• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ska hjälpa min chef sälja några klockor. Har den här och en likadan guldplätterad i mixen, verkar hålla tiden bra och växla datum korrekt. Men vad tusan är marknadsvärde?

DSC_0651.png
 

Rolfen

Rolex

TorNet

Panerai
2-Faktor
Det här är väl en IWC?

kchJ3lf.jpg


Går det att utifrån den usla bilden säga något om ålder, möjligt urverk eller ungefärlig storlek? Och värde?

Jag kan tyvärr inte fixa fler eller bättre bilder, vet inte ens om den går för tillfället...
Update: Klockan såldes på auktion för 2640 kr. Tyvärr hade jag inte möjlighet att buda.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
IMG_6968.JPG


Fruktansvärt tråkig bild och endast semi-vintage, men nån kanske har input?
IWC Flatline Quartz annon 1981.
LKAB förtjänstklocka, så den har gravyr. Den har också originalförpackning, instruktioner/försäkringshandlingar från köpet och originalband (tråkigt skick).
Går bra och har original fiskkrona. Nytt batteri och packningar 2017.

5k, är det rimligt - batteridriften till trots?

EDIT
Inte guld, utan bara guld på stål.
5k låter rimligt
 

Marli

Cartier
Har en Omega speedmaster mk IV professional från 1973. Helrenoverad av Omega i CH i närtid och ej använd sedan dess, dvs i nyskick dock med org urtavla i fint patinerat skick men utan alla andra former av patina (Org visare och en massa delar som plockats ur finns kvar, liksom kvitto på renovering) Har haft den i tiotalet år men vi har aldrig klickat och jag har aldrig använt den i någon större utsträckning.
Vad kan man tänkas få för en sådan och vilken är bästa kanal att sälja i? Här, C24, Kaplans, Tradera??

https://klocksnack.se/threads/dålig-bra-polering-tråden.39216/page-2#post-1580219
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har en Omega speedmaster mk IV professional från 1973. Helrenoverad av Omega i CH i närtid och ej använd sedan dess, dvs i nyskick dock med org urtavla i fint patinerat skick men utan alla andra former av patina (Org visare och en massa delar som plockats ur finns kvar, liksom kvitto på renovering) Har haft den i tiotalet år men vi har aldrig klickat och jag har aldrig använt den i någon större utsträckning.
Vad kan man tänkas få för en sådan och vilken är bästa kanal att sälja i? Här, C24, Kaplans, Tradera??

https://klocksnack.se/threads/dålig-bra-polering-tråden.39216/page-2#post-1580219
Prisexempel finns ute nu från en professionell handlare i landet, en motsvarande med likartad beskrivning som också ska vara helrenoverad av Omega i närtid och från 1973. Lustigt.
Den erbjuds för strax över 20 000 med ett års garanti.
 
Senast ändrad:

Matte78

Omega
Skulle vara oerhört tacksam för en ungefärlig värdering av en Atlantic mekanisk världsmästar klocka med subesekund.
Hyffsat stor tavla på den. Fin urtavla med mönster längs kanterna och fina visare. Lite nött av tiden på bandhornens spetsar
men annars rätt fin och nyservad hos urmakare. Vad ska man ge för en sådan? Bifogar ett par bilder här.

A1.JPG
A2 närbild.JPG
A6 översikt.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Skulle vara oerhört tacksam för en ungefärlig värdering av en Atlantic mekanisk världsmästar klocka med subesekund.
Hyffsat stor tavla på den. Fin urtavla med mönster längs kanterna och fina visare. Lite nött av tiden på bandhornens spetsar
men annars rätt fin och nyservad hos urmakare. Vad ska man ge för en sådan? Bifogar ett par bilder här.

