Kanske ett totalt ointressant inlägg i denna tråden bland riktiga vinkännare, men kör ändå! Gjorde idag ett besök på en vingård i Alicante, Bodega cerda. Ett familjeföretag från 1885.
Rundvandring och provsmakning stod på schemat, började med ett glas cava!
Förmodligen inte det bästa vinet man kan köpa i Spanien. Men för mig var det väldigt intressant att få veta mer om hur hela processen från odling till flaska går till. Vilket jobb och engagemang som ligger bakom, och på samma sätt som med klockor , du får vad du betalar för. Kommer aldrig mer köpa en bag in box om man ska tro på det som förklarades på rundvandringen.
Enligt guiden skördas/plockas druvorna maskinellt till vin som tappas på plast och för hand till vin som tappas på glasflaskor för att kunna sortera bort dåliga druvor.
Kan säkert ha missat och missuppfattat något då allt var på engelska.
Väldigt mycket olika smaker som man kan få fram beroende på druvor och hur länge det legat i faten. Efter rundvandring var det dags för det man kom hit för, provsmakning!
Till ett fint vin som kräver äkta kork för att viner ska kunna andas sägs att priset är minst 1€ per kork.
Först ett vitt vin , sauvignon Blanc. Tydlig smak av ananas kunde man förvänta sig. Alldeles för dålig på sånt men jag tyckte att det var gott.
Vidare till det röda, monastrell. Typiskt druva för regionen, det föll mig i smaken utmärkt tillsammans med en utav tapasen.
Tredje blev en cava, lite sur för min smak att bara dricka ensam men till pastej och en söt marmelad, kanon!
Sist och minst var ett dessertvin, det var ordentligt sött, fick nog diabetes typ 1,2 och 3. Kommer inte ihåg vad det hette.
Som helhet en mycket trevlig upplevelse för en glad amatör som mig. Köpte med mig några flaskor, gillade etiketten på denna och brukar gilla tempranillo.