• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

hejsam

Patek
2-Faktor
Nyservad vattentät gilt kronograf
D3F65582-6147-4768-8FB2-4E1BC7E3847C.jpeg
F9B2B196-6A78-456E-83A8-32F6051D217A.jpeg
 

Dr H

Cartier
2-Faktor
Osäker på om detta är rätt tråd, men jag skulle vilja serva en trevlig klocka med ett Valjoux 7750 verk - någon som vet var det kan bli gjort? Klockan går fint, tickar möjligen lite högt och ganska metalliskt.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ville bara komplettera med lite mer info kring min Enicar Sherpa Graph...så här kommer färska bilder på min MK III från 1966 i härligt patinerat skick.

Min drömklocka sedan jag fick upp ögonen för Enicar för ganska exakt ett år sedan har äntligen landat för att stanna i min lilla samling!
Många turer och en hel del fix med denna klocka innan den kunde bäras på riktigt...

Har testat den på flera band och den byter verkligen skepnad beroende på band...
IMG_7111.jpg
IMG_7129.jpg
IMG_7130.jpg
IMG_7148.jpg
IMG_7150.jpg
IMG_7152.jpg


Enicars fantastiskt vackra version av det kända Valjoux 72-verkar som här heter AR 72 i enligt med Enicars nomenklatur.
Tror inte Valjoux 72 så här vackra varken på Omegas eller ens Rolex versioner:
IMG_20200710_183948.jpg


En ärlig och opolerad baksida med allt enligt original:
IMG_20201018_145413.jpg
Screenshot_20201018_145540.jpg


Här är varför Sherpa Graphen ofta kallas Jim Clark;
jim_clark_sherpa.jpg
 
Senast ändrad:

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kände att jag måste dela med mig av vad jag tror kan bli en härlig historia. En vän till min fru frågade henne om vad som var bäst att göra med några gamla klockor som hon hittat efter sin bortgångna far.

Jag bad att frugans kompis skulle skicka lite bilder så kunde jag göra en snabb värdering och efter det ge lite råd vad hon borde göra. Fick några bilder där det mesta inte hade något direkt värde.

Men en klocka stack ut, en Enicar Sherpa Graph. Dessa är ju trevliga och värda en bra slant. Men sen tyckte jag visarna såg knas ut och dessutom saknades en pusher. Men sökte lite mer och då verkar det vara en sjukt ovanlig modell.

Om allt stämmer med denna så är det 1 av 5 ”Stirling Moss” Sherpa Graphs. Så frugans kompis ska nu få den värderad och sen kanske försäljning

En bild på härligheten. Hoppas verkligen att allt är kosher med denna för då är det ju ett riktigt häftigt fynd.

Bulang and sons skrev i deras magasin om denna modell https://magazine.bulangandsons.com/enicar-sherpa-graph-mk1-chronograph-stirling-moss/

A71050F2-9F63-4A0E-B83D-DB8EC71A70A6.jpeg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kände att jag måste dela med mig av vad jag tror kan bli en härlig historia. En vän till min fru frågade henne om vad som var bäst att göra med några gamla klockor som hon hittat efter sin bortgångna far.

Jag bad att frugans kompis skulle skicka lite bilder så kunde jag göra en snabb värdering och efter det ge lite råd vad hon borde göra. Fick några bilder där det mesta inte hade något direkt värde.

Men en klocka stack ut, en Enicar Sherpa Graph. Dessa är ju trevliga och värda en bra slant. Men sen tyckte jag visarna såg knas ut och dessutom saknades en pusher. Men sökte lite mer och då verkar det vara en sjukt ovanlig modell.

Om allt stämmer med denna så är det 1 av 5 ”Stirling Moss” Sherpa Graphs. Så frugans kompis ska nu få den värderad och sen kanske försäljning

En bild på härligheten. Hoppas verkligen att allt är kosher med denna för då är det ju ett riktigt häftigt fynd.

Bulang and sons skrev i deras magasin om denna modell https://magazine.bulangandsons.com/enicar-sherpa-graph-mk1-chronograph-stirling-moss/

A71050F2-9F63-4A0E-B83D-DB8EC71A70A6.jpeg
Wow, säger jag bara!!! Vilket spännande fynd, tack för att du delar :)
 
Topp