• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Tycker den ser bra ut :)
99E13182-0D57-4E3B-9D4A-6762EE751093.jpeg
Ofta värt att tighta (förkorta) första mittlänkbitarna så känns den fräschare. Ser fin ut.

Det gör du själv, tittar du på hur de är vikta förstår du nog att det inte är speciellt svårt om de är lite uttöjda.
Tack! Då provar jag själv när jag ändå ska ta loss länken för tvätt :)
Tydligen låter det som att en del i verket är löst när man vänder på den, så behöver väl servas även om klockan tickar...
Man undrar ju vad det kan vara och är nog inte så smart att använda den så mkt innan det är fixat. Dock hade det ju varit nice att öppna själv och kolla innan den servas men det vågar jag nog inte (och har inte heller verktyg)...

Tack! Då provar jag själv när jag ändå ska ta loss länken för tvätt :)
Tydligen låter det som att en del i verket är löst när man vänder på den, så behöver väl servas även om klockan tickar...
Man undrar ju vad det kan vara och är nog inte så smart att använda den så mkt innan det är fixat. Dock hade det ju varit nice att öppna själv och kolla innan den servas men det vågar jag nog inte (och har inte heller verktyg)...
Troligtvis rotorn som glappar, bäst är väl att inte använda då det kan skapa tråkigt slitage på bryggor.

Som vanligt stor risk att man skjuter sig själv i foten eller förstör för någon annan som har denna på sin lista. Blev precis överbjuden på denna och funderar på om det är värt att höja budet ytterligare lite. Har inte hittat några gamla annonser på denna mindre modell 36-37 mm så frågan är om någon här har koll på var man passerar gränsen till rimligt?

https://balstaauktionshall.nu/objekt/herrarmbandsur-olma-caravelle-200-36mm/31806

IMG_0811.JPG

Som vanligt stor risk att man skjuter sig själv i foten eller förstör för någon annan som har denna på sin lista. Blev precis överbjuden på denna och funderar på om det är värt att höja budet ytterligare lite. Har inte hittat några gamla annonser på denna mindre modell 36-37 mm så frågan är om någon här har koll på var man passerar gränsen till rimligt?

https://balstaauktionshall.nu/objekt/herrarmbandsur-olma-caravelle-200-36mm/31806

IMG_0811.JPG
Mja, är den i stål så kan den säkert vara värt det. Skulle dock inte bjudit på den alls om den är kromad.
När jag granskar bilderna närmre så ser det ju ut som stål. Och det är väl ett hack i boetten nere till vänster? Borde lyst igenom lite mässing där.

Mja, är den i stål så kan den säkert vara värt det. Skulle dock inte bjudit på den alls om den är kromad.
När jag granskar bilderna närmre så ser det ju ut som stål. Och det är väl ett hack i boetten nere till vänster? Borde lyst igenom lite mässing där.
Har inte tänkt tanken att den skulle vara i mässing. Känner mig rätt säker på att den är i stål. Får suga på karamellen till i eftermiddag...

@Aurum och @poormans
https://www.bukowskis.com/sv/lots/968446-rolex-oyster-perpetual-date-armbandsur-26-mm
Hur kan denna bli så dyr? Var inne på denna också, men hade den som back-up om den igår sprang iväg...

Den är äldre och svensksåld för all del, men okänd servicehistorik. Känns som en orimlig skillnad mot den jag knep igår?
72397B20-B103-47C0-B5F2-FA1F4302ACF2.jpeg

Ps, tavlan ser nästan vit ut på bilden men den är silvrig (var där och kikade..) Ds

Tror att bilden på den du köpte med länken som hängde kan ha skrämt iväg en del köpare sen är det alltid så med auktion det behövs bara två som vill ha den

Så du hade nog lite tur oxå

Tror att bilden på den du köpte med länken som hängde kan ha skrämt iväg en del köpare sen är det alltid så med auktion det behövs bara två som vill ha den

Så du hade nog lite tur oxå
Slutade på 29 ink provis... Svettigt för en oservad dam-DJ... Menmen, då känns det ju ok att lägga 5k på service :)

IMG_0811.JPG

Med tanke på skicket så borde det ju varit genomslitningar om den var kromad. Sen är det väl en EPSA-boett? Tillverkade dom kromade mässingsboetter?

Det där är rostfritt alla dagar i veckan!
Ingen koll på vad den faktiskt är värd. Men i mina ögon är den ju lätt värd dessa summor, och lite till, bara i coolhetsfaktor.

Håller med, skitcool! Värd minst det dubbla imho.

Helt enig med dig!
Var lite sugen på att bjuda men tänkte sedan att jag inte ska förstöra för en forumkamrat :)
Lycka till @JohanHLM

Slutade på 2 500kr + prov vilket bör vara ett helt ok pris. Blir en kul klocka till våren/sommaren :)

För de som undrar blev ”krystargåvan” väl mottagen :)
F9F41ED7-1AA0-40FA-B0B8-2F86333A9303.jpeg
F934FDC3-E523-4104-8DC2-6D984A17B3CD.jpeg
54EB30C1-FB5C-4CBD-9520-984096F96545.jpeg

Surt med service dock - kan man inte ge den till typ farfars så kan han kolla på rotorn och se om det går att tighta till utan service. Eller är det bara att bita i 6000 sura slantar och ge till Nymans?
Vår käre doktor gör det nog billigare, hans urmakare ska vara ganska duktig har jag hört. Skippa poleringen dock ;)

Tillbaka
Topp