• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har fått ärva denna Tissot Seastar Seven men vet tyvärr inte så mycket om den. Misstänker att det är ett quartz-urverk i den men har inte kunnat öppna bakboetten. Har den något värde?
Fin klocka, gissar att det är ett cal 781 i den där, dvs ett mekaniskt manuellt verk.

Edit: missade att det var värdetråden. Väg den på en våg så har du värdet. Dock tråkigt att sälja den som guldskrot, roligare att spara arvegodset.

Edit 2: vikten på boetten, vilket borde vara mellan 10-15g.
 

vonvasknacke

Cartier
2-Faktor
Fin klocka, gissar att det är ett cal 781 i den där, dvs ett mekaniskt manuellt verk.

Edit: missade att det var värdetråden. Väg den på en våg så har du värdet. Dock tråkigt att sälja den som guldskrot, roligare att spara arvegodset.

Edit 2: vikten på boetten, vilket borde vara mellan 10-15g.

Tack för svar. Har inte tänkt att sälja den då det är arvegods inom släkten. Var mest intresserad av att veta vad den skulle kunna vara värd och om jag ska ta och serva den. Har testat att skruva på kronan men det händer inget tyvärr.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Provar att ställa frågan jag funderat över - är jag ute på hal is med en prislapp på 1200/st för dessa två? Boett och tavlor (till synes fläckfria) i fint skick men urverk i behov av service. Gäller en 285 Automatic & Seastar Automatic. Vad jag kunnat söka fram verkar de ligga runt 2-3.5k (handlare borträknade) spannet i liknande/samma utförande, men fungerande (okänd historik) och ofta tristare boett-skick
img_0897-jpeg.1564087
img_0894-jpeg.1564084
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Provar att ställa frågan jag funderat över - är jag ute på hal is med en prislapp på 1200/st för dessa två? Boett och tavlor (till synes fläckfria) i fint skick men urverk i behov av service. Gäller en 285 Automatic & Seastar Automatic. Vad jag kunnat söka fram verkar de ligga runt 2-3.5k (handlare borträknade) spannet i liknande/samma utförande, men fungerande (okänd historik) och ofta tristare boett-skick
img_0897-jpeg.1564087
img_0894-jpeg.1564084
Tycker det låter rimligt.
 
Har fått ärva denna Tissot Seastar Seven men vet tyvärr inte så mycket om den. Misstänker att det är ett quartz-urverk i den men har inte kunnat öppna bakboetten. Har den något värde?
Ja, Tissot är ju fortfarande ett poulärt och känt märke så visst har den ett värde. Jag är dålig på värdering (troligen därför jag alltid handlar till överpris :) ) men några tusenlappar för du säkert för denna, så inget du ska kasta!
 
Provar att ställa frågan jag funderat över - är jag ute på hal is med en prislapp på 1200/st för dessa två? Boett och tavlor (till synes fläckfria) i fint skick men urverk i behov av service. Gäller en 285 Automatic & Seastar Automatic. Vad jag kunnat söka fram verkar de ligga runt 2-3.5k (handlare borträknade) spannet i liknande/samma utförande, men fungerande (okänd historik) och ofta tristare boett-skick
img_0897-jpeg.1564087
img_0894-jpeg.1564084
Fullt rimligt i mina öron. Gillar din Tissot skarpt och hade nog personligen varit beredd att ge några hundralappar till för den (men nej, just nu är jag inte spekulant) :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, Tissot är ju fortfarande ett poulärt och känt märke så visst har den ett värde. Jag är dålig på värdering (troligen därför jag alltid handlar till överpris :) ) men några tusenlappar för du säkert för denna, så inget du ska kasta!

