• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

R

Red Scream

Guest
Saxat från en provning med Doug för drygt fyra år sedan...

A sweet wine?

Finally dessert. We are served a lovely rhubarb dish, and all I can think of is the oncoming spring. Being fond of sweet wines, I cannot but ask, “how about a sweet wine?” Doug replies that in fact, he does make a sweet wine, not included in the tasting though.

“I do make a sweet wine. A port. Ah, that’s another story! Back in 1986 I said, ‘hey, let’s do some fun this year! Hey, let’s make some port! We’ll make some port and we won’t tell dad.’ So we took some grapes from a vineyard which is called Sunspot, which is the building block of Hillside select. Port’s really easy to make. Boom, you’re done.

“I walked into his office and said, Dad, I want you to try something. Young port. Whats that? Dad, we’re making port! He goes: really? What grapes did you use? Sunspot! The vineyards he planted. He looked at me and said: ‘You took 300 gallons of my cabernet and you did this to it?’ Ouch! My next thought was, he’s gonna yell!”

But he did not. Instead, he asked Doug for production notes, marketing plan, how it will fit in the line with the other wines, etc. In other words, he got the polite version of “right back at ya!” Doug had to return to his co-conspirer Elias and hand over the bad news: “We’re in trouble – hide the port!”

The port was tucked away, not mentioned for four years. Then it needed to be bottled. Doug had to go back to his dad and give him the bad news a second time, that the previous stolen cab now had to be bottled. John Shafer just said, “just bottle it and get rid of it. No label, no cap. Just cork. Give it away.” So after bottling, there were a lot of “Merry Christmas, have some port! To the plumber, Merry Christmas, have some port! Mailman, merry Christmas, have some port!”

Somehow though, it got itself into a restaurant, and Doug was asked how much there was. “I tell the story, it picks up speed, and people start writing letters to my dad, ‘Dear Mr. Shafer…’ But still no, no. Then we’re sitting dinner one night, 1991, brother-in-law, who is a winemaker, they’re drinking some of this port, after dinner. Joe goes to my dad, hey, this is pretty good! And dad goes, you think so? Yes! You could sell this 90 bucks! Next day, dad goes, label the port!

I ask Doug if the grapes used for the port still come from the Sunspot vineyard, expecting a “no.” But yes – they still do! Shafer port, or Firebreak as it is called, is still made from the best grapes. Doug exclaims, “always great fruit year in and year out!”
 

Spoon

Omega
Kvällens vin. 2015 GinTonic från Milan Nestarec. Fick upp ögonen för denna Sauvignon Blanc från Tjeckien (!) när en kille på IG hyllade vinet. Har aldrig smakat en sauvignon blanc i denna stilen förut. Toner av passionsfrukt, ananas och citron. Mycket syra som balanserar frukterna och ger den en syrlig ton. Perfekt vin en varm sommardag. Supercoolt vin!
04F2B513-4F2A-496D-AD86-AC16F0A86764.jpeg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kvällens vin. 2015 GinTonic från Milan Nestarec. Fick upp ögonen för denna Sauvignon Blanc från Tjeckien (!) när en kille på IG hyllade vinet. Har aldrig smakat en sauvignon blanc i denna stilen förut. Toner av passionsfrukt, ananas och citron. Mycket syra som balanserar frukterna och ger den en syrlig ton. Perfekt vin en varm sommardag. Supercoolt vin!
04F2B513-4F2A-496D-AD86-AC16F0A86764.jpeg
Låter riktigt spännande, var får man tag på det?
 

bluetrain

Cartier
Har ett par bättre viner som jag lagrar. Vad skulle ni säga är bästa förvaringen av följande alternativ?
1) Vind
2) Krypgrund
3) Äldre garage (Oklart hur isolerat det är..)
4) Inomhus
 

Spoon

Omega
Har ett par bättre viner som jag lagrar. Vad skulle ni säga är bästa förvaringen av följande alternativ?
1) Vind
2) Krypgrund
3) Äldre garage (Oklart hur isolerat det är..)
4) Inomhus
Vart du förvarar dem är sekundärt så länge du följer riktlinjerna för vinlagring:
1) Konstant temperatur. 12 grader rekommenderas. Variationer mellan 10-14 grader ska vara okej.
2) Mörkt.
3) Vibrationsfritt.
4) Luftighet på 50%-75%.
5) Luktfritt.
 

