• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Vi tog en 5e.. :)
4494B84B-A826-43A3-A62A-6EA356E293DC.jpeg

Tänkte kolla om det är någon som är "ledig" kl 10:00 den 13/4 och kan tänka sig att låna ut ett snabbt "klick-finger" till mig? :) (går åt ca 5 min av din tid)

Handlar så klart om ett webb-släpp på Systembolaget av en Whisky som jag samlar på och jag vill öka mina chanser att få nästa utgåva i serien som släpps då. DM:a gärna om ngn kan hjälpa till.

Kämpar på här med "lärandet" av att dricka och uppskatta whisky. Tar lite varje dag😉
Går väl sådär men från att tycka att det luktar äckligt till att det luktar så gott! Kan sitta å sniffa länge, men smaken däremot är jag inte riktigt överens med än. Hoppas det blir som med kaffe och öl som man nu tycker är sjukt gott!

Kämpar på här med "lärandet" av att dricka och uppskatta whisky. Tar lite varje dag😉
Går väl sådär men från att tycka att det luktar äckligt till att det luktar så gott! Kan sitta å sniffa länge, men smaken däremot är jag inte riktigt överens med än. Hoppas det blir som med kaffe och öl som man nu tycker är sjukt gott!
Vad smuttar du på just nu?

Prova Glenlivet, Deveron eller Singleton, som alla tre är mycket lättdruckna och inte kostar en förmögenhet. Om du mot förmodan inte skulle gilla dom tar jag gärna över flaskorna ... ;)

Just nu är det en vanlig blended lauders och ett provpack från loch lomond single malt. Som du ser är jag väldigt ny inom detta😊.

Dom flesta blended har en ganska rå smak jämfört med dom tre single malt jag tipsade om ovan. Samma gäller tyvärr dom billigare Loch Lomond single malt också, men där kan en skvätt vatten kan ta bort den värsta råheten. Var själv inte förtjust i Whisky i mina yngre år då jag bara hade druckit blended. Under en resa till England på 70-talet köpte jag en Glenlivet som present till min far. När jag lämnade över den jämförde jag med den blended han brukade dricka och ingen av oss har, med något undantag, druckit blended sen dess ... ;)

Prova Glenlivet, Deveron eller Singleton, som alla tre är mycket lättdruckna och inte kostar en förmögenhet. Om du mot förmodan inte skulle gilla dom tar jag gärna över flaskorna ... ;)

Dom flesta blended har en ganska rå smak jämfört med dom tre single malt jag tipsade om ovan. Samma gäller tyvärr dom billigare Loch Lomond single malt också, men där kan en skvätt vatten kan ta bort den värsta råheten. Var själv inte förtjust i Whisky i mina yngre år då jag bara hade druckit blended. Under en resa till England på 70-talet köpte jag en Glenlivet som present till min far. När jag lämnade över den jämförde jag med den blended han brukade dricka och ingen av oss har, med något undantag, druckit blended sen dess ... ;)
Tack för tipset! Ska kolla upp dessa😀

Just nu är det en vanlig blended lauders och ett provpack från loch lomond single malt. Som du ser är jag väldigt ny inom detta😊.

Här går jag emot strömmen ( @laketwig blink, blink ) och tipsar om en blended från svenska Agitator. Otroligt prisvärd, len och lättdrucken.

Definitivt värd att testa såväl som nybörjare och gammal i gamet.

Med det sagt, dricker till 98% singel malt, men det finns otroligt många guldkorn i segmentet Blended också, så länge man hittar rätt :)

Här går jag emot strömmen ( @laketwig blink, blink ) och tipsar om en blended från svenska Agitator. Otroligt prisvärd, len och lättdrucken.

Definitivt värd att testa såväl som nybörjare och gammal i gamet.

Med det sagt, dricker till 98% singel malt, men det finns otroligt många guldkorn i segmentet Blended också, så länge man hittar rätt :)

Inte provat men du har helt rätt. Man ska inte avfärda all blended som odrickbart, bara dom mest kända märkena. ;)

Min egen blendedfavorit är Nikka Rare Old Super. :happyhappy:

Laketwig har bra tips! 👌🏻Iallafall tycker jag det då våra smaker är rätt lika. Men kan fylla på med anCnoc 12 years om du kan tänka dig lägga till några tior, den kostar 389. 😀

Kan även lägga till Loch Lomond Madeira Cask som jag tycker är prisvärd för sina 299kr och har lite annan karaktär. Väldigt fruktig!

Håller med. En annan jag tycker är väldigt prisvärd är Tomintoul Peaty Tang (#32701 på bolaget). Lite rök i den men vill man doppa tån i den kategorin utan att spendera 400-500 eller mer är den värd at kolla på.

För er som gillar mycket rök, kolla Finlaggan Batch Strength. 399:- för en 50%-ig fett rökig single malt. Inte lika förfinad som Lagavulin 16 eller nåt, men för de pengarna tycker jag den är ett fynd.

Tillbaka
Topp