• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Davbos

Breitling
Jag har en Tissot seastar quartz som ärvdes och användes i många år. Senast då jag skulle byta batteri så visade det sig att klockan behövde nya delar. Tydligen så var det svårt att komma över dessa delar så ur killen tyckte jag skulle köpa en ny. Så mina frågor är då. Vad är den värd? Är det någon ide att försöka laga?
 

Bilagor

  • 15475364764626129894518808821219.jpg
    15475364764626129894518808821219.jpg
    76.2 KB · Visningar: 1

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har en Tissot seastar quartz som ärvdes och användes i många år. Senast då jag skulle byta batteri så visade det sig att klockan behövde nya delar. Tydligen så var det svårt att komma över dessa delar så ur killen tyckte jag skulle köpa en ny. Så mina frågor är då. Vad är den värd? Är det någon ide att försöka laga?

Quartz är överlag inte så mycket värt, så att lägga pengar på att serva den är inget du får tillbaka pengarna på.
Men om den har ett sentimentalt värde så kan det så klar vara värt av den anledningen.

Nu har jag inte koll på vilket verk som sitter i den, men den smidigaste manövern blir säkert att jaga rätt i ett likadant, men fungerande, verk och sen göra ett byte.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hallåj,
Är det någon som har koll på denna? Tillverkningsår ca och ungefärligt värde?

Mvh, P
128639A3-1D98-49A8-8A4C-45E1F4F0DB4E.jpeg
CE8A73E1-A539-4C2D-AB25-F7463E6808E0.jpeg
Nu gissar jag bara, men det ser ut som en kvartsur från åttio eller nittiotalet från en tämligen enkel tillverkare. Så denna besitter inga monementära värden att tala om, några få hundralappar är min bedömning.
Jag har en Tissot seastar quartz som ärvdes och användes i många år. Senast då jag skulle byta batteri så visade det sig att klockan behövde nya delar. Tydligen så var det svårt att komma över dessa delar så ur killen tyckte jag skulle köpa en ny. Så mina frågor är då. Vad är den värd? Är det någon ide att försöka laga?
Denna modell är mer efterfrågad än förgående klocka. Pris kanske en tusenlapp plus minus några hundra? Det enklaste och billigaste är nog att nosa upp ett ersättningsverk och låta montera.

Edit: tvåa på bollen.. Men great minds think alike tycks det som :)
 

Davbos

Breitling
Quartz är överlag inte så mycket värt, så att lägga pengar på att serva den är inget
Men om den har ett sentimentalt värde så kan det så klar vara värt av den anledningen.

Nu har jag inte koll på vilket verk som sitter i den, men den smidigaste manövern blir säkert att jaga rätt i ett likadant, men fungerande, verk och sen göra ett byte.
Ok. Hur mycket är den värd? Ungefär?
Bytt armband och glaset. Har en kille som kommer och köper en näve gamla klockor av mig denna vecka.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ok. Hur mycket är den värd? Ungefär?
Bytt armband och glaset. Har en kille som kommer och köper en näve gamla klockor av mig denna vecka.

Tror inte att @Rozzy är så fel på det.
Lite populärare utseende än den yngre som postades precis innan din, vilket gör att den betingar lite högre pris.
Nån hundring blygt tusenlappen, eller så.
Ej fungerande vet jag faktiskt inte. Sannolikt inte så mycket.
 

Davbos

Breitling
Tror inte att @Rozzy är så fel på det.
Lite populärare utseende än den yngre som postades precis innan din, vilket gör att den betingar lite högre pris.
Nån hundring blygt tusenlappen, eller så.
Ej fungerande vet jag faktiskt inte. Sannolikt inte så mycket.

Pk. Tack för snabba svar! Har inte hittat någon liknande modell. Passar delarna från någon annan? Eller är det bara att köpa en till seastar quartz och börja plocka delar?
 

Davbos

Breitling
Har även en Tissot seastar PR516 med vad som tros vara originalband. Vad kan den vara värd?
 

Bilagor

  • 15475508481331174493226777202588.jpg
    15475508481331174493226777202588.jpg
    135.7 KB · Visningar: 2

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Någon som kan hjälpa mig att värdera min Piepan? Jag har inte riktigt koll på priserna och denna skall avyttras. Omega constellation piepan i 18kt guld med gravyr på baksidan. Ingen service historik. Kommer på Omega guldplätterad BoR.

image1.jpeg
image3.jpeg
image4.jpeg
 
Senast ändrad:

TJ Mackey

Omega
Hej! Tittar på denna Wittnauer. De sitter ett Venus 188 som enligt säljaren sedan köptes upp av Valjuox. Säljaren känns reko, men jag undrar om det finns någon vägledning gällande visare och urtavlan här? Målad? De blå visarna, är de orginal? Han begär 6500...
39AE38D1-BD2B-49A1-B34E-3BAE78FFB2AD.jpeg
EC667CB6-9817-4DEC-B1E8-CB2B0A551C01.jpeg
 

Audacion

Omega
Vad är rimligt pris på denna Omega Seamaster 354? Tickar och går och håller tiden bra men datumet fungerar ej och glaset måste ju bara bytas. Originallänk.