Ola G

Cartier
Ngn som kan tipsa om bra ( och gärna inte alltför dyra vinhyllor) till källaren, gärna i metall.
Har faktiskt titta på Ikeas Omar, då den verkar ha ganska "höga" hyllor dvs den tar även champagneflaskor i motsats till många andra alternativet är att eller beställa från en smed
Andra förslag mottas tacksamt
Med vänlig hälsning
Ola G
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Ngn som kan tipsa om bra ( och gärna inte alltför dyra vinhyllor) till källaren, gärna i metall.
Har faktiskt titta på Ikeas Omar, då den verkar ha ganska "höga" hyllor dvs den tar även champagneflaskor i motsats till många andra alternativet är att eller beställa från en smed
Andra förslag mottas tacksamt
Med vänlig hälsning
Ola G

Jag har IKEA Omar, helnöjd. champagne och magnumflaskor är inga problem.
 

Ola G

Cartier
Det är just det som gör att jag tittar på dessa, tack för beslutsstödet.
Visst offrar men lite "platser" men jag har utrymme och höjden är bra också
Med vänlig hälsning
Ola G
 

mikjon

Omega
Ngn som kan tipsa om bra ( och gärna inte alltför dyra vinhyllor) till källaren, gärna i metall.
Har faktiskt titta på Ikeas Omar, då den verkar ha ganska "höga" hyllor dvs den tar även champagneflaskor i motsats till många andra alternativet är att eller beställa från en smed
Andra förslag mottas tacksamt
Med vänlig hälsning
Ola G
Dessa har jag och de funkar kanon och inte så dyra.
http://www.quercia.se/Vin-produkter.htm#Modell 48
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Köpte en flaska sånt här nyss, sista flaskan kvar av ett begränsat parti på systemet.. Gjorde jag bort mig? Är det bäst att uppleva tillsammans med mat eller funkar det ensamt också?
12118026.jpg
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Kvällens vin. 2015 GinTonic från Milan Nestarec. Fick upp ögonen för denna Sauvignon Blanc från Tjeckien (!) när en kille på IG hyllade vinet. Har aldrig smakat en sauvignon blanc i denna stilen förut. Toner av passionsfrukt, ananas och citron. Mycket syra som balanserar frukterna och ger den en syrlig ton. Perfekt vin en varm sommardag. Supercoolt vin!
04F2B513-4F2A-496D-AD86-AC16F0A86764.jpeg
nestarec.jpg

Tog hem 4 flaskor o provat 1 nu!! Jävligt annorlunda sauvignon blanc (och rätt annorlunda mot mycket annat oxå). Spännande som fan, har inte helt bestämt mig än om jag gillar stilen eller inte... Första klunken var typ; vad är det för fel på detta!?

(var/är ditt oxå lite grumligt?)
(och är det Zalto glas du har?)
 

Spoon

Omega
Vinet är väldigt speciellt! Jag gillade det skarpt. Jag tror att det kommer mer till sin rätt en varm sommardag och till mat. Det är ett naturvin och det kan nog framgå som lite grumligt. Jag drack vinet i Zaltos Universalglas.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vinet är väldigt speciellt! Jag gillade det skarpt. Jag tror att det kommer mer till sin rätt en varm sommardag och till mat. Det är ett naturvin och det kan nog framgå som lite grumligt. Jag drack vinet i Zaltos Universalglas.
Nice, tyckte det såg ut som Zalto, funderar på att köpa dem eller Gabriel glas universal men inte lyckats bestämma mig än.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har ni några tips på halvflaskor? Ofta känns det onödigt att öppna en hel då sambon max dricker ett glas och jag ”tvingas” dricka resten
Så för oss är halvflaskorna perfekta
Prisklass runt 100-200
Bred fråga men antar att urvalet är mindre
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Har ni några tips på halvflaskor? Ofta känns det onödigt att öppna en hel då sambon max dricker ett glas och jag ”tvingas” dricka resten
Så för oss är halvflaskorna perfekta
Prisklass runt 100-200
Bred fråga men antar att urvalet är mindre
Som man frågar får man svar :p

Tänkte iaf reka ett av mina favoritviner. Är ingen konnässör men detta är fint till pasta och finns som halva: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/brolio-270502
 
R

Red Scream

Guest
PS Graniten ska väl lagras. De andra ska korkas upp inom kort! (typ senast nästa sommar)
 
Topp