Vesper
Silver
Linköping, pris spelar mindre roll men gärna under 500.Vilket bolag och pris? J-M brocard Chablis funkar alltid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Linköping, pris spelar mindre roll men gärna under 500.Vilket bolag och pris? J-M brocard Chablis funkar alltid.
Chablis är ju fint. Men såg att centrum hade 95685, Gunther Steinmetz, riktigt gott.Linköping, pris spelar mindre roll men gärna under 500.
Tack för tipset, riktigt trevligt vin! Måste nog försöka köpa ett par tillChablis är ju fint. Men såg att centrum hade 95685, Gunther Steinmetz, riktigt gott.
Oj, kul! Hur bra var den? Hört mycket trevligt om denKvällens vin. Plommon, svarta vinbär, liten rökighet, choklad, ek, balanserade tanniner, lång rund eftersmak.
Den var väldigt bra men skadas absolut inte av några år till i källaren. Här är mina noter:Fina viner! Hur var Krug 2000? Har en flaska liggande men antar att den mår bra av att ligga några år till?
Låter bra, stort tack för dessa noter! Tror jag väntar ett tag till före jag öppnar 2000Den var väldigt bra men skadas absolut inte av några år till i källaren. Här är mina noter:
Ljusgul färg med fin mousse och små bubblor.
Doftar lite citrus, kakao med lite oxiderade toner, men väldigt frisk. Väldigt elegant med liljekonvaljer och vårblommor.
Extrem stor och rund i munnen med härlig syra och mycket bokna röda äpplen. Extremt lång eftersmak som växer i munnen. Efter mer tid i glaset kommer mer honung och persika och lite karamell. Börjar komma lite mognadstoner men känns förvånansvärt ungt. Riktigt gott!
Mycket, mycket bra.Oj, kul! Hur bra var den? Hört mycket trevligt om den
Gott?Gårdagens
Ja det var inte dåligt. Fruktigt, friskt och med inslag av vilda bär. Men, precis som förra inlägget tror jag det had emått bra av mer luf, något jag inte har tid med en fredagkväll
Jämn temperatur är viktigare. Svårt att tro att 8 eller 12 spelar roll.Vad använder ni för riktlinjer när det kommer temperatur vid lagring av vin? Framförallt rött och mousserande.
Rött
Generell konsenus verkar vara 12 grader. Jag har mest Barolo, Brunello och Bordeaux. När jag läser om Barolo och Brunello verkar rekommenderad temperatur vara 17?
Mousserande
Här är det också oklart. Vissa skriver att det kan lagras med dina röda. Vissa skriver att 10-12 grader. Andra 8-10 grader.
Jämn temperatur är viktigare. Svårt att tro att 8 eller 12 spelar roll.
Det om Barolo och Brunello. Är det inte snarare serveringstemperatur?
Utbudet är dåligt. Så jag rekommenderar snarare att dricka samma flaska över 2 eller 3 dagar istället, det gör jag om den inte tar slut på första dagen... Då får man dessutom fördelen med att man får smaka på vinet när det är väl luftat och se om man tycker det blir bättre av luftning eller inte. Har hittills inte varit med om något vin som blivit odrickbart/förstört av att vara öppet i 3 dagar.Hur är utbudet av 375ml-flaskor jämfört med fullstorlek? Med en gravid fru i huset så har jag svårt att tömma flaskorna själv.
Tack. Och en följdfråga på det; kan jag låta flaskan stå öppen över helgen eller ska den förslutas på något sätt?Utbudet är dåligt. Så jag rekommenderar snarare att dricka samma flaska över 2 eller 3 dagar istället, det gör jag om den inte tar slut på första dagen... Då får man dessutom fördelen med att man får smaka på vinet när det är väl luftat och se om man tycker det blir bättre av luftning eller inte. Har hittills inte varit med om något vin som blivit odrickbart/förstört av att vara öppet i 3 dagar.
Sätt tillbaka korken.Tack. Och en följdfråga på det; kan jag låta flaskan stå öppen över helgen eller ska den förslutas på något sätt?
Tack. Och en följdfråga på det; kan jag låta flaskan stå öppen över helgen eller ska den förslutas på något sätt?
Precis, är det bara 2-3 dagar så sätt tillbaka korken (enklast att få i igen om du vänder upp och ner på korken) och förvara den i kylen mellan glasen. Ska det lagras längre kan man köpa en sån här: https://www.etowine.com/Sätt tillbaka korken.
Ett tips är att ha så lite luft i flarran som möjligt, dvs köra över i en mindre flarra när en öppnat och druckit sig nöjd, och sen in i kylen. Är en nördig kan jag rekommendera en coravin, är en inte det är det ovärt+viktigt att det är naturkork annars kan en ha osis och bryta sönder den j@#*& nålen.Hur är utbudet av 375ml-flaskor jämfört med fullstorlek? Med en gravid fru i huset så har jag svårt att tömma flaskorna själv.
Tillfälligt släpp i veckan, riktigt gott, mycket mörkt frukt, balanserade taniner och lång rund eftersmak. Köpte två flaskor men blev sugen på att se om det finns någon mer kvar, riktigt trevlig vin till en rustikare kötträtt .