• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

R

Red Scream

Guest
Lite noter från helgens Pinot-provning med @ZQT
Många roliga och bra viner. En av de främsta sakerna jag plockade från provningen är hur bra tysk Pinot är, alla vi prövade var väldigt bra.

Några höjdpunkter från första flighten utan inbördes ordning var

Christmann, Spätburgunder 2016

Joseph Drouhin, Cote de Beaune 2016

Buena Vista, Pinot Noir 2017

Domaine Rossignol-Trapet, Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2017


Från andra flighten gillade jag framför allt

Weingut Friedrich Becker, Schweigner Steinwingert Erste Lage Pinot Noir 2014

Dog Point Vineyard, Pinot Noir 2015

Domaine Robert Groffier Père & Fils, Bonnes-Mares Grand Cru 2013

Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Gerorges Premier Cru 2015

Radio-Coteau, Savoy Pinot Noir 2013


Flight 1
25b5bb9b-3eb7-4d73-b31f-01f99fd8d649-jpeg.19135

Christmann, Spätburgunder 2016

Gröna toner och lite frukt på nosen, inte mycket ek på doften

Hög syra, lite tanniner, jordgubbar, stjälkar och vårblommor. Ungt med bra potential.

Gissade ung bgn

Nautilus Estate, Pinot Noir 2016

Fruktig nos med några nästan unkna toner, svag rökighet, lite skogsgolv

Lite större kraftigare smak än 1 med jordgubbar hallon och en överliggande kryddighet. Också en del syra och mer tanniner än vin nr 1. Inte mycket ny ek, men tydligt att detta var från ett varmare klimat

Joseph Drouhin, Cote de Beaune 2016

Fantastisk doft med röda bär, lite alkohol på doften, känns rätt ungt.

Hög syra som sticker i munnen som bekräftar min tanke om ungt, nästan obefintliga tanniner. Friskt och fint även om syran gör den svårdrucken för tillfället.

Weingut Bründlmayer, Blauburgunder 2017

Frisk fruktig doft

Väldigt god kryddighet med upplyftande bär och lägre syra än de tidigare men ändå påtaglig. Fortfarande ingen ek, men lite peppar/chili. Bra längd, högkvalitativt

Österrike

Crystallum, Cuvée Cinema Pinot Noir 2018

Friska gröna toner med viss fruktighet i doften. Väldigt kraftig mörk smak av bär, skog, lägst syra hittills. Väldigt otypiskt Pinot, men gott ändå. Gissade Nya världen.
2e957d6e-6647-4602-9107-481affef73ed-jpeg.19136

Oakridge, 864 Pinot Noir Henk Vineyard Aqueduct Block 2017

Mörkare doft här med, mörka bär med lite skogstoner men mer jordgubbar än 5. Mer syra än 5an och även svagare doft än 5. Ungt men känns högkvalitativt som 5an, även här gissade jag på varmt klimat och Australien.

Buena Vista, Pinot Noir 2017

Själkighet med lite dill i doften, frisk doft. Större vin, lite svag tobak och bär i smaken men lång smak med relativt låg syra. Väldigt bra!

Lingua Franca, AVNI Pinot Noir 2016

svag doft och smak, svaga frukter och mjukt utan hög syra. Örtig och grönt, viss stjälkighet

Domaine Rossignol-Trapet, Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2017

Lite alkohol på doften, svag fruktighet med lite friska gröna toner. Hög syra med lättare bärtoner och en friskhet. Lång smak, bra men behöver definitivt mer tid.

Montes Alpha, Special Cuvée 2015

Gröna frukttoner, gröna äpplen, svart vinbär. Kryddig smak med mycket bär, mellanhög syra, inte lika lång eftersmak. Lite speciell doft jämfört med de andra och inte typiskt PN. Gott!

Flight 2

61321624-d9ec-46a3-b772-838f3f438f10-jpeg.19137

Weingut Friedrich Becker, Schweigner Steinwingert Erste Lage Pinot Noir 2014

Stor fruktig doft, mörka bör, körsbär, Svaga ektoner.

Lite rökig, med skogstoner, bär, mellanhög syra. Långt avslut, gissade här högkvalitativt från ca 2014 gissningsvis från bgn. Väldigt bra!

