• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Beror lite på utförande, men det låter oerhört dyrt. Seikon du visar upp går nog för en femhundring +/- hundra spänn. :)
Precis, gällande 6119 tycker jag att de priser på Chrono24 är dyra. Därav det tveksamma förtroendet för denna sida som riktlinje. Men jag ser det titt som tätt i annonser här på klocksnack, så frågande i hur ofta detta används som värdemätare. Jag tänker att bra, äldre Seiko's av dressmodell bör hamna någonstans runt 1-2000, lite beroende på modell och skick?!

Precis, gällande 6119 tycker jag att de priser på Chrono24 är dyra. Därav det tveksamma förtroendet för denna sida som riktlinje. Men jag ser det titt som tätt i annonser här på klocksnack, så frågande i hur ofta detta används som värdemätare. Jag tänker att bra, äldre Seiko's av dressmodell bör hamna någonstans runt 1-2000, lite beroende på modell och skick?!

Man refererar nog till C24 när man tycker att det gynnar sitt syfte. Men det är nog, om sanningen ska fram, ett högst trubbigt verktyg när det kommer till att bestämma värdet på vintageklockor.
Bättre då att, som sagt, gå på faktiska priser ifrån redan avslutade auktioner.

Dressare är väl lite svårare överlag, så spannet kanske bör börja redan ifrån 500 kr.
Men det går ju inte att säga så mycket konkret utan att veta exakt modell/skick.

EDIT
Angående 6119 så är siffrorna som står efter detta minst lika viktiga för värdet. Finns ett helt gäng klockor som använt detta verk.
Har du t.ex. en gul 7160 så är jag spekulant! ;)

@Anders Forsberg Precis, får lite samma känsla för C24.
Såg nu att en nästan identisk 7005 ligger på Tradera, ej min alltså. Bud på 220 kr, dock några dagar kvar. Så kanske är jag helt fel ute gällande pris eller så gäller det att träffa rätt vad gäller utbud och efterfrågan! Man vill ju inte sänka sig för mycket heller vid en eventuell försäljning, finns ett egenvärde men det är så klart svårt att få betalt för :)
Ja, miljonär lär jag knappast bli på dessa klockor men vi får se vad det lider! Tack alla för er input!

@Anders Forsberg Precis, får lite samma känsla för C24.
Såg nu att en nästan identisk 7005 ligger på Tradera, ej min alltså. Bud på 220 kr, dock några dagar kvar. Så kanske är jag helt fel ute gällande pris eller så gäller det att träffa rätt vad gäller utbud och efterfrågan! Man vill ju inte sänka sig för mycket heller vid en eventuell försäljning, finns ett egenvärde men det är så klart svårt att få betalt för :)
Ja, miljonär lär jag knappast bli på dessa klockor men vi får se vad det lider! Tack alla för er input!

På onlineauktioner är det dock ofta de sista självande sekunderna som är avgörande, så med ett antal dagar kvar är det inte så mycket till referens.

Med sån inställning tror jag du gör bättre i att lägga den på tradera. :)
Ett skämt om än kass! Min intention är inte att tjäna några pengar på dessa klockor. Jag tror inte gamla Seiko's är rätt väg att gå om det är ens intention. Och är så klart mycket roligare att sälja här där det förhoppningsvis går till någon med samma passion för klockor överlag. Så tanken med min ursprungliga fråga var mest för att få en generell riktlinje. Sen förstår jag att mycket spelar in! Men i slutändan vill man hitta ett pris där båda parter är nöjda!

Ett skämt om än kass! Min intention är inte att tjäna några pengar på dessa klockor. Jag tror inte gamla Seiko's är rätt väg att gå om det är ens intention. Och är så klart mycket roligare att sälja här där det förhoppningsvis går till någon med samma passion för klockor överlag. Så tanken med min ursprungliga fråga var mest för att få en generell riktlinje. Sen förstår jag att mycket spelar in! Men i slutändan vill man hitta ett pris där båda parter är nöjda!
Det var faktiskt ett tips i all välmening. Tror att den hade gått bättre på Tratten än här. Risken är att den ligger osåld länge på köp&sälj, går trögt där just nu. :)

Ärligt talat, effetivaste sättet att få veta vad marknaden säger att den är värd just då är att lägga den på auktion utan res.

Då tackar jag! Har ingen direkt erfarenhet av Tradera, är det bättre än säg eBay?

Hur menar du med vilken är "bättre"? Beror lite på din historia/bakgrund som säljare också, utformning med mera.

