• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Spoon

Omega
Drack denna Libanesiska 19-åring till en bättre bit kött i Manchester igår. Toner av plommon, körsbär, ceder och läder.
A4251689-76DC-4BF2-80FD-CD5C4E0A400B.jpeg
 

Spoon

Omega
Härligt! Fick tag på två flaskor från 2000 som släpptes på Systemet för ett tag sen.
Bra där! Vinet luftades i ca 30-40 min på restaurangen innan maten kom in. Vet inte hur mycket ett så gammalt vin vinner på luftning men jag skulle testa att lufta 1-2h när du korkar dina 00'or och ta en klunk vid öppning och eftersom vid luftningen för att se om vinet öppnar sig mer. Hur som helst lär du inte bli missnöjd. :)
 

Spoon

Omega
Haha, sant. Jag är alldeles för lat av mig och har dålig koll på hur systembolaget fungerar avseende sortiment på så vis. Om halvflaska är det enda som kommer upp när man söker antar jag att det inte tidigare funnits, inte finns och inte heller kommer att finnas en helflaska att tillgå? :D
Korrekt! Du kan alltid kolla på den svenske importörens hemsida (vilken det är ser du på SB's hemsida om du kollar på vinet) om de har tillgång och i så fall ansöka om en privatimport på SB's hemsida. Jag kollade på Wine-searcher och 96'an finns i helflaska på ett par ställen. Några ser ut att ha hög köptröskel, dvs du måste beställa för X. Butiken nedan har den utan att du behöver handla för en stor summa. jag har inte handlat därifrån men de har 5-stjärnig rating på Wine-searcher så det borde vara safe.

https://www.totalgrandcru.com/wines/musar/1996/lebanon/lebanon/bekaa+valley//sstl/neck/loose/0.75
 
Korrekt! Du kan alltid kolla på den svenske importörens hemsida (vilken det är ser du på SB's hemsida om du kollar på vinet) om de har tillgång och i så fall ansöka om en privatimport på SB's hemsida. Jag kollade på Wine-searcher och 96'an finns i helflaska på ett par ställen. Några ser ut att ha hög köptröskel, dvs du måste beställa för X. Butiken nedan har den utan att du behöver handla för en stor summa. jag har inte handlat därifrån men de har 5-stjärnig rating på Wine-searcher så det borde vara safe.

https://www.totalgrandcru.com/wines/musar/1996/lebanon/lebanon/bekaa+valley//sstl/neck/loose/0.75
Du är en klippa, Spoon! Tack! Jag ska prova halvflaskan i helgen och se om det kan vara värt att beställa hem några sen!
 

kayaker

Omega
Jo, jag tänkte ju det men det verkar ju inte gå.
Antar att deras leverantör skickar men att de ej skickar mellan butiker då.
För att beställa från en butik till en annan så måste du kontakta butiken (=din butik) och be att de beställer den från en annan butik. Du kan även kolla med butiken som har flaskan först för att kolla att saldot stämmer så att de verkligen har vinet.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
26ED5E57-0C14-4832-8B87-6453AC8A071E.jpeg
0E91A7F2-C488-4AF3-9A4E-C3E9E8DD2F0D.jpeg
1A8185CC-AA0D-40DA-8996-EB2876049080.jpeg

Inledde veckan med en repa i Bourgogne för att prova igenom 2017 hos ett gäng toppproducenter. Mitt tips är att hoppa över 2016 som är dyrt pga väldigt liten skörd och halvbra kvalitet och satsa allt när 2017 släpps nästa år istället. Fantastiska viner med genomgående tät frukt men ändå förvånande tillgängliga, dessutom största skörden på många år.
 

Spoon

Omega
Någon som klev in på något inköp på småsläppet idag? Jag klickade in lite smått och gott från Penfolds (Grange & RWT), Paolo Scavino och Heidsieck BdB.
 
Topp