A1.JPG
A2 närbild.JPG
A6 översikt.JPG
Jag skulle inte ge nånting.
Känner inte igen modellen och texten verkar ditsatt av nån som varit långt ifrån nykter. Eftersom jag inte alls är nån Atlanticexpert betyder det inte att klockan absolut inte kan vara en Atlantic, eller åtminstone har samma verk vilket den mycket möjligt har eller att det inte kan finnas fler, eller tavlan är fejk och klockan kanhända ok i övrigt.
Jag tillåter mig iaf tvivla starkt att det är nåt som hörde till Atlantics ordinarie produktion i det utförandet.
 
Senast ändrad:

Matte78

Omega
Jag skulle inte ge nånting.
Känner inte igen modellen och texten verkar ditsatt av nån som varit långt ifrån nykter. Eftersom jag inte alls är nån Atlanticexpert betyder det inte att klockan absolut inte kan vara en Atlantic, eller åtminstone har samma verk vilket den mycket möjligt har eller att det inte kan finnas fler, eller tavlan är fejk och klockan kanhända ok i övrigt.
Jag tillåter mig iaf tvivla starkt att det är nåt som hörde till Atlantics ordinarie produktion i det utförandet.

Intressant! En kompis som kommit över denna från en släktings dödsbo. Som jag förstår det har den ägts av samma person väldigt länge.
Baksidan ser äkta ut och de upphöjda siffrorna på urtavlan ser ut att hålla hög kvalitet. Visst hade väl Atlantic subsekund modeller. Tycker mig ha
sett endel reservdelar på tradera förut till Atlantic, däribland just subsekund tavlor. Hade varit kul att veta mer kring denna klocka. Vill ju själv
tro att den är "äkta" utifrån dess historik. Urmakaren som servade den tyckte den var fin och sa inget om att den skulle vara "fejk" eller omändrad. Rätt urverk som sitter i bra skick. Men jag har inte så stor koll själv som sagt var, därför ställde jag frågan här på forumet.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Intressant! En kompis som kommit över denna från en släktings dödsbo. Som jag förstår det har den ägts av samma person väldigt länge.
Baksidan ser äkta ut och de upphöjda siffrorna på urtavlan ser ut att hålla hög kvalitet. Visst hade väl Atlantic subsekund modeller. Tycker mig ha
sett endel reservdelar på tradera förut till Atlantic, däribland just subsekund tavlor. Hade varit kul att veta mer kring denna klocka. Vill ju själv
tro att den är "äkta" utifrån dess historik. Urmakaren som servade den tyckte den var fin och sa inget om att den skulle vara "fejk" eller omändrad. Rätt urverk som sitter i bra skick. Men jag har inte så stor koll själv som sagt var, därför ställde jag frågan här på forumet.
Ja subsekund Atlantic finns ju. Men minst tavlan ser underlig ut för mig, bör åtminstone vara omgjord. Om inte bilden förvränger väldigt så ser t.ex. texten under tolv helt felplacerad och sned ut. Och kronan hör knappast hemma på den. Kanske de detaljerna som gör att den ser så off ut i mina ögon.
Många urmakare är inte vana vid gamla Atlantic eller har koll på dem eller andra vintage utseendemässigt, så att han inte sa nåt behöver inte betyda nåt.

Men jag kan ju ha delvis fel. om så är blir jag lite förskräckt hur de kunnat göra den så.
 
Senast ändrad:

Matte78

Omega
Ja subsekund Atlantic finns ju. Men minst tavlan ser underlig ut för mig, bör åtminstone vara omgjord. Om inte bilden förvränger väldigt så ser t.ex. texten under tolv helt felplacerad och sned ut. Kronan hör knappast hemma på den. Kanske de detaljerna som gör att den ser så off ut i mina ögon.
Många urmakare är inte vana vid gamla Atlantic eller har koll på dem eller andra vintage utseendemässigt, så att han inte sa nåt behöver inte betyda nåt.

Men jag kan ju ha delvis fel. om så är blir jag lite förskräckt hur de kunnat göra den så.

