• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

@Kaka8 Håller så klart med om att det är värt att dubbelkolla om det eventuellt är ett kaliber 135 som sitter i klockan innan eventuell försäljning.

...Dock håller jag det som ganska osannolikt. Har inte stött på någon kaliber 135 i detta utförande (därmed inte sagt att det är en hundraprocentig sanning). Kalibern togs fram i mitten av fyrtiotalet och hamnade framförallt i lite senare, mer påkostade, klockor. Tror att denna är kanske något tidigare än så. Tror också att den kanske är något mindre än 35 mm.

Senast ändrad:
@Kaka8 Håller så klart med om att det är värt att dubbelkolla om det eventuellt är ett kaliber 135 som sitter i klockan innan eventuell försäljning.

...Dock håller jag det som ganska osannolikt. Har inte stött på någon kaliber 135 i detta utförande (därmed inte sagt att det är en hundraprocentig sanning). Kalibern togs fram i mitten av fyrtiotalet och hamnade framförallt i lite senare, mer påkostade, klockor mot slutet av fyrtiotalet. Tror att denna är kanske något tidigare än så. Tror också att den kanske är något mindre än 35 mm.
Håller med men man vet ju aldrig, det jag tänker på är att subdialen ser ganska stor ut, brukar vara så på dessa med 135 verket i, men vet ju inte hur stor klockan är, så det återstår att se.

Tack igen för spännande input! Klocka 4 är inte över 35 mm, så det ör nog inte det spännande verket i.

Klockorna ligger nu ute på Tradera. Vi får se vad dem landar in på.

Hej på er! Jag är ny här- kan absolut inget om klockor. Men hur som helst, jag rensar efter min bortgångna pappa och hittade en gammal Glashutte. Se bilder.
I renoveringsbehov som ni ser. Något är löst inne i klockan. Uppskattar den till kanske 50-tal? Är detta något att lägga någon som helst tid och energi på? Tacksam för er hjälp!

Bilagor

• IMG_8098.jpeg
    IMG_8098.jpeg
    803.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_8099.jpeg
    IMG_8099.jpeg
    363.4 KB · Visningar: 1
Hej på er! Jag är ny här- kan absolut inget om klockor. Men hur som helst, jag rensar efter min bortgångna pappa och hittade en gammal Glashutte. Se bilder.
I renoveringsbehov som ni ser. Något är löst inne i klockan. Uppskattar den till kanske 50-tal? Är detta något att lägga någon som helst tid och energi på? Tacksam för er hjälp!

Ibland kan vintage-Glashütte kosta någon liten slant, då det dras med lite i att moderna diton trots allt är ganska fina. När det gäller de äldre så är det oftast någorlunda enkla klockor. I och med att boetten så pass slut som den är så hade jag inte lagt någon tid och energi.
Kanske någon kan tänka sig köpa den för bara urverket, men det handlar om väldigt små slantar.

Kan den va värd? Tickar och går som den ska

Bilagor

• IMG_3889.png
    IMG_3889.png
    426.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_3888.png
    IMG_3888.png
    464.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_3887.png
    IMG_3887.png
    429.4 KB · Visningar: 1
Tillbaka