Blir mycket enklare att hjälpa dig om du lägger upp fler bilder och/eller hela modellbeteckningen. Den 7005:a du visade upp i dagens klocktråd, skulle jag påstå du max får 500 spänn för, då den såg rätt sliten ut. Har du däremot en 6119 MACV SOG (8090, 8100 etc.), så får du betydligt mer.

Ärligt talat, effetivaste sättet att få veta vad marknaden säger att den är värd just då är att lägga den på auktion utan res.
Du har nog helt rätt! Med bättre menade jag om någon har "bättre" erfarenhet av tex eBay. Är så klart en större plattform men detta behöver ju inte betyda bättre priser eller större efterfrågan, så undrar om någon har erfarenhet av andra aktionssajter, tex eBay, och då upplevt någon generell skillnad mot Tradera?

Du har nog helt rätt! Med bättre menade jag om någon har "bättre" erfarenhet av tex eBay. Är så klart en större plattform men detta behöver ju inte betyda bättre priser eller större efterfrågan, så undrar om någon har erfarenhet av andra aktionssajter, tex eBay, och då upplevt någon generell skillnad mot Tradera?
Det beror på så mycket, vad det är för klocka, tidpunkt med mera. Men om du inte nödvändigt måste krama ur absolut sista möjliga kronan ur den är det bara att testa och lägga ut den. Nåt premiumpris garanteras aldrig.

Ur rent användarperspektiv tycker jag att Tradera är som en dröm att använda jämfört med sin Amerikanska ägare.
Långtifrån alltid som man får särskilt mycket mer betalt på bukten också. Men visst - större publik innebär också större sannolikhet att fånga in två personer som är beredda att bjuda mot varandra en bra bit.
Tänk på kostnaden också. Tror att det är 15% på Ebay och 10% (dock högst 150 kr) på Tradera. I nio fall av tio så hamnar mina klockor på Tradera framför Ebay. Orkar liksom inte med all administration.

Går i säljtankar för min must de Cartier tank. Vad kan den vara värd tro?
Från 1982 enligt certifikatet.
Är dammodellen och manuellt urverk.
Ping @Aurum
3A33A9EE-A0D2-4406-845D-15B3BEBEAF33.jpeg
FDF5F50A-EDF4-4A5F-AE7F-88BFEBA4681D.jpeg

079C8914-1157-41B1-8321-8F8E1B7E7E71.jpeg

Senast ändrad:
Hej!är det nån som kan säga vad som skulle vara skäligt pris för dom här tre klockorna?en jobbarkompis är god man åt en farbror och ska avyttra dom här åt honom och undrar vad kan vara rimligt pris för som?ursäkta dom dåliga bilderna.
20180129_160843.jpg

Bilagor

• 20180129_160937.jpg
    20180129_160937.jpg
    137.5 KB · Visningar: 5
Går i säljtankar för min must de Cartier tank. Vad kan den vara värd tro?
Från 1982 enligt certifikatet.
Är dammodellen och manuellt urverk.
Ping @Aurum
3A33A9EE-A0D2-4406-845D-15B3BEBEAF33.jpeg
FDF5F50A-EDF4-4A5F-AE7F-88BFEBA4681D.jpeg

079C8914-1157-41B1-8321-8F8E1B7E7E71.jpeg
Dammodellen (20,5 x 28mm) brukar väl gå för lite lägre än herrmodellen (23,5 x 31mm). Skulle väl säga mellan 1.500-3.500 beroende på skick. Dessa kan dock spreta rejält. Sett herrmodellen gå för både 1.500 och bortåt 10.000. Min kostade 3.700 innan provision, men då var jag ensam budare och den låg ute som damur trots 23,5 x 31mm.

Dammodellen (20,5 x 28mm) brukar väl gå för lite lägre än herrmodellen (23,5 x 31mm). Skulle väl säga mellan 1.500-3.500 beroende på skick. Dessa kan dock spreta rejält. Sett herrmodellen gå för både 1.500 och bortåt 10.000. Min kostade 3.700 innan provision, men då var jag ensam budare och den låg ute som damur trots 23,5 x 31mm.

Låter lite lågt(?).
Har haft två såna här - den ena såldes på Bukowskis för 6200kr (innan avgift). Den andra gick på Tradera för 7000kr.
Båda dessa hade dock originalband och var quartzare (som jag iofs inte tror är negativt i detta falllet).
Jag hade sagt (något spretigt) 4-6000kr.

