• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Oew

Rolex
Kvällens vin. Svarta vinbär, blåbär, lätt rostad fatkaraktär, medelfylligt vin med mjuka tanniner, fin mognadston.
2D4DD670-8556-4843-9CBA-A757E00F272B.jpeg
Trevligt, prövade en hel del 02 när jag va i bdx och de börjar verkligen komma in i sitt drickfönster!
 
R

Red Scream

Guest
Tips på ett rödvin för runt 300-400kr? Det är maxbudgeten då vi samlat ihop pengar till en polare i present där vi köpt massa annat redan. Ska passa till grillkött.
Då hade jag satsat på en maffig cabernet sauvignon, typ

Kanonkop Paul Sauer
Leeuwin Art Series
Luis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon
Chateau Belgrave
 

Stein

Cartier
Har ett vinlagringsskåp från Mquvee som jag köpte i April. Gjorde enligt manualen att jag lät skåpet stå öppet ett eller två dygn (gjorde i alla fall vad det stod i manualen) för att vädra ut skåpet. Så här fyra månader senare så luktar skåpet fortfarande plast och väldigt nytt. Då min fru är gravid så har skåpet öppnat endast två-tre gånger efter det fyllts på. Bör jag var orolig och vädra det igen eller kommer doften ge med sig?
20200501_134029.jpg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har ett vinlagringsskåp från Mquvee som jag köpte i April. Gjorde enligt manualen att jag lät skåpet stå öppet ett eller två dygn (gjorde i alla fall vad det stod i manualen) för att vädra ut skåpet. Så här fyra månader senare så luktar skåpet fortfarande plast och väldigt nytt. Då min fru är gravid så har skåpet öppnat endast två-tre gånger efter det fyllts på. Bör jag var orolig och vädra det igen eller kommer doften ge med sig?
20200501_134029.jpg
Orolig bör du nog inte vara. Men eftersom inget som avger en annan doft är i skåpet så kommer det ju lukta "nytt".
 

Zingo

Rolex
Har ett vinlagringsskåp från Mquvee som jag köpte i April. Gjorde enligt manualen att jag lät skåpet stå öppet ett eller två dygn (gjorde i alla fall vad det stod i manualen) för att vädra ut skåpet. Så här fyra månader senare så luktar skåpet fortfarande plast och väldigt nytt. Då min fru är gravid så har skåpet öppnat endast två-tre gånger efter det fyllts på. Bör jag var orolig och vädra det igen eller kommer doften ge med sig?
20200501_134029.jpg
Att dömma av bilden så torde du främst vara oroliga för platsbrist.. :D
 

johpe

Panerai
2-Faktor
DD5D74C1-A780-4624-8DE7-ADA4748A28F5.jpeg

Den här släpps i veckan. Brukar vara fantastiskt bra, iofs 49kr över budget.

Jag klippte 4 av deras rosé och den var sjukt bra! Måste försöka få några av denna oxå.

Alltså det är ju vad det är. Klart det finns vettiga grejer, precis som det finns vettiga klockor till nästan inga pengar alls.
Här är den, bara 29kr över budget:
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/raventos-i-blanc-de-nit-9569501
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hej! Har köpt en flaska spontant utan research och fått en flaska. Leker med tanken på att köpa en flaska vin i månaden och lägga på lagring i källaren. Lite för att motivera mig att lära mig mer om vin.

Är någon av dessa lämpliga att påbörja detta projekt med? Tar gärna tips på info om lagring och hur man lär sig vad som har lagringspotential! Helst med fokus på italienskt rödvin.


703C137E-D8AA-40ED-8067-8EDC82441A9F.jpeg
6EF55DC7-A8D5-4012-B3F2-660221934A74.jpeg
 

Simpatico

Rolex
Hej! Har köpt en flaska spontant utan research och fått en flaska. Leker med tanken på att köpa en flaska vin i månaden och lägga på lagring i källaren. Lite för att motivera mig att lära mig mer om vin.

Är någon av dessa lämpliga att påbörja detta projekt med? Tar gärna tips på info om lagring och hur man lär sig vad som har lagringspotential! Helst med fokus på italienskt rödvin.


703C137E-D8AA-40ED-8067-8EDC82441A9F.jpeg
6EF55DC7-A8D5-4012-B3F2-660221934A74.jpeg

Alltid trevligt med lagring.
Både Barolo och Amarone är lagringsvänliga.
Barolo 2016 är en grymt bra årgång att lagra. Har mycket potential.
Behöver i mitt tycke smakrikt kött och tung sås för att väga upp vinet.
 

mikjon

Omega
Hej! Har köpt en flaska spontant utan research och fått en flaska. Leker med tanken på att köpa en flaska vin i månaden och lägga på lagring i källaren. Lite för att motivera mig att lära mig mer om vin.

Är någon av dessa lämpliga att påbörja detta projekt med? Tar gärna tips på info om lagring och hur man lär sig vad som har lagringspotential! Helst med fokus på italienskt rödvin.


703C137E-D8AA-40ED-8067-8EDC82441A9F.jpeg
6EF55DC7-A8D5-4012-B3F2-660221934A74.jpeg
Clerico är ett riktigt guldkorn, elegant men ändå kraftfullt, du kan lagra denna i 20 år.
 

Simpatico

Rolex
Hur vet man vilka årgångar som är bra att lagra? Och hur länge? Tack för svar :)
Jag brukar utgå ifrån systembolaget årgångstabell :https://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/vin/argangstabell/
Då får man en bra fingervisning om området och druvan.
Ang lagring så kolla runt efter recensioner samt olika appar, jag själv använder Cellar Tracker, finns många fler.
Just lagring kan vara lite klurigt överlag. Men kraftiga viner vinner oftast på lagring.
 
Topp