Hade svårt att få bra bilder med ljusreflexer och så så kanske blev lite konstiga vinklar. Kronan är bytt vid service för bättre grepp vid uppdragning då
original kronan var lite nött. Original kronan dock sparad. Har bilder på själva urverket och allt från servicen. Kanske lägger ut dem här under helgen. De bilderna
kanske ger en rättvisare bild av klockan. Då kan den även beskådas i alla sina beståndsdelar. Tycker själv klockan är rätt vacker med sin urtavla som är lite mönstrad
runt kanterna och fina siffror. Vad jag förstår har klockan legat orörd rätt länge fram tills nyligen då service gjordes. Och när den användes ägts och används av samma person mycket länge. En person som inte haft något intresse att modifiera en klocka. Hade varit intressant att få reda på mer om denna klocka, blev lite nyfiken nu om det kan vara en rätt ovanlig modell. Kanske en tidig modell. Finns det någon atlantic expert här på forumet eller någon som känner till någon?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hade svårt att få bra bilder med ljusreflexer och så så kanske blev lite konstiga vinklar. Kronan är bytt vid service för bättre grepp vid uppdragning då
original kronan var lite nött. Original kronan dock sparad. Har bilder på själva urverket och allt från servicen. Kanske lägger ut dem här under helgen. De bilderna
kanske ger en rättvisare bild av klockan. Då kan den även beskådas i alla sina beståndsdelar. Tycker själv klockan är rätt vacker med sin urtavla som är lite mönstrad
runt kanterna och fina siffror. Vad jag förstår har klockan legat orörd rätt länge fram tills nyligen då service gjordes. Och när den användes ägts och används av samma person mycket länge. En person som inte haft något intresse att modifiera en klocka. Hade varit intressant att få reda på mer om denna klocka, blev lite nyfiken nu om det kan vara en rätt ovanlig modell. Kanske en tidig modell. Finns det någon atlantic expert här på forumet eller någon som känner till någon?
Ja man kan lura sig på bilder, kanske är det perspektivet. Ovanlig är den nog. Den ser inte så jättetidig ut för att vara subsekund Atlantic. Snarare sen. Det finns säkert de som är extra hemma på märket här, få se om de hittar hit.
 

Rolfen

Rolex
Hade svårt att få bra bilder med ljusreflexer och så så kanske blev lite konstiga vinklar. Kronan är bytt vid service för bättre grepp vid uppdragning då
original kronan var lite nött. Original kronan dock sparad. Har bilder på själva urverket och allt från servicen. Kanske lägger ut dem här under helgen. De bilderna
kanske ger en rättvisare bild av klockan. Då kan den även beskådas i alla sina beståndsdelar. Tycker själv klockan är rätt vacker med sin urtavla som är lite mönstrad
runt kanterna och fina siffror. Vad jag förstår har klockan legat orörd rätt länge fram tills nyligen då service gjordes. Och när den användes ägts och används av samma person mycket länge. En person som inte haft något intresse att modifiera en klocka. Hade varit intressant att få reda på mer om denna klocka, blev lite nyfiken nu om det kan vara en rätt ovanlig modell. Kanske en tidig modell. Finns det någon atlantic expert här på forumet eller någon som känner till någon?
Jag har gått igenom min samling Atlantic kataloger och hittar inget Världsmästarur med subsekund alls men min katalogsamling är långt ifrån komplett. Atlantic var ju ett av alla dessa postordermärken som fanns i Sverige så det gör att det finns mycket variationer av deras klockor då dom ville ha nyheter till varje katalog så jag vågar inte ta gift på om din är ok eller ej.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag har gått igenom min samling Atlantic kataloger och hittar inget Världsmästarur med subsekund alls men min katalogsamling är långt ifrån komplett. Atlantic var ju ett av alla dessa postordermärken som fanns i Sverige så det gör att det finns mycket variationer av deras klockor då dom ville ha nyheter till varje katalog så jag vågar inte ta gift på om din är ok eller ej.
Finns de bör de vara en raritet.
 

