• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Oniel

Panerai
Blev tvungen att göra ett folieryck direkt på denna bourbon jag fick i julklapp. Toppen att jag redan hade en amerikansk klocka på armen att matcha med.
PSX_20191224_234012.jpg

den som jag alltid gör whiskydrinkar på :)
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
:woot: Hur är det ens möjligt???
Känns som jag haft min lilla flaska sedan tiden då bolaget endast var öppet må-fr och man stod i kö och beställde över disk...;)
En vacker dag tar det ändå slut i flaskan. Har levt länge på en liten 5cl då jag och hustrun inte är några stora drinkblandare även om det kan bli en GT med långa mellanrum. Mer av inbitna skottedrickare och whisky tycker jag i allmänhet passar bäst utan fler tillbehör än möjligen några droppar vatten.
Old Fashioned blir oftast beställt ute på restaurang, i avsaknad av bourbon i egna barskåpet.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har någon här några kloka förslag på var man skulle kunna sälja äldre och oöppnade flaskor med olika bra singlar och blended? Vet just nu inte vad som finns men jag gissar att det finns både högt och lågt.
Har nämligen en äldre farbror i bekantskapskretsen som samlat lite. Men tragiskt nog kommer han tyvärr inte att få hälla upp någon malt mer i detta liv och pengar behöver också in.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Har någon här några kloka förslag på var man skulle kunna sälja äldre och oöppnade flaskor med olika bra singlar och blended? Vet just nu inte vad som finns men jag gissar att det finns både högt och lågt.
Har nämligen en äldre farbror i bekantskapskretsen som samlat lite. Men tragiskt nog kommer han tyvärr inte att få hälla upp någon malt mer i detta liv och pengar behöver också in.
Jag har för många år sen använt mig (vid flera tillfällen) av https://whiskyauction.com/ och tycker den varit bra. De tar c 20% av försäljningspriset och har för mig att portot senast landade runt en tusenlapp för en låda innehållande kanske 8-10 flaskor eller så, om jag inte helt missminner mig. Var eventuellt någon expressfrakt det var frågan om då.

Finns ju även systembolagets dryckesauktioner / Bukowskis, men har ingen erfarenhet av dem, tror det är mera fokus på viner där. Whiskyauction har nog flera spekulanter och då även högre slutpriser generellt. Beror lite på vad det är för whisky också förstås. Man kan kika på avslutade auktioner och se vad de gått för tidigare för att få nåt slags riktmärke.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har för många år sen använt mig (vid flera tillfällen) av https://whiskyauction.com/ och tycker den varit bra. De tar c 20% av försäljningspriset och har för mig att portot senast landade runt en tusenlapp för en låda innehållande kanske 8-10 flaskor eller så, om jag inte helt missminner mig. Var eventuellt någon expressfrakt det var frågan om då.

Finns ju även systembolagets dryckesauktioner / Bukowskis, men har ingen erfarenhet av dem, tror det är mera fokus på viner där. Whiskyauction har nog flera spekulanter och då även högre slutpriser generellt. Beror lite på vad det är för whisky också förstås. Man kan kika på avslutade auktioner och se vad de gått för tidigare för att få nåt slags riktmärke.
Toppensvar, tack!
 

snuttjulle

Panerai
2-Faktor
Har någon här några kloka förslag på var man skulle kunna sälja äldre och oöppnade flaskor med olika bra singlar och blended? Vet just nu inte vad som finns men jag gissar att det finns både högt och lågt.
Har nämligen en äldre farbror i bekantskapskretsen som samlat lite. Men tragiskt nog kommer han tyvärr inte att få hälla upp någon malt mer i detta liv och pengar behöver också in.
Har inte Fejsbok själv men däremot en bekant som är väldigt Whiskyintresserad o han hänger i nån grupp där o däri köps o säljs det en hel del. Kanske kan vara värt att kolla upp ?
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Vilken är det mest prisvärde (ej billgiaste) skotska single malt, alt Japanska whiskey man kan hittat på systembolag, antingen ordinarie eller beställningssortimentet?

Reser hela tiden men har insett ingen vitts släpa hem när det nästa inte skiljer nåt mot priser på systsmebolag numera,,,
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vilken är det mest prisvärde (ej billgiaste) skotska single malt, alt Japanska whiskey man kan hittat på systembolag, antingen ordinarie eller beställningssortimentet?

Reser hela tiden men har insett ingen vitts släpa hem när det nästa inte skiljer nåt mot priser på systsmebolag numera,,,

I grund och botten en fråga som är omöjligt att svara på, då det är en personlig smaksak. Min personliga smak, som inte gillar rökigt typ Islay, tycker att dom här är prisvärda:

Aberlour 12 yrs (389) [Mycket sherrysmak?]
The Balvenie Doublewood 12 yrs (489) [Klart bra!]
Cardhu 15 yrs (499) [Minns inte ...?]
Dalwhinnie 15 yrs (459) [Höjdare och prisvärd]
The Deveron 12 yrs (349) [Helt OK!]
Glendronach 12 yrs (459) [Klart bra!]
Glenlivet 15, 18 och Nadurra [Klart bra!]
Longmorn 15 (Utgången, ersatt av 16 ...?)
Oban 14 yrs (549) [Klart bra!]
Singelton of Dufftown 12 yrs (359) [Helt OK!]
Strathisla 12 yrs (359) [Prisvärd, nu sänkt pris]
anCnoc 12 yrs (379) [Klart bra!]
Inchmurrin 12 yrs (379) [Klart bra!]
BenRiach 12 yrs (539) [Höjdare från beställningssortimentet]
 

stigge

Omega
2-Faktor
Vilken är det mest prisvärde (ej billgiaste) skotska single malt, alt Japanska whiskey man kan hittat på systembolag, antingen ordinarie eller beställningssortimentet?

Reser hela tiden men har insett ingen vitts släpa hem när det nästa inte skiljer nåt mot priser på systsmebolag numera,,,
Svårt att svara på då tycke och smak spelar in.
Men två sorter som jag tycker ger mycket whiskey för pengen är The Deveron (349kr) och Old Pultney (359kr) :)
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
I grund och botten en fråga som är omöjligt att svara på, då det är en personlig smaksak. Min personliga smak, som inte gillar rökigt typ Islay, tycker att dom här är prisvärda:

Aberlour 12 yrs (389) [Mycket sherrysmak?]
The Balvenie Doublewood 12 yrs (489) [Klart bra!]
Cardhu 15 yrs (499) [Minns inte ...?]
Dalwhinnie 15 yrs (459) [Höjdare och prisvärd]
The Deveron 12 yrs (349) [Helt OK!]
Glendronach 12 yrs (459) [Klart bra!]
Glenlivet 15, 18 och Nadurra [Klart bra!]
Longmorn 15 (Utgången, ersatt av 16 ...?)
Oban 14 yrs (549) [Klart bra!]
Singelton of Dufftown 12 yrs (359) [Helt OK!]
Strathisla 12 yrs (359) [Prisvärd, nu sänkt pris]
anCnoc 12 yrs (379) [Klart bra!]
Inchmurrin 12 yrs (379) [Klart bra!]
BenRiach 12 yrs (539) [Höjdare från beställningssortimentet]
rackarns vilken lista du fick till stort tack, ska kolla upp dem.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Svårt att svara på då tycke och smak spelar in.
Men två sorter som jag tycker ger mycket whiskey för pengen är The Deveron (349kr) och Old Pultney (359kr) :)
Oldpultney har jag nog testat (en äldre som stod på en aly platform med nästan ovalrund flaska) men den andra var ny för mig, tack för tips.
 
Topp