Fullt rimligt i mina öron. Gillar din Tissot skarpt och hade nog personligen varit beredd att ge några hundralappar till för den (men nej, just nu är jag inte spekulant) :)

:heart::):heart:
 

Tias.F

Cartier
Halloj!
En kollega till mig frågade om jag vet något om hennes pappas gamla Omega Seamaster, köpt av pappan i mitten av 50-talet. Jag har dålig koll på dessa. Men skulle vilja veta om den ser kosher ut samt ungefärligt värde. Jag tycker den ser guldpläterad ut när man kollar på baksida bandhorn? Texten ser lite kladdig ut? Någon som känner sig manad att göra en bedömning? :)
IMG_0188.jpg
IMG_0189.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Halloj!
En kollega till mig frågade om jag vet något om hennes pappas gamla Omega Seamaster, köpt av pappan i mitten av 50-talet. Jag har dålig koll på dessa. Men skulle vilja veta om den ser kosher ut samt ungefärligt värde. Jag tycker den ser guldpläterad ut när man kollar på baksida bandhorn? Texten ser lite kladdig ut? Någon som känner sig manad att göra en bedömning? :)
IMG_0188.jpg
IMG_0189.jpg
Tycker det är för dålig bild för att säga nåt säkert om tavlan men på bilden ser den konstig ut som du säger. Troligen omålad.
Det är en guld på stålboett.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tycker det är för dålig bild för att säga nåt säkert om tavlan men på bilden ser den konstig ut som du säger. Troligen omålad.
Det är en guld på stålboett.
Halloj!
En kollega till mig frågade om jag vet något om hennes pappas gamla Omega Seamaster, köpt av pappan i mitten av 50-talet. Jag har dålig koll på dessa. Men skulle vilja veta om den ser kosher ut samt ungefärligt värde. Jag tycker den ser guldpläterad ut när man kollar på baksida bandhorn? Texten ser lite kladdig ut? Någon som känner sig manad att göra en bedömning? :)
IMG_0188.jpg
IMG_0189.jpg
Fixa bättre bild!
Är inte alls säker på att tavlan skulle vara ommålad. Gilttavlorna kan ha tryck som upplevs kladdiga när bilden är kass.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fixa bättre bild!
Är inte alls säker på att tavlan skulle vara ommålad. Gilttavlorna kan ha tryck som upplevs kladdiga när bilden är kass.
Det var väl det jag skrev att bilden är för dålig för att säga nåt säkert.
Men ser en tavla ut så (på bild) är det nog bra att hålla troligt den är ommålad till man får en bättre bild som säger annat. Eller rent av ser den i verkligheten.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det var väl det jag skrev att bilden är för dålig för att säga nåt säkert.
Men ser en tavla ut så (på bild) är det nog bra att hålla troligt den är ommålad till man får en bättre bild som säger annat. Eller rent av ser den i verkligheten.
Menade inte att trampa på några tår eller säga att du har fel.

Personligen tror jag tavlan är reko men kan som sagt inte avgöra på den bilden. Men om den dör upp på obskyr auktion med det som enda bild hade jag chansa på reko
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Personligen tror jag tavlan är reko men kan som sagt inte avgöra på den bilden. Men om den dör upp på obskyr auktion med det som enda bild hade jag chansa på reko
Jaha. Det hade inte jag gjort till fullpris utan att sett mer av den än så, eller rekommenderat någon som är angelägen att få en originaltavla att chansa på den bilden men det är förstås olika hur man tycker.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jaha. Det hade inte jag gjort till fullpris utan att sett mer av den än så, eller rekommenderat någon som är angelägen att få en originaltavla att chansa på den bilden men det är förstås olika hur man tycker.
Nu blev jag lite intresserad på resonemanget här. Fullpris är en orörd spegelblank tavla? Man gör såklart avdrag för ovissheten. Här lutar jag mot original, men är inte långt över 50%. Dvs. sätter budtaket mellan original och ommålad tavla. Finns det andra som chansar och tänker på något annat vis?

Jag tänker mao att ni menar samma sak även om du anser det vara mindre än 50% chans att tavlan är original?
 

Tias.F

Cartier
Nu blev jag lite intresserad på resonemanget här. Fullpris är en orörd spegelblank tavla? Man gör såklart avdrag för ovissheten. Här lutar jag mot original, men är inte långt över 50%. Dvs. sätter budtaket mellan original och ommålad tavla. Finns det andra som chansar och tänker på något annat vis?

Jag tänker mao att ni menar samma sak även om du anser det vara mindre än 50% chans att tavlan är original?