IMG_20190117_220432.jpg
IMG_20190117_220423.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20190117_220442.jpg
    IMG_20190117_220442.jpg
    91.9 KB · Visningar: 1
  • Like
Reactions: PJW

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Hej! Tittar på denna Wittnauer. De sitter ett Venus 188 som enligt säljaren sedan köptes upp av Valjuox. Säljaren känns reko, men jag undrar om det finns någon vägledning gällande visare och urtavlan här? Målad? De blå visarna, är de orginal? Han begär 6500...
39AE38D1-BD2B-49A1-B34E-3BAE78FFB2AD.jpeg
EC667CB6-9817-4DEC-B1E8-CB2B0A551C01.jpeg
Köpte en klocka av den säljaren för något år sedan. Klockan avvek fr beskrivningen och var i bra mycket mer risigt skick än utlovat. Kanske bara hade otur men skulle inte vilja ha något med honom att göra igen.
 

TJ Mackey

Omega
Köpte en klocka av den säljaren för något år sedan. Klockan avvek fr beskrivningen och var i bra mycket mer risigt skick än utlovat. Kanske bara hade otur men skulle inte vilja ha något med honom att göra igen.
Tack för återkoppling! Fint att lyfta erfarenheten med säljaren också. Han skriver i beskrivningen att verket inte servat, så liten risk att stöta på otrevligheter även för mig. Lägger det på is då.
 

Fadershan

Patek
Vad är rimligt pris på denna Omega Seamaster 354? Tickar och går och håller tiden bra men datumet fungerar ej och glaset måste ju bara bytas. Originallänk.

IMG_20190117_220432.jpg
IMG_20190117_220423.jpg

Vad är det för ref? Ser fin ut från de bilder du postat och originallänken drar definitivt upp priset. Ett glas och vanlig service går lätt att fixa.

Såg att denna var såld nu på k/s. Det gick undan av en anledning och det var att det var alldeles för billigt. Bara länken är värd det priset, minst? Klockan ytterligare några tusenlappar, typ 3 i det skicket men hade behövt bättre bilder på tavla. Kan tycka att köpare borde slänga in extra slant för goodwill När man fyndar på det viset av en som inte greppat prisbilden fullt ut. Hoppas det skedde! :)
 

ConElPueblo

Panerai
Såg att denna var såld nu på k/s. Det gick undan av en anledning och det var att det var alldeles för billigt. Bara länken är värd det priset, minst? Klockan ytterligare några tusenlappar, typ 3 i det skicket men hade behövt bättre bilder på tavla. Kan tycka att köpare borde slänga in extra slant för goodwill När man fyndar på det viset av en som inte greppat prisbilden fullt ut. Hoppas det skedde! :)

Det er i hvert fald ikke en cal. 354 bumper, nok snarere en cal. 562 / 565 og ca. 6-8 år nyere end der står i annoncen. Prisen er fair - for länken. Det er en skam med den tavla, den ser noget hærget ud.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det er i hvert fald ikke en cal. 354 bumper, nok snarere en cal. 562 / 565 og ca. 6-8 år nyere end der står i annoncen. Prisen er fair - for länken. Det er en skam med den tavla, den ser noget hærget ud.
Tänkte jag också att det utförandet inte kunde stämma med det verk som uppgavs.
Det är ingen originalbumper det där.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Såg att denna var såld nu på k/s. Det gick undan av en anledning och det var att det var alldeles för billigt. Bara länken är värd det priset, minst? Klockan ytterligare några tusenlappar, typ 3 i det skicket men hade behövt bättre bilder på tavla. Kan tycka att köpare borde slänga in extra slant för goodwill När man fyndar på det viset av en som inte greppat prisbilden fullt ut. Hoppas det skedde! :)
Jag meddelade säljaren om detta men han verkade inte bry sig...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Farsan skickade bild på denna. En ägare, köpt -69. Insertet ser ju bytt ut men har fått lite fade. Rimligt värde på denna? Ping @Per :)
43E77F35-A685-4B7E-959C-700DAE32181B.jpeg

Kan nog inte fixa någon till bild tyvärr. Inser hur gärna jag vill ha en riktigt bruksad Rolex...

Ägaren hade med glad ton sagt ”Jag tar den med mig ner i havet hela tiden!”. Kanske inte det smartaste med tanke på hur plexit ser ut längst ned.
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Farsan skickade bild på denna. En ägare, köpt -69. Insertet ser ju bytt ut men har fått lite fade. Rimligt värde på denna? Ping @Per :)
43E77F35-A685-4B7E-959C-700DAE32181B.jpeg

Kan nog inte fixa någon till bild tyvärr. Inser hur gärna jag vill ha en riktigt bruksad Rolex...

Ägaren hade med glad ton sagt ”Jag tar den med mig ner i havet hela tiden!”. Kanske inte det smartaste med tanke på hur plexit ser ut längst ned.
Undra hur många som köper en SubC idag, vars klockor kommer se ut så om 50år :)
 
Topp