• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Inget ekonomiskt värde idag, hundralappar som bäst. Certinan är trevlig och tidlös. Spara dem som kuriosa att visa för eventuella barnbarn, ett tidsdokument likt andra klenoder. Där finns ett framtida värde.
Du har rätt i att Certinan ser trevlig ut. Plexit är repigt men det borde gå att polera upp och då blir nog intrycket nåt helt annat. Eller vad tror ni?
Jag ger den ett nytt batteri och ser till att få liv i den till att börja med!

Tack!

Hej! Jag söker åsikter om rimligt värde på denna Omega Railmaster 2914-2 SC.
Hittar lite äldre auktionsresultat men det verkar vara rätt stor bredd på de slutpriserna.

Lite info om klockan:
Kronan är ej original.
Nytt korrekt NOS glas med reflector-ring installerat tidigare i år.
Servicehistoriken är okänd. Klockan går och håller tiden inom +- 30 sekunder per dygn men har högst sannolikt inte servats på väldigt länge.. Baserat på hur den hittades.
Urtavla med patina.
Originalvisare.
Från 1958.
Det inre plåtlocket finns kvar men kom ej med på bild.
Dock saknas "ringen" som ska sitta i baklocket. Se bild från google:
1730133241371.png

All hjälp är uppskattad! Tack på förhand /Emanuel

Bilder på min:

1730132379564.png
1730132404864.png
1730132567568.png
1730132584102.png

Hej! Jag söker åsikter om rimligt värde på denna Omega Railmaster 2914-2 SC.
Hittar lite äldre auktionsresultat men det verkar vara rätt stor bredd på de slutpriserna.

Lite info om klockan:
Kronan är ej original.
Nytt korrekt NOS glas med reflector-ring installerat tidigare i år.
Servicehistoriken är okänd. Klockan går och håller tiden inom +- 30 sekunder per dygn men har högst sannolikt inte servats på väldigt länge.. Baserat på hur den hittades.
Urtavla med patina.
Originalvisare.
Från 1958.
Det inre plåtlocket finns kvar men kom ej med på bild.
Dock saknas "ringen" som ska sitta i baklocket. Se bild från google:
1730133241371.png

All hjälp är uppskattad! Tack på förhand /Emanuel

Bilder på min:

1730132379564.png
1730132404864.png
1730132567568.png
1730132584102.png

Så jag köpte denna Zodiac på Tradera för drygt under en tussing. Betalade jag för mycket? Vad är ett rimligt pris för denna Zodiac Hermetic Vintage armbandsur? Ser bättre ut i verkligheten faktiskt, men den är lite för liten för mig.

Alla info uppskattas
1000066580.jpg
1000066584.jpg
1000066583.jpg

Bilagor

• 1000066582.jpg
    1000066582.jpg
    295.3 KB · Visningar: 3
Så jag köpte denna Zodiac på Tradera för drygt under en tussing. Betalade jag för mycket? Vad är ett rimligt pris för denna Zodiac Hermetic Vintage armbandsur? Ser bättre ut i verkligheten faktiskt, men den är lite för liten för mig.

Alla info uppskattas
1000066580.jpg
1000066584.jpg
1000066583.jpg

Nu vet jag inte exakt vad ”drygt under en tusing” innebär? Antingen är det väl drygt en tusing eller strax under en tusing? ;)

Men oaktat vilken sida om detta den landade så känns det väl som ett rimligt pris.
Tradera är en av Sveriges största marknadsplatser för klockor, vilket innebär att det som betalas där (förutsatt att det var auktion) alltid blir ett ganska tydligt marknadspris.
Säljer du på samma plats och på samma vis så lär du få ungefär samma pengar tillbaka.

Alla info uppskattas
1000066580.jpg
1000066584.jpg
1000066583.jpg

Det låter väl som ett ganska typiskt pris. Finns Zodiac-samlare. Verket är troligtvis ett Unitas 6325 eller någon variant av det.

