• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

@Kaka8 Håller så klart med om att det är värt att dubbelkolla om det eventuellt är ett kaliber 135 som sitter i klockan innan eventuell försäljning.

...Dock håller jag det som ganska osannolikt. Har inte stött på någon kaliber 135 i detta utförande (därmed inte sagt att det är en hundraprocentig sanning). Kalibern togs fram i mitten av fyrtiotalet och hamnade framförallt i lite senare, mer påkostade, klockor. Tror att denna är kanske något tidigare än så. Tror också att den kanske är något mindre än 35 mm.

Senast ändrad:
@Kaka8 Håller så klart med om att det är värt att dubbelkolla om det eventuellt är ett kaliber 135 som sitter i klockan innan eventuell försäljning.

...Dock håller jag det som ganska osannolikt. Har inte stött på någon kaliber 135 i detta utförande (därmed inte sagt att det är en hundraprocentig sanning). Kalibern togs fram i mitten av fyrtiotalet och hamnade framförallt i lite senare, mer påkostade, klockor mot slutet av fyrtiotalet. Tror att denna är kanske något tidigare än så. Tror också att den kanske är något mindre än 35 mm.
Håller med men man vet ju aldrig, det jag tänker på är att subdialen ser ganska stor ut, brukar vara så på dessa med 135 verket i, men vet ju inte hur stor klockan är, så det återstår att se.

Tack igen för spännande input! Klocka 4 är inte över 35 mm, så det ör nog inte det spännande verket i.

Klockorna ligger nu ute på Tradera. Vi får se vad dem landar in på.

Hej på er! Jag är ny här- kan absolut inget om klockor. Men hur som helst, jag rensar efter min bortgångna pappa och hittade en gammal Glashutte. Se bilder.
I renoveringsbehov som ni ser. Något är löst inne i klockan. Uppskattar den till kanske 50-tal? Är detta något att lägga någon som helst tid och energi på? Tacksam för er hjälp!

Bilagor

• IMG_8098.jpeg
    IMG_8098.jpeg
    803.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_8099.jpeg
    IMG_8099.jpeg
    363.4 KB · Visningar: 7
Hej på er! Jag är ny här- kan absolut inget om klockor. Men hur som helst, jag rensar efter min bortgångna pappa och hittade en gammal Glashutte. Se bilder.
I renoveringsbehov som ni ser. Något är löst inne i klockan. Uppskattar den till kanske 50-tal? Är detta något att lägga någon som helst tid och energi på? Tacksam för er hjälp!

Ibland kan vintage-Glashütte kosta någon liten slant, då det dras med lite i att moderna diton trots allt är ganska fina. När det gäller de äldre så är det oftast någorlunda enkla klockor. I och med att boetten så pass slut som den är så hade jag inte lagt någon tid och energi.
Kanske någon kan tänka sig köpa den för bara urverket, men det handlar om väldigt små slantar.

Kan den va värd? Tickar och går som den ska

Bilagor

• IMG_3889.png
    IMG_3889.png
    426.5 KB · Visningar: 5
  • IMG_3888.png
    IMG_3888.png
    464.7 KB · Visningar: 6
  • IMG_3887.png
    IMG_3887.png
    429.4 KB · Visningar: 5
Jag var på en kalas i helgen och såklart min ”klocksamlarsjukdom” blir nuförtiden jämt ett samtalsämne (fast jag själv är ytterst tyst om det).
Det ledde till kompisens svärmor som nämner nån guldklocka som hon har hämma och ville så gärna hjälp med kanske att den hittar nytt hem. Lång story short så kommer följande bild senare och det visar sig en minnesgåva i form av 33mm JLC med box and papers och dessutom fungerar som den ska.
Här behöver jag nu er hjälp om vi börjar med att KS värderar denna vackra JLC

Bilagor

• IMG_8777.jpeg
    IMG_8777.jpeg
    544.5 KB · Visningar: 5
Jag var på en kalas i helgen och såklart min ”klocksamlarsjukdom” blir nuförtiden jämt ett samtalsämne (fast jag själv är ytterst tyst om det).
Det ledde till kompisens svärmor som nämner nån guldklocka som hon har hämma och ville så gärna hjälp med kanske att den hittar nytt hem. Lång story short så kommer följande bild senare och det visar sig en minnesgåva i form av 33mm JLC med box and papers och dessutom fungerar som den ska.

