• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

Kvällens mycket goda vin, negronin satt också fint ;)
27BB7369-A626-4277-BC97-FD16E617E9E6.jpeg

Fantastisk napa-cab från Ridge. Bra balans, full bodied med mjuka tanniner. Toner av svarta vinbär, lakrits och örter. Är ungt men bra redan nu och kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver.
53AC1F11-595A-4A9C-B121-8F71AD9CD911.jpeg
Gott! Har 3-4 2010 flarror Le Petit Vice, napa cab, som jag brottas med om de är till mig eller till sonen som är född 2010...

Kvällens vin Calaone 2008 Veneto Italien.
Kraftfullt vin med inslag av moreller, plommon, kryddor, rostade fattoner, avrundade tanniner. Jäkligt gott.
FD03064F-73B0-4A48-B001-D74E890F1A5A.jpeg

Entusiaster!

Jag söker lite trevliga vita viner. Varje gång jag är på SB får jag idétorka när det kommer till vitt. Har ni lite tips? Jag söker både högt och lågt, för lagring men också direkt konsumtion. Kanske skall tillägga att jag är inget större fan av fatlagrade, vaniljsmakande chardonnay utan föredrar nog hellre friska alternativ.

Jag vet att jag skjuter brett nu, men vilka tips har ni?

Prisbild beroende på kvalitet!

/D

Senast ändrad:
Entusiaster!

Jag söker lite trevliga vita viner. Varje gång jag är på SB får jag idétorka när det kommer till vitt. Har ni lite tips? Jag söker både högt och lågt, för lagring men också direkt konsumtion. Kanske skall tillägga att jag är inget större fan av fatlagrade, vaniljsmakande chardonnay utan föredrar nog hellre friska alternativ.

Jag vet att jag skjuter brett nu, men vilka tips har ni?

Prisbild beroende på kvalitet!

/D
Finns en del att välja på med de kraven. Vad ska det passa till? Exempelvis mingel, skaldjur, fågel etc. och för att göra det lite mer komplicerad så bör även tillbehör beaktas.

Gillar personligen diverse som Chablis, Mosel och tysk Reisling. Viss skillnad i typ och smak.

Prisnivå, är högt 150 kr, 500 kr eller över tusingen? :)

Finns en del att välja på med de kraven. Vad ska det passa till? Exempelvis mingel, skaldjur, fågel etc. och för att göra det lite mer komplicerad så bör även tillbehör beaktas.

Gillar personligen diverse som Chablis, Mosel och tysk Reisling. Viss skillnad i typ och smak.

Prisnivå, är högt 150 kr, 500 kr eller över tusingen? :)

Misstänkte att jag skulle få den typen av svar med min breda fråga, men tog en chansning.

Kort sagt behöver jag egentligen hjälp i bevandrandet inom det vita. Jag söker framför allt vita viner till olika skaldjur/fisk samt mingelviner.

Primärt söker jag producenter som är karaktäristiska för sina respektive regioner så att jag bättre kan utkristallisera favoriter.

Riesling tycker jag mig ha hyfsad koll på, men när det kommer till Mosel, vad rekommenderar du där mellan 200-500:-?

//D

Gårdagens asgoda vin! Fylligt, smakrikt. För oss som gillar Napa Cab men som inte mäktar med 17 % alkohol och 200 % ny ek...

8407062F-AC31-4E9F-B359-E71278C88B0A.jpeg

PS i bakgrunden tacoskomponenter, det var ju trots allt fredag...:D

Tillbaka
Topp