Dog Point Vineyard, Pinot Noir 2015

Mer syltig i doften än 11, men kraftig smak med lite körsbär och tobak, tanniner och syra på mellanhög nivå, något kortare längd. Gissade USA och Sonoma 2015. Väldigt snyggt vin.

Domaine Rewa, Pinot Noir 2016

Mjukare doft utan sötman från 12. Rökig och stram, hög syra och ungt. Lite mer ek i denna och lite toner av viol, svarta vinbär.

Domaine Robert Groffier Père & Fils, Bonnes-Mares Grand Cru 2013

Svaga toner av alkohol på doften, lite frukt. Jordgubbar, körsbär, lite gröna toner, bra längd. En del svarta frukter med också och lite ek, överlag ett väldigt elegant och snyggt vin. Uppenbart av hög kvalité men långt ifrån redo att dricka, väldigt stängt fortfarande.
a9ab5c02-e07b-4d00-af74-f7d9f9fddabb-jpeg.19138

Domaine de la Côte, Bloom’s Field 2016

Lite syltig syrlig doft, med fin fruktighet. Stor och lite rökig smak med fin fruktighet, med lite jord. Inte den elegans man förväntar sig från PN.

Radio-Coteau, Savoy Pinot Noir 2013

Lite alkohol på doften, frukt och friska äpple. Sticker lite i gommen. Hög syra, högkvalitativt. Peppar, jord, liten rökighet. Gillade denna och gissade Cali och 2015.

Hirsch Vineyards, Raschen Ridge Pinot Noir 2016

Jordgubbssylt på nosen, med en friskhet. Jordgubbar, hallon, lakrits och viol, relativt tillgänglig även om syran är hög och en del tanniner som tar grepp.

Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Gerorges Premier Cru 2015

Stora frukter som känns mer tillgängliga på doften, någon sötma. Lite tanniner men ingen galen syra, stiltypisk len pinot med jordgubbar och lite friskhet. Cassis, viol, med en fantastisk längd. Oj vad bra!Gissade BGN från 2015

Farr Vintners, RP côte Vineyard Pinot Noir by Farr 2015

Söt fruktig doft, mjuk men stor smak av bär, jordgubbar, känns lagrat, syran har lagt sig lite. Mint och en örtighet finns där och även mer tydliga ektoner, fint långt avslut med blomtoner. Hade väldigt svårt att sätta den här då jag tyckte den kändes betydligt äldre än vad den var.
Det var en ordentlig genomkörare. Jag vill minnas att det tog tre dagar för Bloom’s Field att komma fram när jag provade den för några år sedan. Men då - vilket vin!
 

Diogenes

Cartier
Tips önskas. Köpte ett par flaskor Günther Steinmetz Wintricher och tyckte den var fantastiskt god.
Någon som har tips på liknande eller andra goda Riesling upp till 300 spänn flaskan? Annat vitt funkar också.

upload_2020-2-19_22-4-52.png

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/gunther-steinmetz-wintricher-9568501


Det finns ganska mycket trevlig Riesling (men en del skit också!).

Klassiska husviner som går varmt här hemma i sommartid är bland annat:
* Eva Fricke "Lorcher" (osäker på om den finns på bolaget)
* Dr Loosen Urziger Wurzgarten
* Van Volxem Saar
* Von Winning Deidesheimer Paradiesgarten

Kanske att någon av dem skulle falla i smaken.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det finns ganska mycket trevlig Riesling (men en del skit också!).

Klassiska husviner som går varmt här hemma i sommartid är bland annat:
* Eva Fricke "Lorcher" (osäker på om den finns på bolaget)
* Dr Loosen Urziger Wurzgarten
* Van Volxem Saar
* Von Winning Deidesheimer Paradiesgarten