Ser fin och skarp ut! :)
Guldhalt spelar delvis in. 14- eller 18k?
Man får ta det faktiska guldvärdet och multiplicera med nån slags JLC-koefficient. En vanlig Tissot/Certina i 18k guld är värd, i runda slängar, 6.000 kr idag och då är det bara guldvärdet som dessa går för.
JLC:n hade jag nog satt till ca 10-11.000 kr. Kanske att nån kan tycka att det är lite extra roligt med papper samt ask och därför betala någon liten slant extra. Den hade dock mått bra av ett lite trevligare armband, men det kanske får bli nästa ägares bestyr.

14- eller 18 karat? "Minnesgåva" = förtjänster? Åtminstone sistnämnda bör framgå av baklocket..

Rimligt pris är ju skitsvårt o skiljer avsevärt om man köper med hjärta eller hjärnan..
Igår trodde ja att jag överbetalade lite på en Citizen klocka.. Min generella magkänsla sa mig runt 2000kr vore rimligt.
Men hjärtat sa mig att jag inte heller ville missa den och man vet ju aldrig när man ser en likadan till salu igen..
Så hjärtat fick bestämma så jag lade ett hjärtligt maxbud och ändå hoppades jag på ett betydligt lägre slutpris...
Ja priset tickade snabbt upp och de landade till sist på 2950kr + frakt..

Visst en 1000 lapp högre än vad hjärnan sa mig. Men fortfarande en 500ing mindre än vad hjärtat ville betala..

Klockan då?? Ja en Citizen AlarmDate. Tyvärr polerad, ser ju jäkligt trevlig ut men
föredrar ändå original patina men visst är putsat snyggt..
ca4.jpg

Årtalsnummer säger i alla fall 3 så med stilen gissar jag 1973.
Sen vet i tusan vad jag säger om länken! Vem vet kanske original, men troligen inte.
Oavsett inte riktigt min smak och sällan jag har turen att metallband passar min arm ändå...
ca2.jpg

Klockan har i alla fall båda original kronor.
ca3.jpg

Urverk vet jag inte går säkert googla fram den detaljen. Men ett 18000bph
och verkar ticka på riktigt bra vilket ändå är att föredra.
ca1.jpg

Ja är då 3000kr rätt pris?? Tja i alla fall enligt mitt hjärta och köper ändå klockor för behålla dem.
Så hjärnan får allt rätta sig i ledet ibland för hjärtats vilja.
De klart kikat lite efter köpet och ja svårt säga vad de säljs för.
Men verkar i alla fall på Ebay som det trots de "bara" är en Citizen de ändå var ett ok pris.

Oavsett de vart vad jag betalade nu bara invänta att klockan kommer hem från Finland till min klocklåda.
Å skick motsvarar det som utlovats...

Rimligt pris är ju skitsvårt o skiljer avsevärt om man köper med hjärta eller hjärnan..
Igår trodde ja att jag överbetalade lite på en Citizen klocka.. Min generella magkänsla sa mig runt 2000kr vore rimligt.
Men hjärtat sa mig att jag inte heller ville missa den och man vet ju aldrig när man ser en likadan till salu igen..
Så hjärtat fick bestämma så jag lade ett hjärtligt maxbud och ändå hoppades jag på ett betydligt lägre slutpris...

Visst en 1000 lapp högre än vad hjärnan sa mig. Men fortfarande en 500ing mindre än vad hjärtat ville betala..

