• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

Lite från gårdagens sittning .
Som vanligt, svag för US & A.
IMG_20170806_110336_371.jpg

Precis fått hem tre flaskor Domaine Pierre Frick Auxerrois "Carrière Pur Vin - sans sulfite ajouté" 2014 efter några månaders väntan :) Fantastiskt kul biodynamiskt vin som jag drack första gången på Natur i Göteborg, rekomenderas för den som vill testa något annorlunda från Frankrike
IMG_6952.JPG

Kul!
Efter att ha besökt några biodynamiska vingårdar i både nya och gamla världen och fått en nyanserad bild av fördomar och hokuspokus påståenden från vänner men även direkt från andra vinhus blir man lite mörkrädd när man hör traditionella producenters argumentation om varför de gör si eller så med tillsatser. Kort och gott, folk har glömt hur man gör/att man kan göra gott vin från grunden i hög kvalitet men även kvantitet, precis som vin egentligen alltid har gjorts tidigare (behöver inte vara all in biodynamic för att inte ha konstiga tillsatser etc). Sedan finns givetvis massa äckligt mindre bra naturliga viner också, tyvärr...

Måste fråga hur du beställde hem dem? Systemet?

Tidigare varit medlem/abonnent i/hos både Grappe Sthlm och Göteborgs Vinkällare. Saknar lite hjälpen man får där då roliga eller speciella viner skall tas hem!

Precis fått hem tre flaskor Domaine Pierre Frick Auxerrois "Carrière Pur Vin - sans sulfite ajouté" 2014 efter några månaders väntan :) Fantastiskt kul biodynamiskt vin som jag drack första gången på Natur i Göteborg, rekomenderas för den som vill testa något annorlunda från Frankrike
IMG_6952.JPG

Kul!
Efter att ha besökt några biodynamiska vingårdar i både nya och gamla världen och fått en nyanserad bild av fördomar och hokuspokus påståenden från vänner men även direkt från andra vinhus blir man lite mörkrädd när man hör traditionella producenters argumentation om varför de gör si eller så med tillsatser. Kort och gott, folk har glömt hur man gör/att man kan göra gott vin från grunden i hög kvalitet men även kvantitet, precis som vin egentligen alltid har gjorts tidigare (behöver inte vara all in biodynamic för att inte ha konstiga tillsatser etc). Sedan finns givetvis massa äckligt mindre bra naturliga viner också, tyvärr...

Måste fråga hur du beställde hem dem? Systemet?

Tidigare varit medlem/abonnent i/hos både Grappe Sthlm och Göteborgs Vinkällare. Saknar lite hjälpen man får där då roliga eller speciella viner skall tas hem!
De är privatimporterad via systemet, importören (https://www.kvalitetsviner.se) är fantastiskt trevlig och har ingen nedre gräns på antal flaskor så du kan beställa hem enstaka och testa :)

Ni som har koll, hur fungerar det om man som privatperson vill sälja flaskor på vinauktion? Har ett par stycken och behöver göra plats för nytt!
52304599097__FE337518-0036-4060-9E39-3A9D56EEF247.JPG

Ni som har koll, hur fungerar det om man som privatperson vill sälja flaskor på vinauktion? Har ett par stycken och behöver göra plats för nytt!
52304599097__FE337518-0036-4060-9E39-3A9D56EEF247.JPG
Kontakta auktionshuset via deras hemsida, ta foto på flaskan så att etikett är synlig samt nivån i flaskan. De gör då en bedömning utifrån kvalitet, etikett och nivå. Är vinet sällsynt så stiger priset. Det vin du visar upp ligger på 300-400kr, inga höga priser och knappt värt att sälja, bättre att njuta av det.

Inget stall ? Min minimala erfarenhet säger bondgård så snart det är 15 år+ på vinet.
Har tyvätt för liten vinkyl för att få mina i rätt ålder :(.

Hur vet Du när det är dax att öppna ? Coravin ?

Senast ändrad:
Inget stall ? Min minimala erfarenhet säger bondgård så snart det är 15 år+ på vinet.
Har tyvätt för liten vinkyl för att få mina i rätt ålder :(.

Hur vet Du när det är dax att öppna ? Coravin ?
Inget stall i denna, det brukar jag hitta mer i Bordeauxer som har fått rejäl ålder. När man ska öppna, det beror på vilket vin, område, årgång mm.
Vinkylar har förmåga att vara lite för kalla, så ställ gärna in på 16 grader.
Jag citerar greve Alexandre de Lur Saluces ägare av chateau de Fargues samt, tidigare ägare av Chateau d’Yquem, vin ska förvaras i utrymme som följer årstids variationen för att utvecklas maximalt. Tyvärr är det inte många som har den möjligheten idag.

Kvällens vin Louis Jadot Gevrey-Chambertin Clos Saint-Jacques 1996 hela 21 år.
Inslag av röda bär, aning rökighet, fin syra, bra tanniner, lång elegant eftersmak.
IMG_1093.JPG
Gillar producenten skarpt. Drack en grym vit Corton-Charlemagne från Jadot på Frantzén i slutet av september. Köpte in 4a flaskor via privatimport.

Tillbaka
Topp