• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Jaha då blev det En Till whisky igår. Inte hunnit prova än, & jag skulle ju Bara in & köpa solbrillor! :cool:
IMG_9363.JPG

Sorry, har inte kört någon parallellprovning men inte riktigt samma sötkarakteristiska bourbonsmak får jag för mig.

Nya glas och ny flaska.
Var bara tvungen att ta mig en liten :)

Nikka All Malt var en mycket trevlig överraskning. Vet ju att Nikka alltid levererar men förväntade mig ändå inte att den billigaste flaskan skulle smaka och dofta så gott. En riktig höjdare sett till det låga priset. Len och rätt fruktig som en typisk japanare.
Inte Nikka FTB bra, men nästan!

IMG_9444.JPG

Hade varit kul att se vad för roliga saker folk har i whiskyskåpet :)

Är tyvärr inte hemma, men försöker lägga upp en bild så snart jag kan!

Nya glas och ny flaska.
Var bara tvungen att ta mig en liten :)

Nikka All Malt var en mycket trevlig överraskning. Vet ju att Nikka alltid levererar men förväntade mig ändå inte att den billigaste flaskan skulle smaka och dofta så gott. En riktig höjdare sett till det låga priset. Len och rätt fruktig som en typisk japanare.
Inte Nikka FTB bra, men nästan!

IMG_9444.JPG
Har sneglat på den tidigare, men tack vare din post blir det till att köpa! :D

• Like
Reactions: Wi
Ett tramsinlägg en regnig tisdag;
Lite kul att i amerikanska serier har de nästan alltid McCallan när det ska vara exklusivt.
Tänker på Better call Saul, Suits, House of cards, Designated Survivor etc.

Har själv farit runt en hel del i många delstater och städer i USA senaste tio åren och det mesta är ganska prisvärt men just skotskt whiskey är oftast i begränsat utbud och relativt dyrt i förhållande till andra kvalitetsdrycker (skumpa, rom, gin etc). Kanske dyrt för dem importera eller lyxskatt eller vad vet jag...

Aldrig sett, vad är det som gör den prisvärd?, lät mycket intressant!, utveckla gärna lite om du har tid!
Glendronach var stängt mellan 1996-2001 och därmed destillerades ingen sprit (se bilden jag postade ovan).

Om du köper en 18åring som är tappad från fat i år (2017) så är den minst 22år då den destillerades senast 1995.

Edit: Finns att läsa mer om detta på nätet. http://wordsofwhisky.com/glendronach-is-a-lot-older-than-the-label-says/

Hoppas du blir nöjd med godingen från mitt favorit destilleri. Ska se om jag kan få ihop en bild på min samling :)

Tänker försöka plocka en Glendronach Virgin Oak när den släpps på torsdag. Har för mig den funnits ett tag i andra delar av världen. Någon som smakat den?

Glendronach var stängt mellan 1996-2001 och därmed destillerades ingen sprit (se bilden jag postade ovan).

Om du köper en 18åring som är tappad från fat i år (2017) så är den minst 22år då den destillerades senast 1995.

Edit: Finns att läsa mer om detta på nätet. http://wordsofwhisky.com/glendronach-is-a-lot-older-than-the-label-says/

Hoppas du blir nöjd med godingen från mitt favorit destilleri. Ska se om jag kan få ihop en bild på min samling :)
Det är inte så att den gjordes 1995, och tappades på flaska 18 år senare, för att säljas senare? Oklart varför man skulle göra detta dock.

Känns dumt att skriva 18 när de kan skriva 22 och ta en tusing mer :)

Glendronach bara växer och växer ju mer jag dricker det, riktigt kul. Ska du försöka knipa någon av de flaskor som släpps på torsdag? :)
Vi får väl se ;)

Det är inte så att den gjordes 1995, och tappades på flaska 18 år senare, för att säljas senare? Oklart varför man skulle göra detta dock.

Känns dumt att skriva 18 när de kan skriva 22 och ta en tusing mer :)
Bak på varje Dronachflaska finns det ett datum som talar om när den tappades.

Min senaste från detta destilleri;

IMG_0686.JPG

Skulle ni anse det som "smart" att köpa två flaskor Yamazaki 12 för 849kr styck? Vet att flaskorna kostade mycket mindre förr, men mitt whiskyintresse har mer eller mindre precis börjat ta fart. Tänkte initialt köpa en flaska, men då jag har hört att japansk årswhisky är en bristvara funderade jag ifall det vore roligt att införskaffa ytterligare en flaska samt spara den och se ifall värdet ökar ytterligare. Icke för att jag har har planer på att sälja vidare, vore bara kul att äga en flaska vars värde har stigit.

Förresten, finns det något annat ni rekommenderar att man lägger händerna på (samlarmässigt)? Läste ovan att Glendronach 18 inte finns i större volymer. :)

Skulle ni anse det som "smart" att köpa två flaskor Yamazaki 12 för 849kr styck? Vet att flaskorna kostade mycket mindre förr, men mitt whiskyintresse har mer eller mindre precis börjat ta fart. Tänkte initialt köpa en flaska, men då jag har hört att japansk årswhisky är en bristvara funderade jag ifall det vore roligt att införskaffa ytterligare en flaska samt spara den och se ifall värdet ökar ytterligare. Icke för att jag har har planer på att sälja vidare, vore bara kul att äga en flaska vars värde har stigit.

Förresten, finns det något annat ni rekommenderar att man lägger händerna på (samlarmässigt)? Läste ovan att Glendronach 18 inte finns i större volymer. :)

Yama 12 kanske inte blir världens bästa investering men kör hårt.

Jag köpte två flaskor för 850.
En för att dricka, en för att spara eller dricka i framtiden.

Tillbaka
Topp