Matte78

Omega
Jag har gått igenom min samling Atlantic kataloger och hittar inget Världsmästarur med subsekund alls men min katalogsamling är långt ifrån komplett. Atlantic var ju ett av alla dessa postordermärken som fanns i Sverige så det gör att det finns mycket variationer av deras klockor då dom ville ha nyheter till varje katalog så jag vågar inte ta gift på om din är ok eller ej.

Tack för info! Bifogar några bilder till, bland annat en när klockan är nermonterad vid service. Någon som vet vad detta är för urverk och om det är rätt verk? Utifrån den historik jag fått till mig om just denna klockan är det ingen omöjlighet att den just köptes på postorder. Inget utifrån den historik jag fått till mig som tyder på att den skulle vara omgjord men man vet ju aldrig. Kanske dumt att sälja en klocka som denna om det skulle vara en raritet eller risken som finns om den nu skulle vara omgjord mot förmodan. Den är ju rätt trevlig och betingar den inget större värde kan den ju behållas och bäras.

Mycket tacksam för tankar och ider då jag blev lite extra nyfiken över klockans bakgrund och allt nu efter denna diskussion.


Atlantic 1.jpg
Atlantic 3.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack för info! Bifogar några bilder till, bland annat en när klockan är nermonterad vid service. Någon som vet vad detta är för urverk och om det är rätt verk? Utifrån den historik jag fått till mig om just denna klockan är det ingen omöjlighet att den just köptes på postorder. Inget utifrån den historik jag fått till mig som tyder på att den skulle vara omgjord men man vet ju aldrig. Kanske dumt att sälja en klocka som denna om det skulle vara en raritet eller risken som finns om den nu skulle vara omgjord mot förmodan. Den är ju rätt trevlig och betingar den inget större värde kan den ju behållas och bäras.

Mycket tacksam för tankar och ider då jag blev lite extra nyfiken över klockans bakgrund och allt nu efter denna diskussion.


Atlantic 1.jpg
Atlantic 3.jpg
Den har i vilket fall tyvärr inte så stort ekonomiskt värde. Några få hundringar kanske. Den kan ju vara kul ändå...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack för info! Bifogar några bilder till, bland annat en när klockan är nermonterad vid service. Någon som vet vad detta är för urverk och om det är rätt verk? Utifrån den historik jag fått till mig om just denna klockan är det ingen omöjlighet att den just köptes på postorder. Inget utifrån den historik jag fått till mig som tyder på att den skulle vara omgjord men man vet ju aldrig. Kanske dumt att sälja en klocka som denna om det skulle vara en raritet eller risken som finns om den nu skulle vara omgjord mot förmodan. Den är ju rätt trevlig och betingar den inget större värde kan den ju behållas och bäras.

Mycket tacksam för tankar och ider då jag blev lite extra nyfiken över klockans bakgrund och allt nu efter denna diskussion.


Atlantic 1.jpg
Atlantic 3.jpg

Jag håller med @URsinne i att tavlan känns väldigt off.
Vet inte vilken typ av kvalitetskontroll man hade när man satte samman Atlantics olika modeller, men alla jag har haft har känts ganska noggrant utförda.
Det är ju en väldigt snygg tavla, men som gammal formgivare skär det nästan i ögonen över hur snett logotyp och modellnamn sitter.
Vågar inte heller säga bu eller bä, men någonting känns off som sagt.
Om det inte är något alldeles extra så brukar väl de flesta Atlantic landa på några hundringar upp till kanske en tusenlapp. Väldigt prisvärda, med andra ord - då de ofta är riktigt snygga.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tja!
Vad är rimligt för denna?
Svart omega Seamaster med rätt cool "star-dust/Tropical" tavla. Dock absolut inte perfekt patina (speciellt til vänster om subsekund). Den fungerar helt ok (även om jag inte mätt upp) men glaset är ojämnt och bör nog bytas. Bakboetten står det endast "waterproof" på så det är en "rancheroboett" (ursäkta det dåliga namnvalet men vet ej vad den boetten heter exakt).
IMG_6504.JPG
IMG_6508.JPG
IMG_6511.JPG
 
Topp