IMG_3232.png
IMG_3233.png
IMG_3234.png

Dealar lite om pris för denna men funderar på om inte pushers är utbytta och sitter lite för djupt i boetten relaterat till andra LeJour 7000 jag sett. Likaså ser kronan ny ut. I övrigt nollar den perfekt men har en avvikelse på omkring 10-15 s per dygn. Så frågan är då vad denna är värd givet ovan? Tacksam för svar!!
Kommer btw på sliten originallänk.

IMG_3232.png
IMG_3233.png
IMG_3234.png

Dealar lite om pris för denna men funderar på om inte pushers är utbytta och sitter lite för djupt i boetten relaterat till andra LeJour 7000 jag sett. Likaså ser kronan ny ut. I övrigt nollar den perfekt men har en avvikelse på omkring 10-15 s per dygn. Så frågan är då vad denna är värd givet ovan? Tacksam för svar!!
Kommer btw på sliten originallänk.
Visarna är nog inte original, varken tim+minut eller de i subdialsen.

Visarna är nog inte original, varken tim+minut eller de i subdialsen.
Nu när jag tittar och jämför så ser jag vissa skillnader. Tack. Inte heller det en dealbreaker eftersom de matchar ok och priset är bara något över kaffepengar. Vad jag däremot nojjar över är den insjunkna pushern…

Nu när jag tittar och jämför så ser jag vissa skillnader. Tack. Inte heller det en dealbreaker eftersom de matchar ok och priset är bara något över kaffepengar. Vad jag däremot nojjar över är den insjunkna pushern…
Svårt att avgöra pushern enbart utifrån bilderna, kan delvis bero på fotovinkeln. Viktigast är kanske ändå att det isåfall inte påverkar funktionen.

@TorNet Mtp att en heuer pasadena startar på 35’ och en orfina/pd på 45’ minst så kanske 10’ ca är ok för en lejour trots bytta visare och en wonky pusher? Den nollar perfekt och saktar sig omkring 15 s/dygn. Kommer på originallänk. Service lär inte kosta multum på valjoux 7750 förmodar jag. En annan grej är att det står 8700 och inte 7000 bakpå. Jag har googlat ihjäl mig men hittar ingen ledtråd till varför.

@TorNet Mtp att en heuer pasadena startar på 35’ och en orfina/pd på 45’ minst så kanske 10’ ca är ok för en lejour trots bytta visare och en wonky pusher? Den nollar perfekt och saktar sig omkring 15 s/dygn. Kommer på originallänk. Service lär inte kosta multum på valjoux 7750 förmodar jag. En annan grej är att det står 8700 och inte 7000 bakpå. Jag har googlat ihjäl mig men hittar ingen ledtråd till varför.
Har tyvärr inte hängt med på priserna de senaste åren, köpte min Pasadena för typ 5 och gav förmodligen ännu mindre för min Orfina PD med Lemania 5100...

Söker hjälp ifrån er ”vintageproffs”.
Har blivit erbjuden en bytesaffär men är riktigt dålig på vintage men framförallt omega.
Klockan ifråga ska vara ref. nr. 168.009, länken är inte original och den är skadad ovanför bandhorn kl 11.

Ingen servicehistorik och watchonly.
Någon här som har mer info att tillägga och kan säga något om värde uppskattningsvis?

Tack på förhand
// BB

IMG_4050.jpeg
IMG_4051.jpeg
IMG_4052.jpeg
IMG_4053.jpeg

Söker hjälp ifrån er ”vintageproffs”.
Har blivit erbjuden en bytesaffär men är riktigt dålig på vintage men framförallt omega.
Klockan ifråga ska vara ref. nr. 168.009, länken är inte original och den är skadad ovanför bandhorn kl 11.

Ingen servicehistorik och watchonly.
Någon här som har mer info att tillägga och kan säga något om värde uppskattningsvis?

Tack på förhand
// BB

IMG_4050.jpeg
IMG_4051.jpeg
IMG_4052.jpeg
IMG_4053.jpeg
Jag har följt de där och senast gick en "head only" i fint 18k skick för ca 35tkr inkl. slagavgift.