Uret har enligt min kollega, vars pappa hade den, endast haft en ägare Använd mycket och sedan hamnat i byrålåda. Så det verkar inte så troligt att den är ommålad tänker jag, men jag ska se om de kan fixa skarpare bilder och återkommer. Om vi antar att den inte är ommålad, vad snackar vi för ungefärligt värde? Tack så länge! :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu blev jag lite intresserad på resonemanget här. Fullpris är en orörd spegelblank tavla? Man gör såklart avdrag för ovissheten. Här lutar jag mot original, men är inte långt över 50%. Dvs. sätter budtaket mellan original och ommålad tavla. Finns det andra som chansar och tänker på något annat vis?

Jag tänker mao att ni menar samma sak även om du anser det vara mindre än 50% chans att tavlan är original?

Med fullpris menar jag i det här fallet samma som fullt pris för en likadan i motsvarande skick men med, av mig, förmodad originaltavla. Inte nödvändigtvis en med spegelblank tavla eller i nyskick, var nu det kom ifrån.

Själv skulle jag kanhända ge vad delarna kan vara värda och förutsätta tavlan är kass om det inte gick att få bättre bilder som sa nåt annat än det som ses nu. Jag utgår från att tavlan är dålig av det som går att se om inget annat framkommer och bjuder därefter eller troligare avstår. Spelar det däremot ingen avgörande roll för en och man vill chansa så ska man naturligtvis göra det. Det har jag inga som helst synpunkter på. Kanske har man tur. Men de flesta här verkar vanligtvis oroa sig väldigt över ommålade tavlor.
Tror det är så tydligt det kan bli,

Att svarta tavlor eller gilttavlor ser ommålade ut bara för de är svarta är inget jag känner igen. Men det är min erfarenhet och kanske inte andras.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med fullpris menar jag i det här fallet samma som fullt pris för en likadan i motsvarande skick men med, av mig, förmodad originaltavla. Inte nödvändigtvis en med spegelblank tavla eller i nyskick, var nu det kom ifrån.

Själv skulle jag kanhända ge vad delarna kan vara värda och förutsätta tavlan är kass om det inte gick att få bättre bilder som sa nåt annat än det som ses nu. Själv utgår jag från att tavlan är dålig av det som går att se om inget annat framkommer och bjuder därefter eller troligare avstår. Spelar det däremot ingen avgörande roll för en och man vill chansa så ska man naturligtvis göra det. Det har jag inga som helst synpunkter på. Kanske har man tur. Men de flesta här verkar vanligtvis oroa sig väldigt över ommålade tavlor.
Tror det är så tydligt det kan bli,

Att svarta tavlor eller gilttavlor ser ommålade ut bara för de är svarta är inget jag känner igen. Men det är min erfarenhet och kanske inte andras.
Vad är motsvarande skick i detta fall när man inte kan avgöra skicket? Förmodar du med fullpris syftar på medelpriset för en svarttavlad seamaster av samma ref?

Låter som vi har samma logik angående om hur man resonerar angående pris.
 
Hej,
Den här hittade jag liggandes i en låda hemma, en Omega Seamaster Cosmic. Fungerar inte, men om jag skruvar lite på kronan går sekundvisaren igång i ungefär 15 sekunder för att sedan stanna igen. Då jag har väldigt lite kunskap om äldre klockor ställer jag frågan här. Finns det något värde i en sån här, troligtvis i behov av en större service/reparation?
Tack på förhand.
20201001_191812333_iOS.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo

Dejvan

Breitling
Hej!

hittade denna i mormors gamla låda. En Eiger Luxe 17jewles. Klockan funkar och har serie nr. Finns det nått värde?
 

Bilagor

  • 4EAE7F45-8971-4FE3-B905-19C73797F841.jpeg
    4EAE7F45-8971-4FE3-B905-19C73797F841.jpeg
    447.8 KB · Visningar: 5

Oscar-Bob

Omega
Har en gammal Longines som jag lämnat in till Swatch group på service nu. Har någon erfarenhet av dem?
Någon som vet något om klockan, Longines 18077744? Gammalt guldur från 1976 tror jag.
 
Topp