Kanske att någon av dem skulle falla i smaken.
Tack! Lade till Dr Loosen och Paradisegarten i listan. Intressanta.
Läst en del om Dr Loosen. Det finns hela 9 olika i soritmentet hos SB idag. Testat någon mer?
Har även för mig att jag set mer från Doktorn i ett eller flera släpp framöver.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Tack! Lade till Dr Loosen och Paradisegarten i listan. Intressanta.
Läst en del om Dr Loosen. Det finns hela 9 olika i soritmentet hos SB idag. Testat någon mer?
Har även för mig att jag set mer från Doktorn i ett eller flera släpp framöver.
Det ryktas om att det är en riktigt trevlig Dr loosen med på nästa släpp den 28/2 skulle dock inte förvåna mig om dem går hyfsat fort
F73B8584-AB73-40AD-BDEF-F55E359C73A5.png
 

koze

Panerai
2-Faktor
Har i princip uteslutande gått över till naturviner som dricks från vinlådan.nu eller på vinbarer som Savant i Stockholm, och vin har för mig gått från att vara gott och ibland väldigt gott, till en helt ny värld av smakupplevelser. Dessutom utan huvudvärken dagen efter :)
Nu undrar jag om någon kan tipsa om ett mousserande naturvin som är ett alternativ till mainstream-champagne som jag ofta tycker att man dricker mer för att det är festligt och lite lyxigt, men som smakupplevelse betraktat är det ganska platt och förutsägbart (sannolikt för att det är en extremt kontrollerad och industrialiserad process). Beställningssortimentet eller någon utländsk aktör som skeppar till dörren kanske?
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Har i princip uteslutande gått över till naturviner som dricks från vinlådan.nu eller på vinbarer som Savant i Stockholm, och vin har för mig gått från att vara gott och ibland väldigt gott, till en helt ny värld av smakupplevelser. Dessutom utan huvudvärken dagen efter :)
Nu undrar jag om någon kan tipsa om ett mousserande naturvin som är ett alternativ till mainstream-champagne som jag ofta tycker att man dricker mer för att det är festligt och lite lyxigt, men som smakupplevelse betraktat är det ganska platt och förutsägbart (sannolikt för att det är en extremt kontrollerad och industrialiserad process). Beställningssortimentet eller någon utländsk aktör som skeppar till dörren kanske?
Aldrig testat själv, men har en vän som handlar mycket genom https://vinsupernaturel.com/
Lite saftig frakt, men man kan ju alltid samköpa. Mycket pet nat, skalmacererat och annat superhypat. Slår ett slag för Matassa i allmänhet och "Cuvée Margurite" i synnerhet.
 

Diogenes

Cartier
D96956C1-AE87-4D2E-8E15-7495D79AA0D7.jpeg


Drack denna Le Mesnil till ett gäng vegetariska snittar med otroligt trevligt resultat!!

Jag har länge pläderat för vin i kombination med vegetariskt! Kött är absolut ett fantastiskt tillbehör till många viner men det utesluter inte att samma njutning går att finna inom det vegetariska köket. Jag har trappat upp mitt försök att sprida ordet genom att starta ett instagramkonto med namnet: vin_och_vegetariskt

För er som skulle vara intresserade är ni välkomna att följa!!

Skål på er vinvänner!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Ska man dekantera, vilka viner och hur lång tid? Låt mig läsa era tankar och hur ni gör.
Brukar alltid göra det på rödvin, minst 1 timme, gärna längre. Sällan eller aldrig vitt. Aldrig testat Champagne eller andra bubbel.
 
  • Like
Reactions: JDQ

JDQ

Panerai
2-Faktor
Ska man dekantera, vilka viner och hur lång tid? Låt mig läsa era tankar och hur ni gör.
Brukar alltid göra det på rödvin, minst 1 timme, gärna längre. Sällan eller aldrig vitt. Aldrig testat Champagne eller andra bubbel.
Jag brukar oftast lufta rödvin innan jag dricker dem då de flesta viner jag dricker är relativt unga( sällan äldre än 10-12 år). Dekantera behöver man väl egentligen bara göra med äldre viner för att inte få med fällningen i glaset:)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag brukar oftast lufta rödvin innan jag dricker dem då de flesta viner jag dricker är relativt unga( sällan äldre än 10-12 år). Dekantera behöver man väl egentligen bara göra med gamla viner för att inte få med fällningen i glaset:)
Jag dricker oftast yngre viner också. Sällan väldigt gamla. Dekanterar för att lufta, inte primärt för fällningen. Kanske är ute och cyklar.
 