Skulle säga att ett rimligt pris för (klockan) ligger mellan 30 - 40 tkr.

Länken vågar jag inte uttala mig om.

Jag har följt de där och senast gick en "head only" i fint 18k skick för ca 35tkr inkl. slagavgift.

Skulle säga att ett rimligt pris för (klockan) ligger mellan 30 - 40 tkr.

Länken vågar jag inte uttala mig om.

Är väl en 18k-länk om den är stämplad 750 så det borde nästan dubbla priset. Tycker den borde väga minst 50g. Skulle gissa på en totalvikt på ca 110-120g.

Är väl en 18k-länk om den är stämplad 750 så det borde nästan dubbla priset. Tycker den borde väga minst 50g. Skulle gissa på en totalvikt på ca 110-120g.
Kan säkert stämma att länken drar upp den till de nivåerna ja.

Jag vågar dock som sagt bara uttala mig om "head only".

"Safe bet" är väl att utgå från att klockan är värd ca 30-35 + länkens guldvärde. @bebe.bb

Finns det något att hämta hem i hundralappar för en sån här rackare? Den går inte att vrida upp, helt stum.

Legat i skåpet i massor med år men har inte energin för att fixa den.

IMG_5282.jpeg
IMG_5286.jpeg
IMG_5283.jpeg
IMG_5285.jpeg

IMG_1511.jpeg
IMG_1512.jpeg
IMG_1513.jpeg
IMG_1510.jpeg
IMG_1509.jpeg
en kollega vill sälja av sin cartier och jag har ingen aning om värdet.
Den går icke, dock varit servad för ca 4 år sedan och har ny krona.

Ett slitet och ett oanvänt band, båda cartier original. Spänne också original.
Hilfe hilfe

Fick denna manuella Alpina klockan av min mor med original låda och allt (armbandet är inte original). Enligt historien ska den tillhört hennes farfar 🤔 vilket innebär att den borde vara väl över 100år gammal..vad säger ni om både värde och historia? (har kontaktat Alpina med bilder och story men dom kunde ej hjälpa mig..)

Fick även denna Sarcar Genève (också manuell) av min svärfar..vad skulle ni sätta för prislapp på den?

Bilagor

• IMG_5296.jpeg
    IMG_5296.jpeg
    645.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_3471.jpeg
    IMG_3471.jpeg
    177.6 KB · Visningar: 2
Hej bästa KS!

Ni vet den känslan när man tittar på en klocka och tappar hakan? Det upplevde jag nyss.

Av en slump hittade jag denna goding men skulle gärna vilja veta mer om den innan jag kanske slår till. Den är i halvdant skick - glaset är repigt och skadat utöver en del repor i guldet (?). Vilket såklart är rimligt givet åldern.

Dumt nog så kollade jag inte om cert, box eller servicehistorik fanns eftersom jag tackade för mig när jag såg prislappen på 1900€.

Innan jag går tillbaka och kollar det så vill jag höra om det är nån där ute som vet mer om just denna 1191 Breitling samt om 1900€ är rakt av övervärderat? Är det möjligt att byta ut glaset och isåfall var?

Stort tack!

Bilagor

• IMG_3180.jpeg
    IMG_3180.jpeg
    446.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_3181.jpeg
    IMG_3181.jpeg
    464.4 KB · Visningar: 1
Hej! Nu är jag helt ny här på forumet så och kanske placerar denna fråga helt fel.
Det är så att jag och mina bröder har ärvt gäng av min pappas gamla klockor som jag nu går igenom. En är en Rolex oysterdate precision, oklart ref då klockan inte är öppnad.
Jag gillar klockan och tänkte skicka iväg den på service och köpa loss den av mina bröder då jag tycker att den ska användas.
Frågorna jag har är egentligen om någon vet något mer om klockan samt vad ett vettigt pris skulle kunna vara, servad och klar.
Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_0791.jpg
    IMG_0791.jpg
    516.6 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp