• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

HRm okay, låter inget vidare.

Såg att det bara var 12-20 grader i nedre delen, känns som det är enklast att ha öl där. Är väl egentligen öl jag primärt vill ha en kyl för. Men ölkylar är så fula. Så tänkte jag kan köra en kombo.
Har du kikat på vinkylen.se? De har ett gäng ölkylar utöver vinkylar.
De har även en öl- och vinkyl för typ 23k...

Fick hem en liten leverans idag :)

upload_2020-6-24_12-19-44.jpeg

upload_2020-6-24_16-25-23.jpeg

Senast ändrad:
Någon som känner igen följande problem?

Har haft min vinkyl igång i ett par veckor nu, och den har problem att hålla temperaturen på båda zonerna. Har ställt den på 6 & 16, men den ligger snarare på 6-8 & 12-14..

Har till och med testat att stänga av den, plocka ut allt och låta det bli rumstempererat för att köra igång igen.. samma resultat.

Någon som känner igen följande problem?

Har haft min vinkyl igång i ett par veckor nu, och den har problem att hålla temperaturen på båda zonerna. Har ställt den på 6 & 16, men den ligger snarare på 6-8 & 12-14..

Har till och med testat att stänga av den, plocka ut allt och låta det bli rumstempererat för att köra igång igen.. samma resultat.
Om det inte är en riktig jävla proffs grej du har så skulle jag tro att det är förväntat resultat. Lite som temperaturinställningen på din hemmaugn, som du ställer den på 225 grader kommer den pendla mellan typ 200 o 230 eller på ditt vanliga kylskåp oxå för den delen.

Om det inte är en riktig jävla proffs grej du har så skulle jag tro att det är förväntat resultat. Lite som temperaturinställningen på din hemmaugn, som du ställer den på 225 grader kommer den pendla mellan typ 200 o 230 eller på ditt vanliga kylskåp oxå för den delen.
Tror ej det alltså. Mitt skåp (iofs vinlagringsskåp) från Mquvee för typ 90 flaskor håller rätt temp hela tiden. Dock är det helt smockfullt, har även kilat in kvartsmagnum där det får plats, vilket gör att det håller temperaturen mer konstant.

@vaniljglass Har du få flaskor i ditt skåp? Det kanske kan påverka

Tror ej det alltså. Mitt skåp (iofs vinlagringsskåp) från Mquvee för typ 90 flaskor håller rätt temp hela tiden. Dock är det helt smockfullt, har även kilat in kvartsmagnum där det får plats, vilket gör att det håller temperaturen mer konstant.

@vaniljglass Har du få flaskor i ditt skåp? Det kanske kan påverka
Maxkapacitet är 41, men det är ju baserat på smala flaskor. Med det sagt har jag 25 i just nu, en del bubbel.

Det som förvånar mig är att den varmare zonen blir kallare än den ska vara - vet inte om jag ser logiken där?

Kvällens vin. Inslag av moreller, mogna jordgubbar, svag mint/lakritston, mjuka runda tanniner, perfekt moget. Mycket bra vin.
C12AB74D-9D5E-465C-A175-B2632F40DFD1.jpeg
Alltid imponerande viner från dig. Kul!
Rosé är ju lite hatat eller älskat. Fick tag i två flaskor Clos Cibonne Cubeé Caroline 2018 nere i Malmö idag.

Har du någon favorit?

Testar vinet som Sigurd Wongraven (sångare i Satyricon) tagit fram. På spisen puttrar lite bacon chutney.
Trevligt vin, en del strävhet men inte för mycket enligt min smak. Kan säkert passa till kvällens grill.
IMG_20200703_163039.jpg

Jag skulle behöva hjälp av er proffs!

Jag har en vinkyl hemma som endast har två flaskor vin i sig:
115739305_370457027258306_3160681926170216939_n.jpg
Jag är absolut ingen vinkännare men brukar dricka vin till mat när jag är ute och äter, brukar dock alltid be kyparen välja vin till maten. Jag gillar röda viner, har inga direkta preferenser men gillar kraftigare viner men även lättdruckna mellan maten, då mer åt det torra hållet och inte sött.
Prosecco gillar jag också, torra sådana.

Jag skulle vilja fylla min kyl så jag åtminstone kan ha den igång.. Så deppigt när den står avstängd :)
Det finns 14st tomma platser som behöver fyllas. Så jag önskar tips på topp 14 att fylla den med.
Jag är som sagt ingen vinkännare och skulle vilja ha tips på bra viner som finns på Systembolaget, import osv får jag börja med i framtiden om jag skulle bli mer intresserad.
Eftersom jag inte är så brydd så vill jag heller inte betala en förmögenhet per flaska så låt oss hålla oss runt 100 till max 200.

Tacksam för tips! Ser fram emot vad ni kan erbjuda för tips.

Jag skulle behöva hjälp av er proffs!

Jag har en vinkyl hemma som endast har två flaskor vin i sig:
115739305_370457027258306_3160681926170216939_n.jpg
Jag är absolut ingen vinkännare men brukar dricka vin till mat när jag är ute och äter, brukar dock alltid be kyparen välja vin till maten. Jag gillar röda viner, har inga direkta preferenser men gillar kraftigare viner men även lättdruckna mellan maten, då mer åt det torra hållet och inte sött.
Prosecco gillar jag också, torra sådana.

Jag skulle vilja fylla min kyl så jag åtminstone kan ha den igång.. Så deppigt när den står avstängd :)
Det finns 14st tomma platser som behöver fyllas. Så jag önskar tips på topp 14 att fylla den med.
Jag är som sagt ingen vinkännare och skulle vilja ha tips på bra viner som finns på Systembolaget, import osv får jag börja med i framtiden om jag skulle bli mer intresserad.
Eftersom jag inte är så brydd så vill jag heller inte betala en förmögenhet per flaska så låt oss hålla oss runt 100 till max 200.

Tacksam för tips! Ser fram emot vad ni kan erbjuda för tips.
Endast kraftigare rött utan preferenser och torr prosecco? Kan nog rota fram ett förslag på 14 stycken om max 200 pix per flaska.

Finns många vindrickare i tråden. @vaniljglass skapade en lista för ett tag sedan där han provade lite olika viner i den prisklassen, sök upp det inlägget så har du något att gå på.

Endast kraftigare rött utan preferenser och torr prosecco? Kan nog rota fram ett förslag på 14 stycken om max 200 pix per flaska.

Finns många vindrickare i tråden. @vaniljglass skapade en lista för ett tag sedan där han provade lite olika viner i den prisklassen, sök upp det inlägget så har du något att gå på.
Tjejen gillar Prosecco så det behöver finnas plats för åtminstone 4 flaskor :)
Tack för tipset! Ska kolla!

Nej det gör jag inte, men det var helt klart ett bra vin i prisklassen! Men det var ju helt klart ett barnarov vilket är tydligt i mina noter, så ska nog köpa några till för att lägga undan några år.
Den unge Michel Tardieu var en statligt anställd privatchaufför som ägnade sina dagar att köra runt lokala digniteter i sydfrankrike. Sedan upptäckte han att han hade en stor passion och inte minst näsa för vin. Det där med privatchaufförism åt lokala digniteter har sina fördelar, du kommer som oftast i kontakt med bra restauranger! Snart började restauranger rådfråga honom om vin och därefter var steget inte så långt att börja en egen negociantverksamhet med fokus på Rhôneviner.

Historien kunde naturligtvis slutat där, men Michel Tardieu tog tag i något som en del kanske misstänkte: det fanns gott om odlare i Rhônedalen som hade utmärkt druvmaterial, men detta druvmaterial försvann in i stora kooperativs viner. Efter ett tag började han själv ta hand om detta druvmaterial och sälja vinet under sitt eget namn. Och där är vi idag – vi har en mycket skicklig vinmakare som gjort sig ett namn av att hitta mindre odlare och göra utmärkt vin av detta.

Tillbaka
Topp