humlegarden

Cartier
Jag brukar oftast lufta rödvin innan jag dricker dem då de flesta viner jag dricker är relativt unga( sällan äldre än 10-12 år). Dekantera behöver man väl egentligen bara göra med äldre viner för att inte få med fällningen i glaset:)

Jag dricker oftast yngre viner också. Sällan väldigt gamla. Dekanterar för att lufta, inte primärt för fällningen. Kanske är ute och cyklar.
Upplever att det inte räcker att dra korken och låta vinet ”luftas” i flaskan. Alldeles för lite vätska som kommer i kontakt med luft då.
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Jag dricker oftast yngre viner också. Sällan väldigt gamla. Dekanterar för att lufta, inte primärt för fällningen. Kanske är ute och cyklar.
Upplever att det inte räcker att dra korken och låta vinet ”luftas” i flaskan. Alldeles för lite vätska som kommer i kontakt med luft då.
När jag säger luftas så häller jag över vinet i en karaff och efter någon timme beroende på typ av vin brukar jag hälla tillbaka det i flaskan inför servering:) men om man ska dekantera är det ju inte bara att hälla över, då måste man ju låta flaskan stå först för att fällningen ska lägga sig och sedan hälla över i en karaff i en vinkel så att fällningen stannar i flaskan
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Ska man dekantera, vilka viner och hur lång tid? Låt mig läsa era tankar och hur ni gör.
Brukar alltid göra det på rödvin, minst 1 timme, gärna längre. Sällan eller aldrig vitt. Aldrig testat Champagne eller andra bubbel.
Personligen tycker jag att det mesta mår bra av lite luft, med undantag för viner där man är ute efter just sånt som vädras bort. När det kommer till rödvin dekanterar jag nog det mesta, men skulle inte dekantera t ex en Fleurie eller annan "ömtålig" Beaujolais. Vitt vin dekanterar jag endast om jag vet att det är ett ganska reduktivt vin.

När det kommer till tid handlar väl allt om hur uppkäftigt vinet är. En lätt Barbera skulle jag inte tvivla på att börja dricka 30 min efter öppning. Samtidigt skulle jag ge en tight Barolo/Barbaresco 3-4 timmar, gärna i karaff.

Som ovan nämnt räcker det inte att bara korka upp, men en nödlösning är helt klart att hälla upp 2 glas och SEN låta flaska stå!
 

humlegarden

Cartier
När jag säger luftas så häller jag över vinet i en karaff och efter någon timme beroende på typ av vin brukar jag hälla tillbaka det i flaskan inför servering:) men om man ska dekantera är det ju inte bara att hälla över, då måste man ju låta flaskan stå först för att fällningen ska lägga sig och sedan hälla över i en karaff i en vinkel så att fällningen stannar i flaskan
Missuppfattade dig tidigare! Då är jag med :)
 
  • Like
Reactions: JDQ

johpe

Panerai
2-Faktor
Någon som beställt från Vivino? Jag la en beställning för en vecka sen och deras tracking info (från Bring) säger fortfarande:
"Ingen sändning har mottagits ännu, endast meddelande om detta."
Är det normalt för dom? Det ska ju fan bara skickas från Danmark! Jag brukar beställa från online butiker i Spanien och Italien och då har man vinet hemma vid dörren på typ 3 dagar.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Någon som beställt från Vivino? Jag la en beställning för en vecka sen och deras tracking info (från Bring) säger fortfarande:
"Ingen sändning har mottagits ännu, endast meddelande om detta."
Är det normalt för dom? Det ska ju fan bara skickas från Danmark! Jag brukar beställa från online butiker i Spanien och Italien och då har man vinet hemma vid dörren på typ 3 dagar.
Japp. Brukar ta 3-4 dagar max.
 

Thursday

Omega
2-Faktor
Någon som beställt från Vivino? Jag la en beställning för en vecka sen och deras tracking info (från Bring) säger fortfarande:
"Ingen sändning har mottagits ännu, endast meddelande om detta."
Är det normalt för dom? Det ska ju fan bara skickas från Danmark! Jag brukar beställa från online butiker i Spanien och Italien och då har man vinet hemma vid dörren på typ 3 dagar.
beställt några gånger, alltid max 3-5 arbetsdagar.
 
Topp