• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Palmtree

Omega
2-Faktor
Tack!! Här syns den bättre..:)
4BC61B2F-2212-49B3-8742-2175E4AB26F4.jpeg
5 av 5 toasters, vinet får jag återkomma med betyg om!
 

majsch

Omega

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Här är ett omdöme från finewines.se
90183 Riesling Smaragd Ried Achleiten 1993 549 kr
N: Asfalt, petroleum, citronhalstablett och honung.
M: Saffran, honung, petroleum, citron, äpple och aska. Tung och mogen. Syran är tyvärr lite klen. 82-84p
Det lät ju inte alls trevligt. Tack.

Edit.
Tack för tipsen om sidan också. Nytt för mig, kul att kunna läsa om släppet redan nu.
 

majsch

Omega
Lät verkligen inte roligt!
Det är riktigt kul att man kan få ett litet hum inför släppen och hans noter brukar stämma riktigt bra för mina smaklökar.
 

Oew

Rolex
Kraftig doft av körsbär och lite alkohol. Stor smak med hög syra och alkohol, ek och krita. Finns lite mörka bär men väldigt sträv nu, behöver nog mycket mer tid att öppna upp sig än jag gav den. Prövar igen imorgon så får vi se hur den utvecklas
F57499CF-4190-4100-B17F-2C9EF5764C06.jpeg
 

Oew

Rolex
Inte lika mogen, men ändå en trevlig nebbiolo!
Renato Ratti Lange Nebbiolo Ochetti 2017 på magnum. Gillar Ratti mycket och har en hel del blandade flaskor och årgångar, denna tycker jag är ett kap för tillfället på systemet när 2017 finns på magnum.
Röda bär och jord på nosen, måttligt hög syra, någon bakomliggande sötma typ honung eller liknande, lite ek och taniner, annars bärig och stor, lång eftersmak. Mkt bra för pengen, men kan med fördel hållas något år till
37BB7003-3486-4102-A97C-B3661A54D752.jpeg
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Inte lika mogen, men ändå en trevlig nebbiolo!
Renato Ratti Lange Nebbiolo Ochetti 2017 på magnum. Gillar Ratti mycket och har en hel del blandade flaskor och årgångar, denna tycker jag är ett kap för tillfället på systemet när 2017 finns på magnum.
Röda bär och jord på nosen, måttligt hög syra, någon bakomliggande sötma typ honung eller liknande, lite ek och taniner, annars bärig och stor, lång eftersmak. Mkt bra för pengen, men kan med fördel hållas något år till
37BB7003-3486-4102-A97C-B3661A54D752.jpeg
Lät ju spännande men verkar tyvärr vara svårfångad på bolaget vad jag kan se.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Lät ju spännande men verkar tyvärr vara svårfångad på bolaget vad jag kan se.
Går att beställa, kollade precis.

Inte lika mogen, men ändå en trevlig nebbiolo!
Renato Ratti Lange Nebbiolo Ochetti 2017 på magnum. Gillar Ratti mycket och har en hel del blandade flaskor och årgångar, denna tycker jag är ett kap för tillfället på systemet när 2017 finns på magnum.
Röda bär och jord på nosen, måttligt hög syra, någon bakomliggande sötma typ honung eller liknande, lite ek och taniner, annars bärig och stor, lång eftersmak. Mkt bra för pengen, men kan med fördel hållas något år till
37BB7003-3486-4102-A97C-B3661A54D752.jpeg
Har du testat 2018?
 

Zingo

Rolex
Kan väldigt lite om vin men försöker lära mig mer. Gillar åtminstone att dricka vin.
Men kan inte för min värld förstå varför någon skulle betala 33brak för en flaska. Så gott kan det inte vara. Men med 20 års lagring kanske.
Varför köpa en klocka för 100 lax, så bra kan den inte vara? Ikonvin, investering, bra årgång, liten produktion - stor efterfrågan (6 flaskor till bolaget), etc.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
La precis beställning via Vivino på ett gäng relativt billiga viner. Enbart sånt som hade bra betyg där och som rekommenderades av Vivino. Får se hur det blir!

Feudi Bizantini Il Rabdomante Montepulciano d'Abruzzo 2016 2 bottles 338 kr.
Castello d'Alba Vinhas Velhas Tinto 2015 1 bottle 175 kr.
Reverchon Saar Mineral Riesling Feinherb 2018 1 bottle 169 kr.
Nativ Eremo San Quirico 2015 1 bottle 219 kr.
Farnese Edizione Cinque Autoctoni N.V. 1 bottle 239 kr.
Nau Mai Sauvignon Blanc 2019 1 bottle 115 kr.
 

Oew

Rolex
Lite noter från helgens Pinot-provning med @ZQT
Många roliga och bra viner. En av de främsta sakerna jag plockade från provningen är hur bra tysk Pinot är, alla vi prövade var väldigt bra.

Några höjdpunkter från första flighten utan inbördes ordning var

Christmann, Spätburgunder 2016

Joseph Drouhin, Cote de Beaune 2016

Buena Vista, Pinot Noir 2017

Domaine Rossignol-Trapet, Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2017


Från andra flighten gillade jag framför allt

Weingut Friedrich Becker, Schweigner Steinwingert Erste Lage Pinot Noir 2014

Dog Point Vineyard, Pinot Noir 2015

Domaine Robert Groffier Père & Fils, Bonnes-Mares Grand Cru 2013

Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Gerorges Premier Cru 2015

Radio-Coteau, Savoy Pinot Noir 2013


Flight 1
25b5bb9b-3eb7-4d73-b31f-01f99fd8d649-jpeg.19135

Christmann, Spätburgunder 2016

Gröna toner och lite frukt på nosen, inte mycket ek på doften

Hög syra, lite tanniner, jordgubbar, stjälkar och vårblommor. Ungt med bra potential.