Låter lite lågt(?).
Har haft två såna här - den ena såldes på Bukowskis för 6200kr (innan avgift). Den andra gick på Tradera för 7000kr.
Båda dessa hade dock originalband och var quartzare (som jag iofs inte tror är negativt i detta falllet).
Jag hade sagt (något spretigt) 4-6000kr.
Beror på skick och tillbehör, de börjar på 1500kr.

Beror på skick och tillbehör, de börjar på 1500kr.

Självklart.
Men vi har ju bilder att tillgå, så åtminstone cert och box verkar ju finnas till denna (originalspänne är dock ett frågetecken). Skicket är ju lite som det brukar på vermeil-tankar - och knappast sämre än någon av de två jag sålt.
Vidhåller att för 1500 kr så kör jag upp till Helsingborg och hämtar den snabbare än swishen ens hinner gå igenom. Går den under 3000 kr så äter jag upp någon slags hatt! ;)

Självklart.
Men vi har ju bilder att tillgå, så åtminstone cert och box verkar ju finnas till denna (originalspänne är dock ett frågetecken). Skicket är ju lite som det brukar på vermeil-tankar - och knappast sämre än någon av de två jag sålt.
Vidhåller att för 1500 kr så kör jag upp till Helsingborg och hämtar den snabbare än swishen ens hinner gå igenom. Går den under 3000 kr så äter jag upp någon slags hatt! ;)
Så ser verkligheten ser ut, sett bra ex utan tillbehör för 2’. Köpte en i solitt guld med viklås och superskick för 8,2’. Men håller med om att prisbilden stretat rejält. Blir lätt så med en modell som idag listar på 75’ och jag sålde en för 15’. Billigast jag såg på chrono24 nu var 23’. Detta för de i solitt då dvs. Men visar på hur svårt det kan vara. Du har inte fel, men det har inte jag heller!

Så ser verkligheten ser ut, sett bra ex utan tillbehör för 2’. Köpte en i solitt guld med viklås och superskick för 8,2’. Men håller med om att prisbilden stretat rejält. Blir lätt så med en modell som idag listar på 75’ och jag sålde en för 15’. Billigast jag såg på chrono24 nu var 23’. Detta för de i solitt då dvs. Men visar på hur svårt det kan vara. Du har inte fel, men det har inte jag heller!

Håller med, prisbilden är knappast särskilt homogen.
Tycker dock att det går lite längre mellan fyndmöjligheterna numera.
Då (för ca 1,5 år sedan) så köpte jag mina båda för 2', respektive 2,4'.

Din i solitt guld måste ju anses vara något av ett praktfynd.
Bjöd hem en själv härförleden, men den landade ju på 20’+ efter avgifter.
Förvisso med guldlänk, så säg 12’ efter att den sålts vidare.
Men... Eftersom Bukowskis låtit bli att skriva något om att verket var kasst så blev det retur. :(

Håller med, prisbilden är knappast särskilt homogen.
Tycker dock att det går lite längre mellan fyndmöjligheterna numera.
Då (för ca 1,5 år sedan) så köpte jag mina båda för 2', respektive 2,4'.

Din i solitt guld måste ju anses vara något av ett praktfynd.
Bjöd hem en själv härförleden, men den landade ju på 20’+ efter avgifter.
Förvisso med guldlänk, så säg 12’ efter att den sålts vidare.
Men... Eftersom Bukowskis låtit bli att skriva något om att verket var kasst så blev det retur. :(
De lade väl ut den igen?

De lade väl ut den igen?

Japp. Med extremt lågupplösta bilder(?!?) och utan något förtydligande om eventuella problem med verket.
Men visst, under den korta tid jag hade den så verkade den för all del hålla tiden hyggligt - men när man skulle ställa visarna så kändes det mer än lagom grusigt och de "hoppade" liksom fram istället för att flyta.
Så det hade väl knappast varit korrekt för dem att skriva att verket är defekt heller. Men den blev inte tillräckligt billig för att jag skulle våga riskera att behöva jaga rätt på ett nytt månfasverk inom kort.

Sen höll de också inne med pengarna ordentligt länge efter återlämning, men det är egentligen en annan historia.

För en i bra skick med box och cert snarare 20-25 k beroende på årsmodell

sålde en tvåtons med champange tavla och box/cert för 26k nyligen, den var nyservad och mkt fin

20180108_132735.jpg
Då hade jag nog tur. Plockade denna från Kaplans pant. Behöver service (men går). Fin enligt mig med box och papper. 16k ink provis :)
CE7E021F-FD1A-4729-BB51-D2A9F93F2946.jpeg

Ursäkta att det inte är vintage!

Tillbaka
Topp