG
IMG_0774.PNG
Tack för infon! Jo, den är i mycket fint skick, dessutom nyservad. Bara små spår av användning, typ smärre slag i boettkanterna och ett spegelblankt plexi.

Någon som vågar sig på en uppskattning av värdet på min kollegas pappas och makes ur? Båda är för lång och trogen tjänst. Den ena (Certina) från 1960 och den andra från 2000-talet. Båda i solitt guld. Certinan är mekanisk och Tissot Quartz.

Någon som vågar sig på en uppskattning av värdet på min kollegas pappas och makes ur? Båda är för lång och trogen tjänst. Den ena (Certina) från 1960 och den andra från 2000-talet. Båda i solitt guld. Certinan är mekanisk och Tissot Quartz.

Jag skulle tippa på att Certinan kan vara lite mer värd än deras förtjänstklockor bukar vara pga roligare boettform (brukar se ut som Tissoten bredvid, med raka bandhorn) och riktigt snygg tavla. 3-4000 kanske jämfört med hälften av det för en "tråkig" guld-Certina.

Jag skulle tippa på att Certinan kan vara lite mer värd än deras förtjänstklockor bukar vara pga roligare boettform (brukar se ut som Tissoten bredvid, med raka bandhorn) och riktigt snygg tavla. 3-4000 kanske jämfört med hälften av det för en "tråkig" guld-Certina.
Tack. Tissot då?

En Lemania 105?
Håller tiden väl och kronograffunktionen fungerar.
IMG_6667.JPG
Var lite småsugen på den där, men guldvisare och index går bort för min del(smaksak). Men jag kollade runt en del och jag tycker inte man hittar den där tavlan i den boetten med runda knappar. Dessutom så saknar den nog lite text i underkant. Jag kan dock vara ute och cykla här:)

Tror Tissoten är en så kallad "snål-Tissot" i 14K och med stålfodrad boett. Brukar bli cirka 1500 pix, jag är ganska säker på att kollegan inte får mer som klocka.
Certinan är nog i 18K, de brukade ha det på 60-talet. Jag tippar på runt 12-14g, så guldvärdet kan nog vara typ 2,5-3k.
Tror ärligt talat inte man får mer än så för den som klocka.

Tror Tissoten är en så kallad "snål-Tissot" i 14K och med stålfodrad boett. Brukar bli cirka 1500 pix, jag är ganska säker på att kollegan inte får mer som klocka.
Certinan är nog i 18K, de brukade ha det på 60-talet. Jag tippar på runt 12-14g, så guldvärdet kan nog vara typ 2,5-3k.
Tror ärligt talat inte man får mer än så för den som klocka.
Tack för det! Jag gillar skicket på Certinan. Väldigt bra för sin ålder. Råder nog henne att behålla och skickade vidare till barnbarnen.

Var hos min urmakare i dag, och han visade mig denna han nyss servad och har för salu. Ser den kosher ut? Vad är ett förnuftigt pris? Det är gold-cap btw.

UG.jpg
Snygg! Hur mår guldpläteringen? Nyservad är ju bra, microrotor är premium. Nånstans mellan 5-10.000? Får för mig att guldpläterade ligger lite lägre än stål (och naturligtvis rejält lägre än solitt guld).

Snygg! Hur mår guldpläteringen? Nyservad är ju bra, microrotor är premium. Nånstans mellan 5-10.000? Får för mig att guldpläterade ligger lite lägre än stål (och naturligtvis rejält lägre än solitt guld).

Inte pläterad, Gold cap, äller guld på stål om du vill. Gillar tropictavlan på den. Han begär 25000 Thai baht, ca 6250 Sek.

Bilagor

• IMG_20170928_141148.jpg
    IMG_20170928_141148.jpg
    136.6 KB · Visningar: 52
Tillbaka
Topp