Gissade ung bgn

Nautilus Estate, Pinot Noir 2016

Fruktig nos med några nästan unkna toner, svag rökighet, lite skogsgolv

Lite större kraftigare smak än 1 med jordgubbar hallon och en överliggande kryddighet. Också en del syra och mer tanniner än vin nr 1. Inte mycket ny ek, men tydligt att detta var från ett varmare klimat

Joseph Drouhin, Cote de Beaune 2016

Fantastisk doft med röda bär, lite alkohol på doften, känns rätt ungt.

Hög syra som sticker i munnen som bekräftar min tanke om ungt, nästan obefintliga tanniner. Friskt och fint även om syran gör den svårdrucken för tillfället.

Weingut Bründlmayer, Blauburgunder 2017

Frisk fruktig doft

Väldigt god kryddighet med upplyftande bär och lägre syra än de tidigare men ändå påtaglig. Fortfarande ingen ek, men lite peppar/chili. Bra längd, högkvalitativt

Österrike

Crystallum, Cuvée Cinema Pinot Noir 2018

Friska gröna toner med viss fruktighet i doften. Väldigt kraftig mörk smak av bär, skog, lägst syra hittills. Väldigt otypiskt Pinot, men gott ändå. Gissade Nya världen.
2e957d6e-6647-4602-9107-481affef73ed-jpeg.19136

Oakridge, 864 Pinot Noir Henk Vineyard Aqueduct Block 2017

Mörkare doft här med, mörka bär med lite skogstoner men mer jordgubbar än 5. Mer syra än 5an och även svagare doft än 5. Ungt men känns högkvalitativt som 5an, även här gissade jag på varmt klimat och Australien.

Buena Vista, Pinot Noir 2017

Själkighet med lite dill i doften, frisk doft. Större vin, lite svag tobak och bär i smaken men lång smak med relativt låg syra. Väldigt bra!

Lingua Franca, AVNI Pinot Noir 2016

svag doft och smak, svaga frukter och mjukt utan hög syra. Örtig och grönt, viss stjälkighet

Domaine Rossignol-Trapet, Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2017

Lite alkohol på doften, svag fruktighet med lite friska gröna toner. Hög syra med lättare bärtoner och en friskhet. Lång smak, bra men behöver definitivt mer tid.

Montes Alpha, Special Cuvée 2015

Gröna frukttoner, gröna äpplen, svart vinbär. Kryddig smak med mycket bär, mellanhög syra, inte lika lång eftersmak. Lite speciell doft jämfört med de andra och inte typiskt PN. Gott!

Flight 2

61321624-d9ec-46a3-b772-838f3f438f10-jpeg.19137

Weingut Friedrich Becker, Schweigner Steinwingert Erste Lage Pinot Noir 2014

Stor fruktig doft, mörka bör, körsbär, Svaga ektoner.

Lite rökig, med skogstoner, bär, mellanhög syra. Långt avslut, gissade här högkvalitativt från ca 2014 gissningsvis från bgn. Väldigt bra!

Dog Point Vineyard, Pinot Noir 2015

Mer syltig i doften än 11, men kraftig smak med lite körsbär och tobak, tanniner och syra på mellanhög nivå, något kortare längd. Gissade USA och Sonoma 2015. Väldigt snyggt vin.

Domaine Rewa, Pinot Noir 2016

Mjukare doft utan sötman från 12. Rökig och stram, hög syra och ungt. Lite mer ek i denna och lite toner av viol, svarta vinbär.

Domaine Robert Groffier Père & Fils, Bonnes-Mares Grand Cru 2013

Svaga toner av alkohol på doften, lite frukt. Jordgubbar, körsbär, lite gröna toner, bra längd. En del svarta frukter med också och lite ek, överlag ett väldigt elegant och snyggt vin. Uppenbart av hög kvalité men långt ifrån redo att dricka, väldigt stängt fortfarande.
a9ab5c02-e07b-4d00-af74-f7d9f9fddabb-jpeg.19138

Domaine de la Côte, Bloom’s Field 2016

Lite syltig syrlig doft, med fin fruktighet. Stor och lite rökig smak med fin fruktighet, med lite jord. Inte den elegans man förväntar sig från PN.

Radio-Coteau, Savoy Pinot Noir 2013

Lite alkohol på doften, frukt och friska äpple. Sticker lite i gommen. Hög syra, högkvalitativt. Peppar, jord, liten rökighet. Gillade denna och gissade Cali och 2015.

Hirsch Vineyards, Raschen Ridge Pinot Noir 2016

Jordgubbssylt på nosen, med en friskhet. Jordgubbar, hallon, lakrits och viol, relativt tillgänglig även om syran är hög och en del tanniner som tar grepp.

Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Gerorges Premier Cru 2015

Stora frukter som känns mer tillgängliga på doften, någon sötma. Lite tanniner men ingen galen syra, stiltypisk len pinot med jordgubbar och lite friskhet. Cassis, viol, med en fantastisk längd. Oj vad bra!Gissade BGN från 2015

Farr Vintners, RP côte Vineyard Pinot Noir by Farr 2015

Söt fruktig doft, mjuk men stor smak av bär, jordgubbar, känns lagrat, syran har lagt sig lite. Mint och en örtighet finns där och även mer tydliga ektoner, fint långt avslut med blomtoner. Hade väldigt svårt att sätta den här då jag tyckte den kändes betydligt äldre än vad den var.
 
Senast ändrad:
Topp