Klockan då?? Ja en Citizen AlarmDate. Tyvärr polerad, ser ju jäkligt trevlig ut men
ca4.jpg

Sen vet i tusan vad jag säger om länken! Vem vet kanske original, men troligen inte.
Oavsett inte riktigt min smak och sällan jag har turen att metallband passar min arm ändå...
ca2.jpg

ca3.jpg

ca1.jpg

Ja är då 3000kr rätt pris?? Tja i alla fall enligt mitt hjärta och köper ändå klockor för behålla dem.
Men verkar i alla fall på Ebay som det trots de "bara" är en Citizen de ändå var ett ok pris.

Oavsett de vart vad jag betalade nu bara invänta att klockan kommer hem från Finland till min klocklåda.
Min erfarenhet säger mig att den här typen av klocka alarmkomplikation och japansk är ngt man sällan går plus på (men jag tycker att de är fantastiska). Jag har samma referens och lät renovera den hos en mkt kompetent urmakare som jobbar både med moderna och vintageur. Nu var det ett gäng år sedan men jag fick betala 6500 (efter bra rabatt) och det verkar vara svårt att få tag på originaldelar. Det är rätt mkt jobb att serva dem. Vi/han fick tag på alla slitdelar som behövde bytas (original) med den lilla avvikelsen att glaspackningen är grå istället för svart för den här referensen.
3000 för en som går bra är nog rätt.

Summa summarum. Härliga klockor men måste nog verkligen vilja ha en för att kunna motivera pengen det kostar att få en i riktigt bra skick. I mitt fall var anledningen till att jag lät göra en full renovering var att min farsa hade en sån när jag var barn.
Hoppas du får ut mkt glädje av den 😀. Jag kallar min Patient Zero då den refen la grunden till mitt intresse.

Ja nä vara i klockor och tro på vinst det gör jag inte.. Mest en kul grej.
Skulle man vara inne på vinst tror jag det lättaste är köpa en sjukt massa billiga klockor lägga i en låda i typ
tre kanske 5 år och sälja dem för dubbla inköpspriset de där billiga 100kr klockorna som fanns i drivor för några
år sedan har ju på kort tid i alla fall tredubblats i priser. För de där billiga klockorn tror jag fortfarande går göra vinster på
300kr klockor idag blir 5-600kr klockor i morgon...

ca4.jpg

ca2.jpg

ca3.jpg

ca1.jpg

Häftig klocka!

Hej,
Jag har denna robusta klocka från 70-tal, tror jag. Jag har även original metalbandet någonstans med ändbitarna (måste bara hitta den 😂). Jag skaffade denna skönhet många år sedan (ca 2008) och vet att den troligtvis har gått upp i värde men osäker på värdet dock. Glaset är repig tyvärr, vilket stör mig vilket är varför den tyvärr inte får några timmar på handleden. Brukar lägga den i windern lite då och då.

Vad tror ni att den är värd. Ni som kan vintage och Certina😊

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    406.4 KB · Visningar: 4
  • image.jpg
    image.jpg
    433 KB · Visningar: 5
  • image.jpg
    image.jpg
    405.2 KB · Visningar: 5
  • image.jpg
    image.jpg
    482.5 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Jag har även denna unika Certina/Rado
Och undrar även vad den är värd.
Om jag inte misstar mig så promotade Muhammed Ali denna klocka med ”tigeröga”-tavla på 70/80-talet

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    542.7 KB · Visningar: 3
  • image.jpg
    image.jpg
    513.1 KB · Visningar: 4
  • image.jpg
    image.jpg
    460.8 KB · Visningar: 4
Jag har även denna unika Certina/Rado
Och undrar även vad den är värd.
Om jag inte misstar mig så promotade Muhammed Ali denna klocka med ”tigeröga”-tavla på 70/80-talet
Hej igen käre församling!
Är jag helt ute och cyklar ifall jag säger att denna klocka är värd ca 6000-8000kr? Hittar inga bra källor på försäljningar tyvärr.

Tillbaka
Topp