• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Kje11e

Breitling
God kväll samtliga,
Jag har en klocka likt den på bilden på kroken, vad menar ni forumproffs är lämpligt pris?
 

Bilagor

  • Screenshot_20180126-200252.png
    Screenshot_20180126-200252.png
    221.3 KB · Visningar: 91
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej,
Vill köpa en Rolex Datejust 26mm, ref 69174 med svart, vit eller silvrig tavla till min fru. Vad är rimligt för ett oservat men fint ex som har box och papper? 15k? 20k?
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för denna, pläteringen är i oklanderligt skick. Dem verkar sälja för väldigt blandade priser på typ tratten i dåligt skick. (sett uppemot 4000)
Screenshot_20180127-102246.png
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Jo... Utan att kolla på den specifika modellen då tror jag att den ligger lite högre än 5-6k.
Nån tusing upp från detta kanske?

Jeg ville først været HELT sikker på, at det ikke var en redialet "Mumbai Special", og hvis det ikke var, så ikke en øre over 2.5K. En 70'er Day-Date Seamaster med cal. 10XX og integreret lænke ligger solidt nederst i Omega-hitlisten.
 

poormans

Rolex
Hej,
Vill köpa en Rolex Datejust 26mm, ref 69174 med svart, vit eller silvrig tavla till min fru. Vad är rimligt för ett oservat men fint ex som har box och papper? 15k? 20k?

För en i bra skick med box och cert snarare 20-25 k beroende på årsmodell

sålde en tvåtons med champange tavla och box/cert för 26k nyligen, den var nyservad och mkt fin

20180108_132735.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vad är egentligen ett rimligt pris för dessa?
Båda NOS, svart 19mm, blå 18mm.

Det svarta har ju höga priser på t ex Ebay. Men vad är egentligen rimligt?
B3B871B0-12B8-4C7E-8624-30A93DC19E9D.jpeg
64A99315-430D-44C9-89E8-4FD4BDD8B8C4.jpeg
 

Exxet

Rolex
Blå 200-400:-
Svart 700-1200:-
Hade ett svart äkta oanvänt Tropic 19 mm ute på Tratten för 750:- men osålt, även här för 800:- men inget intresse,
mitt var visserligen ett sk curved, kanske mer svårsålt ? så 700-1200:- låter lite mkt.
Mitt såldes på Ebay M E N min annons ligger fortfarande kvar här, H U R får man bort den???
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hade ett svart äkta oanvänt Tropic 19 mm ute på Tratten för 750:- men osålt, även här för 800:- men inget intresse,
mitt var visserligen ett sk curved, kanske mer svårsålt ? så 700-1200:- låter lite mkt.
Mitt såldes på Ebay M E N min annons ligger fortfarande kvar här, H U R får man bort den???
Ändra annonsen till ”avslutad” eller ”tillbakadragen”. Den går ej att ta bort
 

Kupad Hand

Panerai
Nyfiken på lite visdom från mer erfarna forummedlemmar. Finns det några generella tips/riktlinjer för prissättning av äldre Seiko's? Har ett par stycken som jag tänker lägga ut på sikt (behöver bättra på mina inlägg först!). Jag har länge kikat på säljannonser för olika Seiko's och prissättning känns svår. Dykare verkar dra lite högra summa men för dressare tex, finns det något som gör vissa modeller mer värda (förutom skick och funktion så klart).

Är något av en novis så tacksam för alla tankar kring detta!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nyfiken på lite visdom från mer erfarna forummedlemmar. Finns det några generella tips/riktlinjer för prissättning av äldre Seiko's? Har ett par stycken som jag tänker lägga ut på sikt (behöver bättra på mina inlägg först!). Jag har länge kikat på säljannonser för olika Seiko's och prissättning känns svår. Dykare verkar dra lite högra summa men för dressare tex, finns det något som gör vissa modeller mer värda (förutom skick och funktion så klart).

Är något av en novis så tacksam för alla tankar kring detta!

Om det inte är våldsamt ovanliga referenser så finns det mycket hjälp att få genom att söka t.ex. i K&S här, samt på avslutade Ebay/Tradera-auktioner.
Det finns också en tråd i vintage-delen "Rimligt pris för vintageklockan" där det går bra att fråga.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nyfiken på lite visdom från mer erfarna forummedlemmar. Finns det några generella tips/riktlinjer för prissättning av äldre Seiko's? Har ett par stycken som jag tänker lägga ut på sikt (behöver bättra på mina inlägg först!). Jag har länge kikat på säljannonser för olika Seiko's och prissättning känns svår. Dykare verkar dra lite högra summa men för dressare tex, finns det något som gör vissa modeller mer värda (förutom skick och funktion så klart).

Är något av en novis så tacksam för alla tankar kring detta!
Utbud och efterfrågan är nog en generell riktlinje. Krävs såklart att man gör lite efterforskning.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Om det inte är våldsamt ovanliga referenser så finns det mycket hjälp att få genom att söka t.ex. i K&S här, samt på avslutade Ebay/Tradera-auktioner.
Det finns också en tråd i vintage-delen "Rimligt pris för vintageklockan" där det går bra att fråga.
Han är ju i den tråden ;)

Men - som @Anders Forsberg säger sök på köp och sälj - ovanligare modeller och klockor med tilltalande attribut som till exempel större boetter, dykring, komplikationer osv drar upp priset. :)
 

Kupad Hand

Panerai
Han är ju i den tråden ;)

Men - som @Anders Forsberg säger sök på köp och sälj - ovanligare modeller och klockor med tilltalande attribut som till exempel större boetter, dykring, komplikationer osv drar upp priset. :)

Tack alla först och främst för snabba svar! Vad ska man anse vara en "ovanligare" modell? Tex, har en 6119 i bra vintage skick. Kollar jag Chrono24 tex så ligger priserna runt 4-6000. Är just Chrono en tillförlitlig källa?

Men om jag förstår er alla rätt så får det bli en avvägning mellan tidigare försäljningar av liknande modeller och det egna uppskattade värdet. Och för att konkretisera lite mer; har denna Seiko
https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-1818#post-2181185 (Hoppas att det länkas rätt nu!)
En 7005 från ca 1970. Går mycket bra för en vintage, mycket slit på boetten och lite skav på plexit som inte riktigt syns på bilden. Vad skulle ni säga är ett rimligt utgångspris för denna?

Inga problem @Anders Forsberg Det är måndag här med!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tack alla först och främst för snabba svar! Vad ska man anse vara en "ovanligare" modell? Tex, har en 6119 i bra vintage skick. Kollar jag Chrono24 tex så ligger priserna runt 4-6000. Är just Chrono en tillförlitlig källa?

Men om jag förstår er alla rätt så får det bli en avvägning mellan tidigare försäljningar av liknande modeller och det egna uppskattade värdet. Och för att konkretisera lite mer; har denna Seiko
https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-1818#post-2181185 (Hoppas att det länkas rätt nu!)
En 7005 från ca 1970. Går mycket bra för en vintage, mycket slit på boetten och lite skav på plexit som inte riktigt syns på bilden. Vad skulle ni säga är ett rimligt utgångspris för denna?

Inga problem @Anders Forsberg Det är måndag här med!
Beror lite på utförande, men det låter oerhört dyrt. Seikon du visar upp går nog för en femhundring +/- hundra spänn. :)
 
Topp