• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

UNO
20230311_135934.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det är någonting i mig som är väldigt svag för dessa simpla robusta 40-tals boetterna utan fasningar eller överarbetade bandhorn, plana boett-sidor som ser ut som de blivit utskurna från ett stycke stål. Designen känns självklar både tillverknings och funktionsmässig, som att det är såhär man tillverkar en boett och alla som försöker göra något annat gör det bara i onödan.
IMG_0456.jpg
IMG_0477.jpg
IMG_0480.jpg
IMG_0464.jpg
 

MOL

Cartier
Det är någonting i mig som är väldigt svag för dessa simpla robusta 40-tals boetterna utan fasningar eller överarbetade bandhorn, plana boett-sidor som ser ut som de blivit utskurna från ett stycke stål. Designen känns självklar både tillverknings och funktionsmässig, som att det är såhär man tillverkar en boett och alla som försöker göra något annat gör det bara i onödan.
IMG_0456.jpg
IMG_0477.jpg
IMG_0480.jpg
IMG_0464.jpg
Och extra grymt blir det när skärpan är så påtaglig och ”slipfinishen” är intakt - kanonfin
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Same same but different, charmen med gamla ur som får nya delar. Första bilden är @eNielsen med Landeron 47 (snodd från tradera), andra är min Landeron 47.

Rolig kuriosa: Detta var det första urverket som var cam-actuated. Kortlivad produktion i endast ett år, 1937, men banade väg för framtida utveckling. Ett av de mest kända (eller använda) cam-actuated verken är väl 7750. Cam-actuated kronografers motståndare är collumn-wheel kronografer.

531078136_f9913859-19af-41ce-ab32-f0ec4277717c.jpg
_DSC0508(1).png
_DSC0511.png
 
Topp